ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 2 مرداد 1403
سه شنبه 2 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 25 ارديبهشت 1390     |     کد : 19558

ممنوعيت ورود كودكان تا 4 سال تمام به مدارس؛ صدور مجوز پيش‌دبستاني با 4 شرط

البته معاون آموزش ابتدايي وزير آموزش و پرورش بر وجاهت قانوني تفاهم‌نامه‌ منعقده بين‌ آموزش و پرورش و سازمان بهزيستي درخصوص صدور مجوز مراكز پيش‌دبستاني و ساير جنبه‌هاي آن تأكيد كرد و عنوان كرد كه آموزش و پرورش به قانون مجلس و تفاهم‌نامه با سازمان بهزيستي عمل كرده است.

 معاون آموزش ابتدايي وزير آموزش و پرورش با بيان اينكه هيچ محدوديتي براي صدور مجوز "پيش‌دبستاني " وجود ندارد مگر اينكه 4 شرط رعايت شود، گفت: كودكان 4 سال تمام را فعلاً به داخل مدارس نمي‌آوريم.

به گزارش خبرنگار اجتماعي باشگاه خبري فارس «توانا»، ماجراي مهد كودك‌‌ها و پيش‌دبستاني‌ها چند سالي است كه در كش و قوس مسئولان آموزش و پرورش و سازمان بهزيستي چون سريالي در حال پخش است و گاه‌گاهي به نقطه اوج مي‌رسد و چند روزي ميهمان رسانه‌ها مي‌شود و دوباره روال عادي را طي مي‌كند بي آنكه به نتيجه‌اي بينجامد.

داستان تعيين تكليف «آموزش كودكان 4 تا 6 سال» يك فلش دوسويه شده است كه در يك‌سوي آن، وزارت آموزش و پرورش و در سوي ديگر، سازمان بهزيستي قرار دارد.

فعاليت سازمان بهزيستي براي صدور مجوز بر اساس مصوبه مجلس است كه بر اساس اين مصوبه اين سازمان مسئول صدور مجوز براي مراكز پيش‌دبستاني خصوصي و غيرانتفاعي است ضمن اينكه سن كودك تا پايان 5 سالگي در قانون درج شده است.

اين در حالي است كه بر اساس مصوبه شوراي عالي آموزش و پرورش، وزارت آموزش و پرورش مسئول دوره پيش‌دبستاني براي نو‌آموزان 4 تا 6 ساله است.‌

داريوش خاكي، مديركل دفتر آموزش پيش دبستاني آموزش و پرورش در تاريخ 26 خرداد سال گذشته در گردهمايي معاونان ابتدايي استان‌هاي سراسر كشور گفت: تفاهم‌نامه‌اي با اداره بهزيستي امضا شده است تا بهزيستي در مدت سه سال براي كارهاي خود در مقطع پيش‌دبستاني از آموزش و پرورش مجوز بگيرد و محتواي آموزشي را به تأييد آنها برساند.

البته معلوم نشد كه اين تفاهم‌نامه امضا شده، چه شد ولي در 21 فروردين سال‌جاري، متن تفاهم‌نامه‌اي منتشر شد كه به امضاي فاطمه قربان معاون آموزش ابتدايي وزارت آموزش و پرورش، علي باقرزاده معاون وزير و رئيس سازمان مدارس غيردولتي و توسعه مشاركت‌هاي مردمي آموزش و پرورش و احمد اسفندياري رئيس سازمان بهزيستي كشور رسيده بود؛ تفاهم‌نامه‌اي كه عنوان شد 23 بهمن 89 امصا شده است.

روز بعد از انتشار اين تفاهم‌نامه، معاون اجتماعي و پيشگيري از آسيب‌هاي سازمان بهزيستي در نشست خبري از مسئولان آموزش و پرورش خواست تا به مفاد تفاهمنامه در خصوص پيش‌دبستاني‌ها عمل كنند.

اين مقامم مسئول در بهزيستي اعلام كرد كه اگر آموزش و پرورش به مفاد تفاهم‌نامه عمل نكند، سازمان بهزيستي حق خود مي‌داند كه به معاونت حقوقي رياست جمهوري در خصوص عملي نشدن مفاد تفاهم‌نامه شكايت كند.

نكته قابل تأمل اين بود كه چرا يك روز بعد از انتشار تفاهم‌نامه، بحث از عمل نكردن به تفاهم‌نامه و شكايت كردن مطرح شده است؛ و باز اين پاسخ به ذهن مي‌آمد كه شايد از زمان امضاء تفاهم‌نامه تا رسانه‌اي شدن اين جريان، اتفاقاتي روي داده بود كه سازمان بهزيستي را به واكنش وادار كرده بود.

البته معاون آموزش ابتدايي وزير آموزش و پرورش بر وجاهت قانوني تفاهم‌نامه‌ منعقده بين‌ آموزش و پرورش و سازمان بهزيستي درخصوص صدور مجوز مراكز پيش‌دبستاني و ساير جنبه‌هاي آن تأكيد كرد و عنوان كرد كه آموزش و پرورش به قانون مجلس و تفاهم‌نامه با سازمان بهزيستي عمل كرده است.

وي با شگفتي از اظهارات معاون رئيس سازمان بهزيستي گفت: جاي بسي تعجب و تاسف است كه ايشان از مفاد تفاهم‌نامه بي‌خبر است و اين بي‌خبري زمينه‌ اظهارنظرهاي مختلف از سوي افراد نامطلع كه چهره‌هاي ناشناخته‌اي براي آموزش و پرورش هستند را فراهم آورده است.

به رغم تمام اين موارد، اما هنوز نگراني‌ها درباره وضعيت مهدكودك‌ها وجود دارد و اين نگراني به خانواده‌ها نيز منتقل شده است؛ همين مسائل موجب شد كه در اين خصوص با معاون آموزش ابتدايي وزير آموزش و پرورش درباره ماجراي مهد كودك‌ها و پيش‌دبستاني و اختلاف با سازمان بهزيستي گفت‌وگو داشته باشيم.

* ريشه اختلافاتي كه بروز كرد

فاطمه قربان، معاون آموزش ابتدايي وزير آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعي باشگاه خبري فارس «توانا» در پاسخ به اين پرسش كه "ماجراي اختلافات اخير آموزش و پرورش و سازمان بهزيستي در رابطه با اداره مهدهاي كودك و مراكز پيش‌دبستاني چه بود؟ "، اظهار داشت: بايد به اين نكته توجه داشته باشيم كه اگر هر كدام از ما در مسئوليت خود كاري كنيم كه ديگران بدون استرس زندگي كنند، در آن موقع مي‌توان گفت كه كار ارزشمندي انجام داده‌ايم اما در صورتي كه بخواهيم به هر شكلي حتي براي يك نفر در جامعه استرس ايجاد كنيم، قطعاً كار ناپسندي انجام داده‌ايم.

وي به علت بروز اين مسائل از ديدگاه خود اشاره كرد و افزود: يكي از مسئولان سابق "انجمن مهدكودك‌ داران " كه در حال حاضر مسئوليت و جايگاه حقوقي ندارد، براساس برداشتي كه از تفاهم‌نامه سازمان بهزيستي و وزارت آموزش و پرورش داشته است، مصاحبه‌اي كرده و تصور كرده بود كه آموزش و پرورش اجازه فعاليت مراكز پيش‌دبستاني را كه از بهزيستي مجوز گرفته‌اند، در سال 90 نمي‌دهد.

معاون آموزش ابتدايي وزير آموزش و پرورش ادامه داد: با مصاحبه اين شخص نوعي اضطراب و نگراني در جامعه پيش آمد كه اگر قرار باشد آموزش و پرورش به كساني كه پيش از اين مجوز فعاليت در زمينه پيش‌دبستاني را گرفته‌اند، اجازه فعاليت ندهد چه اتفاقي مي‌افتد؟؛ پس از آن نيز يكي از مسئولان سازمان بهزيستي بر اثر بي‌اطلاعي گفته بود كه اگر آموزش و پرورش به مفاد تفاهم‌نامه عمل نكند، شكايت مي‌كنيم.

* همه چيز از يك سوء تفاهم شروع شد

وي تصريح كرد: نكته جالب در اين است كه هم آموزش و پرورش و هم بهزيستي "دستگاه دولتي " محسوب مي‌شوند و اين سؤال پيش مي‌آيد كه به كجا بايد شكايت شود؟ از سويي، مقامات ارشد دو دستگاه نيز به طور مشترك تفاهم‌نامه را امضاء كرده‌اند، بنابراين چه دليلي وجود دارد كه هر كدام از طرفين به مفاد تفاهم‌نامه عمل نكنند؟

قربان در خصوص نوع واكنش آموزش و پرورش نسبت به اين مشكلات اظهار داشت: پاسخ بنده نسبت به اين نوع اظهار نظر اين بود كه «متأسفم براي كسي كه اطلاع ندارد كه رئيس دستگاه متبوعش تفاهم‌نامه‌اي را با دستگاه ديگر امضا كرده است و اين‌چنين اظهارنظر مي‌كند»؛ در نهايت پس از جوابيه‌اي كه ما داديم، رئيس سازمان بهزيستي نيز طي مصاحبه‌اي اعلام كه به مفاد تفاهم‌نامه احترام مي‌گذاريم و مشخص شد كه هيچ مشكلي نبوده و نيست، بنابراين آنچه كه پيش آمد تنها يك "سوءتفاهم " بود كه برطرف شد.

معاون آموزش ابتدايي وزير آموزش و پرورش با بيان اينكه سازمان بهزيستي طي ساليان اخير زحمات بسياري براي نظام تعليم و تربيت كشيده است، تأكيد كرد: ما نيز از تلاش‌هاي آنها تشكر مي‌كنيم، اما همه اعم از بخش خصوصي و دولتي بايد در چارچوب ضوابط حركت كنيم و اساساً امضاي تفاهم‌نامه نيز براي ارج نهادن به تلاش‌هاي سازمان بهزيستي در عرصه تعليم و تربيت كودكان و بهر‌ه‌گيري از توان آنها در اين راستا بوده است.

* هيچ محدوديتي براي صدور مجوز "پيش‌دبستاني " وجود ندارد؛ به 4 شرط

وي با بيان اينكه بر اساس مصوبه شوراي عالي آموزش و پرورش «4 سال تمام و 5 سال تمام» سن دوره «پيش‌دبستاني» و كمتر از آن سن دوره «مهدكودك» تلقي مي‌شود، خاطرنشان كرد: هيچ‌گونه محدوديتي براي ارائه مجوز به مهدكودك‌داراني كه خواهان فعاليت در زمينه پيش‌دبستاني در «داخل مهدكودك» هستند وجود ندارد، مشروط بر اينكه 4 شرط مدنظر قانون رعايت شود.

قربان افزود:‌اين 4 شرط شامل «صدور مجوز، نظارت بر عملكرد، توليد محتواي آموزشي و تأييد صلاحيت مربيان آموزش‌هاي پيش‌دبستاني» است كه همه آنها بايد از طرف آموزش و پرورش صورت گيرد و البته صدور مجوز نيز براي متقاضيان واجد شرايط حداكثر 45 روز طول مي‌كشد.

* كودكان 4 سال تمام را وارد محيط مدرسه نمي‌كنيم

معاون آموزش ابتدايي وزير آموزش و پرورش در خصوص «تداخل محيط يادگيري» كودكان سنين پيش‌دبستاني با دانش‌آموزان در داخل مدارس تصريح كرد: كودكان 4 سال تمام را فعلاً به داخل مدارس نمي‌آوريم و اين تصميم را نيز نداريم كه آنها را وارد محيط مدرسه كنيم زيرا هم شرايط سني خاصي براي آنها مطرح است و هم اينكه تأكيد ما عمدتاً بر ساماندهي كودكان داراي 5 سال تمام است.

قربان گفت: سازمان بهزيستي نيز به خاطر تجربه چندين ساله خود عمدتاً كودكان چهار سال تمام را با توجه به چهار شرط ذكر شده در رابطه با آموزش‌هاي پيش‌دبستاني تحت پوشش قرار مي‌دهد، بنابراين در حال حاضر در صورتي كه فضاي كافي در مدارس دولتي داشته باشيم، براي كودكان داراي 5 سال تمام برنامه داريم.

* اطمينان به خانواده‌ها براي رفع دغدغه‌ها

وي تصريح كرد: ساعت "زنگ تفريح " اين كودكان نيز با دانش‌آموزان دبستاني نيز متفاوت است و در رابطه با مسائل بهداشتي و آموزشي آنها نيز هيچ اتفاقي نمي‌افتد، چرا كه كلاس‌ها داراي مربي و كمك‌مربي است و ساعت تفريح آنها نيز كنترل مي‌شود.

معاون آموزش ابتدايي وزير آموزش و پرورش عنوان كرد: از صميم قلب اعلام مي‌كنيم و به خانواده‌ها اين اطمينان را مي‌دهيم كه هر مشكلي را كه احساس شود حتي براي يك نفر دغدغه‌اي ايجاد مي‌كند، در حد توان خود برطرف مي‌كنيم و در اين رابطه مهم‌ترين اصل مديريت نيز "نظارت " است كه آن را سرلوحه برنامه‌هاي خود قرار خواهيم داد.


نوشته شده در   يکشنبه 25 ارديبهشت 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode