ایسنا/آذربایجان شرقی دهه ولایت و امامت به فاصله زمانی «عید قربان» تا «عید غدیر خم» گفته شده و زمانی ارزشمند برای مسلمان خصوصاً شیعیان محسوب میشود، زیرا عید قربان روز ثبوت عشق و تسلیم، روز رهایی از تعلقات غیرخدایی و دلبستگی های دنیوی برای دل سپردن به رضایت پروردگار سبحان است و عید غدیر، عید کمال دین و روز عهد و میثاق با رب جلیل است.
تقارب این دو عید عظیم، حلاوتی دوچندان دارد؛ چرا که باری دیگر بر ما این حقیقت را یادآور میشود که راهِ پیمودن مسیر تقرب به سوی خداوند سبحان و رسیدن به کمال، جز با رهایی از تعلقات دنیایی و تمسک به ائمه اطهار، امکان پذیر نیست.
قربان و غدیر نسبت مقدمه و ذی مقدمه با هم دارند که یعنی تا مقدمه پدیدار نشود، ذی مقدمه حاصل نمیشود که هنگام بررسی مناسک حج، متوجه میشویم که از نظر جغرافیایی، نسبت سرزمین قربانی کردن به سرزمین غدیر خم این است که در حجة الوداع، حجاج در سرزمین منا قربانی انجام دادند و بعد در مسجد الحرام در کنار کعبه مناسک خود را تمام کردند؛ با این که مناسک خود را تمام کردند، اما آیه «اَلْیوْمَ أَکمَلْتُ لَکمْ دینَکمْ» هنوز نازل نشده بود، پس هنوز باید اتفاقی بیفتد، یعنی باید در یک سرزمین دیگری به نام غدیر خم و در یک زمانی دیگری که پس از مناسک حج است، این آیه نازل میشد، پس مناسک حج و قربانی کردن به عنوان عبادت است و مقدمهای برای رسیدن به رشد که اتمام و اکمال آن در غدیر خم حاصل میشود.
پیامبر اکرم(ص)، حضرت علی(ع) را به عنوان «ولی» قرار دادند، در لغت و زبان عربی «ولی» به معنای دوست و همراه و معنی دیگر آن نیز سرپرست است و انتخاب حضرت علی(ع) به عنوان ولی برای مسلمان به معنای سرپرستی است که مسلمانان را در هر شرایطی راهنمایی میکند؛ خداوند حضرت علی(ع) را به عنوان جانشین حضرت محمد(ص) قرار داده است که در آیهی سوم سورهی «مائده» صریحاً بر موضوع ولایت به عنوان یک موضوع مهم و کلیدی تأکید شده است:
«اَلیَومَ یئِس اَلَّذینَ کَفَروا مِن دینِکُم فلاتَخشَوهُم واخشَونِ اَلیَومَ اَکمَلتَ لَکُم دینَکُم و اَتمَمتُ عَلَیکُم نِعمَتی و رَضیتُ لَکُم الاِسلامِ دینا...؛ امروز کافران از دین شما مأیوس شدند پس از آنان نترسید و از من بترسید، امروز دینتان را برای شما کامل کردم و نعمت خود را برای شما تمام نمودم و اسلام را به عنوان دین برایتان پسندیدم.»
دهه ولایت بستری مناسب برای ارائه مباحث عقیدتی و ولایی است، بدین ترتیب ساختارهای اصلی دین مبین اسلام بار دیگر یادآوری میشود و نقش «اهل بیت(ع)» در جلوگیری از انحراف دین مبین اسلام بازگو میشود.
یک کارشناس مذهبی در گفتوگو با ایسنا در خصوص اهمیت دهه ولایت و امامت اظهار کرد: فاصله میان دو عید بزرگ جهان اسلام یعنی عید قربان تا غدیر، دهه ولایت و امامت نامگذاری شده است، قربان عید عبودیت و بندگی است و انسانها در این روز سعی میکنند، عبادت خود را مطابق با دستورات الهی را در پیشگاه وی انجام دهند و از فرامین خداوند متعال اطاعت کنند.
حجتالاسلام جلیل جلیلی ادامه داد: انتهای این دهه مصادف با عید غدیر است که غدیر روز اتمام دین بوده و این دین در سایه جریان غدیر به اتمام و اکمال میرسد؛ بنابراین باید این دهه را ارج نهاد و برنامههای متنوعی برگزار کرد.
وی افزود: متأسفانه به اعیاد جهان اسلام و تشیع چندان توجهی نمیشود؛ به همان نسبتی که به عزاداریها توجه میشود، باید به همان میزان هم به اعیاد توجه شود؛ لذا این نقصی است که باید جبران شود چراکه در روایات گفته شده است قبل از روز مباهله عزاداری ماه محرم شروع نشده و عید قربان و غدیر فراموش نشود که برای فرهنگسازی باید توجه ویژهای داشته باشیم.
وی خاطرنشان کرد: این دهه مناسب برگزاری نشستهای بصیرتی است که اذهان جوانان را روشنگری کند و در جامعه انسجام و اتحاد حول محور رهبری دینی را تبیین کند تا آگاهی افراد افزایش یابد چرا که امروز نقطه سیبل دشمن امامت و رهبری است و با ایجاد شبهات در جامعه و اذهان جوانان به آن دامن میزنند که اگر این مهم بهعنوان ستون خیمه دین آسیب ببیند، همهی اندام فروعات دین قابلیت دیدن آسیب را دارد پس باید از این ایام را در راستای بصیرت افزایی استفاده کنیم.
حجتالاسلام جلیلی در رابطه با نقش ولایت در استکبارستیزی، یادآور شد: نقطه مرکزی حاکمیت دینی و اسلامی رهبریت است و فردی که در رأس امور قرار میگیرد، باید به عزت، عزیز بودن و شکست ناپذیر بودن خدا و مؤمنین اعتقاد داشته باشد و سعی کند عزت آنها را حفظ و در مقابل زیادهخواهیها نیز مقابله کند.
وی گفت: اگر در حکومت الهی رهبری در رأس باشد، عزت و استقلال جامعه اسلامی را حفظ و در مقابل زیادهخواهیهایی که در قالبهای مختلف بوده، مقابله میکند و اجازه ورود این تفکرات را به جامعه اسلامی نمیدهد و این وظیفهای است که رهبری جامعه دارد.
وی در خصوص جایگاه امامت و رهبری در جامعه نیز ادامه داد: میدانیم که در سایه وجود حاکمیت، نظم و انسجام در هر جامعهای برقرار میشود و اگر رهبری در محوریت نباشد، جامعه در کمترین زمان ممکن در معرض هلاکت قرار میگیرد اما این تفکر که باید در رأس حاکمیت قرار بگیرد مهم است که رهبر شخصیت مهمی داشته و بتواند جامعه را از مسیر پرفراز و نشیب خارج و در مسیر آرامش قرار دهد.
این کارشناس مذهبی در ادامه بیان کرد: مدیریت و زمامداری جامعه اسلامی از اهمیت ویژهای برخوردار است و فردی که در رأس امورات مسلمین قرار میگیرد، باید شرایطی داشته باشد که از جمله آنها میتوان به ایمان به ذات باری تعالی عنوان کرد، فردی که در راس قرار میگیرد باید به مبانی الهی باور و اعتقاد داشته باشد و از علم و آگاهی لازم نسبت به مسائل گوناگون دینی و اجتماعی و سیاسی برخوردار باشد همچنین داشتن اخلاق و دارا بودن فصائل اخلاقی نیز بسیار مهم است.
وی در پایان تأکید کرد: رهبر جامعه باید شجاعت و توانایی مدیریتی هم داشته باشد که همهی اینها شرایط اساسی هستند و در ظاهر و باطن رهبر باید باشند و اگر فردی فاقد آنها باشد، شاید حاکمیت داشته باشد اما حاکمیت او دینی نیست.