ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 29 آذر 1404
شنبه 29 آذر 1404
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 3 خرداد 1390     |     کد : 20058

BMW328 Hommage بهترين خودروي اسپرت جهان است؟

حتی بی.ام.دبليو كه از آن به عنوان یكی از غول‌های خودروسازی جهان یاد می‌شود نیز برای باقی ماندن در كورس رقابت با سایر غول‌ها نیازمند...

جام جم آنلاين: حتی بی.ام.دبليو كه از آن به عنوان یكی از غول‌های خودروسازی جهان یاد می‌شود نیز برای باقی ماندن در كورس رقابت با سایر غول‌ها نیازمند نوآوری و ارائه خودروهای خاص است، هر چند كه شاید این نوع خودروها هیچ‌گاه به مرحله تولید انبوه نرسند BMW328 Hommage.

از همین دسته خودروهاست كه از روز رونمایی، نه تنها مورد توجه علاقه‌مندان به خودرو قرار گرفته، بلكه با این انتقاد از سوی كارشناسان امور خودرو نیز مواجه شده است كه اساسا بی.ام. دبليو از ارائه BMW328 Hommage چه هدفی را دنبال می‌كند. این پرسش از این روی مطرح می‌شود كه بودجه سرسام‌آوری برای طراحی و ساخت این خودروی مفهومی‌ هزینه شده است.

پاسخی كه مدیران ارشدبی.ام.دبليودر پاسخ به این انتقادات مطرح می‌كنند تنها یك جمله است: BMW328 Hommage موفق‌ترین خودروی اسپرتی است كه از دهه 30 میلادی تولید شده است! البته معلوم نیست كه این ادعا درخصوص تمامی‌ خودروهای اسپرت تولیدشده در شركت بی.ام.دبليومطرح شده یا تمامی ‌خودروهای اسپرت ساخته‌شده در جهان! در پس این ادعا به این نكته نیز اشاره شده است كه موفقیتBMW328 Hommage نتیجه یك‌سری فاكتورهایی است كه در طراحی ساختاری آن به چشم می‌آید. در حقیقت آنچه‌ این خودرو را در نگاه نخست با بسیاری از خودروهای اسپرت سایر برندها متمایز كرده است بدنه و ساختار آیرودینامیكی آن است. بدنه وزن بسیار كمی‌ دارد و این در حالی است كه آیرودینامیك بودن آن بخوبی رعایت شده است. فناوری چشمگیر تعلیق خودرو در حین حركت نیز یكی از فاكتورهای متمایزكننده آن به شمار می‌آید و شاید به خاطر مجموع این امتیازات مثبت است كه مدیران ارشدبی.ام.دبليومدعی هستند بهترین خودروی اسپرت جهان در 80 سال گذشته را ارائه كرده‌اند!

نزدیك به 75 سال است كه خودروهای اسپرت پا به عرصه حیات گذاشته‌اند. از این رو قرار است در حاشیه دریاچه «دی كومو» ایتالیا جشن تولد 75 سالگی خودروهای اسپرت با شكوه خاصی برگزار شود، اما جالب ترین نكته آن عرض‌اندامBMW328 Hommage به عنوان یك سبك تازه در دنیای چنین خودروهایی است. وزن كم این خودرو یعنی 780 كیلوگرم از جمله فاكتورهایی است كه بی.ام.دبليو مانور زیادی روی آن داده است. اگر نگاهی گذرا به این خودرو داشته باشیم می‌توانیم آن را با بوگاتی ویرون مقایسه كنیم كه از حیث سرعت در دنیای خودرو تقریبا بی همتاست. در حال حاضر بوگاتی به عنوان سریع‌ترین خودروی جهان شناخته می‌شود كه در آزمون‌های متعدد حداكثر سرعت 07/431 كیلومتر بر ساعت برای آن به ثبت رسیده است.

اما این خودرو خیلی سنگین است و وزنی درحدود 1888 كیلوگرم دارد. یك محاسبه ساده نشان می‌دهد كه BMW328 Hommage كمتر از نصف بوگاتی وزن دارد. اما چرا این خودرو تا این حد سبك است؟ پاسخ این پرسش را باید در استفاده از فناوری‌های نوین جستجو كرد. فیبر كربنی ماده‌اي است كه این روزها در بسیاری از صنایع جای خود را باز كرده است. وزن بسیار كم و در عین حال استحكام خیره‌كننده دو فاكتوری هستند كه مهندسان را در استفاده از این ماده در سازه‌هایی نظیر بدنه فضاپیماها تا ریزربات‌های هوشمند ترغیب كرده است. البته بي.ام. دبليو پيش از اين تجربه موفقيت‌آميزي درخصوص استفاده از پلاستيك فشرده فيبر كربني داشته است. خودروهايي همچون M6 و M3 تجربه‌هاي موفقيت‌آميزي هستند كه راه را براي استفاده گسترده از اين ماده در بخش‌هاي زيادي از BMW328 Hommage باز كرده‌اند. برخلاف بسیاری از خودروهای امروزی كه تنها چند بخش آن از فیبر كربنی ساخته می‌شوند، بخش‌های قابل توجهی از بدنه خارجی و همچنین قطعات سازنده بخش داخلی این خودرو از پلاستیك فشرده فیبر كربنی ساخته شده‌اند.

به نظر می‌رسد این ماده دیگر جایی برای خودنمایی موادی نظیر آلومینیوم با آن وزن كم باقی نگذاشته است. فیبر كربنی از آلومینیوم سبك‌تر است، اما در عین حال پایدارتر از آن نیز محسوب می‌شود. شیشه جلویی این خودروی روباز دودی است و با استفاده از نوعی آلیاژ آلومینیوم پولیش‌خورده است تا هم استحكام بیشتری داشته باشد و در عین حال از حیث جذابیت چیزی كمتر از بخش‌های دیگر خودرو نداشته باشد.

ساختاري واقعا آيروديناميك

از كربن به عنوان ماده فردا ياد مي‌شود، اما از همين ماده ارزشمند در بخش‌هاي بسيار زيادي از بدنه BMW328 Hommage استفاده شده است. پس شايد بتوان مدعي شد كه BMW328 Hommage نمادي از خودروسازي آينده است. برخلاف بسياري از خودروهاي اسپرتي كه در چند سال اخير طراحي و روانه بازار شده‌اند، در بدنه اين خودرو كمتر نشاني از تراكم خطوط و برجستگي ديده مي‌شود. اما بدون شك مهم‌ترين مشخصه بدنه اين خودرو عدم وجود در است! كسي كه سوار بر BMW328 Hommage مي‌شود نيازي به باز و بسته كردن در ندارد. اين فرآيندي است كه پيش روي سرنشين كناري راننده نيز وجود دارد. نبود در در اين خودرو صرفا به خاطر نوع طراحي ساختاري آن است. به همين خاطر راننده و سرنشين كناري به راحتي سوار بر آن شده يا از آن پياده مي‌شوند. اين دو نفر پس از سوار شدن بر خودرو با يك امپراتوري بزرگ و فوق مدرن اطلاعاتي، ارتباطاتي و هدايتي مواجه مي‌شوند كه البته سهم راننده بيشتر از سرنشين كناري است. اما نكته مهم اين است كه خبري از انبوه شاسي‌ها نيست و راننده و سرنشنين كناري تنها با استفاده از يك سري شاسي‌ها و نمايشگر محدود تمام آن كارهايي را انجام مي‌دهند كه اگر قرار بود در ساير خودروهاي فوق مدرن اسپرت بنشينند. در كنسول مركزي خودرو دو عدد iPhone ديده مي‌شود كه هر يك نگهدارنده خاص خود را دارند.

از آنجا كه استفاده از اين خودرو عمدتا در مواردي است كه ثبت زمان در مسيرهاي كوتاه و بلند اهميت زيادي دارد، اين iPhone‌ها همچون سيستم‌هاي پيشرفته ثبت زمان عمل كرده و در عين حال راننده و سرنشين مي‌توانند حساب ويژه‌اي روي قابليت‌هاي آنها در دنياي GPS باز كنند. حفظ سلامت راننده و سرنشين كناري آن به لطف دو كمربند ايمني پهني كه سابقه چنداني درخصوص به كارگيري آنها در ساير خودروها ديده نمي‌شود تا حد زيادي افزايش يافته است. مواردي نظير نبود در و 2 كمربند ايمني براي هر صندلي از جمله مواردي است كه نشان از تلاش بي.ام. دبليو براي ارائه محصولي متفاوت دارد.

نكته مشهودي كه در طراحي BMW328 Hommage به‌چشم مي‌آيد مربوط به تلاش طراحان بي.ام. دبليو براي دور نشدن از اصالت هميشگي اين برند خودروساز است. حتي گفته مي‌شود طراحي ساختاري BMW328 Hommage با الهام گرفتن از BMW328صورت گرفته است. بدون شك به همين دليل است كه در بسياري از تصاوير تبليغاتي اين خودرو از BMW328دهه 40 ميلادي نيز استفاده شده است، مقايسه‌اي هيجان‌انگيز براي به نمايش گذاشتن پيشرفت صنعت خودروسازي.

BMW328 Hommage در يك نگاه

نبود در در اين خودرو صرفا به خاطر نوع طراحي ساختاري آن است.


به گفته مديران ارشد بي. ام. دبليو، اين خودرو موفق‌ترین خودروی اسپرت ‌از دهه 30 میلادی‌ است.


در كنسول مركزي خودرو دو عدد iPhone ديده مي‌شود كه هر يك نگهدارنده خاص خود را دارند.









مهدي پيرگزي‌ / جام جم



نوشته شده در   سه شنبه 3 خرداد 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode