ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 16 ارديبهشت 1403
يکشنبه 16 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 28 فروردين 1401     |     کد : 198533

ماه رمضان در دانشگاه‌های دنیا چگونه است؟

ماه رمضان در کشورهای مختلف دنیا به شکل‌های مختلفی برگزار می‌شود. در کشورهای مسلمان معمولا اوضاع با روالی نسبتا عادی برگزار می‌شود اما در کشورهایی....

ماه رمضان در کشورهای مختلف دنیا به شکل‌های مختلفی برگزار می‌شود. در کشورهای مسلمان معمولا اوضاع با روالی نسبتا عادی برگزار می‌شود اما در کشورهایی که دانشجویان مسلمان درصد کمی را به خود اختصاص داده‌اند، اوضاع کمی متفاوت است و دانشگاه‌ها تلاش می‌کنند تا حد امکان از آنها حمایت کنند و برنامه‌ریزی‌های خود را به‌گونه‌ای تغییر دهند که دانشجویان و اعضای هیات‌علمی مسلمان و روزه‌دار بتوانند راحت‌تر روزه‌داری کرده و عبادات خود را در این ماه مبارک انجام دهند.

به گزارش ایسنا، روزنامه «فرهیختگان» در ادامه نوشت: در آمریکا بیش از ۵/ ۳ میلیون نفر مسلمان زندگی می‌کنند که حدود یک درصد جمعیت این قاره وسیع را تشکیل می‌دهند. دانشجویان دانشگاه‌ها و کالج‌های این کشور این ماه را جشن می‌گیرند. کالج‌ها و دانشگاه‌ها با درک اهمیت این ماه و چگونگی برگزاری سنتی آن، از دانشجویان حمایت می‌کنند. با ایجاد فضایی برای برگزاری جشن‌ها، زمانی برای دانشجویان فراهم می‌شود تا بدون جریمه‌های دانشگاهی و تبعیض‌های ضداسلام بتوانند این ماه را پشت‌سر بگذارند. طبق دستورالعمل دانشگاه‌های آمریکا، باید به تمام دانشجویان مسلمان اجازه داده شود عبادات خود را در ماه رمضان در زمان خود انجام دهند. آنها ممکن است گاهی برای انجام فرایض ماه رمضان برخی کلاس‌ها را از دست بدهند، بنابراین برای راحتی حال دانشجویان مسلمان، دانشگاه اجازه ندارد آنها را جریمه کند.

کارکنان و اعضای هیات‌علمی باید اطلاعات خود را درباره ماه رمضان بالا ببرند و این موضوع محدود به دانشکده‌های مذهبی نمی‌شود. شناخت اصول ماه رمضان به دانشکده‌ها کمک می‌کند فضای امنی را برای دانشجویان مسلمان فراهم کنند. کافه‌تریاهای دانشکده‌ها باید پیش از سپیده‌دم باز باشند تا دانشجویان مسلمان و روزه‌دار بتوانند وعده سحری را به‌عنوان اصلی‌ترین وعده روز بخورند. همچنین دانشگاه‌های آمریکا وعده غذایی شبانه‌ای را هم برای دانشجویان مسلمان تدارک می‌بینند که بعد از غروب در اختیار دانشجویان قرار می‌گیرد.

در دانشگاه «لیدز»، تمهیداتی اندیشیده شده، به‌طوری‌که فضایی موقت برای عبادت دانشجویان مسلمان در ماه رمضان در نظر گرفته می‌شود. علاوه‌بر اینکه برنامه افطار هفتگی در روزهای جمعه در دانشگاه برگزار می‌شود، در محوطه دانشکده نیز افطار گرم توزیع می‌شود. ساعت توزیع افطار هر هفته در سایت اعلام می‌شود و دانشجویان باید برای دریافت افطار در سایت ثبت‌نام کنند. سفره‌خانه دانشگاه «لیدز» به دنبال آن است به دانشجویان مسلمان کمک کند که تا حد امکان بدون هیچ مشکلی به روزه‌داری خود بپردازند.

در دانشگاه «کلگری» کانادا، هرساله مصادف با شروع ماه رمضان، برنامه‌ریزی‌های خاصی صورت می‌گیرد. از آنجایی که روزه‌داری ممکن است باعث افت انرژی ‌شود، برنامه‌ریزی‌های خاصی را در ماه رمضان برای پروژه‌ها و آزمون‌ها در پیش می‌گیرند. تغییر برخی برنامه‌ریزی‌ها برای برگزاری کلاس‌ها در ساعات ابتدایی روز و عصرها استراحت کردن کمک زیادی به دانشجویان می‌کند. دانشگاه «ترینیتی» کانادا در ماه رمضان، برای آن دسته از دانشجویانی که در دانشگاه سکونت دارند، فضایی را برای استفاده دانشجویان مسلمان اختصاص داده است، به‌طوری‌که آنها در این مکان هم پذیرایی می‌شوند و هم می‌توانند به عبادت بپردازند. در این فضا حتی وسایل موردنیاز برای استحمام دانشجویان مسلمان هم تعبیه شده است.

مدیران، همکاران و اعضای هیات‌علمی دانشگاه «یورک» انگلیس از دانشجویان حمایت می‌کنند و تا حد امکان با آنها همدردی کرده و در حمایت از آنها تلاش کرده‌اند تا تعادل را برقرار نگه دارند تا آنها بتوانند تعهدات رمضانی خود را مدیریت کنند. از دانشجویان و اعضای هیات‌علمی خواسته شده تا زمان تحقیق، مطالعه و کار را کمی تعدیل کنند و ساعات فعالیت را در روزهای ماه رمضان کاهش دهند و از سوی دیگر، زمان‌هایی را برای استراحت تعیین کنند که اغلب در زمان انجام فرایض دینی برای دانشجویان است. در کالج دانشگاهی لندن، اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان در ایام ماه رمضان هر روز غروب‌ها در دانشکده مراسم توزیع افطار را در دستورکار دارد. شورای اسلامی بریتانیا دستورالعملی را برای رمضان ۲۰۲۲ منتشر کرده که شامل توصیه‌هایی پیرامون کووید- ۱۹، روزه‌داری و واکسیناسیون و نیز حفظ فعالیت بدن و سلامت ذهن در این ماه می‌شود.

در دانشگاه کمبریج، تیم پذیرایی دانشکده وعده‌های افطار و سحری را برای دانشجویان فراهم می‌کنند. مسجد این دانشگاه که به‌صورتی دوستدار طبیعت ساخته شده، در ایام ماه رمضان پذیرای حدود ۱۰۰۰ نمازگزار است. دانشجویان مسلمانی که مشکل مالی دارند و می‌خواهند از مسجد استفاده کنند نیز می‌توانند در سایت درخواست دهند. دانشجویانی که تصور می‌کنند پیاده‌روی یا استفاده از دوچرخه بعد از خارج شدن از مسجد بعد از اذان مغرب امنیت کافی برای آنها ندارند می‌توانند از طرح تاکسی رفاهی استفاده کنند. علاوه‌بر این، نمازخانه یا فضایی برای عبادت دانشجویان مسلمان در این دانشگاه در نظر گرفته شده و تجهیزاتی چون سرویس‌بهداشتی در نزدیکی همین فضا تعبیه شده است. این فضا به‌ویژه صبح‌ها بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. نمازخانه ‌تنها از ساعت ۶ عصر به بعد قابل دسترس و استفاده دانشجویان است.

در انگلیس طرحی موسوم به چادر رمضان برگزار می‌شود که نخستین بار در سال ۲۰۱۳ از سوی شماری از دانشجویان دانشگاه لندن اجرایی شد و این طرح درحال حاضر در دنیا هم برگزار می‌شود. این طرح شامل اعطای افطار رایگان به‌عنوان یکی از وعده‌های غذایی در ماه مبارک رمضان است که در زیر چادری بزرگ یا در یک خیابان برگزار می‌شود. چادر رمضان به‌عنوان راهی برای حمایت از دانشجویان بین‌المللی ساکن در انگلیس آغاز شد تا آنها بتوانند در کنار یکدیگر روزه خود را باز کنند اما مدتی بعد به دلیل استقبال از طرح افطار رایگان، این طرح برای عموم اجرایی شد. صدها نفر به ردیف در خیابان یا زیر چادر می‌نشینند و با خرما، غذا و آب پذیرایی می‌شوند.

همچنین در دانشگاه «ساسکس» انگلیس هم تمهیداتی برای دانشجویان روزه‌دار مسلمان در نظر گرفته شده است. با توجه به آنلاین بودن کلاس‌های این دانشگاه، اعضای هیات‌علمی یا دانشجویان مسلمان روزه خود را در فضایی آنلاین در قالب طرح افطار رایگان ۲۰۲۲، با گوش دادن به دعا و تعامل با یکدیگر به‌طور مجازی باز می‌کنند.

حرکت داوطلبانه دانشجویان دانشگاه‌های مالزی ازجمله اقداماتی است که در ماه رمضان امسال صورت می‌گیرد. حدود ۲۵ دانشجو، عضو هیات‌علمی و عضو کمیته مسجد به‌طور داوطلبانه در آشپزخانه مسجد برای حدود ۲۵۰۰ نفر افطاری آماده می‌کنند. بین این افراد، دانشجویان غیرمسلمانی هم هستند که به دوستان مسلمان خود پیوسته‌اند تا در بسته‌بندی افطاری به آنها کمک کنند. در این گردهمایی، مسلمان، مسیحی، چینی یا هندو بودن اهمیت ندارد و همه در کنارهم کمک می‌کنند تا روزه‌داران روزه خود را باز کنند.


برچسب ها
نوشته شده در   يکشنبه 28 فروردين 1401  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode