ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 29 آذر 1404
شنبه 29 آذر 1404
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 31 خرداد 1390     |     کد : 21222

خودروي كلاسيك با مولفه‌هاي‌ مدرن

برخی برندهای خودروساز شهرت جهانی و پرآوازه‌ای همچون برندهای بی.ام. و، مرسدس یا پژو ندارند، اما هر از گاهی با ارائه خودروهایی كه شتاب و قدرت قابل توجهی دارند در دنیای خودروهای مدرن خبرساز می‌شوند.PGO مثال بارزی در این زمینه است.

جام جم آنلاين: برخی برندهای خودروساز شهرت جهانی و پرآوازه‌ای همچون برندهای بی.ام. و، مرسدس یا پژو ندارند، اما هر از گاهی با ارائه خودروهایی كه شتاب و قدرت قابل توجهی دارند در دنیای خودروهای مدرن خبرساز می‌شوند.PGO مثال بارزی در این زمینه است.

این برند فرانسوی كمتر از یك دهه عمر دارد و جالب این‌كه تولیدات محدود آن از سال 2009 شروع شده است. اما جالب‌تر این‌كه PGO در همین مدت كوتاه مدل‌های هیجان‌انگیزی از خودروهای 2 سرنشینه ارائه كرده است كه به نظر می‌رسد عطش علاقه‌مندان به خودروهای سرعتی 2 نفره را برطرف می‌كند.PGO Cévennes همان محصولی است كه این برند خودروساز مانور تبلیغاتی قابل توجهی روی آن داده است.

نگاهی به اسكلت خودرو، بیننده را به یاد خودروهای كوچك و خمیده‌ای می‌اندازد كه سرآمد آنها فولكس واگن‌های چند دهه پيش هستند. از این رو می‌توان گفت PGO Cévennes بازگشتی دوباره به گذشته است با این تفاوت كه در این بازگشت از فناوری‌های نوین نیز استفاده شده است. به عبارت دیگر می‌توان گفت تلفیق 3فاكتور نگرش سنتی، نگاه مدرن و سبك اسپرت به خلق یك محصول هیجان‌برانگیز منجر شده است. شاید بهتر باشد PGO Cévennes را نوعی خودروی كلاسیك با مولفه‌های تكنیك‌های مدرن امروزی معرفی كرد.

این خودروی اسپرت سرعتی، وزن كمی ‌دارد حال آن‌كه بسیاری از خودروهای سرعتی از وزن قابل توجهی برخوردارند. به همین دلیل می‌توان آن را برگ برنده اصلی این خودرو در مقایسه با خودروهای همكلاسش عنوان كرد. 980 كیلوگرم؛ این وزن یك موتورسیكلت نیست، بلكه وزن خودرویی اسپرت است كه پیش‌بینی می‌شود در چند سال آینده و با توجه به احتمال استقبال خوبی كه مشتریان از آن به عمل می‌آورند نسخه‌های به روزتری نیز از آن تولید شود.

PGO Cévennes خودرویی 4 سیلندر و 5 دنده است كه راننده در صورت تمایل می‌تواند از امكان تغییر دنده خودكار آن نیز استفاده كند. این نوع خودروهای كوچك در سرعت‌های بالا‌ مستعد واژگونی هستند، هر چند ‌ در طراحی PGO Cévennes تلاش شده تا حداكثر پایداری آن در سرعت‌های بالا حاصل شود، اما برای از بین بردن هرگونه نگرانی به ساخت بدنه خودرو و موادی كه از آن استفاده می‌شود توجه زیادی شده است. بهره‌گیری از پروفیل‌های مخصوص، خیال طراحان را از این بابت راحت كرده است. این خودرو در چند سری آزمون‌های تصادف مورد بررسی قرار گرفته كه در تمامی‌ آنها نتایج درخشانی برجای گذاشته است. سیستم ترمز PGO Cévennes از نوع دیسكی است و جالب این‌كه این بخش از طراحی خودرو یكی از زمانبرترین بخش‌های پروژه ساخت آن بوده است.

PGO Cévennes به دلیل برخورداری از وزن كم، ‌شتاب نسبتا قابل توجهی دارد. بدون شك 980 كیلوگرم، وزن بسیار كمی‌ در دنیای خودروسازی است. نگاهی به طراحی‌های خودرو نشان می‌دهد مجموعه‌اي از فاكتورها در وزن كم PGO Cévennes تاثیر دارند. یكی از این فاكتورها باك خودروست كه تنها ظرفیت 42 لیتر سوخت را دارد. این خودرو محصولی نسبتا كوچك در دنیای خودروسازی به شمار می‌آید؛ 3700 میلی‌متر طول، 1735 میلی‌متر عرض و 1320 میلی‌متر ارتفاع. این ابعاد گویای آن هستند كه PGO Cévennes خودرویی مبتنی بر استانداردهای آیرودینامیكی محسوب می‌شود.

گذشته از تمامی ‌نقاط مثبتی كه درخصوص PGO Cévennes مطرح شد، سرعت و حداكثر آن چیزی نیست كه در دنیای خودروهای اسپرت سرعتی بتوان بی‌تفاوت از كنار آن گذشت. برای این خودرو حداكثر سرعت 215 كیلومتر برساعت به ثبت رسیده است كه البته ركورد چندان جالب توجهی نیست و حتی از نظر برخی كارشناسان امور خودرو نتیجه‌ای ناامیدكننده به شمار می‌آید. با توجه به این حداكثر سرعت می‌توان تخمین زد كه شتاب اولیه PGO Cévennes چندان دلچسب نباشد. این خودرو صفر تا 100 كیلومتر برساعت را تنها در كمتر از 7 ثانیه طی می‌كند. البته در مقایسه با خودروهای دیگری در این كلاس این ركورد می‌تواند دستاوردی مهم محسوب شود، اما برای خودروی تازه‌واردی كه طراحان آن سرمایه‌گذاری كلانی روی آن كرده‌اند چندان امیدواركننده نیست.

انتقاداتی كه به این خودروی جذاب و دوست‌داشتنی می‌شود هنوز تمام نشده است. PGO Cévennes مصرف سوخت چندان خوبی ندارد. آزمایش‌های متعددی انجام شده كه مجموع آنها نشان می‌دهند در استفاده‌های شهری در هر یكصد كیلومتر 01‌/‌11 و در مصارف جاده‌ای رقم جالب توجه 51‌/‌6 لیتر به ثبت رسیده است. میانگین این دو ركورد 21‌/‌8 لیتر در هر یكصد كیلومتر است. اگر این رقم را در یك‌سو و پیشرفت‌های تكنیكی چند سال اخیر دنیای خودروسازی مدرن در سوی دیگر مورد مقایسه قرار گیرند به این نتیجه می‌رسیم كه PGO Cévennes می‌توانست ركورد بهتری در این زمینه داشته باشد.

PGO Cévennes از حیث رعایت معیارهای زیست‌محیطی تولید آلاینده‌های كربنی نمره نسبتا خوبی می‌گیرد. این خودرو به ازای طی هر یك كیلومتر مسافت، 185 گرم آلاینده كربنی تولید می‌كند. هم اكنون بسیاری از محصولات پژو كه شناخته‌شده‌ترین برند خودروسازی فرانسه محسوب می‌شود ركوردهای ناامیدكننده‌تری برجای می‌گذارند.

اگر قرار باشد نگاه نهایی به PGO Cévennes داشته باشیم باید آن را تازه‌وارد جذابی در دنیای خودروهای اسپرت به شمار آوریم كه هنوز جای زیادی برای تكمیل شدن دارد. این خودرو تا چند هفته دیگر وارد برخی بازارهای خودرویی سراسر جهان می‌شود و باید منتظر ماند و دید كه استقبال علاقه‌مندان به خودروهای اسپرت و سرعتی كه همواره حساب ویژه‌ای روی محصولات برندهای شناخته شده باز كرده‌اند چگونه خواهد بود. شركت PGO تلاش‌های زیادی برای جلب نظر علاقه‌مندان به این دسته از خودروها كرده است.

به عنوان مثال استفاده از چرم طبیعی مرغوب برای پوشش صندلی‌ها و جلوداشبورد یكی از اقداماتی است كه در راستای تحقق این هدف صورت گرفته است. البته این چیز تازه‌ای نیست و در سال‌های گذشته برندهای مشهور خودروساز به آن متوسل شده‌اند. به همین دلیل باید به طراحان PGO توصیه كرد كه اگر می‌خواهند محصولات این برند جای مناسبی در بازارهای جهانی پیدا كنند به دنبال مجموعه تازه‌ای از اقدامات ابتكاری باشند.

بدون شك این خودرو مورد علاقه آن دسته از علاقه‌مندان به خودروست كه در عین حال كه نمی‌توانند از سبك‌های كلاسیك قدیمی‌ بی‌تفاوت عبور كنند همواره از فناوری‌های نوین استفاده می‌كنند و آنها را جزو غیرقابل تفكیكی از دنیای خودروسازی می‌دانند.

PGO Cévennes از نماي نزديك




PGO Cévennes مصرف سوخت چندان خوبی ندارد. در استفاده‌های شهری در هر یكصد كیلومتر 01‌/‌11 و در مصارف جاده‌ای رقم جالب توجه 51‌/‌6 لیتررا به ثبت رسانده است.

PGO Cévennes از حیث رعایت معیارهای زیست‌محیطی تولید آلاینده‌های كربنی نمره نسبتا خوبی می‌گیرد. این خودرو به ازای طی هر یك كیلومتر مسافت، 185 گرم آلاینده كربنی تولید می‌كند.









مهدی پیرگزی / جام جم


نوشته شده در   سه شنبه 31 خرداد 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode