جام جم آنلاين: توجه اصلي محققان و مهندسان در طراحي بسياري از خودروهايي كه در صنعت خودروسازي مدرن امروز توليد ميشوند به تلفيق دو فاكتور اساسي است: سرعت و قدرت. اما ممكن است در برخي از اين خودروها كه شايد به خاطر نوپا بودن نوع نگرش محققان هنوز تعدادشان بسيار اندك باشد، پاي فاكتورهاي ديگري نيز در ميان باشد.
Brabus iBusiness 2.0 system در زمره اين دسته از خودروها جاي ميگيرد. آنهايي كه در اين خودرو مينشينند نه تنها سرعت و استحكام را در يك جا تجربه ميكنند بلكه با سرعتي ماوراي تصور در دنياي ارتباطات و اطلاعات نيز سير و سياحت ميكنند.
همكاري ميان غولهاي عرصه فناوري اطلاعات و ارتباطات با ساير صنايع از جمله صنعت خودروسازي جهان گرچه همواره ميتواند مملو از هيجان باشد اما چيز چندان جديدي نيز نيست. در گذشته نهچندان دور شاهد همكاري مايكروسافت و شركتهاي بزرگ خودروسازي نظير فورد يا تويوتا بودهايم و اكنون شركت اپل كه با ارائه iPad در دنيا بيش از هر زمان ديگري خبرساز شده است در همكاري جالب توجه با شركت آلماني براباس محصول خلاقانهBrabus iBusiness 2.0 system را روانه بازارهاي جهاني كردهاند. البته تلاش مشترك اين دو هنوز در مراحل ابتدايي خود قرار دارد. از يك سو اپل بتازگي iPad خود را به روز كرده است و از طرف ديگر براباس كه در دنياي خودروسازي به عنوان شركتي تخصصي در زمينه تيونينگ خودرو شناخته شده و با تيونينگهاي خيرهكننده روي مرسدس بنزها شهرت خاصي براي خود رقم زده است، از اقدام اخير اپل بهترين استفاده را كرده و سيستم چند رسانهاي iBusiness خود را كه روي خودروهاي مرسدس بنز كلاس S نصب شدهاند به روز رساني كرده است. نتيجه اين به روزرساني Brabus iBusiness 2.0 systemاست كه دنيايي از هيجان و نوآوري را در خود دارد. در اين خودرو يك يا دو تبلت iPad2 به كار گرفته شده است كه به صورت Wi-Fi با ميني مك متصل به اينترنت جاي گرفته در صندوق عقب خودرو در ارتباط هستند.
اين ابتكار عمل جالب توجه مجموعه عظيمي از سرگرميها و همچنين سيستمهاي ارتباطاتي و اطلاعاتي را در اختيار سرنشينان اين خودرو قرار ميدهد. نكته جالب توجه ديگر اين است كه دو سرنشين عقبي خودرو ميتوانند با استفاده از اين مجموعه سيستمهاي كنترلي مختلفي نظير تنظيم سيستم راديو، مسيريابي و تلفن خودرو را نيز در دست بگيرند. در قسمت پشتي دو صندلي جلويي خودرو فضاي مناسبي براي جاسازي صفحه كليد باريك و فشرده و تبلتي كه گويي به جاي صفحه نمايشگرهاي رايج در نظر گرفته شده است ديده ميشود. اين مجموعه در اين فضاي محدود قرار ميگيرند و هر زمان كه دو سرنشين عقبي خواسته باشند تنها در عرض چند ثانيه باز و آماده به كار ميشوند. صندليهاي عقب مرسدس كلاس S بزرگ و جادار هستند و با استفاده از يك كنسول مشكي رنگ از يكديگر تفكيك شدهاند. مهندسان براباس براي تكانهاي احتمالي و غيرقابل اجتناب در حين رانندگي با اين خودرو نيز فكرهايي داشتهاند. دو سرنشين عقبي هرگز مجبور نيستند بهطور دستي صفحه كليد و تبلت را براي استفاده آماده كنند زيرا اين كار كاملا به طور الكتريكي انجام ميشود. اين ابتكار عمل ضريب ايمني اين سيستم را نيز افزايش ميدهد. در اين مجموعه كوچك اما فوقالعاده كارآمد خبري از كابلهاي رابط نيست بلكه صفحه كليد با استفاده از فناوري بلوتوث به تبلت متصل است. اما اين پايان ماجرا نيست.
در سقف خودرو و در فضايي حائل ميان دو صندلي جلو صفحه نمايشگر 2/15 اينچي نصب شده است كه آمادهسازي آن نيز به طور برقي صورت ميگيرد. سرنشينان خودرو ميتوانند تنها با فشردن يك دكمه صفحه نمايشگر را از سقف خودرو جدا كرده و براي استفاده آماده كنند. اين صفحه نمايشگر به عنوان نمايشگري اضافي و مختص استفاده از iPad در نظر گرفته شده است. گذشته از اين صفحه نمايشگر، دو نمايشگر ديگر نيز در قسمت پشتي تكيهگاه سر دو صندلي جلو تعبيه شده است كه سرنشينان عقبي ميتوانند از آنها براي تماشاي برنامههايي كه از تلويزيون ديجيتالي خودرو نشان داده ميشدند و همچنين فيلمهاي ويدئويي كه از طريق ارتباطات اينترنتي HDSPA و UMTS پخش ميشوند استفاده كنند.
مهندسان براباس براي اينكه يكي از تاريخيترين و بهيادماندنيترين محصولات اين شركت را ارائه كرده باشد به اين ابتكارعملها نيز بسنده نكرده و از سيستمهاي ديگري نظير دوربينهاي ديجيتال هم استفاده كردهاند. اين دوربينها قابليت اتصال به ميني مك نصب شده در صندوق عقب را دارند كه اين كار به لطف پورتهايUSB درنظر گرفته شده صورت ميگيرد. بانك موسيقي اين سيستم از حافظه خيرهكننده 64 گيگابايتي برخوردار است و سرنشينان خودرو ميتوانند به دو طريق از گوش دادن به محتويات آن لذت ببرند؛ سيستم پيشرفته پخش از طريق بلندگوها كه در قسمتهاي مختلف درون خودرو وجود دارد و ديگري هدفونهاي Senheiser Noise Guard . استفاده از اين هدفونها موجب ميشود تا بالاترين كيفيت صدا با كمترين نويز ممكن در اختيار سرنشينان قرار بگيرد. به لطف به روزرساني كه در iPad شركت اپل صورت گرفته است، سرنشينان اين خودرو حتي ميتوانند در كنفرانسهاي ويدئويي شركت كنند.
براباس اعلام كرده است كه با توجه به موفقيتآميز بودن تمامي آزمونهاي در نظر گرفته شده، تمامي خودروهاي كلاس S كه بين S350 تاS65 قرار ميگيرند به اين ترتيب تيونينگ خواهند شد. گذشته از اين قرار است مدلهاي 12 سيلندري S600و S65 به موتورهاي توربيني BRABUS 800 مجهز شوند. اين موتور توان 800 اسب بخاري به خودرو ميدهند كه در نوع خود جالب توجه خواهد بود. به اين ترتيب محصول جديد براباس از هر نظر چشمگير به نظر خواهد رسيد. اين خودرو صفر تا 100 را تنها در 9/3 ثانيه طي ميكند و در عين حال صفر تا 200 كيلومتر بر ساعت را نيز تنها در 3/10 ثانيه طي مينمايد. حداكثر سرعت اين خودرو 350 كيلومتر بر ساعت است و البته زماني كه ميدانيم در كابين آن چه سيستمهاي پيشرفته اطلاعاتي و ارتباطاتي قرار دارد آنگاه است كه بايد آن را سريعترين دفتر كار جهان بناميم. براباس خوابهاي زيادي براي اين خودرو ديده است و گفته ميشود مديران ارشد آن از اين خودرو براي يك پوستاندازي تاريخي استفاده خواهند كرد. براباس همين چند هفته پيش باز هم خبرساز شده بود؛ حضور در نمايشگاه خودروي ژنو آن هم با محصولي خيرهكننده. براباس با تيونينگ مرسدس بنز SLS AMG يكي از قدرتمندترين خودروهاي سوپراسپرت جهان را در نمايشگاه خودروي ژنو عرضه كرد. سرعت اين براباس دوتوربويي ظرف 7/3 ثانيه به 100 كيلومتر برساعت خواهد رسيد و اين يعني اينكه ميتوان اين خودرو را در زمره سريعترين خودروهاي جهان جاي داد. اكنون اين شركت با ارائه Brabus iBusiness 2.0 system و براباس دوتوربويي SLS AMG سر و صداي زيادي به راه انداخته است.
Brabus iBusiness 2.0 system در يك نگاه
شركت اپل در همكاري جالب توجه با شركت آلماني براباس محصول خلاقانهBrabus iBusiness 2.0 system را روانه بازارهاي جهاني كردهاند
2 سرنشين عقبي خودرو ميتوانند مجموعه سيستمهاي كنترلي مختلفي نظير تنظيم سيستم راديو، مسيريابي و تلفن خودرو را در دست بگيرند
مهدي پيرگزي / جام جم