در حالي طرح چرخشي جديد اكران با عنوان «هنر و تجربه» قرار است از اول خرداد در 5 سينما كار خود را شروع كند كه بيش از 50 فيلم در صف اكران در اين گروه قرار دارند.
به گزارش خبرنگار سينمايي فارس، سرانجام دو روز پيش جلسه فوقالعاده در خصوص طرح اكران فيلمهاي فرهنگي در گروه هنر و تجربه برگزار شد و طرح آن به صورت مبسوط در شوراي صنفي نمايش به تصويب رسيد.
* اكران از اول خرداد در پنج سالن
در اين طرح فيلمهاي فرهنگي از اوايل خردادماه در پنج سالن سينما فرهنگ، آزادي، ملت، فلسطين و موزه سينما به صورت چرخشي به نمايش درخواهد آمد.
* اكران به همراه جلسه نقد و بررسي
براي هريك از فيلمهاي به نمايش درآمده جلسات نقد و بررسي با حضور عوامل فيلم و كارشناسان و منتقدان در دو سالن فرهنگ و سالن موزه سينما برگزار خواهد شد تا علاقمندان بتوانند از نظرات كارشناسان و عوامل فيلم نيز مطلع شوند و تبليغات خوبي براي فيلم صورت گيرد.
* اجرايي شدن طرح نياز به نقدينگي دارد
«حبيب كاوش» سخنگوي شوراي صنفي نمايش در گفتوگو با فارس درباره طرح چرخشي بودن فيلمها در اكران گروه هنر و تجربه گفت: 5 فيلم به صورت همزمان اكران خواهد شد اما ممكن است هر سالن براي هر سانس يك فيلم را به نمايش درآورد يا به صورت هفتگي فيلمها تغيير كند كه هنوز به قطعيت نرسيده است. اجرايي شدن طرح نياز به نقدينگي دارد كه طرح براي وزارت ارشاد فرستاده شده و پس از تصويب آن درباره چگونگي اكران فيلمها صحبت خواهيم كرد.
* تعريف فيلم «مخاطب خاص» چيست؟
مدير كل نظارت و ارزشيابي نيز در يكي از تازهترين اظهارات خود، گفت: در تعريف فيلم خاص موارد متفاوتي وجود دارد برخي فيلمي را كه به شدت كم فروش باشد، فيلم خاص ميدانند و بعضي ديگر فيلمهايي را كه به مضامين خاص و بهشدت فرهنگي هستند، در رده فيلمهاي خاص قرار ميدهند. و اين تعريف دقيقي در مورد فيلمهاي خاص محسوب نميشود و ما در طرحهاي هنر و تجربه آسمان باز براي مخاطب خاص فيلمهاي خاص را به نمايش درآورديم برخي از آثاري كه مخاطب عام زيادي نداشته باشند اما مخاطب خاص خود را دارا باشند در رده نمايشي آثار مخاطب خاص قرار ميگيرند و فرمول كوچكي براي اكران فيلم با مخاطب خاص وجود دارد كه كاملا با فرمول اكران فيلمهاي آثار عام و گسترده متفاوت است.
* اكران در در عرض كم و طول زياد
به گفته سجادپور، فيلمهايي با مخاطب عام بايد در عرض زياد، سالن زياد و طول كم و زمان كم اكران شود. حال آن كه فيلم با مخاطب خاص فرمولي متفاوت را داراست و بايد در عرض كم (از نظر تعداد سالن) و طول زياد (از نظر زماني) به نمايش درآيد.
* ارزشي بودن مضموني و والبته خاص بودن، شاخصه فيلمهاي مخاطب خاص
مديركل نظارت و ارزشيابي سينما در خصوص عنوان دقيق طرح «هنر و تجربه» و شاخصههاي اين طرح، بيان داشت: بايد اين مژده را به تمامي مخاطبان فيلمهاي خاص بدهم كه نمايش فيلم با مخاطب خاص تصويب شد و درباره شاخصههاي اين نوع فيلم مي توان به ارزشي بودن مضمون و شايد مخاطب كم والبته خاص اين گونه فيلمها اشاره كرد، ما تصميم داريم در عرض كم؛ سالنهاي محدود و طول زياد؛ مدت زماني بلند در حدود 2 الي 3 ماه به نمايش اين فيلمها بپردازيم تا مخاطبان خاص نيز ازنمايش فيلمهاي خاص محروم نشوند و همينطور توليد كنندگان اين آثار فرهنگي نيز از اكران مناسب بهرهمند شده و از نابود شدن اين آثار فرهنگي با اكران نامناسب جلوگيري شود.
وي تأكيد كرد: هر ميزان بررسي، پژوهش، تبليغات و پشتيباني براي اكران اين فيلمها نياز باشد با حمايت مالي مستقيم معاونت سينمايي انجام خواهد شد.
* ... و اما فيلمها
با تعاريف مطرح شده، از آثار مخاطب خاص جديد سينماي ايران كه در جشنواره فيلم فجر رويت شدهاند، ميتوان به فيلمهاي زير اشاره كرد:
«آسمان محبوب» (داريوش مهرجويي)، «چيزهايي هست كه نميدانيم» (فردين صاحب الزماني)، «باد و مه» (محمدعلي طالبي)، «كوچه ملي» (مهرشاد كارخاني)، «جعبه سياه» (محمدرضا اسلاملو)، «سيب و سلما» (حميد بهمني)، «آئينههاي رو به رو» (نگار آذربايجاني)، «مهتاب روي سكو» (فيما امامي)، «روشن خاموش روشن» (حميدرضا چاركچيان)، «آفريقا» (هومن سيدي)، «بي انتها» (اميرحسين جهددوست)، «اين خانه امن است» (ناصر رفايي)، «مصائب چارلي» (عليرضا سعادتنيا) و...
فيلمهايي چون «اسب حيوان نجيبي است» (عبدالرضا كاهاني) و مرگ كسب وكار من است (امير ثقفي) نيز ميتوانند در اين فهرست باشد كه به دليل بازيگراناش شايد در گروه سينمايي اكران عمومي شوند و از آن سو فيلم «داريوش مهرجويي» بهخاطر نام وي، امكان اكران عمومي در گروه سينمايي را دارد.
اما فيلمهاي پشت خط. شاخصترين اين فيلمها «اشكان انگشتري متبرك و چند داستان ديگر» (شهرام مكري) است كه عليرغم جذابيتهايش هنوز اكران نشده و شايد نظر سينمادارها را براي نمايش در گروه سينمايي بهدست نياورده و ميتواند فيلم شاخص و پرفروش طرح تازه باشد.
«آن مرد آمد»(حميد بهمني) هم اگر در گروه سينمايي اكران نشود (كه چند سال است اين اتفاق رخ نداده) شانس نمايش در اين گروه را دارد.
همين طور است «شكارچي شنبه» (پرويز شيخطادي) كه با وجود توجه جشنواره دو سال پيش به آن، هنوز رنگ پرده را نديده...
شايد قسمت فيلم «بدرود بغداد» (مهدي نادري) هم اكران در اين گروه باشد!
همين طور است فيلمهاي چون «فصل بارانهاي موسمي» (مجيد برزگر) و پشت در خبري نيست (شبنم عرفينژاد).
«هفت و پنج دقيقه» (محمدمهدي عسگرپور) هم واجد همه تعاريف اكران در گروه خاص است.
از فيلمهاي مانده و نمايش داده نشده، ميتوان به چند فيلم ابوالفضل جليلي (حافظ، دلبران، گل يا پوچ و...)، چند فيلم ابراهيم فروزش (هامون و دريا، دوست داشتن، سنگ اول)، يا فيلمهايي چون جعبه موسيقي و هفت پرده (فرزاد موتمن)، ميزاك(حسينعلي ليالستاني)، دوزخ، برزخ، بهشت (بيژن ميرباقري)، ژاني گه ل (جميل رستمي)، دايناسور (پرويز شيخطادي)، شيرين (عباس كيارستمي) (كه وعده نمايش آن در برخي محافل از سوي برخي مديران داده شده)، سبز كوچك (غلامرضا رمضاني)، چراغي در مه (پناه بر خدا رضايي)، تولدي ديگر(عباس رافعي)، بيدارشو آرزو و سفره ايراني (كيانوش عياري)، كارگران مشغول كارند (ماني حقيقي)، مواجهه (سعيد ابراهيميفر)، شبانهروز (كيوان عليمحمدي ، اميد بنكدار) (كه گويا قرار بود در گروه سينمايي اكران شود)، يادداشت برزمين (عليمحمد قاسمي)، ايران سراي من است (پرويز كيمياوي)، باباعزيز (ناصر خمير)، شب حورا(شهاب ملت خواه)، انتهاي زمين (ابوالفضل صفاري)، صحنههاي خارجي (عليرضا رسولينژاد)، بازهم سيب داري (بايرام فضلي) اشاره كرد. البته اين سواي فيلمهايي است كه براي نمايش مشكل دارند يا پيشتر در شبكههاي تلويزيوني يا ماهوارهاي يا شبكه نمايش خانگي و يا شبكه قاچاق(!) توزيه شده و ديده شدهاند.
البته ميتوان خيلي خيلي عقب رفت و سراغ فيلمهاي خاصي از دهه 70 را گرفت كه مشكلي ندارند اما هنوز اكران عمومي نشدهاند. فيلمي مثل «خلع سلاح» (عليرضا داودنژاد) كه در اوائل دهه 70 يك بار در جشنواره فيلم فجر اكران شد و مورد تحسين منتقدان هم قرار گرفت اما ديگر هيچجا ديده نشد.
حتي ميتوان با توجه تجربه موفق اكران «آتشكار» و نظر به حساسيتها، اكران چند فيلم كه هنوز مجوز نمايش را پيدا نكردهاند به عنوان «فيلم خاص» در اين گروه سينمايي انتظار داشت. فيلمهايي چون «زادبوم»، «صد سال به اين سالها»، «خانه پدري»، «سبب من» و ... كه البته احتمال چنين اتفاقي با توجه به سابقه سازندگان اين فيلمها و بازيگرانشان خيلي كم است.
فهرست فيلمهاي در صف اكران ويژه هنر و تجربه يا به قول عليرضا سجادپور مخاطب خاص، پذيراي فيلمهاي بيشتري است كه از فيلمسازاني كه نام اثرشان اينجا هم جا مانده، بايد عذرخواهي كرد.
انتهاي پيام/ا