ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 7 مرداد 1403
يکشنبه 7 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 2 خرداد 1390     |     کد : 19997

لوزه خطرناك كودكان

غم‌انگيز است ديدن كودكي كه در خواب به سختي نفس مي‌كشد، خرخر مي‌كند و دهانش نيمه‌باز مانده است تا بتواند هوا را از راه دهان تنفس كند...

 
جام جم آنلاين: غم‌انگيز است ديدن كودكي كه در خواب به سختي نفس مي‌كشد، خرخر مي‌كند و دهانش نيمه‌باز مانده است تا بتواند هوا را از راه دهان تنفس كند، همين كودكان هستند كه احتمالا از شرايط‌شان مي‌شود نتيجه گرفت لوزه سومشان راه بيني‌شان را به ميزان دوسوم بسته است و درچنين وضعيتي پس از 2 سالگي و در صورت تاييد پزشك بايد جراحي شوند.
پيش از آن كه بخواهيم در اين گزارش درباره جراحي لوزه سوم به شما هشدار بدهيم بايد اول بدانيد كه لوزه سوم چيست و در بدن انسان‌ها به چه كار مي‌آيد. لوزه سوم، در واقع جزئي از بافت ايمني بدن محسوب مي‌شود و در حفاظت از بدن در برابر بيماري‌ها بخصوص در خردسالي نقش دارد، به طوري كه پژوهش‌ها نشان مي‌دهد اگر در خردسالان زير 2‌سال وجود نداشته باشد آنها را با مشكلات جدي در خصوص سلامت مواجه مي‌كند، اما اين لوزه معمولا با بزرگ‌شدن انسان‌ها كوچك مي‌شود و پس از مدتي ديگر قابل مشاهده هم نيست و با افزايش سيستم ايمني بدن، اهميت خودش را در محافظت از بدن از دست مي‌دهد.

دكتر عليرضا جعفري، دبير انجمن متخصصان گوش، حلق و بيني درباره انواع لوزه‌ها توضيح مي‌دهد: 2 نوع لوزه در بدن انسان وجود دارد، يكي لوزه‌هاي كامي كه وقتي دهان باز مي‌شود آنها را مي‌بينيم و ديگري لوزه سوم كه داخل دهان پشت خروجي بيني و زبان كوچك است و در معاينه معمولي ديده نمي‌شود.

او با بيان اين‌كه براي بررسي لوزه سوم بايد راديوگرافي كرد، مي‌افزايد: در مورد لوزه‌هاي اصلي و كامي وقتي در يك فصل براي فردي بيش از 3 بار گلودرد چركي شديد به همراه تب 40 درجه كه در آن نتواند غذا بخورد پيش آيد بايد لوزه عمل شود. همچنين اگر فرد دچار آبسه لوزه يا مشكوك به سل لوزه باشد.

جعفري تصريح كرد:‌ بزرگي خود لوزه به تنهايي نياز به عمل جراحي ندارد، مگر اين كه اين لوزه‌ها آنقدر بزرگ شده باشند كه راه تنفس را ببندند كه در اين صورت لوزه بايد عمل شود.

اين متخصص گوش، گلو و بيني ادامه مي‌دهد: اگر بيماراني كه تشخيص داده شده است بايد جراحي شوند، جراحي نشوند نوع بيماري‌شان به مرور روي فك دنداني آنها اثر منفي خواهد گذاشت. عارضه ديگر اين مشكل ترشح مايع در هر دو گوش و كاهش شنوايي است.

به گفته او، لوزه‌هايي كه در حد متوسط هستند و گاهي سرما مي‌خورند نيازي به عمل جراحي ندارند چون خود لوزه‌ها جزو سيستم لنفاوي بدن هستند و در كودكان نقش ايمني و جلوگيري از عفونت را بازي مي‌كنند لذا توصيه مي‌شود لوزه‌ اصلي تا 5 سالگي عمل نشود مگر اين‌كه خيلي شديد باشد و راه نفس را ببندد.

پس از جراحي به چه نكاتي بايد توجه كنيد؟

شايد شما هم از آن گروه پدر و مادرهايي باشيد كه خيال مي‌كنند مي‌شود با به تاخيرانداختن اين جراحي آن را به‌دست فراموشي سپرد و بزرگ شدن غيرطبيعي لوزه سوم را در كودكتان ناديده بگيريد به اين اميد كه اين عارضه خود به خود خوب شود، اما شايد اگر از عوارض آن آگاه شويد نظرتان عوض شود.

دكتر جابر قرشي، جراح پلاستيك بيني و صورت درباره عوارض بزرگ‌شدن لوزه‌ها و بخصوص لوزه سوم به مواردي چون عفونت‌هاي مكرر گوش مياني و سينوس‌ها، تحريك مزمن گلو، مشكل در تغذيه و اكسيژن‌رساني به بدن كه در‌نهايت منجر به نقص در فرآيند رشد مي‌شود، اشاره مي‌كند و مي‌افزايد: امكان دارد بزرگي لوزه‌ها بويژه لوزه سوم باعث جمع‌شدن مايع پشت پرده گوش و ايجاد مشكلاتي براي كودك شود.

اين جراح پلاستيك بيني و صورت به نكاتي كه بايد پس از جراحي رعايت شوند اشاره مي‌كند و توضيح مي‌دهد: بيمار پس از جراحي تا 6 ساعت بايد از خوردن و آشاميدن پرهيز كند و تا 10 روز پس از جراحي نيز بايد غذاهاي سرد و نرم بخورد.

وي مي‌افزايد: تب شديد بيمار در روز دوم و كمي گوش درد در روزهاي پنجم و ششم و بوي بد دهان تا چند روز پس از جراحي طبيعي است، ضمن آن كه پس از عمل احتمال دارد بيمار تا مدتي احساس گلودرد كند كه به دليل زخم داخل گلوي اوست، اما در اين شرايط پرهيز از غذا خوردن درست نيست چون خوردن غذا باعث التيام سريع‌تر زخم مي‌شود.


نوشته شده در   دوشنبه 2 خرداد 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode