ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 5 مرداد 1403
جمعه 5 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 11 تير 1390     |     کد : 21665

گردهمايي بزرگان دنياي سرگرمي‌هاي ديجيتال

نمايشگاه E3 از بزرگ‌ترين نمايشگاه‌هاي بازي‌هاي كامپيوتري است كه همه ساله در كشور آمريكا برگزار مي‌شود و در آن برترين و بزرگ‌ترين شركت‌هاي دنيا، آخرين بازي‌ها و فناوري‌هاي خود را به نمايش مي‌گذارند.

جام جم آنلاين: نمايشگاه E3 از بزرگ‌ترين نمايشگاه‌هاي بازي‌هاي كامپيوتري است كه همه ساله در كشور آمريكا برگزار مي‌شود و در آن برترين و بزرگ‌ترين شركت‌هاي دنيا، آخرين بازي‌ها و فناوري‌هاي خود را به نمايش مي‌گذارند.
بسياري از كارشناسان بر اين باورند ويژگي اين نمايشگاه در اين است كه تمام رويدادهايي را كه طي يك سال در زمينه بازي‌هاي كامپيوتري اتفاق افتاده است، به طور همزمان در مقابل ده‌ها هزار علاقه‌مند به دنياي بازي به تصوير مي‌كشد. از اين رو بسياري از طرفداران بازي‌هاي كامپيوتري در انتظار هستند تا از طريق اين نمايشگاه از آخرين اخبار و تحولات شركت‌هاي بزرگي كه نبض دنياي بازي‌ها و سرگرمي‌هاي الكترونيك را در دست دارند، مطلع شوند.

قبل از اين كه نخستين نمايشگاه E3 در سال 1995 / 1374 برگزار شود، بخشي از نمايشگاه سالانه تجهيزات الكترونيكي، به معرفي آخرين محصولات شركت‌هاي بازي‌سازي اعم از بازي‌ها و سخت‌افزارها و حتي كنسول‌هاي بازي اختصاص داده مي‌شد تا اين كه آمريكا تصميم گرفت براي مشخص كردن ميزان خشونت بازي‌هاي كامپيوتري و دسته بندي آنها انجمني را تحت عنوان انجمن نرم‌افزارهاي تعاملي ديجيتالي (IDS)‌ راه‌اندازي كند. اگرچه اين انجمن در حال حاضر با عنوان انجمن نرم‌افزارهاي سرگرمي (ESA)‌ به فعاليت خود ادامه مي‌دهد، اما در سال 1995 انجمن IDS تصميم گرفت يك نمايشگاه تجاري با هدف معرفي آخرين دستاوردها در زمينه بازي‌هاي كامپيوتري و سرگرمي‌هاي الكترونيك را با نام Electronic Entertainment Expo راه‌اندازي كند كه بعدها به علت داشتن 3 حرف E در اين سه كلمه، اين نمايشگاه به اختصار E3 نامگذاري شد. اگرچه نمايشگاه E3 بارها و بارها تا مرز تعطيلي پيش رفته است، اما خوشبختانه با وجود موانع متعدد، برگزاري اين نمايشگاه ادامه دارد تا انگيزه‌اي براي فعاليت شركت‌هاي بزرگ كامپيوتري و فعالان اين عرصه باشد و با هدف معرفي جديدترين محصولات و خدمات بزرگان اين عرصه را گرد هم آورد.

رونمايي از كنسول‌هاي جديد سوني

چنانچه در نمايشگاه‌هايي كه سال‌هاي اخير در حوزه فناوري‌هاي ديجيتال برگزار شد، تبلت‌ها گوي سبقت را از ديگر فناوري‌ها ربوده بودند، در نمايشگاه E3 نيز اين كنسول‌هاي جديد بودند كه عرصه رقابت اصلي را در دست داشتند. شركت‌هاي بزرگ امسال با معرفي نسل جديدي از كنسول‌هاي بازي در E3 حضور يافتند. شركت سوني در چند ماه اخير با مشكلات متعددي در ارائه خدمات ايمني به كاربران شبكه بازي‌هاي پلي استيشن مواجه شده بود، در يك ماه گذشته اطلاعات بيش از 77 ميليون كاربر اين شبكه توسط هكرها به سرقت رفت. بنابراين عجيب نيست كه سوني در تلاش باشد تا با معرفي محصول جديد خود موسوم به پلي استيشن ويتا (PSV) بار ديگر توجه و اعتماد علاقه‌مندان را به خود جلب كند. ويتا يا به عبارتي نسل آينده كنسول‌هاي بازي سوني به معني زندگي است. اين كنسول مجهز به يك پردازنده 4 هسته‌اي، شش حسگر كنترل‌كننده،‌ دو دوربين در قسمت جلو و عقب دستگاه، يك صفحه نمايشگر OLED و همچنين يك GPS (سيستم موقعيت‌ياب جهاني)‌ داخلي است.

به گفته سوني، قرار است اين كنسول‌ها كه به نظر مي‌رسد در مقايسه با رقيب اصلي يعني نينتندو يك سر و گردن بالاتر هستند و قابليت برقراري امكان ارتباط بازيكنان در شبكه‌هاي اجتماعي را نيز دارند تا پايان سال جاري در محدوده قيمت 250 تا 300 دلار به بازار عرضه شوند.

مايكروسافت و كنيكت

اما مايكروسافت در نمايشگاه امسال تنها به معرفي كنيكت و معرفي بازي‌هاي جديدي كه براي آن طراحي شده است پرداخت. برخي از بازي‌هاي طراحي شده توسط بازي‌هاي بزرگ مانند الكترونيك آرت و يوبي سافت اين امكان را در اختيار كاربران بازي قرار مي‌دهند كه بتوانند با ارسال فرمان‌هاي صوتي كنترل بازي را در دست گيرنند.

البته امكان ارسال فرمان‌هاي صوتي تنها به كنيكت اختصاص نخواهد يافت و در بسياري از فناوري‌هاي مشابه، نظير لايو ايكس‌باكس (Live xbox)‌ نيز امكان استفاده از آن وجود خواهد داشت. البته مايكروسافت اين نويد را داده است كه كاربران كنيكت مي‌توانند در سال جاري منتظر افزودن موتور جستجوي اختصاصي Bing و همچنين امكان تماشاي برنامه‌هاي تلويزيوني به طور زنده از طريق شبكه كاربري كنيكت هم باشند.

بنابراين امسال نيز مانند سال گذشته در E3، كنيكت محور اصلي تازه‌هاي مايكروسافت را در دست داشت. علاوه بر اين مايكروسافت مجموعه‌اي از ابزارها كه امكانات و خدمات مختلفي مانند اسكن از مشخصات ظاهري كاربر بازي و تهيه آواتار او با استفاده از اين اطلاعات و همچنين امكان تصويربرداري سه‌بعدي از اجسام مختلف و انتقال تصوير به فضا را در اختيار كاربران كنيكت قرار مي‌دهند را نيز معرفي كرد. علي‌رغم اين كه كنيكت با موفقيت بسيار خوبي در جلب توجه رضايت كاربران همراه بوده است، اما در E3 امسال مايكروسافت دسته كنترل جديدي را نيز براي بازيخور‌هاي علاقه‌مند به مسابقات اتومبيلراني به نمايش گذاشت تا بتواند رضايت افرادي كه ترجيح مي‌دهند ماشين بازي را با يك دسته بازي و توام با هيجان تجربه كنند نيز تامين كند. اين دسته جديد كه Speed wheel يا چرخ سرعت نام دارد بي‌سيم بوده و علاوه بر كليدهايي كه در بالاي دسته فرمان آن طراحي شده، دو كليد به عنوان پدال‌هاي ترمز و گاز هم به آن اضافه شده است. علاوه بر اين براي افزايش حس و حال بازي هنگام ترمز، برخورد با مانع يا تصادف، سيستم مجزايي براي ايجاد لرزش در اين دسته در نظر گرفته شده است.

كنسول‌هاي جديد نينتندو

كنسول بازي جديد نينتندو يكي از محصولات جنجالي نمايشگاه امسال بود. اين نمايشگاه از نظر شكل ظاهري شبيه به نسل قبلي اين كنسول هاست با اين تفاوت كه وي ـ‌ يو (Wii-u)‌ مجهز به دستگاه كنترل‌كننده‌اي شبيه به تبلت‌ها و همچنين يك نمايشگر لمسي 2/6 اينچي است و به نظر مي‌رسد بيشتر شبيه به يك تبلت يا گوشي هوشمند باشد تا يك كنسول بازي. هنگام بازي نمايشگر اين كنسول مي‌تواند جايگزين نمايشگر تلويزيون شود و به اين ترتيب كاربر مي‌تواند از طريق اين نمايشگر بازي را دنبال كند و به‌عبارت ديگر، زماني كه بخواهد هنگام بازي از تلويزيون براي تماشاي برنامه تلويزيوني مورد علاقه‌اش استفاده كند، تنها با فشار دادن يك كليد، ‌بازي را از تلويزيون به دستگاه كنترل بازي و نمايشگر تعبيه شده در آن منتقل كند. علاوه بر اين همراه با اين دسته يك قلم نيز ارائه مي‌شود كه با استفاده از آن مي‌توان روي نمايشگر لمسي نقاشي كشيد. همزمان با رونمايي از اين كنسول 8 بازي جديد نيز براي علاقه‌مندان به كنسول‌هاي Wii معرفي شده است. قرار است اين كنسول سال 2012 ميلادي به بازار عرضه شود.

نمايشگرهاي سه‌بعدي سوني براي بازيخورها

يكي از برترين فناوري‌ها در نمايشگاه امسال، نمايشگرهاي 24 اينچي سه‌بعدي سوني بود كه قرار است از اواخر سال جاري ميلادي با قيمت 500 دلار به بازار عرضه شود. براي مشاهده تصوير اين نمايشگرها بايد از عينك‌هاي مخصوص ديد سه‌بعدي استفاده كرد،‌ اما ويژگي منحصر به فرد اين نمايشگرها كه با هدف جلب رضايت بازيخورها طراحي ‌شده، اين است كه نه‌تنها هزينه بازي‌هاي سه‌بعدي را براي كاربران پلي‌استيشن كاهش مي‌دهد، بلكه با استفاده از عينك‌هاي مخصوص، كاربر مي‌تواند همزمان امكان بازي با چند بازيكن ديگر را هم داشته باشد. به اين ترتيب كاربران PS3 (نسل سوم پلي‌استيشن‌ها) مي‌توانند با هزينه‌اي كمتر و در عين حال امكان استفاده از قابليت‌ها و كيفيت تصويري بهتر، دنياي بازي‌هاي سه‌بعدي را تجربه كنند. قابليت نمايش تصاوير مجزا به شما و بازيكن حريف اين امكان را مي‌دهد كه روي يك تلويزيون سه‌بعدي با صفحه ال‌سي‌دي و بدون اين كه قادر به ديدن صفحه بازي همديگر باشيد همزمان 2 تصوير مجزا را مشاهده كنيد.

اگر شما به دنياي بازي‌هاي كامپيوتري علاقه‌مند هستيد، به پيشرفت سيستم‌هاي كنترل‌كننده بازي‌ها بيشتر علاقه‌منديد يا اين كه فكر مي‌كنيد ديگر زمان آن رسيده كه بازي‌هاي سه‌بعدي جايگزين بازي‌هاي قديمي شوند؟ دوست داريد مراحل انجام بازي را با استفاده از حركات بدن يا از طريق ارسال فرمان‌هاي صوتي كنترل كنيد يا ترجيح مي‌دهيد بازي‌هايي را تجربه كنيد كه بازيكنان تيم مقابل كه به عنوان حريف رودرروي شما قرار مي‌گيرند اين قابليت را داشته باشند كه در دنياي فراتر از دنياي مجازي مقابل شما قرار گيرند؟

اينها همه سولاتي است كه پاسخ به آنها مي‌تواند مسير مشخصي را پيش روي بازيسازها و شركت‌هاي بزرگي كه در زمينه طراحي و ساخت نرم‌‌افزارها و سخت‌افزارهاي ديجيتالي فعاليت مي‌كنند، قرار دهد.

موجي از شور و هيجان در نمايشگاه 2011 E3

E3 امسال با شور و هيجان بيشتري در مقايسه با سال‌هاي گذشته برگزار شد و با معرفي بازي‌هاي جديد و رونمايي از نسل جديدي از كنسول‌هاي بازي نينتندو و سوني به عنوان برترين فناوري‌هاي مورد توجه علاقه‌مندان به بازي‌هاي كامپيوتري به كار خود پايان داد. به گفته كارشناسان، نمايشگاه امسال در 5 سال اخير بيشترين تعداد بازديدكننده را داشت و اگرچه امسال بيش از 45 هزار بازديدكننده از آخرين محصولات و خدمات صنعت بازي‌هاي كامپيوتري ديدن كردند، اما هنوز اين رقم، كمتر از 70 هزار بازديدكننده‌اي است كه در سال‌هاي 2005 و 2006 (سال‌هاي 1384 و 1385)‌ در اين نمايشگاه حضور يافتند. البته بايد پذيرفت كه امكان دسترسي آنلاين به آخرين اخبار و تحولات اين نمايشگاه از جمله عواملي است كه مي‌تواند نقش بسيار مهمي در كاهش تعداد بازديدكنندگان داشته باشد، اما اگر بخواهيم استقبال از دنياي بازي‌هاي كامپيوتري و به عبارتي سرگرمي‌هاي ديجيتال را در مقايسه با سال‌هاي گذشته مورد بررسي قرار دهيم بايد بپذيريم كه اختصاص بودجه 25 ميليارد دلاري به خريد سخت‌افزارها و امكانات جانبي مرتبط با بازي‌ها مي‌تواند دليل موجهي براي براي استقبال از اين نمايشگاه و همچنين افزايش جذابيت محصولات معرفي شده در E3 باشد. شايد برايتان جالب باشد بدانيد برخلاف آنچه تصور مي‌شود كه اغلب افراد 15 تا 20 ساله علاقه‌مند به انجام بازي‌هاي كامپيوتري هستند،‌ متوسط سن افراد علاقه‌مند به بازي‌هاي كامپيوتري حدود 37 سال است و بيش از 45 درصد والدين تعطيلات آخر هفته را به انجام باز‌ي‌هاي كامپيوتري در كنار فرزندانشان اختصاص مي‌دهند. بسياري از علاقه‌مندان به بازي‌هاي ديجيتال اميدوار بودند در E3 امسال كه با حضور بيش از 200 شركت از جمله شركت‌هاي بزرگ و معروف در دنياي سرگرمي‌هاي الكترونيك مانند سوني، مايكروسافت و نينتندو كه در دنياي كنسول‌هاي بازي مثلث قدرت را تشكيل داده‌اند و همچنين بازيسازهاي بزرگ مانند الكترونيك آرت، يوبي‌سافت و بخش سرگرمي‌هاي تعاملي شركت برادران وارنر از كنسول‌هاي نسل هشتم رونمايي شود كه متاسفانه اين روياي آنها محقق نشد،‌ اما با وجود اين در همه سبك‌ها و گروه‌ها بازي‌هاي بسيار خوبي معرفي شدند و از كنسول‌هاي جديد و همچنين نوآوري‌‌هاي جديد در دنياي بازي‌هاي كامپيوتري رونمايي شد و همه اين عوامل دست به دست هم دادند تا امسال در مقايسه با گذشته، شاهد يكي از بزرگ‌ترين نمايشگاه‌هاي سرگرمي الكترونيكي باشيم.

فرانك فراهاني جم / جام‌جم


نوشته شده در   شنبه 11 تير 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode