ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 16 ارديبهشت 1403
يکشنبه 16 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 19 تير 1401     |     کد : 199073

حجاب؛ اقتدار زن

هفته عفاف و حجاب از ۱۹ تیرماه آغاز شده و تا ۲۵ تیرماه ادامه دارد، بیست و ‏یکم تیرماه سالروز قیام مردم مشهد....

ایسنا/همدان هفته عفاف و حجاب از ۱۹ تیرماه آغاز شده و تا ۲۵ تیرماه ادامه دارد، بیست و ‏یکم تیرماه سالروز قیام مردم مشهد علیه کشف حجاب به عنوان " روز عفاف و ‏حجاب" نامگذاری شده است؛ روزی که دژخیمان رضاخان مردم معترض به کشف ‏حجاب را در مسجد گوهرشاد به خاک و خون کشید.‏

به گزارش ایسنا؛ یکی از پلیدترین توطئه‌های دشمنان اسلام در تاریخ معاصر، توطئه‌ کشف حجاب است. رضاخان- با طرح کودتای سوم اسفند ۱۲۹۹ و با حمایت و هدایت انگلیسی ‌ها بر سر کار آمد- درصدد اجرای تز اسلام ‌زدائی و جایگزینی ارزش‌های لیبرالیستی در جامعه بود؛ از مهم‌ ترین جلوه‌های این طرح، پدیده کشف حجاب بود. برای آماده ساختن زمینه‌ کشف حجاب، مجلس، در ششم دی ‌ماه ۱۳۰۷ قانون متحدالشکل کردن البسه را تصویب کرد که بر اساس آن، پوشیدن کت و شلوار، کراوات و کلاه فرنگی، برای مردان الزامی شد.

■ توطئه ای شوم به بهانه تمدن

تلاش‌های رضاخان، باعث شد تا عده‌ای از زنان غرب ‌زده، به ‌ویژه زنان درباری و دولتمردان، به صورت بی‌ حجاب یا بدحجاب، در مجامع و معابر عمومی ظاهر شوند و مردم نیز تحت تأثیر اختناق و ظلم رضاخانی، حساسیت لازم را از خود نشان ندادند.

در سال ۱۳۱۳ رضاخان عازم ترکیه شد و با مشاهد تغییراتی که رژیم لائیک ترکیه به رهبری مصطفی ‌کمال ‌آتاتورک در غربی کردن جامعه‌ مسلمان ترکیه اجرا کرده بود، تحت تأثیر قرار گرفت و شدیدتر از گذشته، در راستای اسلام ‌زدائی و به ‌ویژه حجاب‌ زدائی گام برداشت. در بهمن ۱۳۱۳، در افتتاح دانشگاه تهران، به دختران دستور دادند که بدون حجاب به تحصیل مشغول شوند.

■ گوهرشاد در خون

رضاشاه در آغاز اجرای برنامه های ضداسلامی خود، دستور داد درشکه چی های مشهد و رفتگران تهران کلاه شاپو (کلاه تمام لبه فرنگی) بر سر گذارند. اجرای این برنامه از ابتدا خرداد ۱۳۱۴، علاوه بر شایعات مربوط به کشف حجاب، در مشهد تلاطمی ایجاد کرد. سرانجام آیت الله قمی پس از مشورت با تعدادی از رجال و روحانیان، برای جلوگیری از کشف حجاب و استفاده از کلاه شاپو، در ۹ تیر ۱۳۱۴ به تهران سفر کرد.

محاصره محل اقامت ایشان در شهر ری از سوی حکومت، یکی از عوامل اصلی خشم و خروش مردم مشهد شد و به کشتار بیرحمانه در مسجد گوهرشاد در ۲۱ تیرماه انجامید. آیت الله قمی مدتی پس از این کشتار، به عتبات عالیات تبعید شد و مأموران شهربانی درصدد دستگیری دوستداران ایشان از جمله شیخ محمدتقی بهلول برآمدند. شیخ محمدتقی بهلول برای پیگیری اوضاع و جویا شدن از احوال شیخ قمی به مشهد رفته بود که مأموران شهربانی، در پی مداخله زائران و خدام برای فراری دادن وی، او را در صحن کهنه زندانی کردند، اما مردم در صحن جمع شدند و با حمله به مأموران، ایشان را آزاد کردند.

بهلول به مسجد گوهرشاد رفت و در آنجا به مبارزه خود ادامه داد. با اینکه شهربانی چندین بار وارد عمل شد و حکم متفرق شدن مردم را داد، نتیجه ای نگرفت تا اینکه به درخواست استاندار، مأموریت را به هنگ پیاده داد و آنها اطراف مسجد و حرم را محاصره کردند و تعداد زیادی از زوار (دو هزار نفر) را به قتل رساندند.

حجاب؛ اقتدار زن

در دوران کشف حجاب، بسیاری از بانوان که نمی خواستند بدون حجاب خارج شوند، در خانه ها ماندند و عده ای فقط شب ها رفت و آمد می کردند و در برخی خانه ها به ناچار حمام ساخته شد، کسانی هم که امکانات بیشتری داشتند، فرار را بر قرار ترجیح دادند و ترک دیار کردند.

به همین منظور در زمینه بررسی ابعاد اهمیت و آثار حجاب و عفاف در خانواده و جامعه و واکاوی ریشه های بی حجابی و بدحجابی با " فروزان کردی وند" کارشناس ارشد علوم تربیتی؛ یکی از مدرسین دانشگاه و مسئول نهضت پیشرفت بانوان ملایر گفت و گو کردیم، وی از سال ۱۳۷۴ تاکنون در حوزه زنان و خانواده به صورت پژوهشی و عملیاتی در سطح شهرستان ملایر فعالیت دارد، ماحصل این گفت و گو در پی می آید:

وی گفت: فرانتس فانون؛ نظریه پرداز و نویسنده اروپایی تأکید می‌کند که "هرجا در کشورهای اسلامی چادری دور انداخته شود، افق جدیدی برای استثمار آن کشور فراهم می شود" و این به معنی اهمیت و جایگاه حجاب در کشورهای اسلامی است.

کردی وند با تاکید بر اینکه امروز مسئله حجاب یک موضوع ارزشی و اخلاقی صرف نیست بلکه تبدیل به یک مقوله و مسئله مهم سیاسی و امنیتی و تمدن ساز شده است، افزود: در حال حاضر دشمنان نظام و انقلاب اسلامی بر روی مقوله حجاب بسیار حساس هستند و سعی می ‌کنند به انحای مختلف حجاب را از زنان و بانوان ایرانی بگیرند.

این مدرس دانشگاه با اشاره به اینکه "حجاب" مظهر اقتدار یک زن است، گفت: زمانی که در یک جامعه ای بی حجابی رخ می دهد به معنای این نیست که افراد تمایل به بی دینی دارند، در واقع گرایش افراد به سمت بی حجابی به نوعی ریشه در جو گیری و به رخ کشیدن خودشان در نظر دیگران است.

وی با بیان اینکه "حجاب" باعث حفظ بنیان خانواده بوده و نبودش باعث فحشا و تزلزل خانواده ها است، افزود: پایبندی بانوان به حجاب، آنان را در رسیدن به مدارج عالی معنوی کمک می کند و از سقوط به پرتگاه هایی که در سر راه آنان قرار دارد مانع می شود.

کردی وند اظهارکرد: جایگاه عفاف و حجاب در آموزه‌های دینی و آرمان‌های انقلاب اسلامی و منویات امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری و فرهنگ و آداب و رسوم ملی ایرانی جایگاه رفیعی دارد باید نهادی برای این منظور در نظر گرفته شود.

این مدرس دانشگاه ادامه داد: زنان با حفظ حجاب هم در تحکیم خانواده شخصی خود تحکیم خانواده دیگران نقش دارند؛ نقش آن ها در تحکیم خانواده خود، به این لحاظ است که اعتماد شوهر را به پاکی خود جلب می کنند و نقش آنها در تحکیم خانواده دیگران اینگونه است که مردان دیگر از لذت های خارج از خانواده محروم هستند و بنابراین به همسران خود بیشتر توجه می کنند.

این فعال و پژوهشگر حوزه زنان و خانواده در ملایر خاطرنشان کرد: از سوی دیگر رعایت پوشش اسلامی از ناحیه زنان در برابر مردان یکی از مولفه های سامان دهنده روابط سالم زن و مرد در اجتماع است و زنان را از صورت کسانی که خواسته یا نا خواسته رقیبانی در برابر همسر مردان قرار می گیرند و مردان را به سمت خود و زیبایی های خود می خوانند، خارج می کند.

وی تصریح کرد: بانوان با حفظ حجاب، جاذبه های همسران را برای یکدیگر و درون خانواده نگه می دارند و باعث پدید آمدن جاذبه های بیشتر همسران برای یکدیگر می شوند و از این راه به استواری بنیان خانواده کمک می کنند.

کردی وند ادامه داد: عفاف و حجاب نماد دینی، ارزشی و ملی فرهنگ ایرانی و یک نماد انقلابی‌ گری است بنابراین دشمنان ارزش‌های الهی و دینی و انقلاب به لحاظ جایگاه بسیار مهم عفاف و حجاب سعی دارند به عناوین مختلف این نماد را کمرنگ یا از بین ببرند و این اقتدار را بشکند غفلت و کوتاهی به ویژه مومنین و متدینین و جوانان اعم از برادران و خواهران مورد قبول نیست.

خانواده و جامعه سالم از برکات حجاب

وی افزود: هرچه حجاب و پوشش ظاهری بیش‌تر و بهتر باشد، این نوع حجاب در تقویت و پرورش روحیه‌ باطنی و درونی عفت، تأثیر بیش‌تری دارد و هرچه عفت درونی و باطنی بیش‌تر باشد باعث حجاب و پوشش ظاهری بیش‌تر و بهتر در مواجهه با نامحرم می ‎شود.

این مدرس دانشگاه در رابطه با آثار و اهمیت حجاب، به مصونیت و آرامش زن اشاره و خاطرنشان کرد: زنی که دیده نشود مورد طمع قرار نمی گیرد، امنیت و آرامش خاطر از آثار بارز حجاب اسلامی است انسان در پناه محافظ، احساس آرامش بیشتری دارد پوشش دینی نیز نگهبان زن از نگاه های آلوده و آسیب های احتمالی است که به زن مصونیت و آرامش می بخشد و هر چه این پوشش کاملتر گردد درصد امنیت وحفاظت آن بالاتر می رود.

وی با اشاره به حفظ سلامت و زیبایی، افزود: حجاب پرده ای است که از ورود تیرهای نگاه  سخنان بیهوده ومشکلات دیگر به درون محیط امن او جلوگیری می کند؛ زن بی حجاب آسیب پذیر است وقتی که زن از حجاب دینی خود خارج می شود آفات فراوانی سلامت او را  از بین می برد، حجاب زن را پاینده تر ، سالمتر و پاکیزه تر نگاه می دارد.

کردی وند با بیان اینکه مقایسه آمار جنایات جنسی در جامعه نشان می دهد که زنانی که دارای پوشیدگی و محجب هستند نقش مهمی در کاهش مفاسد اجتماعی دارند زیرا بسیاری از جنایات جنسی، با عفت و پاکدامنی جوانان و حجاب زنان از بین می رود، گفت: وقتی که عفت در نگاه و رفتار و کردار وجود داشته باشد تحریکات جنسی هیجانات و عشق های کاذب که بسیاری از جوانان را گرفتار کرده است نیز از میان می رود وسلامت اخلاقی نیز برجامعه حاکم می شود.

این مدرس دانشگاه با اشاره به اینکه حجاب باعث حفظ بنیان خانواده بوده و نبودش باعث فحشا و تزلل خانواده است، افزود: یکی از دلایل کاهش تمایل جوانان به تشکیل خانواده به دلیل زیاد شدن زنان بی حجاب و بی بند و بار و آرایش کرده و عشوه گر است؛ چراکه زنان آرایش کرده در همه جا حاضر بوده و مردان با دیدن و ارضاء شدنشان کمتر به تشکیل خانواده فکر کرده و تصور می کنند با ازدواج خود را محدود می کنند.

ریشه های بی حجابی و بدحجابی

کردی وند در رابطه با واکاوی ریشه های بی حجابی و بدحجابی توضیح داد: انسان به خاطر برخورداری از نیروی شهوت که درون نفسش قرار دارد اگر بدون توجه به ارزش های دینی و اخلاقی به خواسته های نفسش پاسخ مثبت دهد او را به انسانی هوسران مبدل می سازد، برخی از زنان فقط به خاطر هوسرانی، به تنوع لباس،آرایش، زینت و خودنمایی در جامعه می پردازند؛ از این روز هزینه و وقت زیادی را صرف این کارها می کنند.

این فعال و پژوهشگر حوزه زنان و خانواده در ملایر خاطرنشان کرد: در واقع بی حجابی ناشی از فقر فرهنگ دینی است، چراکه فرامین الهی و از جمله حجاب اسلامی، از سوی خداوند متعال به بشر ابلاغ ورعایت آن نیز واجب شده است، بنابراین کسانی که از اعتقاد به خدا در تردید به سرمی برند و قلب آنها از ایمان به خدا و محاسبه روز قیامت به مقام اطمینان نرسیده و تا زمانی که این مشکل اعتقادی برطرف نشود بهبودی حاصل نمی شود.

وی با بیان اینکه تقلید از غرب یکی از مشکلات زنان مسلمان بوده است که بدون کمترین تفکر و تحلیلی از زندگی زن غربی به او اظهار تمایل می کنند، گفت: خمیرمایه اصلی این تقلید را جهل و هوس تشکیل می دهد، غرب به دنبال گرفتن حجاب زن چیزی به او نداده است بلکه به دنبال آن ارزش های دیگر او را ربوده است.

کردی وند با اشاره به اینکه عده ای از دختران و جوانان خودنمایی و سپس ارتباط با نامحرم را پلی برای رسیدن به ازدواج می پندارند، آن ها گمان برده اندکه اظهار زیبایی های زنانه می تواند جوانان را به آنها راغب کند، غافل از اینکه با این همه خودنمایی و ارتباط و دوستی با جوانان و خوشرویی هایی که با جوانان دارند، آنان هرگز به ازدواج با آنها تن درنمی دهند چرا که بی تقواترین مرد جامعه، برای ازدواج خود به دنبال عفیف ترین دختر می رود.

این مدرس دانشگاه با تأکید بر اینکه جوانان بی تقوا، از دختران خود نما برای لذت های موقتی استقبال می کنند نه برای ازدواج، اظهارکرد: زنان با حیا کسانی هستند که با پوشش کامل خود از نمایش بدن، موهای سر و زینت های خود شرم می کند.

کردی وند ادامه داد: یکی از بزرگترین مشکلات ما این است که ما جمعی زندگی کرده اما فردی فکر می‌کنیم، شکی نیست که فرهنگ، نوع دینداری، اقتصاد و عدالت اجتماعی ما روی حجاب اثر داشته ‌اند، حجاب امر سیاسی یا اقتصادی نیست اما از آنها متأثر است.

وی با بیان اینکه شکی نیست که عمل دینداران بر روی حجاب تاثیرگذار است، در پاسخ به علل بدحجابی با استناد به کتاب " مسئله حجاب در جمهوری اسلامی ایران" به قلم " علی غلامی" تصریح کرد: طبق تحقیقات انجام شده عللی بدحجابی در سه حوزه فردی، خانوادگی و اجتماعی است که هرکدام از این سه حوزه در سه ساحت حائز اهمیت بوده که شامل شناخت، گرایش و رفتار است.

این مدرس دانشگاه در بحث علل بد حجابی در حوزه فردی، خاطرنشان کرد: تصور غلط از فلسفه مفهوم و حد حجاب و پوشش، نارضایتی و انحراف هویتی، فقدان آرمان ارضا کننده، نا آگاهی و غفلت از آثار بدحجابی، وادادگی در مقابل تحریک دیگران، خودنمایی و جلب توجه دیگران، مد گرایی افراطی از جمله این موارد به شمار می رود.

کردی وند در رابطه با علل بدحجابی اجتماعی، گفت: جهل فراگیر نسبت به مبانی پوشش، بی توجهی به هویت ایرانی، اسلامی، تضعیف جایگاه امر به معروف و نهی از منکر، تبدیل حجاب به نماد اعتراض، تهاجم فرهنگی، غفلت در الگوسازی، کوتاهی در پاسخ دهی به نوگرایی جوانان، رفتار و هنجارسازی رسانه عوال اصلی " بدحجابی اجتماعی" هستند.

حجاب؛ یک رفتار اجتماعی قانونی

این فعال و پژوهشگر حوزه زنان و خانواده در ملایر خاطرنشان کرد: حجاب، یک رفتار اجتماعی قانونی است، چون وقتی حجاب فرد در حریم عمومی انعکاس پیدا می‌کند، مسئله سلیقه نیست بلکه واقعی است یعنی حوزه تأثیر و تأثراتش بر روی جمع اهمیت پیدا می‌کند.

کردی وند در مورد راهکارها تصریح کرد: عده‏ای هستند برای اینکه در جامعه مورد توجه قرار بگیرند از بد حجابی استفاده می‌‏کنند که باید فضای سالم در جامعه ایجاد شود تا افراد در نقش‏های مفید مطرح شوند.

حجاب؛ اقتدار زن

وی افزود: باید به زنان گفته شود که هویت شما در جسم تان خلاصه نمی‏‌شود و می‌‏توانید در اجتماع از نظر فکری و معنوی مورد توجه قرار بگیرید، این به طور مثال یکی از راه کارهایی ایجابی است یا برای افرادی که به هر عنوان تنوع طلب و مدگرا هستند و به این علت و نیاز سراغ مدهای غربی می‏روند باید مدهای صحیح، متنوع و پوشیده طراحی و تولید شود.

کردی وند ادامه داد: در مقابل نباید بگذاریم لباس ‏هایی با مدل ‏های غربی در کشور تولید شود و در همین راستا باید ایجاد مانع هم صورت گیرد تا فضاهای گناه و بد حجاب بودن در جامعه وجود نداشته باشد.

از برگزاری همایش های شاد تا کارگاه های آموزشی

مسئول نهضت پیشرفت بانوان شهرستان ملایر در بخش دیگری از سخنان خود از برگزاری برنامه های متنوع علمی، آموزشی و چالشی به مناسبت هفته عفاف و حجاب با همکاری فرمانداری، نهضت بانوان شهرستان، جامعه زنان سپاه ناحیه ملایر و همراهی ۱۶ نهاد دیگر خبر داد.

کردی وند با بیان اینکه به همین مناسبت در سطح ملایر سه همایش بزرگ از جمله " همایش ریحانه ها" برگزار می‌شود، اظهار کرد: برنامه های شاد، سخنرانی و ارسال پیام های آموزشی برای بانوان و دختران جوان در این هفته رقم می خورد، همچنین همایش هایی در پارک سیفیه، پارک بانوان و پارک شهید تاجیک با رویکردهای جدید همراه با کارگاه آموزشی برگزار می‌شود.

حجاب؛ اقتدار زن

 وی با بیان اینکه در کنار این همایش ها، سعی کرده ایم زنان کارآفرین محصولات خود را نیز در معرض دید علاقمندان قرار دهند، افزود: از پزشکان مجرب برای معاینه رایگان بانوان و سخنرانی در بحث ازدیاد جمعیت و فرزندآوری دعوت به عمل آمده است.

این مدرس دانشگاه خاطرنشان کرد: با همکاری جمعیت هلال احمر مقرر شده است نسبت به گرفتن قند خون و فشار خون افراد اقدام کنند، همچنین گفتمان های دینی و چالش هایی در حوزه عفاف و حجاب و مسابقات ویژه این هفته برگزار می شود و یکی از اهداف ما این است که بانوان نوجوان و جوان ما نظر و درگاه خودشان را در بحث " عفاف و حجاب" برای ما مطرح کنند.


برچسب ها
نوشته شده در   يکشنبه 19 تير 1401  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode