ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 2 مرداد 1403
سه شنبه 2 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 31 فروردين 1390     |     کد : 18353

زندگي رويايي در ‌دهكده‌اي زيبا

هيچ يك از اپيزودهاي آن را به عهده نگرفت. اين در حالي است كه رسانه‌هاي انگليسي مي‌نويسند ...

هيچ يك از اپيزودهاي آن را به عهده نگرفت. اين در حالي است كه رسانه‌هاي انگليسي مي‌نويسند او يك جورهايي كارگردان پنهان و اصلي مجموعه بود و در تمام طول دوران توليد آن، مشاوره‌هاي لازم و ضروري را به كارگردانان مختلف دهكده خاطرات مي‌داد. گالاگر مايل بود تعدادي از زنان فيلمساز، كارگرداني اپيزودهاي مختلف مجموعه را به عهده بگيرند. وي اعتقاد داشت براي تعريف چنين قصه‌اي (كه كاراكتر و حال و هوايي زنانه داشت) هيچ‌كس بهتر از چند كارگردان زن نمي‌تواند جنبه‌هاي مختلف قصه و ماجرا را مورد كنكاش و بررسي قرار دهد. با اين حال، او فقط توانست 2 كارگردان زن را براي همكاري با اين پروژه دعوت كند. سوزان تولي با ساخت 9 اپيزود مجموعه، بيشترين همكاري را با اين پروژه كرد و ماريا آرمسترانگ در غيبت سوزان تولي كارگرداني 3 قسمت مجموعه را به عهده گرفت. پاتريك لائو با كارگرداني 7 اپيزود، بيشترين همكاري را پس از تولي با اين مجموعه داشته است. در كل 8 فيلمساز تلويزيوني در فاصله سال‌هاي 2008 تا 2011 با اين مجموعه همكاري داشته و ساخت اپيزودهاي مختلف آن را به عهده گرفتند.

نكته: مسوولان شبكه تلويزيوني بي‌بي‌سي كه مجموعه دهكده خاطرات را توليد كردند پيش از شروع توليد آن باور داشتند تماشاگران از قصه مجموعه‌اي كه در حومه شهري در قرن نوزدهم اتفاق مي‌افتد استقبال خواهند كرد
مسوولان شبكه تلويزيوني بي‌بي‌سي كه مجموعه دهكده خاطرات را توليد كردند، پيش از شروع توليد آن باور داشتند تماشاگران از قصه مجموعه‌اي كه در حومه شهري قرن نوزدهمي اتفاق مي‌افتد و شرح اتفاقات و حوادثي است كه براي يك شخصيت زن رخ مي‌دهد، استقبال خواهند كرد. قصه كتاب فلورا تامپسون در فاصله سال‌هاي 1939 تا 1943 و در دوران جنگ جهاني دوم روي پيشخوان كتابفروشي‌ها قرار گرفت. منتقدان ادبي يكي از دلايل موفقيت بالاي كتاب تامپسون را ناشي از شرايط جنگي مي‌دانستند. به همين دليل آنها عقيده داشتند توليد مجموعه آن در دوراني كه جنگي در حال وقوع نبود، حكم يك ريسك را دارد، اما منتقدان تلويزيوني مي‌گويند ريسك تهيه‌كنندگان مجموعه به نفع آنها تمام شد و با وجود شرايط صلح، بينندگان دهكده خاطرات از آن استقبالي شبيه استقبال خوانندگان كتاب در دهه 40 ميلادي كردند. فيلمبرداري كل صحنه‌هاي مجموعه 5 ماه طول كشيد و صحنه‌هاي داخلي و خارجي آن در منطقه يت و پارك‌نستون فيلمبرداري شد. تهيه‌كنندگان دهكده خاطرات هيچ وقت رقم دقيق توليد را اعلام نكردند، ولي گفته مي‌شود به خاطر فضاسازي سنتي آن (و معماري و طراحي لباس قرن نوزدهمي) دهكده‌خاطرات كاري پرهزينه بوده است.

مخالفت مردم با اتمام سريال

فصل چهارم و آخر مجموعه در شرايطي به پايان رسيد كه توانسته بود انبوهي از تماشاچي را جذب خود كند و در بين برنامه‌هاي تلويزيوني تبديل به يكي از پربيننده‌ترين كارهاي اين رسانه شود. حتي نمايش آمريكايي اين مجموعه (كه چند ماه پس از پخش تلويزيوني آن در انگلستان آغاز شد) هم با موفقيت كلان و بالايي روبه‌رو شد. اين موفقيت كلان باعث شد تا تحليلگران و منتقدان تلويزيوني با اطمينان بگويند تهيه‌كنندگان دهكده خاطرات توليد فصل پنجم آن را نيز سريعا در دستور كار خود قرار خواهند داد. اما اين اتفاق رخ نداد و در كمال تعجب اهالي فن و تهيه‌كنندگان مجموعه گفتند فصل پنجمي در كار نخواهد بود. آخرين قسمت دهكده خاطرات، 13 فوريه 2011 به روي آنتن رفت و اين آخرين ديدار تماشاگران تلويزيون با كاراكترهاي اين درام اجتماعي و خانوادگي بود. اما كار به اينجا خاتمه نيافت و اعتراضات به تصميم مسوولان بي‌بي‌سي شروع شد. اين اعتراض‌ها هم به صورت نامه در رسانه‌‌هاي گروهي منتشر شد و هم به صورت تماس با شبكه بي‌بي‌سي مطرح شد. ادامه اين اعتراضات باعث شد تا دني كوهن از مسوولان بي‌بي‌سي در يك مصاحبه رسمي چنين بگويد: اين مجموعه حقيقتا يكي از بهترين كارهاي تلويزيوني ما بوده است و به همين دليل از بيل گالاگر و گروه همكار او ممنون هستيم. اما ما بر اين باور هستيم كه بايد فضا و راه را براي توليد درام‌هاي جديد و فعاليت بقيه گروه‌هاي فيلمسازي باز كنيم، اميدواريم اين كارهاي جديد هم بتوانند مورد پسند تماشاگران قرار گيرند و موفقيت دهكده خاطرات را تكرار كنند. با وجود اين، طرفداران مجموعه طوماري را در اينترنت امضاء كردند كه خواستار ادامه توليد و پخش مجموعه دهكده خاطرات بودند.

بازيگر «دكتر هو» در دهكده خاطرات

اوليويا هالينان بازيگر دوران جواني شخصيت لارا از سن 7 سالگي كار بازيگري را شروع كرد و تا به حال در بيش از 100 مجموعه و كار تلويزيوني و سينمايي ظاهر شده است. او كه متولد سال 1985 است اولين نقش مهم خود را در مجموعه تلويزيوني «رابين هود» در سال 1991 بازي كرد. هالينان با بازي در «دهكده خاطرات» تبديل به يكي از موفق‌ترين بازيگران جوان تلويزيوني انگليس شده و صنعت سينماي كشور پيشنهادات زيادي براي حضور در پروژه‌هاي سينمايي به وي داده است. اما سارا لانكاشاير كه نقش دوران بزرگسالي كاراكتر لارا را بازي مي‌كند، يك بازيگر قديمي و متولد سال 1964 است. اين بازيگر تئاتري با سابقه بازي در بيش از 30 كار تلويزيوني و سينمايي قرارداد همكاري با پروژه دهكده خاطرات را امضاء كرد و زمان بازي در آن اعتراف كرد يكي از خوانندگان پروپاقرص كتاب فلورا تامپسون بوده است. او اين مجموعه را در دنباله كارهاي موفق قبلي خود همچون «بلندي‌هاي بادگير»، «دكتر هو» و «اليور توئيست» مي‌داند و مي‌گويد: «نه فقط خود من به عنوان يك هنرپيشه، بلكه تماشاگران تلويزيوني هم هميشه دوستدار درام دوره‌اي بوده‌اند كه يك قصه قديمي را با حال و هوايي سنتي تعريف مي‌كنند. قصه كتاب فلورا تامپسون را در دوران نوجواني خوانده بودم و هميشه با شخصيت اصلي آن همذات‌پنداري مي‌كردم. زماني كه وارد حرفه بازيگري شدم، بازي در نقش كاراكتر اصلي اين قصه جذاب يكي از آرزوهاي هميشگي‌ام بود. به همين دليل وقتي بازي در آن به من پيشنهاد شد، بلافاصله اين دعوت را قبول كردم. نمي‌خواستم شانس بازي در اين مجموعه را از دست بدهم. براي من كه سا‌ل‌ها با كتاب تامپسن و شخصيت‌هاي آن زندگي كرده بودم، همراهي با اين پروژه تلويزيوني يكي از جذاب‌ترين روزهاي زندگي‌ام بود، براي ايفاي نقش لارا هيچ مشكلي نداشتم و نيازي به راهنمايي‌هاي كارگردان و فيلمنامه‌نويس نبود. تمام جوانب و زواياي شخصيتي اين شخصيت را مي‌شناختم و برايم آشنا بود.»

كيكاووس زياري / جام جم


نوشته شده در   چهارشنبه 31 فروردين 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode