ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 14 تير 1403
پنجشنبه 14 تير 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 8 فروردين 1390     |     کد : 17256

ركوردشكني بازديد از دومين اثر جهاني آذربايجان شرقي

رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آذربايجان شرقي گفت: بازار تاريخي تبريز، دومين بناي جهاني استان در روزهاي آغازين نوروز پذيراي تعداد زيادي از گردشگران نوروزي است.

رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آذربايجان شرقي گفت: بازار تاريخي تبريز، دومين بناي جهاني استان در روزهاي آغازين نوروز پذيراي تعداد زيادي از گردشگران نوروزي است.

به گزارش خبرگزاري فارس از تبريز به نقل از روابط عمومي ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آذربايجان شرقي، ‌تراب محمدي اظهار داشت: هواي مطبوع بهاري و جاذبه‌هاي منحصر به فرد بزرگ‌ترين سازه سرپوشيده جهان، موجب جذب گردشگران بسياري از نقاط مختلف ايران و ساير كشورهاي جهان شده است.
وي افزود: بازار تاريخي تبريز به عنوان بزرگ‌ترين بازار سرپوشيده به هم پيوسته جهان داراي ويژگي‌هاي بسياري از دوره‌هاي مختلف تاريخي است و بازديدكنندگان و گردشگران شهر تبريز، ديدار از اين بناي زيبا و تاريخي را از دست نمي‌دهند.
محمدي ادامه داد: در سال‌هاي اخير اقدامات زيادي براي حفظ و معرفي بخش‌هاي مختلف بازار تاريخي تبريز صورت گرفته و مرمتگران و متخصصان سازمان بي‌وقفه در تمام قسمت‌هاي اين سازه عظيم مشغول به فعاليت هستند.
وي ‌گفت: وسعت و گستردگي بازار تبريز با حدود يك ميليون مترمربع مساحت به شكلي كه 70 هكتار آن را حريم و 30 هكتار را عرصه تشكيل مي‌دهد، شايسته عنوان بزرگ‌ترين سازه سرپوشيده جهان است.
محمدي ‌تصريح كرد: در اين مجموعه بيش از 160 عنصر مختلف و متنوع وجود دارد و بازار را به مكان كامل و جامعي براي هر نوع فعاليتي تبديل كرده است.
وي عنوان داشت: وجود 23 كاروانسرا، 22 دالان، 20 تيمچه، 28 مسجد، هشت مدرسه، هفت بازارچه، پنج حمام، دو يخچال و يك زورخانه در اين مجموعه نشان از اهميت بازار تاريخي تبريز براي ساكنان شهر و فعالان در اين مجموعه دارد.
محمدي گفت: تعبيه شدن تعداد زيادي آب انبار در بخش‌هاي مختلف بازار تبريز با اينكه مجموعه كامل و به هم پيوسته‌اي بوده، اما در عين حال استقلال هر بخش را نيز مراعات كرده و هر قسمت تا حد امكان تمام نيازها ضروري خود را داشته است كه از آن ميان مي‌توان به ساخت آب انبارهاي بسياري كه تقريبا در تمام بخش‌هاي بازار ديده مي‌شوند، اشاره كرد.
وي ادامه داد: اهميت بازار در زندگي مردم قديم تا حدي بوده كه ‌چهار دروازه از دروازه‌هاي شهر تبريز در محدوده بازار بودند و در نوبر، در خيابان، در سرخاب و در باغميشه كه از دروازه‌هاي مهم شهر بودند به دليل اتصال اين مجموعه با شاهراه ارتباطي ابريشم، در بازار قرار داشتند.
محمدي گفت: پس از ارسال پرونده بازار به عنوان اثر پيشنهادي كشورمان براي ثبت در فهرست ميراث جهاني يونسكو، كارگروهي با رياست استاندار آذربايجان شرقي و با حضور تمام مديران سازمان‌ها و ادارات و نهادهاي وابسته به مسئله بازار تشكيل شد و تا امروز و پس از ثبت جهاني اين اثر همچنان با برگزاري جلساتي براي تامين نيازهاي بازار اقدامات موثري انجام گرفته است.
رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري آذربايجان شرقي گفت: كل مجموعه بازار تاريخي تبريز كه تاريخي از دوره زند تا صفوي و قاجار و معاصر دارد، در سال 1354 با شماره 1097 در فهرست آثار ملي به ثبت رسيد و از آن پس ابنيه موجود در بازار نيز به تفكيك در فهرست آثار ملي ثبت شدند و مجموعه بازار تاريخي تبريز در سال 1389 به عنوان يازدهمين اثر كشورمان در حافظه جهاني يونسكو به ثبت جهاني رسيد.


نوشته شده در   دوشنبه 8 فروردين 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode