ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 16 ارديبهشت 1403
يکشنبه 16 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 30 تير 1400     |     کد : 196383

عرفه، روز زمزمه های عاشقانه امام حسین(ع) در میان سجاده ای به وسعت هستی

امروز روزی است که سرور و سالار شهیدان، امام حسین(ع) با مناجات عاشقانه خود سجاده ای به وسعت هستی را باز کرد تا بندگان گناهکار خدا از درگاه الهی طلب استغفار کنند.

ایسنا/آذربایجان شرقی امروز روزی است که سرور و سالار شهیدان، امام حسین(ع) با مناجات عاشقانه خود سجاده ای به وسعت هستی را باز کرد تا بندگان گناهکار خدا از درگاه الهی طلب استغفار کنند.

روز عرفه که مطابق با نهم ذی‌الحجه و روز قبل از عید قربان است، از روزهای با فضیلتی است که در این روز حجاج در نزدیکی مکه در منطقه‌ای به نام عرفات توقف کرده و بعضی از مراسم حج را به جا می‌آورند.

روز عرفه، برای تقویت معرفت الهی و رابطه عمیق‌تر با خداوند و شناخت صفات جمال و جلال پروردگار، بسیار مناسب و مغتنم است و در این روز، به‌ویژه برای کسانیکه در سرزمین عرفات و در مناسک حج حضور داشته باشند، سعادت مضاعفی خواهد بود.

در روز عرفه، مخصوصا دعا برای مومنان و دوستان بسیار سفارش شده است چه آنان که زنده‌اند و چه کسانی که از دنیا رفته‌اند.

دعا و نیایش به درگاه ربوبی ویژگی بارز این روز بزرگ است و پیشوایان معصوم (ع) نیز با استفاده از موقعیت معنوی روز عرفه، مردم را به راز و نیاز و تقویت پیوند با سرچشمه کمالات ترغیب و تشویق می‌کردند.

امام حسین (ع) با استفاده از فضای معنوی روز عرفه در صحرای عرفات و در دامنه کوه جبل‌الرحمه مناجات زیبای خود را زمزمه کرده و آوای ملکوتی‌اش نه تنها در میان حاجیان خانه خدا در صحرای عرفات طنین‌انداز بود، بلکه دل‌های تمامی مشتاقان قرب الهی را تحت تاثیر قرار داده است.

یک استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص اهمیت روز عرفه اظهار می‌کند: پیامبر اکرم(ص) فرموده‌اند «خداوند در هیچ کدام از روزها همچون روز عرفه، بنده را از عذاب الهی آزاد نمی‌کند» و همچنین طبق روایتی دیگر از پیامبر اکرم اسلام، «مجرم‌ترین فرد، کسی است که بعد از مراسم عرفات، گمان کند که خداوند او را نبخشیده است.»

حجت الاسلام مجتبی نظری می‌افزاید: عرفات در محدوده‌ی خانه خدا نیست؛ به طوری‌که زائران ابتدا به عرفات رفته و معرفت می‌یابند و سپس وارد خانه خدا می‌شوند.

او با اشاره به یک روایت از امام سجاد(ع) ادامه ‌می‌دهد: امام سجاد (ع) در روز عرفه یک نیازمند را مشاهده می‌کند و می‌گوید چرا دست نیاز به سمت مردم باز کرده‌ای؟ کسانی که امروز حتی در رحم مادر حضور دارند هم برای رحمت خداوند، امیدوار هستند.»

او در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص اعمال روز عرفه، خاطرنشان می‌کند: خواندن زیارت امام حسین (ع)، تسبیحات عشر حضرت پیامبر(ص) و دعای «"اَللَّـهُمَّ یا شاهِدَ کُلِّ نَجْوی، وَمَوْضِعَ کُلِّ شَکْوی»، غسل زیارت امام حسین (ع)، اقرار انسان به گناهانش در خلوتش، روزه گرفتن در صورتی که منجر به ضعف و سستی در قرائت دعا نشود، ۱۰۰ مرتبه آیت الکرسی، ۱۰۰ مرتبه سوره توحید، ۱۰۰ مرتبه صلوات، دعای ام‌داوود، دعای عرفه و ... جزو اعمال روز عرفه به شمار می‌روند.

این استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر اینکه تمامی ائمه اطهار (ع) به گرامی شمردن روز عرفه تأکید دارند، یادآور می‌شود: روایات متعددی برای از دست ندادن فرصت روز عرفه وجود دارد؛ همچنین در دعای چهل و هفتم کتاب صحیفه سجادیه شرح دعای عرفه ذکر شده است.

او در خصوص معنای گهربار دعای عرفه، می‌گوید: در متن دعای عرفه آمده است «سرنوشتی را که خداوند نوشته، نمی‌توان تغییر داد و اگر کاری را خداوند بخواهد، هرچند محال به نظر آید، امکان پذیر است و اگر کاری را نیز خداوند نخواهد، هرچند کل بندگان تلاش کنند، شدنی نیست».

حجت الاسلام نظری تاکید می‌کند: خواندن دعای عرفه سه بخش دارد که شامل، متن، معنای متن و درک اسرار نهفته در آن است و تنها با حرکت دادن لب‌ها اتفاقی رخ نمی‌دهد لذا باید با خواندن دعای عرفه معنای «الله اکبر»، «سبحان الله» و ... را درک کنیم چرا که حضور قلب در خواندن دعای عرفه الزامی است ودر این‌صورت است که خواسته انسان مستجاب می‌شود.

به گزارش ایسنا، امروز روزی است که سرور و سالار شهیدان ، امام حسین(ع) با مناجات خود تمام هستی را مست از باده الهی کرده و از این رو است که همه ساله تمامی مسلمانان جهان حسین گونه و عاشقانه دعای عرفه را به لب آورده و با واسطه قراردادن امام حسین(ع) از خداوند طلب عفو و رحمت می‌کنند.


برچسب ها
نوشته شده در   چهارشنبه 30 تير 1400  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode