ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 17 ارديبهشت 1403
دوشنبه 17 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 24 فروردين 1398     |     کد : 187430

احمد واعظی در نشست «علم دینی؛

امکان‌ها و چالشها»: علم دینی به معنای کنار گذاشتن علوم طبیعی و تجربی متداول نیست

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در نشست «علم دینی؛ امکان‌ها و چالشها» گفت: علم دینی به معنای کنار گذاشتن علوم طبیعی و تجربی متداول نیست.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در نشست «علم دینی؛ امکان‌ها و چالشها» گفت: علم دینی به معنای کنار گذاشتن علوم طبیعی و تجربی متداول نیست.

به گزارش خبرنگار مهر، پنجمین پیش نشست همایش نظریه علم اسلامی و کاربست آن در نظام آموزش و پرورش با عنوان «علم دینی؛ امکان‌ها و چالش ها» به همت پژوهشکده فلسفه و کلام پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در تالار امام مهدی (عج) این پژوهشگاه در قم برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین احمد واعظی رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در این نشست گفت: علم دینی با یک سو تفاهم‌هایی در جامعه رو به رو شده و بسیاری از مخالفت‌هایی که با آن می‌شود برخی به عدم تقریر درست از مسأله علم دینی برمی گردد، چراکه گاهی دفاع غلط از علم دینی باعث سو تفاهم و واکنش بد می‌شود.

وی با بیان اینکه دفاع معقول و منطقی و قابل دفاع از مقوله علم دینی باید مطرح شود، گفت: بخواهیم یا نخواهیم به عنوان یک وضعیت در نزد مشتغلان به علوم طبیعی به ویژه فیزیک و کیهان شناسی فراروی از اقتضائات تجربه نیاز داریم.

حجت الاسلام والمسلمین واعظی تصریح کرد: بسیاری از کسانی که علوم طبیعی کار می‌کنند تا یک مرزهایی متکی به روش تجربی حرکت می‌کنند ولی راجع به جمع بندی در مورد هستی شناسی و کیهان شناسی یا پیدایش عالم و امور این چنینی قهرا مبانی متافیزیکی الحادی یا الهی را دخالت می‌دهند که تجربه و علم نیست و خوشه چینی از داده‌های تجربی به ضمیمه آورده‌های متافیزکی است.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با بیان اینکه ما با فرو کاهش علم دینی به علوم اسلامی مواجه هستیم، گفت: برخی وقتی می‌خواهند به علم دینی دعوت کننند، کارشان نوعی فروکاستن علوم طبیعی و تجربی به علوم دینی است.

وی ادامه داد: آن گونه شما در فقه با روش اجتهادی به مبانی نقلی دین مراجعه می‌کنید و استنباط می‌کنید، می‌گویند روش تجربه و علم را کنار بگذاریم و سراغ کتاب و سنت برویم و به استخراج کیهان شناسی و جهان شناسی که در علوم طبیعی به دنبال آن هستند به مدد کتاب و سنت برویم.

حجت الاسلام والمسلمین واعظی با تأکید بر اینکه این کار نوعی سو تفاهم و رواج گونه‌ای اخباری گری در حوزه دانشی است، گفت: ما علم دینی را مساوی با کنار گذاشتن علوم تجربی رایج نمی‌دانیم بلکه وقتی می‌گوئیم علم دینی، می‌خواهیم در یک موضع استعلایی از یک افق بالاتر به تکاپوی علمی و فراروی هایی از تجربه نگاه کنیم.

وی در پایان یادآور شد: در حقیقت ما می‌خواهیم استمدادهای ناروا از برخی مبانی متافیزیکی را باز کنیم و نشان دهیم می‌شود که بر اساس نگاه علمی به جهان نگاه کنیم و جلوی زیاده روی های علم را بگیریم بدون اینکه علوم تجربی مثل فیزیک و شیمی و علوم طبیعی دیگر موجود را نفی کنیم یا بخواهیم همه آنها را از کتاب و سنت بگیریم.


برچسب ها
نوشته شده در   شنبه 24 فروردين 1398  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode