حجت الاسلام قاسم کاکایی در نشست «معنویت و نسبت آن با عرفان اسلامی» گفت: بشر امروز به دنبال عبور از عالم مادی به عالم معنوی است، این توجه به معنویت دارای سلسله مراتب مختلفی است.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، به همت پژوهشکدۀ اخلاق و معنویت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در راستای سلسله نشستهای همایش معنویتپژوهی، نشست علمی با موضوع «معنویت و نسبت آن با عرفان اسلامی» با حضور حجت الاسلام قاسم کاکایی استاد فلسفه و عرفان اسلامی دانشگاه شیراز برگزار شد.
در این نشست علمی ابتدا حجتالاسلام مسلم گریوانی دبیر علمی جلسه مقدمهای درباره ضرورت پرداختن به این موضوع بیان کرد و سپس حجتالاسلام و المسلمین کاکایی، در ابتدای بحث خود، تعریفی از معنویت ارائه نمود و آن را نوعی زیستن دانست که معمولاً با مولفههایی چون توجه به روح، خود انسان، همراه با نوعی شورمندی و ابتهاج و رضایت باطنی همراه است.
این پژوهشگر حوزۀ حکمت و عرفان در پاسخ به این پرسش که چرا معنویت در دنیای ما مهم شده، گفت: این مسئله دو دلیل دارد: یکی به دلیل سیطره کمیت و مادیت بر کیفیت و معنویت است و بشر امروز به دنبال عبور از عالم مادی به عالم معنوی است، حتی گرایش بشر امروز به مسائل ماورایی در سینما و هنر و راز و رمزگرایی مثل خیال و جادو، در جریانهای نوظهور معنوی، حکایت از این مادیتگریزی و معناگرایی دارد. دلیل دیگر ظاهرگرایی در ادیان و مشخصاً در دنیای اسلام است. ظاهرگراییای که هم فاقد معنویت است و هم فاقد عقلانیت.
کاکایی در ادامه ارائه خود، به این موضوع پرداخت که اساساً مقصود از حیات معنوی چیست و به تعریفهای مطرح در این خصوص اشاره کرد و گفت: یک معنی از حیات معنوی عبارت است از این که انسان معنوی در همین دنیا، انسانی زیست میکند نه حیوانی.
وی در ادامه افزود: این توجه به معنویت دارای سلسله مراتب مختلفی است و اساساً معنویتِ سالک و انسان معنوی به میزان مُدرکات و رنجها و شادیهای او سطح بندی میشود. چرا که باید دید متعلق ادراک و اراده و احساس انسان معنوی چیست. بنابراین برای شناسایی انسان معنوی باید دید، چه چیزهایی رنجها و لذتهای او را شامل میشود.
در پایان جلسه، پرسشهایی از سوی پژوهشگران و مخاطبان مطرح شد که وی به این پرسشها پاسخ داد.