مذاكرات درباره مسير خطآهن سراسري ادامه داشت، روسيه براي جلوگيري از اتلاف وقت و نيز مقدمهاي براي خطآهن سراسري، با بهره گرفتن از نياز مالي ايران موفق به دريافت امتياز راهآهن جلفا ـ تبريز از دولت ايران شده بود (صفر 1331ه ق/ فوريه 1913). به رغم عدم پيشرفت مذاكرات خط آهن سراسري، روسيه سريعاً كار ساخت راهآهن جلفا ـ تبريز را آغاز كرد. كار احداث اين خط با شاخة صوفيان ـ شرفخانه در اوايل رجب 1334ه ق/م 1916 در حالي به پايان رسيد كه با آغاز جنگ جهاني موضوع راهآهن سراسري ايران و انجمن مطالعه آن عملاً پروندهاي راكد شده بود.