ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 5 مرداد 1403
جمعه 5 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 13 مرداد 1390     |     کد : 23445

اولين شكلات، چهارهزار سال پيش

شكلات براي اولين بار حدود ۴۰۰۰ سال پيش زمانيكه قبايل آذتك و مايا (Aztec و Mayan) گياه كاكائو را كشف كردند ساخته شد. گفته مي شود منشاء رويش اين گياه در آمازون يا حوزه رودخانه اوريكونو (Orinoco) مي‌باشد.

شكلات براي اولين بار حدود ۴۰۰۰ سال پيش زمانيكه قبايل آذتك و مايا (Aztec و Mayan) گياه كاكائو را كشف كردند ساخته شد. گفته مي شود منشاء رويش اين گياه در آمازون يا حوزه رودخانه اوريكونو (Orinoco) مي‌باشد.
دوره جديد پرورش درخت كاكائو در حدود ۶۰۰ سال بعد از ميلاد مسيح، زمانيكه قبيله ماياها به آمريكاي جنوبي وارد شدند، آغاز شد.
آنها اولين درخت كاكائو را در منطقه يوكتان( Yucatan) كشت كردند. اين قبيله قرنها از كاكائو به عنوان يك كالاي تجاري براي معاملات پاياپاي خود در ازاي غذا و كالاهاي ديگر استفاده مي كردند.
قبيله‌هاي آذتك و مايا از دانه‌هاي درخت كاكائو براي ساختن نوشيدني مخصوصي به نام اكسوكوتل (xocoatl) استفاده مي‌كردند و در افسانه هاي قبيله سرخپوستي آذتك گفته مي شد كه دانه هاي كاكائو از بهشت براي آنها آورده شده و خوردن ميوه درخت كاكائو باعث خردمندي و قدرت آنها مي شود.
آنها باور داشتند كه خداوند كوتزالكوتل (god Quetzalcoatl) درخت كاكائو را با ستاره صبح از بهشت برايشان به ارمغان آورد و به آنها آموخت كه چگونه دانه هاي آن را بو داده و آسياب كنند و سپس خميري از آن بسازند كه محلول در آب باشد ، آذتك‌ها به اين خمير مقداري چاشني افزودند و نام نوشيدني بدست آمده را شكلات ناميدند كه در زبان آنها به معناي آب تلخ است.
فرم اوليه مصرف كاكائو به صورت نوشيدني بوده و يكي از مراسم سرخپوستان آمريكا خوردن يك ليوان شكلات پر از كف مشتركا توسط عروس و داماد در روزعروسي بود.
در مكزيك باستان مردم بر اين باور بودند كه خداي غذا و آب از خداي كاكائو محافظت مي‌كنند. آنها براي شكرگزاري از اين خدايان هر ساله انسانهايي را قرباني مي‌كردند و آخرين غذايي كه به قربانيان خود مي‌دادند كاكائو بود.
نكته جالب اينكه آنها معتقد بودند كه مصرف شكلات يك موهبت خدايي است و از آن تنها در مراسم مذهبي استفاده مي‌كردند و مصرف آن در زندگي روزانه متداول نبود.


نوشته شده در   پنجشنبه 13 مرداد 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode