ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 14 آذر 1404
جمعه 14 آذر 1404
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 6 اسفند 1403     |     کد : 205768

دانشمندان چینی بحران ناسا را به فرصت تبدیل کردند

در حالی که ناسا پس از مشکلات مربوط به کپسول استارلاینر در تلاش برای بازگرداندن دو فضانورد است، چین از این مشکل به نفع خود استفاده کرده است.

در حالی که ناسا پس از مشکلات مربوط به کپسول استارلاینر در تلاش برای بازگرداندن دو فضانورد است، چین از این مشکل به نفع خود استفاده کرده است.

به گزارش ایسنا، فضاپیمای استارلاینر بوئینگ با نشت هلیوم مواجه شده است و همین باعث شده که دو فضانورد ناسا ‌برای مدتی بیش از آن چه مورد انتظار بود، در ایستگاه فضایی بین‌المللی بمانند.

به نقل از ساوث‌چاینا مورنینگ پست، اکنون دانشمندان چینی از این موقعیت برای دستیابی به یک روش علمی استفاده کرده‌اند. محققان چینی مشکل طولانی ناسا را به یک پیشرفت در ایجاد پیشرانه‌ای متحول‌کننده تبدیل کرده‌اند که می‌تواند رقابت‌ بر سر سفرهای فضایی را بازتعریف کند.

دو فضانورد ناسا از ماه ژوئن سال گذشته پس از نشت‌های متعدد هلیوم که سیستم‌های رانشگر فضاپیمای آنها یعنی کپسول استارلاینر شرکت بوئینگ را دچار مشکل کرده بود، در ایستگاه فضایی بین‌المللی باقی مانده‌اند.

در نتیجه، هلیوم، گاز فوق سبکی که به عنوان سوخت مایع موشک استفاده می‌شود، به نمادی از ضعف مهندسی تبدیل شده است.

اکنون، دانشمندان چینی گزارش می‌دهند که از این نقص برای دستیابی به موشکی با سوخت جامد که می‌تواند نیروی رانش خود را در صورت نیاز سه برابر کند و در عین حال، بخار خروجی خود را تا دمای نزدیک به محیط سرد کند و آن را تقریبا برای حسگرهای مادون قرمز نامرئی کند.

محققان به رهبری یانگ زنان (Yang Zenan)، محقق هوافضا، از دانشگاه مهندسی هاربین، توضیح دادند که چگونه تزریق هلیوم به موتورهای موشک جامد سنتی از طریق منافذی در مقیاس میکرونی باعث افزایش نیروی رانش می‌شود.

یانگ و همکارانش نوشتند که هلیوم نمی‌سوزد، اما نسبت بهینه هلیوم به گاز احتراق (یک به چهار) تکانه ویژه را تا ۵.۷۷ درصد افزایش می‌دهد و سطح رانش را قادر می‌سازد تا ۳۰۰ درصد از طریق تزریق قابل تنظیم، افزایش یابد.

شبیه‌سازی رایانه‌ای نشان می‌دهد که بخار اگزوز تا دمای ۱۳۲۷ درجه سانتی‌گراد (۲۴۲۰ فارنهایت) خنک می‌شوند که از نظر فنی می‌توانند تقریبا از چشم هر ماهواره‌ هشداردهنده موشک فروسرخ، پنهان شوند.


نوشته شده در   دوشنبه 6 اسفند 1403  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode