به گزارش ایسنا، شرکت «اتوفلایت»(AutoFlight) که یک توسعه دهنده پیشرو در صنعت هواپیماهای عمودپرواز برقی(eVTOL) است، با اولین پرواز خودران بینشهری تاکسی پرنده برقی خود، نقطه عطفی بزرگ در حمل و نقل هوایی و نوین شهری رقم زد.
به نقل از آیای، در این پرواز تنها ۲۰ دقیقه طول کشید تا فاصلهای که پیمایش زمینی آن سه ساعت طول میکشد، طی شود.
![اولین پرواز بینشهری تاکسیهای پرنده انجام شد](https://cdn.isna.ir/d/2024/02/28/0/62940075.png?ts=1709113301504)
آزمایش تاکسی هوایی
این پرواز نمایشی مسافت ۵۰ کیلومتری بین شرهای شنژن و ژوهای در چین را طی کرد و همانطور که گفته شد، تنها ۲۰ دقیقه طول کشید که کاهش قابل توجهی نسبت به سه ساعت رفت و آمد معمولی در حمل و نقل زمینی را نشان داد.
تاکسی پرنده پنج نفره شرکت اتوفلایت موسوم به پراسپریتی(Prosperity) نشان دهنده مهارتهای فنی این شرکت است. این نمایش موفق بر قابلیتهای این پرنده و حمایت فزاینده فرمانداران منطقه از توسعه پرندههای عمودپرواز برقی تأکید میکند.
گفتنی است که فرانک استیونسون(Frank Stephenson) طراح معروف که برای برندهایی مانند مینی، فیات، فراری، مکلارن و مازراتی کار کرده است، پراسپریتی را طراحی کرده است.
تیان یو(Tian Yu) بنیانگذار و مدیر عامل اتوفلایت از نمایش قابلیتهای پراسپریتی در طول این پرواز نمایشی بین شهری ابراز هیجان کرد.
وی میگوید این شرکت در حال برنامهریزی برای همکاری با مقامات محلی و شرکایی از سراسر جهان است و هدف آن این است که گزینههای پرواز تاکسیهای پرنده عمودپرواز برقی را برای شهرهای سراسر جهان ایمن، کارآمد، پایدار و مقرون به صرفه کند.
به گفته وی، دولت چین قصد دارد اصطلاحا «اقتصاد کم ارتفاع» را توسعه دهد و راهبرد آن این است که هزاران ایستگاه و صدها مسیر هوایی تاکسیهای پرنده عمودپرواز برقی در سراسر منطقه خلیج بزرگ در جنوب چین از جمله مسیر بین شنژن و ژوهای احداث کند.
سناریوهای کاربردی در این موضوع شامل حمل و نقل مسافر، گردشگری، تدارکات و خدمات اضطراری است. در کوتاه مدت، برنامههایی برای دستیابی به ۳۰۰ هزار پرواز در این منطقه در سال در حال تدوین است.
یکی از شرکای اتوفلایت، یک شرکت هواپیمایی عمومی و ارائه دهنده خدمات بالگرد در چین موسوم به هلی-ایسترن(Heli-Eastern) است که با خرید ۱۰۰ فروند تاکسی پرنده پراسپریتی موافقت کرده است. این تاکسیهای پرنده در مسیرهایی مانند مسیری که در این آزمایش به نمایش گذاشته شد و دیگر مراکز حمل و نقل منطقه مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
![اولین پرواز بینشهری تاکسیهای پرنده انجام شد](https://cdn.isna.ir/d/2024/02/28/0/62940077.png?ts=1709113325640)
کاربردهای تاکسیهای پرنده عمودپرواز برقی و تاثیر اقتصادی آنها
فناوری تاکسیهای پرنده عمودپرواز برقی پتانسیل تغییر حمل و نقل شهری را دارد و کاربردهایی را در رفت و آمد مسافران، گردشگری، تدارکات و خدمات اضطراری ارائه میدهد.
تاکسیهای پرنده عمودپرواز برقی در مقایسه با بالگردها این مزیت را دارند که به زیرساختهای حداقلی برای برخاستن و فرود نیاز دارند و در عین حال قابلیت کروز پرسرعت هواپیماهای سنتی را ارائه میدهند.
در عین حال، پیشرانههای الکتریکی آنها نویدبخش هزینههای عملیاتی کمتر و کاهش قابل توجه آلودگی صوتی و هوا است.
تیان یو میگوید: ما از نزدیک با مقامات منطقه برای پیشرفت به سمت مسیرهای تاکسیهای هوایی کاملاً عملیاتی در سراسر منطقه کار میکنیم.
این پرواز نمایشی همچنین توانایی اتوفلایت را در جهتیابی در فضای پیچیده و بسیار منظم هوایی و تضمین یکپارچگی ایمن در ساختارهای ترافیک هوایی موجود برجسته کرد.
این شرکت انتظار دارد طی حدود دو سال آتی مجوز حمل مسافر را برای پراسپریتی دریافت کند.