ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 11 شهريور 1403
يکشنبه 11 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 18 ارديبهشت 1396     |     کد : 177516

حضرت آیت‌الله العظمی امام خامنه‌ای، در دیدار معلمان و فرهنگیان:

اینجا، مبنا اسلام و قرآن است

حضور پای صندوق‌های رأی، نشانه آمادگی برای دفاع از اسلام و نظام است / هشدار مهم ولی امر، نسبت به سلب اعتماد از آموزش و پرورش...

حضور پای صندوق‌های رأی، نشانه آمادگی برای دفاع از اسلام و نظام است / هشدار مهم ولی امر، نسبت به سلب اعتماد از آموزش و پرورش
اعتدال: به مناسبت هفته‌ی معلم، هزاران نفر از معلمان سراسر کشور، فرهنگیان و دانشجویان دانشگاه‌ فرهنگیان صبح دیروز (یکشنبه) با حضرت آیت‌الله العظمی امام خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کردند.
حضرت آیت‌الله العظمی امام خامنه‌ای، با اشاره به موضوع پذیرش سند ۲۰۳۰ سازمان ملل و یونسکو، و با تأکید بر اینکه، به چه مناسبت یک مجموعه به اصطلاح بین المللی که تحت نفوذ قدرت‌های بزرگ نیز قرار دارد، به خود حق می‌دهد که برای ملت‌هائی با تاریخ و فرهنگ و تمدن گوناگون، تکلیف معین کند، تصریح کردند: اینجا جمهوری اسلامی ایران است و در این کشور مبنا اسلام و قرآن است. اینجا جائی نیست که سبک زندگی معیوب و ویرانگر و فاسد غربی بتواند اعمال نفوذ کند. در نظام جمهوری اسلامی پذیرش چنین سندی، معنا ندارد.

*  وظیفه‌ی آموزش و پرورش
حضرت آیت‌الله العظمی امام خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز (یکشنبه) در دیدار هزاران نفر از معلمان سراسر کشور، آموزش و پرورش را زیرساخت اصلی علم و تحقیق در کشور دانستند و با تأکید بر لزوم اهتمام جدی مسئولان برای اجرائی کردن سند تحول آموزش و پرورش، گفتند: وظیفه‌ی آموزش و پرورش تربیت نسلی «با ایمان، با وفا، مسئولیت‌پذیر، دارای اعتماد به نفس، مبتکر، راستگو، شجاع، با حیا، اهل تفکر و اندیشه، عاشق کشور و نظام و مردم، و دوستدار مصالح کشور» است.

* حضور همه‌ی مردم در انتخابات ضامن حفظ اقتدار، اُبّهت و مصونیت کشور است
ولی امرمسلمین، همچنین انتخابات را موضوعی حیاتی و برآمده از اندیشه‌ی مردم‌سالاری دینی در نظام جمهوری اسلامی دانستند و تأکید کردند: حضور همه‌ی مردم، با سلایق مختلف سیاسی، در انتخابات ۲۹ اردیبهشت، ضامن حفظ اقتدار، اُبّهت و مصونیت کشور است و با چنین حضوری، دشمن هرگز نخواهد توانست هیچ غلطی در مقابل ملت ایران انجام دهد.
*  باید از آثار ارزشمند شهید آیت‌الله مطهری حداکثر استفاده را کرد
حضرت آیت‌الله العظمی امام خامنه‌ای، با گرامیداشت یاد شهید آیت‌الله مطهری، آن معلم شهید را آموزگاری واقعی در گفتار، رفتار و سبک زندگی خواندند و افزودند: دشمنان بشر و کشور و اسلام، او را از ما گرفتند اما کتاب‌های آن بزرگوار پرورش‌دهنده‌ی ذهن و هدایت‌کننده به‌سوی معارف اسلامی است و باید از این آثار ارزشمند حداکثر استفاده را کرد.

*  معلمان سازنده‌ی نسل آینده و نیروی انسانی آن هستند
ولی امرمسلمین، سپس با اشاره به اهمیت و جایگاه معلم، گفتند: قدرت، اعتبار و آبروی کشور بیش از هر چیز وابسته به نیروی انسانی است و معلمان هستند که سازنده‌ی نسل آینده و نیروی انسانی آن هستند.

* هزینه کردن برای معلم، سرمایه‌گذاری است
معظم‌له، با تأکید بر لزوم قدر دانستن شأن و منزلت معلم و تکریم آن در جامعه گفتند: هزینه کردن برای معلم از وظایف مسئولان و دولت است زیرا همان‌طور که بارها گفته‌ام هزینه کردن برای معلم در واقع سرمایه‌گذاری است.

* مسئولان دانشگاه فرهنگیان را  جدی بگیرند
ولی امرمسلمین،، انجام مسئولیت بزرگ تربیت نسل آینده را نیازمند افزایش آمادگی‌های معلمان دانستند و گفتند: بر همین اساس به مسئولان تأکید می‌کنیم دانشگاه فرهنگیان را که تولیدکننده‌ی معلم است و اهمیت فراوانی دارد، جدی بگیرند و هر چه می‌توانند برای آن سرمایه‌گذاری کنند.

*  خصوصیات معلم،  با رفتارش به دانش‌آموزان منتقل می‌شود
معظم‌له، با اشاره به نقش برجسته‌ی معلم در ترویج اخلاق و خصلت‌های خوب در دانش‌آموزان، خاطرنشان کردند: معلمِ منیع‌الطبع، صبور، متدین و متین، این خصوصیات را با رفتار خود به دانش‌آموزان منتقل می‌کند.

*  استفاده‌ی سیاسی از معلمان در تعارض با شأن معلم است
حضرت آیت‌الله العظمی امام خامنه‌ای، استفاده‌ی سیاسی از معلمان را در تعارض با شأن معلم دانستند و گفتند: از سال‌های دهه‌ی ۶۰ همواره به کسانی که قصد داشتند از معلمان مانند ابزار سیاسی استفاده کنند، اعتراض داشتم چراکه معلم همچون الماسی قیمتی است که نباید آن را بازیچه قرار داد.

*  باید ظرفیت دانشگاه‌های معلم‌پرور افزایش یابد
ولی امرمسلمین، با اشاره به قریب‌الوقوع بودن بازنشستگی جمع زیادی از معلمان، گفتند: برای جبران کمبود معلم باید ظرفیت دانشگاه‌های معلم‌پرور افزایش یابد و مراکز مسئول، ضوابطی برای جذب معلمان قرار دهند تا افراد بدون حساب وارد آموزش و پرورش نشوند.

*  آموزش و پرورش، زیرساخت اصلی علم و تحقیق است
ولی امرمسلمین،، آموزش و پرورش را زیرساخت اصلی علم و تحقیق در کشور دانستند و گفتند: اگر آموزش و پرورش براساس برنامه‌ها و سیاست‌های صحیح حرکت کند، کشور از لحاظ علم و تحقیق غنی خواهد شد اما اگر چنانچه آموزش و پرورش به حال خود رها شود، این زیرساخت لطمه خواهد خورد و ضررهای ناشی از آن غیر قابل محاسبه خواهد بود.

*  وظیفه‌ی آموزش و پرورش
حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای، با تأکید بر اینکه وظیفه‌ی آموزش و پرورش تربیت یک نسل است، خاطرنشان کردند: آموزش و پرورش باید تربیت نسلی با ایمان، وفادار، مسئولیت‌پذیر، دارای اعتماد به نفس، دارای ابتکار، راستگو، شجاع، با حیا، اهل فکر و اندیشه، عاشق کشور و نظام و مردم، و دوستدار مصالح کشور را هدف اصلی خود قرار دهد.
معظم‌له، افزودند: لازمه اینکه نسلی محکم، قوی، با اراده، مبتکر، پیشرو فعال تربیت شود، آن است که آموزش و پرورش زمینه مناسب را برای معلم، دانش آموز، اولیا، و طراحان و نویسندگان کتاب‌های درسی فراهم آورد.

* هشدار مهم ولی امر
نسبت به سلب اعتماد
 از آموزش و پرورش
ولی امرمسلمین، با هشدار در خصوص جریانی که به دنبال از بین بردن جایگاه و ارزش آموزش و پرورش و سلب اعتماد از این دستگاه بسیار مهم است، خاطرنشان کردند: این جریان از خارج کشور هدایت می شود و تنها راه مقابله با آن، برطرف کردن نقاط ضعف آموزش و پرورش و زمینه‌های نفوذ است.

* بیماری «دانشگاه گرایی» تفکری غلط و خطا است
حضرت آیت‌الله العظمی امام خامنه‌ای، یکی از اشکالات آموزش و پرورش را، بیماری «دانشگاه گرایی» خواندند و گفتند: دانشگاه گرائی یک تفکر غلط و خطائی است که متأسفانه سایه آن از ابتدای ورود به محیط مدرسه تا پایان تحصیلات در آموزش و پرورش، بر سر دانش آموزان سنگینی می‌کند.

* بنده بر اهتمام به مراکز فنی و حرفه‌ای تأکید دارم
معظم‌له، خاطرنشان کردند: در کشور نیازهای فوری و ضروری غیرمرتبط با تحصیلات دانشگاهی بسیار زیاد است و بر همین اساس، بنده سال‌ها است که بر موضوع اهتمام به هنرستان‌ها و مراکز فنی و حرفه‌ای و تقویت آنها، تأکید دارم.
ولی امرمسلمین، با اشاره به افراد زیادی که با تحصیل در هنرستان‌ها و مراکز فنی و حرفه‌ای و فراگیری مهارت‌های مختلف، اکنون صاحب شغل و زندگی هستند، این افراد را ثروت‌های ملی کشور دانستند و افزودند: ما نیازمند علم و تحقیق و پیشرفت علمی هستیم اما این موضوع بدین معنا نیست که همه دانش آموزان، باید هدف خود را دانشگاه قرار دهند.

* *  *  انتقاد از اجرائی نشدن سند تحول آموزش و پرورش
حضرت آیت‌الله العظمی امام خامنه‌ای، به موضوع سند تحول آموزش و پرورش نیز اشاره کردند و با انتقاد از اجرائی نشدن این سند با وجود گذشت چندین سال از ابلاغ آن، گفتند: چرا سند تحول آموزش و پرورش تا به حال عملیاتی نشده است؟ تا چه زمانی باید منتظر آماده شدن نظام نامه‌های سند تحول بود؟

*  آموزش و پرورش نیازمند تحول عمقی است
معظم‌له، افزودند: من به‌طور جدی از وزیر محترم و مسئولان می خواهم که موضوع اجرائی شدن سند تحول را پیگیری کنند زیرا آموزش و پرورش نیازمند تحول عمقی و بدور از تغییرات ظاهری است.
*  *  انتقاد شدید ولی امر از پذیرش سند ۲۰۳۰ سازمان ملل و یونسکو
((توضیح اعتدال را در مورد این سند در پایان بخوانید))
  ولی امرمسلمین، همچنین به موضوع پذیرش سند ۲۰۳۰ سازمان ملل و یونسکو     از جانب دولت اشاره کردند و با انتقاد شدید از این موضوع گفتند: این سند و امثال آن، مواردی نیستند که جمهوری اسلامی ایران تسلیم آنها شود، و امضای این سند و اجرای بی سر و صدای آن قطعاً مجاز نیست و به دستگاه‌های مسئول نیز اعلام شده است.

*  به چه مناسبت یک مجموعه به خود حق می دهد برای ملت‌ها تکلیف معین کند
حضرت آیت‌الله العظمی امام خامنه‌ای، تأکید کردند: به چه مناسبت یک مجموعه به اصطلاح بین المللی که تحت نفوذ قدرت‌های بزرگ نیز قرار دارد، به خود حق می دهد که برای ملت‌هائی با تاریخ و فرهنگ و تمدن گوناگون، تکلیف معین کند.

*  اصل این کار غلط است
معظم‌له، با تأکید بر اینکه اصل این کار غلط است، خاطرنشان کردند: اگر چنانچه با اصل کار نمی‌توانید مخالفت کنید، صراحتاً اعلام کنید که جمهوری اسلامی ایران در زمینه آموزش و پرورش، دارای اسناد بالادستی است و احتیاجی به این سند ندارد.

*   گلایه ولی امر از شواریعالی انقلاب فرهنگی
ولی امرمسلمین، با گلایه از شواریعالی انقلاب فرهنگی گفتند: این شورا باید مراقبت می کرد و نباید اجازه می داد که کار تا جائی پیش برود که اکنون ما مجبور به جلوگیری از آن شویم.
*  اینجا، مبنا اسلام و قرآن است
حضرت آیت‌الله العظمی امام خامنه‌ای، تأکید کردند: اینجا جمهوری اسلامی ایران است و در این کشور مبنا اسلام و قرآن است. اینجا جائی نیست که سبک زندگی معیوب و ویرانگر و فاسد غربی بتواند اعمال نفوذ کند. در نظام جمهوری اسلامی پذیرش چنین سندی، معنا ندارد.

*  انتخابات برآمده
از اسلام است
اگر انتخابات نبود، اثری از جمهوری اسلامی باقی نمی‌ماند
ولی امرمسلمین، سپس با اشاره به انتخابات ۲۹ اردیبهشت ماه، انتخابات در نظام جمهوری اسلامی را یک موضوع حیاتی و بسیار با ارزش دانستند و خاطرنشان کردند: انتخابات در نظام جمهوری اسلامی، برآمده از اسلام است و اینگونه نیست که «جمهوری» به «اسلام» الصاق شده باشد و اگر انتخابات نبود، امروز اثری از جمهوری اسلامی ایران باقی نمی‌ماند.

*  حضور عظیم مردم
موجب ابهت نظام در چشم دشمنان است
حضرت آیت‌الله العظمی امام خامنه‌ای،، حضور عظیم مردم در عرصه‌های مختلف بویژه انتخابات را مصونیت بخش کشور و حافظ منافع ملت و موجب ابهت نظام در چشم دشمنان دانستند.

*  دشمن، دشمن است و این دولت و آن دولت ندارد
معظم‌له، با یادآوری نمونه‌ای تاریخی از اقدام یکی از دولت‌های اروپائی در متهم کردن رئیس جمهور ایران و احضار وی به دادگاه، در اوایل دهه هفتاد افزودند: با آنکه رئیس جمهور وقت روابط نزدیکی با آن دولت داشت اما همان دولت اروپائی او را متهم و احضار کرد و تنها عاملی که باعث عقب نشینی آن دولت اروپائی شد، تو دهنی بود که دریافت کرد، بنابراین دشمن، دشمن است و این دولت و آن دولت ندارد.

*  تنها مانع در مقابل
اظهار دشمنیِ دشمن،
حضور مردم است
ولی امرمسلمین، با تأکید بر اینکه دشمن در هر موقعیتی که بتواند، زهر خود را خواهد ریخت و ملاحظه لفاظی‌ها را هم نخواهد کرد، افزودند: تنها مانع در مقابل اظهار دشمنیِ دشمن، حضور مردم در صحنه است زیرا اُبّهت یک کشور ۸۰ میلیونی با نیروی انسانی قوی و باهوش و دارای میلیون‌ها جوان، در دل دشمن ترس ایجاد می‌کند.

*  همه در انتخابات شرکت کنند تا اقتدار نظام جمهوری اسلامی حفظ شود
حضرت آیت‌الله العظمی امام خامنه‌ای، تأکید کردند: اگر می خواهیم اُبهت و اقتدار نظام جمهوری اسلامی حفظ شود و مصونیت آن باقی بماند، باید همه در انتخابات شرکت کنند.
معظم‌له، افزودند: اگر چنانچه در انتخابات کوتاهی شود و عواملی زمینه ساز یأس مردم شوند، قطعاً کشور لطمه خواهد خورد و هر فردی هم که در این لطمه سهیم باشد، در پیشگاه پروردگار مسئول خواهد بود.
*  همه در پای صندوق‌های رأی،  آمادگی خود را برای  دفاع از اسلام و نظام نشان دهند
ولی امرمسلمین، با اشاره به سلایق و دیدگاههای مختلف سیاسی و گرایش‌های متفاوت در انتخاب کاندیداها، خاطرنشان کردند: در انتخابات هرکس به هر نامزدی که بپسندد رأی می دهد اما موضوع اصلی و مهم، حضور همه مردم در پای صندوق‌های رأی است تا نشان دهند که آماده دفاع از اسلام و نظام هستند و مصونیت کشور را حفظ خواهند کرد.
حضرت آیت‌الله العظمی امام خامنه‌ای، در پایان تأکید کردند: اگر به لطف خداوند، این همت و اراده در مردم، با همین شدت و ابهت ادامه پیدا کند، دشمن هرگز نخواهد توانست در مقابل ملت ایران، هیچ غلطی انجام دهد.

*  در ادعیه ماه شعبان، راه‌های سعادت و هدایت روشن شده است
حضرت آیت‌الله العظمی امام خامنه‌ای، همچنین با اشاره به ماه شعبان و لزوم استفاده از فرصت نیمه شعبان برای مناجات و تقرب به خداوند، گفتند: ماه شعبان، ماه دعا و توسل و مقدمه ماه مبارک رمضان است و در ادعیه وارده آن، راههای سعادت و هدایت روشن شده است.

*  *  *   سخنرانی وزیر آموزش و پرورش
پیش از بیانات ولی امرمسلمین،، وزیر آموزش و پرورش در سخنانی روز معلم را نمادی برای حرمت نهادن به مقام تعلیم و تعلّم دانست و افزود: یک بار دیگر باید اندیشه، روش و منش شهید مطهری را در زمینه تعلیم و تربیت بازخوانی کرده و چراغ راه قرار دهیم.
آقای دانش آشتیانی با بیان اینکه معلمان دارای بالاترین منزلت اجتماعی در جامعه هستند، گفت: نگاه به آموزش و پرورش باید هم در سطوح فرهنگی و سیاسی و هم در سطوح اجرائی متحول و نقش‌های جدید مدرسه و معلم به‌خوبی تدوین شود.

*  *  *   توضیح اعتدال
خلاصه کلام اینکه تمام هدف سند آموزش 2030  - که در لابلای الفاظ زیبا پنهان شده است - عبارت است از خنثی کردن ملت‌ها در مقابل استکبار و استثمار و استعمار و استحمار.

*  شرح:
اگرچه در سند آموزش 2030 نکات مثبتی از جمله ««اجباری بودن 9 سال تحصیلی در مدارس و تأکید بر افزایش سال‌های اجباری تحصیل، اختصاص منصفانه‌تر منابع بین مدارس محروم از نظر اجتماعی ــ اقتصادی و مدارسی که از مزایای اجتماعی ــ اقتصادی بهره‌مند هستند، ترویج آموزش‌های دوزبانه و چندزبانه در جوامع چندزبانه و شناسائی موانعی که کودکان و جوانان آسیب پذیر را از دسترسی به برنامه‌های آموزش کیفی دور نگه می‌دارد و تصمیم‌گیری‌های مؤثر برای رفع آن موانع، توسعه پیش دبستانی، حمایت از تحصیل رایگان و افزایش کیفیت آموزش وجود دارد - که این موارد عمدتاً هماهنگ با نظام  آموزش‌وپرورش ایران در قانون اساسی است »» و چه بسا برخی از اهداف و توصیه‌های صورت گرفته در این سند را بتوان خنثی یا حتی هماهنگ با نظام ارزشی و اسناد کلان مصوب خودمان یافت، اما در نظر گرفتن اهداف به صورت کلان و در ارتباط با هم می‌تواند جوانبی را روشن کند که ابعاد اصلی این سند را بروز می‌دهد.
اما نکته این است که این مفاد را باید در ارتباط با جهت‌گیری‌های تعیین شده در این بندها و سایر بندهای این سند نگریست تا معنای دقیقشان را – که عبارت است از خنثی کردن ملت‌ها در مقابل استکبار و اسعمار و استحمار - نشان دهند.
لذا برخورد با این سند و اسناد مشابه باید محتاطانه و با حداقل خوش‌بینی باشد.
باید توجه داشت که پیشرفت کشور ما باید مبتنی بر «عدالت» با معنای خاص در منظومه اسلامی باشد، اما در سند آموزش 2030 «برابری (equality)» مورد تاکید قرار گرفته است که این‌ها لزوماً یکی نیستند. در سند بین‌المللی 2030 نظام ارزشی خاصی وجود دارد که اگر برخورد سطحی و مسامحه‌آمیز با آن شود و معادل گرفتن کلیدواژه‌های آن فارغ از نظام فکری پشتیبان مربوطه باشد بسیار خطرناک است.
از سوی دیگر، با نگاهی به سخنان رهبر معظم انقلاب در مقوله «پیشرفت» می‌توان دریافت که باید به الگوی اسلامی و ایرانی پیشرفت توجه داشته باشیم و ارزش‌های اسلامی به ویژه عدالت و معنویت، محور برنامه‌ریزی‌ها قرار بگیرد. بنابراین در برخورد با اسناد بین‌المللی از جمله سند آموزش 2030 که برای توسعه پایدار کشورها تعریف شده است، باید نگاه محتاطانه داشت، چون تناسب این اسناد با ارزش‌های مذکور مورد ابهام است.
از طرف دیگر؛ یکی دیگر از ملاحظات مهم در بحث از این سند، این است که در سطوح سیاست‌گذاری کشور با اسناد بین المللی چگونه مواجه خواهیم شد.
یک وجه این مواجهه این است که هدف‌گذاری و ارزش‌های مطرح در اسناد بین‌المللی تا چه اندازه با مبانی فکری و نظام ارزشی جمهوری اسلامی ایران هماهنگ هستند که این نسبت باید با جدیت و دقت مشخص شود، به ویژه در اسنادی که ناظر به توسعه و آینده کشورها تعیین تکلیف می‌کنند و جهت‌دهنده هستند.


نوشته شده در   دوشنبه 18 ارديبهشت 1396  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode