ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 4 آذر 1403
يکشنبه 4 آذر 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 4 دي 1402     |     کد : 202567

نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی:

راهبرد وحدت حوزه و دانشگاه در گلوگاه‌های کشور گره‌گشا است

امام جمعه تبریز گفت: راهبرد وحدت حوزه و دانشگاه قادر است در بسیاری از گلوگاه‌های کشور گره گشا باشد.

 امام جمعه تبریز گفت: راهبرد وحدت حوزه و دانشگاه قادر است در بسیاری از گلوگاه‌های کشور گره گشا باشد.

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام سیدمحمدعلی آل‌هاشم در مراسم گرامیداشت سالروز وحدت حوزه و دانشگاه که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز برگزار شد، اظهار کرد: طرح گفتمان وحدت حوزه و دانشگاه از اندیشه‌های امام راحل بود و چند سال پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، ضروری بودن هم افزایی در رابطه با حوزه و دانشگاه توسط ایشان برای رسیدن به افق‌هایی که بتواند جامعه سازی کند، مطرح شد.

وی با بیان اینکه سالروز شهادت دکتر مفتح به این نام نامگذاری شد تا در کنار پاسداشت تلاش‌های آن عالم، اندیشه‌های ایشان به‌عنوان پیشتاز در یکی از مهم‌ترین راهبردهای پیشرفت ایران اسلامی مورد بازخوانی قرار گیرد، افزود: راهبرد وحدت حوزه و دانشگاه قادر است در بسیاری از گلوگاه‌های کشور گره گشایی باشد و مسیر توسعه برای آینده کشور همواره کند.

امام جمعه تبریز گفت: در واقع حوزه و دانشگاه به عنوان دو بال فرهنگی و اندیشه ورزی نه فقط هموار کننده مسیر توسعه؛ بلکه ترجمان اصالت بخشیدن به راه حل‌های نوین، مسائل مستحدثه و یافتن راهکارهایی برای ایجاد شتاب در پیشرفت کشور هستند. موضوع وحدت حوزه و دانشگاه از اوایل انقلاب اسلامی به‌صورت جدی مطرح بود و بارها در کلام امامین انقلاب مورد تأکید قرار گرفته است. در صورت تحقق آن شبهه افکنی دشمنان خنثی و از بحران‌های اجتماعی جلوگیری می‌شود.

آل‌هاشم تشریح کرد: بی‌تردید یکی از معانی اصلی وحدت در این دو نهاد وحدت در اهداف آنهاست و هدف غایی این دو نهاد علمی باید اقامه دین باشد. ساخت تمدن نوین اسلامی برای طلوع خورشید حضرت بقیه الله خواهد بود تا بتواند به صورت هماهنگ در این مسیر تلاش کند که شاهد پایان بیدادگری آمریکا و اسرائیل و همه مستکبران علیه مظلومان باشیم.

وی تأکید کرد: دانشگاه‌ها باید در حرکتی مستمر از دانش‌هایی مبتنی بر اندیشه‌های جدایی علم و دین و عبور کنند و به دانش‌های مبتنی بر مبانی و اصول و ارزش‌های عقلانی بپردازند.

وی افزود: حوزویان باید علوم توحیدی خود را برای پاسخ به این حرکت بزرگ به‌کار ببندند. بعد از چهار دهه از انقلاب، وحدت حوزه و دانشگاه همچنان با چالش مواجه است که از آن جمله می‌توان به آشنایی، پذیرش و تفاوت ساختار اشاره کرد. آشنایی میان حوزه و دانشگاه در تراز مطلوبی قرار ندارد، این آشنایی باید منجر به خروجی‌های مشترک شود.

امام جمعه تبریز با بیان اینکه در مقوله پذیرش برای هر دو نهاد گام‌هایی برداشته شده، عنوان کرد: از ظرفیت‌های علمی و روش‌های مطالعاتی یکدیگر بهره برده‌اند؛ اما این رویکرد در بسیاری از مدارس علمیه کشور چندان پذیرفته نشده؛ یکی از دلایل کند بودن استقرار اصل مهم وحدت حوزه و دانشگاه، تفاوت در ساختار علمی و آموزشی بوده، حوزه‌های علمیه در ورود به عرصه یافتن راهکاری برای رفع این چالش کاملاً پیش قدم هستند؛ اما دانشگاه کمتر به این مسئله عنایت داشته است.

آل‌هاشم بیان کرد: شیوه نامه آموزشی در دانشگاه‌ها عمومأ بر اساس ضوابط مربوط به نهادهای مشابه در دیگر کشورهاست. دانشگاه تلاش کمتری برای الگوبرداری از نهاد سنتی حوزه علمیه داشته، برخی به اشتباه معتقدند که اگر به حوزویان عنوان و درجه دانشگاهی داده شود قضیه حل است و موضوع ساختار حل خواهد شد در حالی‌که مشکل بر سر به رسمیت شناختن یا نشناختن شیوه‌های آموزش و اعتبار علمی تربیت یافتگان حوزه و دانشگاه بوده نه درجه علمی و رسمی دانشگاهی که بتوانیم با اختصاص آن به افراد برای آنان در محیط جدید اعتبار علمی کسب کنیم.

 


نوشته شده در   دوشنبه 4 دي 1402  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode