ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 2 مرداد 1403
سه شنبه 2 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 14 اسفند 1387     |     کد : 2026

تاثيرات مثبت و منفي حضور رسانه‌هاي الكترونيك

تعداد مراجعه‌ مخاطبان به سايت‌هاي برخي روزنامه‌ها، در مقايسه با تيراژ رسمي نسخ مكتوب آن‌ها بسيار بيش‌تر است. گزارش ايسنا در اين زمينه آمار رسمي حاكي از آن است كه تعداد مراجعه‌ مخاطبان به سايت‌هاي برخي روزنامه‌ها، در مقايسه با تيراژ رسمي نسخ مكتوب آن‌ها بسيار بيش‌تر است و اين نيز بدان معناست كه ميزان استفاده از اينترنت به‌عنوان يك ابزار نوين و كارآمد به شدت در حال گسترش است اما كارشناسان معتقدند اين گسترش رسانه‌هاي الكترونيكي، به طور طبيعي سوءاستفاده‌هايي در جهت تخريب،‌ توهين و شايعه‌پراكني از سوي برخي افراد را نيز به دنبال داشته است كه البته به نظر مي‌رسد بخش غالب اين رسانه‌ها، عملكرد مثبتي داشته‌اند، به‌ گونه‌اي كه حتي انحصار اطلاعات در عرصه‌ اطلاع‌رساني را نيز شكسته‌اند.

هرچند رسانه‌هاي الكترونيكي در ايران نيز در مقايسه با كشورهاي توسعه ‌يافته از رشد خوبي برخوردار نبوده‌اند، اما به عقيده تحليلگران با توجه به امكانات مخابراتي و سخت‌افزاري، پيشرفت مناسبي داشته و توانسته‌اند رسانه‌هاي سنتي را به وادي رقابت بكشانند.

رسانه‌هاي الكترونيكي، ضعف اطلاع‌رساني كشور را جبران كرده‌اند

اكبر نعمت‌اللهي - مدرس ارتباطات - در اين‌باره معتقد است: حضور رسانه‌هاي الكترونيكي ‌بويژه سايت‌هاي خبري و وبلاگ‌ها، ضعف اطلاع‌رساني رسانه‌هايي چون مطبوعات، راديو و تلويزيون و يا حتي خبرگزاري‌هاي رسمي كشور را جبران كرده و توانسته است عطش اطلاعاتي مخاطبان را برطرف كند.

وي افزود: رسانه‌هاي الكترونيكي توانسته‌اند با پاسخگويي به نيازهاي اطلاعاتي مخاطبان، از گرايش آن‌ها به سمت رسانه‌ها بيگانه جلوگيري كرده و اجازه ندهند كه اطلاع‌رساني بعضا نادرست اين سايت‌ها، بر مخاطبان تاثير نامناسب داشته باشد.

اين مدرس دانشگاه رسانه‌هاي الكترونيكي را با وجود تمام مشكلات موجود، در عرصه‌ اطلاع‌رساني كشور بسيار تاثيرگذار دانست و خاطر نشان كرد: ‌وجود اين بخش از رسانه‌ها، در شرايطي كه توليد اطلاعات در جامعه، بسيار سخت و پرهزينه است، كمك بزرگي به عرصه‌ اطلاع‌رساني كشور بوده است. فقط بايد مراقب بود اين رسانه‌ها از راه درست جدا نشده و كاركرد منفي پيدا نكنند.

اطلاع‌رساني رسانه‌هاي الكترونيكي شفاف و تحليلي‌تر است

طاهر روشندل اربطاني - مدرس ارتباطات - نيز در اين‌باره مي‌گويد: گرچه رسانه‌هاي الكترونيكي به دليل امكان تعامل بيش‌تر با مخاطب و داشتن ظرفيت درگيري بالاي رسانه‌يي، جايگاه ويژه‌اي در عرصه‌ اطلاع‌رساني كشور پيدا كرده‌اند اما هنوز با الگوي يك رسانه‌ي الكترونيكي مطلوب، فاصله‌ زيادي دارند، چراكه هنوز خبرگزاري‌هاي خارجي در مواردي در انتشار برخي اخبار مهم داخلي، از رسانه‌هاي ما پيشي مي‌گيرند.

وي اطلاع‌رساني رسانه‌هاي الكترونيكي را به دليل تعامل بيش‌تر مخاطب با آن‌ها، شفاف‌تر و تحليلي‌تر خواند و تاكيد كرد: خبرگزاري‌ها توليد كننده بوده و در ارائه‌ي اخبار نيز پيشتاز هستند و مهمترين ويژگي‌ اخبار منتشره‌ آن‌ها نيز گره خوردن سرعت با خبر است.

عضو هيات علمي دانشگاه توجه به مصالح ملي و تدبير خبري را در كنار شفافيت خبري مهم دانست و ادامه داد: بحران‌ها آبستن شايعات هستند؛ بنابراين در اين موارد كه افكارعمومي نيز عطش اطلاعاتي دارند، مديران رسانه‌ها بايد با اتخاذ تدبيري مناسب، اخبار را به صورت مديريت شده در اختيار مخاطبان قرار دهند تا هم از عطش يادشده بكاهند و هم اجازه ندهند كه رسانه‌هاي بيگانه، مرجع خبري مخاطبان داخلي قرار گيرند.

رسانه‌هاي الكترونيكي، خودسانسوري ‌را كاهش داده‌اند

حميد ضيايي‌پرور - مدرس ارتباطات - هم در اين‌باره معتقد است: شكل‌گيري رسانه‌هاي الكترونيكي به ايجاد رقابتي مثبت ميان آن‌ها و رسانه‌هاي سنتي كه اتفاقا به نفع مردم نيز هست، منجر شده و وجود اين رسانه‌ها باعث شده‌ است برخي خطوط قرمز خودساخته توسط رسانه‌هاي سنتي كنار گذاشته شود و حتي خودسانسوري‌هاي موجود در اين حوزه نيز كاهش پيدا كند.

وي افزود: دسترسي طيف مرجع و نخبه‌ جامعه به رسانه‌هاي الكترونيكي با در نظر گرفتن تاثيري كه اين افراد بر گروه‌هاي اطراف خود دارند باعث مي‌شود گرايش‌هاي سياسي، اجتماعي و اقتصادي آن‌ها كه تحت تاثير اين بخش از رسانه‌ها شكل گرفته است، بر تمامي جامعه نيز تاثيرگذار باشد.

او ادامه داد: چنين تاثيرگذاري‌، رسانه‌هاي سنتي را نيز تحت تاثير قرار مي‌دهد و حتي گاهي آن‌ها را مجبور مي‌كند كه به دليل انتشار برخي اطلاعات از سوي رسانه‌هاي الكترونيكي، به اخباري بپردازند كه به دلايلي از انتشار آن‌ها خودداري كرده بودند.

او اضافه كرد:‌ دشوار بودن اعمال نظارت و كنترل بر روي رسانه‌هاي الكترونيكي، در كنار در اختيار داشتن امكاناتي چون سرعت در انتشار خبر، استفاده از نرم‌افزارهاي چندرسانه‌يي، مولتي مديا و همچنين امكان پنهان ماندن هويت گردانندگان اين رسانه‌ها باعث شده است كه تعداد اين دسته از رسانه‌ها به سرعت افزايش يافته و انواع طيف‌ها، حزب‌ها و گروه‌هاي مختلف جامعه به سمت داشتن چنين رسانه‌هايي گرايش پيدا كنند.

وي با اشاره به اين كه هرچند وبلاگ‌ها نيز به لحاظ آكادميك رسانه‌هاي الكترونيكي محسوب مي‌شوند، اما نوع، كيفيت و كاركرد اين رسانه‌، با بقيه‌ي رسانه‌هاي الكترونيكي متفاوت است، خاطر نشان كرد: وبلاگ‌ها، خبرگزاري‌ها و يا رسانه‌هايي تك نفره هستند كه به جاي انتشار خبر، ديدگاه و عقايد موجود درباره‌ي اخبار مختلف را منتشر مي‌كنند؛ بنابراين از طريق تحليل محتواي انبوهي از آن‌ها به راحتي مي‌توان از ديدگاه افكار عمومي در حوزه‌ا‌ي خاص مطلع شد.

به گفته‌ وي وبلاگ‌ها، در حكم دماسنجي هستند كه به كمك آن‌ها مي‌توان حساسيت‌ها و تب و تاب‌هاي اجتماعي را، به ويژه در زمان وقوع رخدادهاي ملي اندازه گيري كرده و جهت گيري افكار عمومي را به سمتي خاص به خوبي شناسايي كرد.

چالش رسانه‌هاي الكترونيكي دركيفيت نظارت سازمان‌هاي مسوول است

عبدالله گيويان - مدرس ارتباطات - نيز در اين‌باره مي‌گويد: در مقايسه‌ رسانه‌هاي الكترونيكي با رسانه‌هاي جمعي بايد به ويژگي‌هاي اختصاصي هر يك از اين رسانه‌ها توجه و از قراردادنشان تحت يك عنوان و يكي انگاشتن آن‌ها خودداري كرد.

وي با اشاره به اينكه رسانه‌هاي الكترونيكي داخلي، با وجود تمام مشكلات و محدوديت‌هاي موجود، نقش موثري در عرصه‌ اطلاع‌رساني كشور داشته‌اند، افزود: در شرايط كنوني، رسانه‌هاي الكترونيكي با مشكل سخت‌افزاري جدي‌ روبه‌رو نبوده و بيش‌ترين چالش را در تعريف نوع و كيفيت نظارت از سوي سازمان‌هاي مسوول دارا هستند، ضمن اينكه در بسياري از موارد نيز سوءاستفاده‌هاي برخي دست‌اندركاران رسانه‌هاي الكترونيكي از آن‌ها باعث شده است استفاده از اين دسته از رسانه‌ها به طور مناسب رشد و توسعه پيدا نكند

او درباره تفاوت رسانه‌هاي الكترونيكي و رسانه‌هاي سنتي ادامه داد: تفاوت اصلي اين دو دسته از رسانه‌ها در اين است که در دسته‌ي اول نظريات يک فرد، مبناي تصميم‌گيري است، اما در رسانه‌هاي نوع دوم، فعاليت‌ها براساس تعاريف و ضوابط سازمان كاري شكل مي‌گيرد كه در آن با اقتصاد چند لايه‌يي نيز روبه‌رو هستيم و پروسه‌ي اطلاعات هم به شيوه‌ي سنجيده‌تر و متناسب با قدرت اتفاق مي‌افتد.

تعاملي بودن‌ و‌ قابليت‌ انعطاف از ويژگي‌ رسانه‌هاي ‌الكترونيكي است

سيدرضا نقيب السادات - عضو هيات علمي گروه ارتباطات دانشگاه علامه طباطبايي - هم در اين‌باره معتقد است: بومي كردن امكانات در حوزه‌ي رسانه‌هاي الكترونيكي، در كنار ملاحظات فرهنگي جهت تعيين حدود و چارچوب نظارت و كنترل بر اين بخش از رسانه‌ها بسيار مفيد بوده و در ايفاي نقش موثر ‌آن‌ها نيز كمك بسيار خوبي است.

وي با تاكيد بر اينكه مقتضيات رسانه‌هاي جديد قطعا با رسانه‌هاي سنتي بسيار متفاوت است، اظهار كرد: در رسانه‌هاي سنتي امكان تداخل كمتر و هم‌چنين محدوديت كانال‌هاي دسترسي به رسانه‌ها و در نتيجه‌ي آن حداقل تداخل براي تغيير باعث شده است كه اخبار حساب شده‌تر منتشر شده و علاوه بر آن نظارت و كنترل نيز به گونه‌اي متفاوت از رسانه‌هاي الكترونيكي مدنظر قرار گيرد.

او با اشاره به تعاملي بودن، جمع زدايي، ناهمزماني، مركززدايي، ظرفيت‌هاي بالا و قابليت انعطاف به عنوان ويژگي‌هاي مختلف رسانه‌هاي الكترونيكي، ادامه داد: اين دسته از رسانه‌ها با ويژگي‌هاي گفته شده، امكاناتي مناسب را در اختيار مخاطبان خود قرار داده‌اند كه با آموزش كافي و لازم و هم‌چنين فراهم ساختن زيرساخت‌ها و شالوده‌هاي آن، در كنار نظارت و جهت‌دهي صحيح و مثبت مي‌توانند نقش موثري در عرصه‌ اطلاع‌رساني كشور ايفا كنند.

اما همان‌طور كه گفته شد گسترش رسانه‌هاي الكترونيكي، به طور طبيعي سوء‌استفاده‌هايي در جهت تخريب،‌ توهين و شايعه‌پراكني از سوي برخي افراد را نيز به دنبال داشته است، از آنجاكه ايجاد تنش، تشنج، ابهام، نگراني و دامن زدن به بحران‌ها از جمله عواقب کژكاركردهاي رسانه‌يي‌ است و رسانه‌ها ظرفيت عجيبي در بحران‌زايي و هم بحران‌زدايي دارند، يعني در عين آنكه مي‌توانند با عملكردشان جامعه را متشنج كنند، در كنار آن مي‌توانند با اطلاع‌رساني درست و مناسب آرامش خبري را نيز براي جامعه به ارمغان آورده و به ايجاد فضاي آرامش در جامعه و در نتيجه رشد و توسعه‌ي آن كمك كنند، به نظر مي‌رسد توجه و ارزيابي نحوه عملكرد رسانه‌هاي الكترونيكي در اين حوزه بسيار مهم و ضروري است كه البته به گفته بسياري از كارشناسان بخش غالب اين رسانه‌ها هم‌چنان عملكرد مثبتي داشته‌ و دارند.

به‌روز نبودن محتواي اخبار آفت‌ رسانه‌هاي الكترونيكي است

علي گرانمايه‌پور- مدرس ارتباطات - در اين‌باره مي‌گويد: رعايت نكردن اصل تكميل و تلفيق در اخبار، انتشار برخي اطلاعات به نقل از رسانه‌هاي خارجي به دلايلي مانند خودسانسوري، به‌روز نبودن محتواي اخبار و اطلاعات و هم‌چنين استفاده نكردن از نوآوري و ابتكار از جمله آفت‌هايي است كه رسانه‌هاي الكترونيكي داخلي را تهديد مي‌كند.

طاهر روشندل اربطاني - مدرس ارتباطات - نيز با تاكيد بر اين كه اطلاع‌رساني يكي از کارکردهاي مهم و كليدي تمامي رسانه‌ها و از جمله رسانه‌هاي الكترونيكي است، در اين‌باره معتقد است: تكثر رسانه‌يي و در نتيجه‌ آن تعدد و تنوع رسانه‌ها در دنياي رسانه‌يي امروز باعث شده است برخي رسانه‌ها براي ماندن در محيط پررقابت دچار کژکارکردهايي شوند كه اين مهم مي‌بايست از سوي رسانه‌ها بسيار مورد توجه قرارگيرد، چرا که در بلندمدت مشروعيت آن‌ها را زير سوال مي‌برد.

او افزود: رعايت نكردن اصول و استانداردهاي حرفه‌يي، عدم توجه به مباني اخلاق رسانه‌يي، جهت‌گيري‌هاي خاص در برخورد با مسايل، نداشتن شفافيت و صداقت در انتشار اخبار و هم‌چنين اطمينان نداشتن به صحت اطلاعات منتشره مي‌توانند از جمله‌ي اين کژکارکردها باشند.

اين مدرس دانشگاه خاطرنشان كرد: بخش اعظمي از بحران‌ها و شرايط پرتنش به خصوص در ايام انتخابات، مي‌تواند تحت تاثير رسانه‌ها، تبليغات رسانه‌يي و نحوه‌ي سخن‌پراكني آنها به وجود ‌آيد كه در اين ميان رسانه‌هاي الكترونيكي بيشتر مستعد چنين آفت‌ها و کژکارکردهايي هستند.

وي اضافه كرد: رسانه‌ها با ايجاد چنين فضايي بر افكارعمومي و روند تصميم‌گيري افراد جامعه تاثير نامطلوبي خواهند داشت، در صورتي كه با ايفاي صحيح نقش خود و اطلاع‌رساني درست و به موقع مي‌توانند در مشاركت اجتماعي مردم و تصميم‌گيري منطقي آن‌ها نقش موثري داشته باشند.

برخي رسانه‌هاي الكترونيكي، نقش شب‌نامه را به‌عهده گرفته‌اند

بهروز بهزادي - سردبير روزنامه‌ي اعتماد - هم در اين‌باره مي‌گويد: عملكرد برخي دست‌اندركاران رسانه‌هاي الكترونيكي باعث شده است اين رسانه‌ها از تاثيرگذاري منطقي كه وظيفه‌ي آن‌هاست، فاصله گرفته و به سمت خراب كردن بازار رسانه‌يي كشور حركت كنند. وي با اشاره به اينكه چنين عملكردي، از سوي دست‌اندكاران رسانه‌هاي الكترونيكي، فرهنگ مخاطبان آن‌ها را نيز با اشكال روبه‌رو مي‌كند، ادامه داد: برخي از رسانه‌هاي الكترونيكي امروز كشور، نقش شب‌نامه‌هاي گذشته را بر عهده گرفته‌اند، به گونه‌اي كه اگر چنين فرهنگي يعني استفاده از هجو، توهين و تهمت در مطالب اين دسته از رسانه‌ها، در جامعه‌ رسانه‌يي كشور جا بيفتد، از بين بردن آن بسيار مشكل خواهد بود.

اين روزنامه‌نگار نبود قوانين مدون و تاثيرگذار در حوزه‌ي رسانه‌هاي الكترونيكي را از جمله دلايل به وجود آمدن مشكلات موجود در اين عرصه دانست و تصريح كرد: در دنيايي كه رسانه‌هاي الكترونيكي هر روز در حال گسترش هستند، راديو و تلويزيون نقش جديدي را عهده‌دار شده و حتي شكل‌گيري راديوهاي اينترنتي را نيز شاهد هستيم كه نبود قانون مدون در اين عرصه باعث شده است كه مشكلات فراواني بر سر راه اطلاع‌رساني صحيح و شفاف براي اين دسته از رسانه‌هاي كشور به وجود آيد.

وي خاطر نشان كرد: ‌رسانه‌هاي الكترونيكي در حال طي كردن مسيري هستند كه مسير درستي به نظر نمي‌رسد و همين امر در كنار تاثيرگذاري فراوان آن‌ها باعث شده است كه تاثيري منفي بر عرصه‌ اطلاع رساني كشور داشته باشند.

او با بيان اين كه نداشتن تعهد نسبت به شفافيت و درستي خبر از جمله اشكالات موجود در برخي رسانه‌هاي الكترونيكي است، اضافه كرد:‌ برخي دست‌اندركاران اين دسته از رسانه‌ها مي‌كوشند با تحريف اخبار، ذهنيات خود را به خورد مخاطب دهند، البته گرچه اين رسانه‌ها بخش كوچكي از رسانه‌هاي الكترونيكي كشور را تشكيل مي‌دهند، اما به دليل آنكه در حال گسترش هستند، خطر تبديل شدن به يك فرهنگ را با خود به همراه دارند.

حميد ضيايي‌پرور - مدرس ارتباطات - نيز در اين‌باره معتقد است: مهم‌ترين آفت تهديد كننده‌ رسانه‌هاي الكترونيكي، ضعف استفاده از نيروهاي تخصصي ژورناليستي در اين حوزه است، چرا كه به دلايلي مانند مشكلات مالي، اين نيروهاي حرفه‌يي اغلب در رسانه‌هاي سنتي مشغول بوده و در نتيجه تعداد نيروهاي متخصص در حوزه‌ي رسانه‌هاي الكترونيك بسيار كم است.

او نبود حقوق حمايتي براي اين دسته از رسانه‌ها را از ديگر آفت‌هاي تهديد كننده‌ي آن‌ها دانست و افزود: برخلاف برخي دوستان كه به ساماندهي سايت‌هاي اينترنتي و اعمال نظارت بر آن‌ها اعتقاد دارند، به عقيده‌ي من بايد قوانيني در جهت حمايت از رسانه‌هاي الكترونيكي در زمينه‌ي كپي‌رايت و حق بهره‌برداري از توليدات و ابتكارات مثبت آن‌ها فراهم شود، چرا كه حمايت نكردن از محتواي سالم توليد شده توسط رسانه‌هاي الكترونيكي، يكي از دلايلي است كه باعث شده است نيروهاي حرفه‌يي به كار در اين بخش از رسانه‌ها نپردازند.

ناديده گرفته شدن اخلاق حرفه‌يي در رسانه‌هاي الكترونيكي

عبدالله گيويان - مدرس ارتباطات - هم با اشاره به اين كه در رسانه‌هاي الكترونيكي، به دليل تصميم‌گيري و فعاليت فرد در آن، گاهي دقت و امانت نيز پايمال مي‌شود، در اين‌باره مي‌گويد: دقت و امانتداري، مفهومي ايدئولوژيك هم هستند و از ديدگاه‌هاي مختلف معنا‌هاي متفاوتي دارند، در نتيجه به عقيده برخي، رعايت دقت و امانت از سوي رسانه‌هاي الكترونيكي، معاني كاملا متفاوت پيدا مي‌كند، به هر تقدير اين احتمال وجود دارد كه گاهي صحت و دقت در اين دسته از رسانه‌ها فداي سرعت ‌شود.

او اضافه كرد: اخلاق حرفه‌يي در سازمان‌هاي رسانه‌يي، پس از طي مدتي براي دست‌اندركاران آن‌ها، جايگاه ويژه‌ خود را يافته و سازوكاري مناسب را دارا مي‌شود، اما رعايت اين اخلاق حرفه‌يي در رسانه‌هاي الكترونيكي كه فرد به جاي سازمان و فضاي حرفه‌يي در آن تصميم‌گيري مي‌كند، گاهي به دليل منافع حزبي، گروهي و يا حتي دلخوري‌هاي شخصي ناديده گرفته مي‌شود.

نقيب‌السادات - مدرس ارتباطات - نيز در اين‌باره معتقد است: تاثير رسانه‌هاي الكترونيكي بر عرصه‌ اطلاع‌رساني كشور، رسانه‌هاي نوين گرچه عرصه‌ اطلاع‌رساني را با دشواري‌هاي جدي مواجه نكرده‌اند، اما وارداتي بودن آن‌ها و فراهم نبودن زيرساخت‌هاي لازم براي گسترششان، باعث شده است توسعه‌ي آن‌ها از كانال بومي و فرهنگي كشور عبور نكرده و در نتيجه عرصه‌ اطلاع‌رساني را با برخي مشكلات روبه‌رو كند.

وي تصريح كرد: از سوي ديگر نبود آموزش كافي در زمينه‌ رسانه‌هاي الكترونيكي و در نتيجه‌ آن كمبود دانش جامعه در حوزه‌هاي اطلاعاتي باعث شده است بسترهاي لازم رشد و توسعه اين دسته از رسانه‌ها در كشور فراهم نشود.

اعتبار منبع، چالش عرصه‌ رسانه‌هاي الكترونيكي

حاجي محمد احمدي - مدرس ارتباطات - هم در اين‌باره مي‌گويد: مشخص نبودن منبع و در نتيجه اطمينان نداشتن به صحت و سقم اخبار منتشر شده از سوي رسانه‌هاي الكترونيكي از چالش‌هاي مهم پيش روي مخاطبان اين دسته از رسانه‌هاست.

به عقيده تحليلگران هم‌چنين رسانه‌هاي الكترونيكي با وجود تمام ضعف‌هاي موجود، به عرصه‌ اطلاع‌رساني كشور كمك زيادي كرده‌اند و همانند رسانه‌هاي مكتوب بايد از سازوكار و حقوق مناسبي برخوردار باشند. به نظر مي‌رسد با برنامه‌ريزي و تدوين قوانين در هر دو بعد حمايت و نظارت توسط دولت، اساتيد و كارشناسان ارتباطات و رسانه، مي‌توان آفت‌هاي تهديد كننده‌ي رسانه‌هاي الكترونيكي را كنترل كرده و به ارتقاي محتوايي آن‌ها نيز بسيار كمك ‌كرد.

نعمت‌اللهي - مدرس ارتباطات - در اين‌باره با اشاره به اينكه توجه به اخلاق حرفه‌يي، وضع قوانين مناسب، توجه بيشتر به آموزش و استفاده از روش‌هاي فرهنگي به جاي راه‌هاي كوبنده و ضربتي، از راه‌هاي ارتقاي كيفي رسانه‌هاي الكترونيكي است، مي‌گويد: ‌مهيا كردن بسترهاي مناسب براي شبكه‌هاي اينترنتي، ايجاد امكانات برقراري ارتباط با شاخه‌هاي ارتباطاتي و اطلاعاتي و نيز ارتقاي فرهنگ رسانه‌يي و عمومي جامعه باعث مي‌شود رسانه‌هاي الكترونيكي مناسب‌تري در اختيار داشته و افكارعمومي‌ نيز بتوانند با اختيار خود از ميان اين رسانه‌ها انتخاب كرده و بهترين انتخاب را نيز داشته باشند.

بهزادي هم در اين‌باره مي‌گويد: تدوين قوانيني شفاف در حوزه‌ رسانه‌هاي الكترونيكي، در كنار مشخص بودن متوليان آن‌ها، دست‌اندركاران اين بخش از رسانه‌ها را به عملكردي شفاف مجبور مي‌كند.

به عقيده‌ي وي حضور جامعه‌شناسان رسانه‌يي در عرصه‌ رسانه‌يي كشور و پرداختن به موضوعاتي چون وجود رسانه، چگونگي عملكرد آن، تاثيري كه بر جامعه دارد و غيره به حل مشكلات موجود و ارتقاي محتواي رسانه‌هاي الكترونيكي بسيار كمك خواهد كرد.

ضيايي‌پرور نيز در اين‌باره معتقد است: فراهم كردن شرايط لازم براي رقابت علمي و محتوايي رسانه‌هاي الكترونيكي در يك محيط سالم از جمله راه‌هاي ارتقاي كيفي اين دسته از رسانه‌هاست. گرچه در برخورد با رسانه‌اي كه مخالف مصالح ملي عمل مي‌كند، شكي نيست، اما تعميم قوانين رسانه‌هاي مكتوب، به رسانه‌هاي الكترونيكي نيز درست نيست، چراكه ما براي اولين بار در حال تجربه‌ي آزادي و تضارب آراء در حوزه‌ي رسانه‌هاي الكترونيكي هستيم كه اتفاقا با ويژگي‌هاي خود توانسته است طيف زيادي از مخاطبان با گرايش‌ها و سلايق مختلف را به سمت خود جذب كند.

وي ادامه داد: اغلب رسانه‌هاي الكترونيكي داخلي خوب كار كرده و مشكلي ندارند، ضمن اين كه تعداد انگشت شمار مشكل دار آن‌ها نيز يا فيلتر شده و يا طبق ضوابط با آن‌ها برخورد شده است؛ ملزم كردن تمام سايت‌ها به ثبت‌نام و شناسنامه‌دار كردن سايتشان، يعني تعميم دادن كنترل رسانه‌هاي سنتي بر محيط سايبر كه نه ضرورتي دارد و نه قابل اجراست، ضمن اين كه به نظر مي‌رسد با ميدان دادن به اين بخش از رسانه‌ها و حمايت از آن‌ها مي‌توان به توليد محتواي سالم توسط آن‌ها بسيار كمك كرد.

گيويان هم در اين‌باره مي‌گويد: اگر سطح فرهنگي و هم‌چنين حساسيت‌ها در زمينه‌ منافع و امنيت ملي در نزد دست‌اندركاران رسانه‌هاي الكترونيكي ارتقا پيدا كند، به طور طبيعي اين رسانه‌ها به صورت مفيدتر و هدفمندتري به فعاليت خود ادامه خواهند داد، در غير اين صورت نوع عملكردشان تنزل پيدا خواهد كرد.

بومي‌ كردن امكانات رسانه‌هاي ‌الكترونيكي در ايفاي نقششان موثر است

نقيب‌السادات - مدرس ارتباطات - نيز در اين‌باره معتقد است: بومي كردن امكانات در حوزه‌ي رسانه‌هاي الكترونيكي، در كنار ملاحظات فرهنگي جهت تعيين حدود و چارچوب نظارت و كنترل بر اين بخش از رسانه‌ها بسيار مفيد بوده و در ايفاي نقش موثر ‌آن‌ها نيز كمك بسيار خوبي است.

او خاطرنشان كرد: به نظر مي‌رسد فراهم كردن امكانات فني و آموزش، در كنار توجه به بسترها و شرايط فرهنگي كشور، ضمن كمك در استفاده‌ي بهينه‌ از رسانه‌هاي الكترونيكي، چالش‌هاي موجود در اين حوزه را به عوامل توسعه‌ي رسانه‌يي كشور تبديل مي‌كند.

حاجي محمد احمدي - مدرس ارتباطات - هم در اين‌باره مي‌گويد: ايجاد ميثاق‌نامه‌هاي حرفه‌يي از راهكارهاي ارتقاي كيفي رسانه‌هاي الكترونيكي است، ضمن اينكه فضاي مجازي با وجود تمام ساختارشكني‌ها نبايد از عرف جامعه عدول كرده و برخي زشتي‌ها را كه رسانه‌هاي مكتوب نيز به آن‌ها وارد نمي‌شود، از اين طريق به جامعه وارد كند.

به عقيده‌ي اين روزنامه‌نگار، انجمن‌هاي حرفه‌يي مي‌بايست با كمك مسوولان و دولت، مرام‌نامه‌هايي را درباره جست‌وجو، كسب، انتشار و توزيع اخبار ايجاد كنند كه البته اين مرام‌نامه‌ها بايد از توليدكننده و مصرف‌كننده‌ي خبر، هر دو حمايت كرده و بيش از آن كه جنبه‌ي قانوني و تنبيهي داشته باشد، به نوعي فرهنگ‌سازي گرايش داشته باشد.

اما كارشناسان بر اين باورند كه اگر صرفا با نگاهي كارگرايانه به رسانه‌ها بنگريم، آنگاه تمام وسايل اطلاع‌رساني را از اين نظر كه كار اطلاع‌رساني هم مي‌كنند، يكسان خواهيم ديد كه اين نگاه به رسانه، ‌نگاهي ناقص است، چرا كه ظرايف و ويژگي‌هاي اين موجوديت‌هاي اجتماعي در اثر نگاه كاركردگرايانه از ميان خواهد رفت، زيرا هر وسيله‌اي در حوزه‌ي اطلاع‌رساني، تعريف و هويت معين خود را دارد كه اگر به اين نكته توجه نكنيم، نمي‌توانيم نحوه‌ي استفاده درست از آن‌ها را بشناسيم.

به عقيده آن‌ها هم‌چنين صدور يك حكم كلي درباره‌ي نحوه‌ عملكرد اين بخش از رسانه‌ها، از وثوق و انصاف به دور است زيرا در فضاي مجازي به دليل تنوع فعاليت و سليقه، در مقاطع مختلف، هم عملكرد‌هاي مثبت و هم عملكرد منفي را از سوي دست‌اندركاران رسانه‌هاي الكترونيكي شاهد بوده‌ايم، اما در هر صورت اين دسته از رسانه‌ها مي توانند يك امكان مثبت و قابل استفاده تلقي شوند.

مشكل بودن كنترل رسانه‌هاي الكترونيكي، در كنار راحت بودن توليد و انتشار اخبار در آن‌ها نيز يكي يگر از موارد مورد اشاره از سوي كارشناسان رسانه‌يي است كه به عقيده آنها باعث شده است گرايش به سمت اين بخش از رسانه‌ها افزايش يافته و در نتيجه تعداد اين رسانه‌ها روز به روز بيشتر شود.

البته با توجه به تنوع رسانه‌ها در دنياي رسانه‌يي امروز و امكان دسترسي به كانال‌هاي ارتباطي متعدد، اين امكان براي افكارعمومي به وجود آمده كه بتوانند سره را از ناسره تشخيص داده و تحت تاثير شايعات و اخبار كذب قرار نگيرند، ضمن اين كه با در نظر گرفتن فاکتورهايي نظير ميزان پوشش و برد رسانه‌يي و نيز اعتبار خبري، بروز پارازيت‌هايي از جانب رسانه‌هاي الكترونيكي نمي‌تواند تاثير مخرب زيادي بر عرصه‌ اطلاع‌رساني كشور داشته باشد. علاوه بر اين مديريت خوب رسانه‌هاي الكترونيكي اين امكان را هم فراهم مي‌كند كه بتوان تمام تهديدهاي موجود در اين عرصه را به فرصت تبديل كرده و ديدگاه‌هاي مختلف را به كمك آن‌ها در كشور مطرح كرد

همشهری‌آنلاین


نوشته شده در   چهارشنبه 14 اسفند 1387  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode