ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 5 دي 1404
جمعه 5 دي 1404
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 21 آذر 1396     |     کد : 181330

روز شمار تاريخ

سه شنبه21آذر1396-23ربیع الاول1439-12دسامبر 2017

آغاز عمليات متوسط مطلع الفجر (1360 ش)

آغاز عمليات متوسط مطلع الفجر (1360 ش)

عمليات متوسط مطلع‏الفجر از 20 آذر 1360 در منطقه گيلانغرب در وسعت 35 كيلومتر مربع با رمز يا مهدي(عج) ادركني آغاز شد و تا پنجم دي ماه به طول انجاميد. در اين عمليات رزمندگان اسلام، متشكل از سپاه، بسيج و تعدادي از مردم مسلمان بومي منطقه، ضمن هماهنگي با نيروهاي ارتش و هوانيروز، از سه محور به دشمن يورش بردند. نيروهاي اسلام بدون توجه به سرماي شديد و شرايط سخت منطقه، ضمن عبور از سيم‏هاي خاردار و ميادين مين، به جبهه دشمن نفوذ كرده و با آنان درگير شدند. در عمليات مطلع الفجر، نيروهاي اسلام علاوه بر كشته و زخمي كردن دو هزار تن و به اسارت درآوردن دويست تن ديگر از افراد دشمن، قواي بعث را تا نزديك مرز بين‏المللي به عقب مي‏رانند. در اين ميان پاتك دشمن براي عقب‏راندن سپاه اسلام ناكام ماند و مناطق حساسي به دست نيروهاي خودي افتاد.

بروز تشنج و درگيري در مسجد بازار تهران در جريان نهضت مشروطه (1284 ش)

پس از واقعه فلك شدن تجار تهران به دست حاكم شهر در بيستم آذر 1284 ش، قرار بر اين شد كه مردم در روز بعد براي حل مشكل در مسجد بازار تهران جمع شوند. حضرات آيات: سيد عبداللَّه بهبهاني و سيدمحمد طباطبايي و عده بسياري از افراد سرشناس و مردم درمسجد شاه اجتماع كردند. سيد جمال الدين واعظ، كه خطيبي متبحر و سخنوري نامدار بود به منظور آگاه ساختن مردم از واقعه روز قبل برفراز منبر رفت و هنوز لحظاتي از سخنراني او نگذشته بود كه امام جمعه، داماد شاه با بهانه كردن قسمتي از سخنان وي، سر به فرياد گذاشت و به اشاره او، تعدادي از گماشتگان با پايين كشيدن سيد جمال از منبر، با چوب و چماق بر سر مردم ريختند و جلسه را بر هم زدند. حادثه مسجد بازار، تاثيري شگرف در حركات انقلابي مردم در آينده گذارد و پس از ناكامي عين الدوله، صدر اعظم براي نزديكي به بهبهاني و طباطبايي، مهاجرت صغري و هجرت به ري در فرداي آن روز روي داد و مسير نهضت را به نقطه‏اي حساس رساند.
 

ورود حضرت معصومه(س) به شهر مقدس قم (201 ق)

يك سال پس از سفر تبعيد گونه‏ي امام رضا(ع) به شهر مرو، حضرت معصومه، خواهر آن امام، به همراه عده‏اي از برادران خود براي ديدار برادر و تجديد عهد با امام زمان خويش راهي ديار غربت شد. در مسير راه به شهر ساوه رسيدند ولي در آنجا عده‏اي از مخالفين اهل بيت با مأموران حكومتي همراهي نموده و با همراهان حضرت به نبرد و جنگ پرداختند كه عده‏اي از همراهان حضرت در اين حادثه غم‏انگيز به شهادت رسيدند. حضرت در حالي كه از غم و حُزن اين واقعه، بسيار مريض بود با احساس ناامني در شهر ساوه فرمود: مرا به شهر قم ببريد، زيرا از پدرم شنيدم كه فرمود، شهر قم، مركز شيعيان ما مي‏باشد. سپس به طرف قم حركت نمود. بزرگان قم وقتي از اين خبر مسرت بخش مطلع شدند به استقبال آن حضرت شتافتند و حضرت معصومه(س) در حالي وارد شهر گرديد كه شور و احساسات مردم قم، پذيراي وجود شريف آن عزيز بود. آن بزرگوار هفده روز در شهر ولايت و امامت به سر برد و سپس جان به جان آفرين تسليم كرد.

تولد "گوسْتاو فلوبِر" نويسنده معروف فرانسوي (1821م)

گوستاو فلوبر يكي از نويسندگان طراز اول فرانسه، در 12 دسامبر 1821م در شهر روان فرانسه به دنيا آمد. وي پس از طي تحصيلات مقدماتي راهي پاريس شد و به فراگيري علم حقوق، پرداخت. فلوبر از جواني به ادبيات عشق مي‏ورزيد، از اين رو حقوق را رها كرد و براي رهايى از سر و صداي پاريس، در ويلايى در منطقه‏اي طبيعيْ، زندگي را ادامه داد. وي در طي اين سال‏ها آثاري را به نگارش درآورد و به شهرت فراواني رسيد، هرچند مخالفت‏هايى را نيز برانگيخت. هنر فلوبر در نوع خود بي‏نظير است. او گرچه آثار متعددي ندارد ليكن همان چند كتابش هر يك از شاه‏كارهاي جهان ادب به شمار مي‏رود. در دوراني كه رمانتيسم و احساس‏گرايى اوج ترقي خود را مي‏پيمود، فلوبر در ترويج رئاليسم و واقع‏بيني و حقيقت‏جويى تلاش فراواني نمود و موفقيت زيادي نيز به دست آورد. درچشم فلوبر فقط متفكرين و هنرمندانْ، آدم حساب مي‏شوند زيرا در نظر او هيچ چيز به قدر معرفت، ارزش ندارد و هنر نيز در قاموس او چيزي جز راه وصول به معرفت نيست. او معتقد است كه عقايد مذهبي و فلسفي، دست‏خوش تبديل و زوال است و تنها هنر، ثابت و پايدار مي‏باشد. هنر با انگيختن احساس زيبايى پرستي، در دنيا نفوذ مي‏كند و حتي خود قادر است دنياي تازه‏اي بسازد كه همان شاه‏كار هنري است. فلوبر در واقع خط رابط يا نقطه پيوندي است ميان دو عصر كه جريان رمانتيسم رابه رئاليسم وصل مي‏كند. در شيوه انشاي فلوبر، كلمه‏ها بسيار بجا و مناسب و در جاي صحيح نشانده شده است. تجسم و برجستگي وصف‏ها، بسط معاني و مفاهيم و دقت وسواس و وجدان هنري و زيركي فراوان در تجزيه و تحليل، فلوبر را از استادان مسلم جهان در فنّ داستان‏نويسي ساخته است. درباره وي گفته‏اند: نخستين هنر فلوبر در نويسندگي كه به محض نظر افكندن به آثارش به چشم مي‏خورد، قالب و شكل داستان است كه نزد نويسندگان، كم نظير است و نزد عامه مردم، نامرئي. در واقعْ قدرت اثر، چنان خوانندگان را تحت تسلط خود قرار مي‏دهد كه بي‏آن كه باور داشته باشند، حتي در قعر وجودشان رسوخ مي‏يابد، هم‏چون خورشيد كه نابينايان را گرم مي‏كند، بي‏آن كه نورش را به چشم ببينند. برخي از آثار فلوبر بدين قرارند: تربيت احساساتي، نوامبر، مكاتبات در 13 جلد، مهمان نواز و مهم‏ترين اثرش با نام مادام بواري. گوستاو فلوبر سرانجام در 8 مه 1880م در 59 سالگي جان سپرد. پيام مهم امام خميني به مناسبت راهپيمايي بزرگ مردم در تاسوعا و عاشوراي حسيني (1357 ش)

به مناسبت راهپيمايي‏هاي بزرگ تاسوعا و عاشوراي سال 1399 ق كه در روزهاي 19 و 20 آذر ماه 1357ش صورت گرفت، امام خميني، رهبر كبير انقلاب اسلامي، پيامي بسيار مهم صادر كردند و در آن پيام، راهپيمايي‏هاي اخير را همه‏پرسي بزرگ ملت ايران بر ضد رژيم شاه ناميدند. ايشان در بخشي از پيام خود فرمودند: "به عموم ملت شجاع ايران صميمانه درود مي‏فرستم. شما مردم عظيم‏الشأن با اراده آهنين خود و با شعارهاي زنده و تعيين كننده به جهانيان ثابت كرديد كه شاه را نمي‏خواهيد. من همزمان با راهپيمايي بزرگ شما در پيامي به تهران، به دولت‏ها ]ي دنيا [اعلام نمودم كه رفراندوم اين دو روز براي هيچ كس ابهامي باقي نگذاشت كه ملت، شاه را نمي‏خواهد و عدم رسميت او را با اكثريت قاطع قريب به اتفاق اعلام كرد. اين تظاهرات، راه عذر را از همه‏كس و همه دولت‏ها سلب كرد و آنها ديگر نمي‏توانند ادعا كنند كه شاه، قانوني است".
 


نوشته شده در   سه شنبه 21 آذر 1396  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode