وزارت آموزش و پرورش به یک مدل پساکرونا فکر میکند تا در سال تحصیلی آینده مد نظر باشد.
به گزارش ایسنا، روزنامه ایران نوشت: «طبق گفته معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش هزینه و وقت زیادی صرف تهیه بستر آموزش مجازی شده و کنارگذاشتن به یکباره آن، هدررفتن سرمایههایی است که در این راه صرف شد. اما آموزش و پرورش بنا دارد در حال حاضر با اولویت قراردادن آموزش حضوری از آموزش مجازی در آینده استفاده کند. آموزش و پرورش درصدد است برای آینده روی مدل یادگیری ترکیبی کار کند تا بتواند در کنار آموزش حضوری از امکاناتی که فضای فناوری برای غنیسازی یادگیری و تنوعبخشیدن به منابع یادگیری و ایجاد ارتباط بیشتر و مداوم با ذینفعان آموزش از جمله خانوادهها فراهم میکند، استفاده کند.
به گفته رضوان حکیمزاده، معاون آموزش ابتدایی، «وزارت آموزش و پرورش» به یک مدل پساکرونا فکر میکند تا در سال تحصیلی آینده مد نظر قرار گیرد. در حال حاضر با توجه به این که قسمت اعظم سال را دانشآموزان در فضای مجازی سپری کردند آموزشهای حضوری در اولویت قرار دارد.
گزیده گفتوگوی ایران با رضوان حکیمزاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش را در ادامه میخوانید:
- در خصوص دانشآموزان ابتدایی با توجه به بررسیهایی که انجام دادیم مشاهده شد که این دسته از دانشآموزان افت تحصیلی و افت یادگیری دارند.
- به دلیل ویژگیها و اقتضائات دوره سنی دانشآموزان در مقطع ابتدایی و از طرف دیگر محدودیتهای فضای مجازی شاهد افت یادگیری خصوصاً در زمینه سواد پایه در اول ابتدایی هستیم.
- مهارتهایی که نیاز به نظارت حضوری معلم داشته مانند مهارت نوشتن که جزو مهارتهای پایه سواد محسوب میشود بیشتر از بقیه مهارتها آسیب دیده است.
- در خیلی از پایهها از جمله پایه اول، کاهش ۱۰ درصدی در ارزشیابی «خیلی خوب» را داشتیم و از آن طرف تعداد دانشآموزان «نیازمند تلاش» دو برابر افزایش یافته است. این آمارها برای ما خیلی نگرانکننده است. همه مهارتهای سواد پایه از جمله مهارت خواندن دچار آسیب شده است.
- ما برنامه «جبران و تثبیت یادگیری» را از تابستان سال گذشته آغاز کردیم و به زعم خود توانست یک سری از کمبودها را جبران کند. سپس مرحله دوم آن از بهمن ماه سال ۱۴۰۰ شروع شد و تا خرداد سال ۱۴۰۱ ادامه دارد. همه دانشآموزانی که در دوره اول ابتدایی در دروس فارسی و ریاضی و در دوره دوم ابتدایی در دروس فارسی، ریاضی و علوم نتایج نیازمند تلاش و قابل قبول در عملکرد تحصیلی آنها ثبت شده بود، مشمول این طرح میشوند.
- در حال حاضر تأکید ما بر آموزشهای حضوری است به این دلیل که زمان زیادی را از دست دادهایم و برای این که دانشآموزان آموزشهای خود را دریافت کنند حتماً باید از این فرصت استفاده کنیم.
- در تلاشیم برای آینده روی مدل یادگیری ترکیبی کار کنیم تا بتوانیم در کنار آموزش حضوری از امکاناتی که فضای فناوری برای غنیسازی یادگیری و تنوعبخشیدن به منابع یادگیری و ایجاد ارتباط بیشتر و مداوم با ذینفعان آموزش از جمله خانوادهها فراهم میکند استفاده کنیم.
- به یک مدل پساکرونا فکر میکنیم تا در سال تحصیلی آینده مد نظرمان باشد. در حال حاضر با توجه به این که قسمت اعظم سال را دانشآموزان در فضای مجازی سپری کردند آموزشهای حضوری در اولویت ماست.