ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 8 ارديبهشت 1403
شنبه 8 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 1 مرداد 1402     |     کد : 201492

با ابزار جدید هوش مصنوعی گوگل؛

آیا خبرنگاران به زودی بیکار می‌شوند؟

گفته می‌شود گوگل به طور مخفیانه ابزار هوش مصنوعی جدید خود را موسوم به «جنسیس» در اختیار برخی سازمان‌های خبری و خبرگزاری‌ها قرار داده است ...

گفته می‌شود گوگل به طور مخفیانه ابزار هوش مصنوعی جدید خود را موسوم به «جنسیس» در اختیار برخی سازمان‌های خبری و خبرگزاری‌ها قرار داده است و این نگرانی را به وجود آورده که شاید شغل روزنامه‌نگاری در معرض تهدید قرار بگیرد.

به گزارش ایسنا، گزارش‌ها حاکی از آن است که گوگل در حال مذاکره با سازمان‌هایی است که زیر چتر ابرشرکت خبری News Corp متعلق به روپرت مُرداک شامل نیویورک تایمز، واشنگتن پست و وال استریت ژورنال هستند تا ابزار هوش مصنوعی خود را که می‌تواند گزارش‌های خبری تولید کند و بنویسد، در اختیار آنها بگذارد.

روپرت مرداک (Rupert Murdoch) سرمایه‌دار آمریکایی و سهام‌دار اصلی ابرشرکت خبری نیوز کورپوریشن یا نیوز کورپ (News Corp) است؛ این ابرشرکت یک شرکت چندملیتی آمریکایی در حوزه رسانه گروهی است که مرداک آن را در سال ۱۹۷۹ تأسیس کرد که متمرکز بر روزنامه‌ها و انتشارات است.

بر اساس گزارش اختصاصی نیویورک تایمز، ظاهراً نام این ابزار جنسیس(Genesis) است و توسط گوگل برای افزایش بهره‌وری روزنامه‌نگاری ارائه شده است.

برخی از مدیرانی که در زمانی که گوگل ابزار هوش مصنوعی جدید خود را در اختیار سازمان‌های خبری آنها قرار داده، حضور داشته‌اند، گفته‌اند که از این هوش مصنوعی ناراضی هستند؛ چرا که درک درستی از تلاش‌هایی که برای تولید اخبار دقیق انجام می‌شود، ندارد.

آیا خبرنگاران باید نگران باشند؟

در حالی که گوگل تصریح کرده است که این ابزارها برای جایگزینی روزنامه‌نگاران نیستند، بلکه به عنوان کمک کننده عمل می‌کنند، این تغییر در پیشرفت فناوری موجب ایجاد اضطراب در میان خبرنگاران و روزنامه‌نگاران شده است.

در حالی که هوش مصنوعی نمی‌تواند جایگزین همدلی کردن، عقل، خِرد و دقتی شود که گزارشگران با استفاده از آنها داستان‌ها و گزارش‌های خود را می‌نگارند، ابزارهای هوش مصنوعی می‌توانند به تحقیق و پژوهش آنها کمک کنند.

با این حال، مشکل اساسی ابزار خبری هوش مصنوعی که گوگل مطرح می‌کند، این است که فاقد اعتبار است و ارزش گزارش اصلی واقعی را ندارد. بیایید فراموش نکنیم که مدل‌های زبانی بزرگ تمایل به توهم و هذیان‌گویی دارند که به معنای بیرون ریختن اطلاعات نادرست به عنوان اطلاعات صحیح و واقعی است و این می‌تواند موجب یک نه گفتن بزرگ از سوی روزنامه‌نگاری به هوش مصنوعی باشد.

حتی می‌توان گفت که در عصر محتوای تولیدشده توسط هوش مصنوعی و اخبار جمع‌سپاری شده، روزنامه‌نگاریِ تحقیقی و بررسی حقایق، حیاتی است.

در این میان شاهد آن نیز هستیم که واکنش مدیران خبرگزاری‌ها نیز به «جنسیس» چندان مثبت نبوده است.

سونامی هوش مصنوعی در اتاق‌های خبر

بسیاری از سازمان‌های خبری مانند Insider، NPR و The Times در حال آزمایش هستند که چگونه می‌توانند از ابزارهای هوش مصنوعی در اتاق‌های خبری خود استفاده کنند.

نیویورک تایمز با جن کرایدر، سخنگوی گوگل صحبت کرد و وی گفت که این ابزار هوش مصنوعی برای جایگزینی با روزنامه‌نگاران نیست، بلکه برای انجام کارهای ساده مانند ارائه پیشنهاد برای تیتر و مسائل این چنینی طراحی شده است.

این نگرانی وجود دارد که ابزارهای هوش مصنوعی مانند جنسیس بتوانند اطلاعات نادرست را منتشر کنند، اما سازمان‌های خبری مانند آسوشیتدپرس از هوش مصنوعی برای نوشتن مقالاتی در مورد گزارش‌های درآمد شرکت‌ها استفاده می‌کنند.

به گزارش نیویورک تایمز، با این حال حتی با این وجود نیز مقالات نوشته شده توسط هوش مصنوعی در مقایسه با مقالات نوشته شده توسط روزنامه‌نگاران، الکن است.

جاشوا بنتون، روزنامه‌نگار آمریکایی که آزمایشگاه روزنامه‌نگاری نیمن(Nieman) را در دانشگاه هاروارد تأسیس کرده است، در مقاله خود می‌گوید که چندین گزارش در مورد یک خبر مربوط به تیراندازی به ChatGPT داده است و از این چت‌بات خواسته تا گزارشی را تدوین کند و اسنادی که به ChatGPT داده شده بود، مملو از تله‌گذاری برای آزمایش تصمیمات هوش مصنوعی در حوزه روزنامه‌نگاری بود.

بنتون دریافت که گزارشی که توسط ChatGPT نوشته شده بود، در چندین جا با نثر نامفهوم، نژادپرستانه و از نظر اخلاقی پرسش‌برانگیز بود.

البته بنتون با رد کردن بی‌پرده «جنسیس» نیز مخالفت است و می‌گوید هوش مصنوعی در بخش نگارش و املا و ویرایش و همچنین رعایت دستور زبان و کمک‌های مشابه می‌تواند یاری‌رسان باشد.


برچسب ها
نوشته شده در   يکشنبه 1 مرداد 1402  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode