ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 2 مرداد 1403
سه شنبه 2 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 7 اسفند 1389     |     کد : 15977

خالق يك جاودانه سينمايي

ويكتور فلمينگ با وجود اين كه 47 فيلم در كارنامه‌اش دارد، با يك فيلم براي هميشه جاودان شده است: برباد رفته؛ يكي از جاودانه‌هاي تاريخ سينما كه طرفدار هر ژانري كه باشيد نمي‌توانيد وجودش را ناديده بگيريد. اين فيلم كه سال 1939 ميلادي ساخته شد، نه تنها جايي خاص در كارنامه فلمينگ كه جايگاهي رفيع در تاريخ فيلمسازي جهان دارد.

جام جم آنلاين: ويكتور فلمينگ با وجود اين كه 47 فيلم در كارنامه‌اش دارد، با يك فيلم براي هميشه جاودان شده است: برباد رفته؛ يكي از جاودانه‌هاي تاريخ سينما كه طرفدار هر ژانري كه باشيد نمي‌توانيد وجودش را ناديده بگيريد. اين فيلم كه سال 1939 ميلادي ساخته شد، نه تنها جايي خاص در كارنامه فلمينگ كه جايگاهي رفيع در تاريخ فيلمسازي جهان دارد.

2 سال پيش كه هفتادمين سال ساخت اين فيلم در گوشه و كنار جهان برپا شد، همه بر اين نظر متفق‌القول بودند كه اين فيلم بهترين تركيب از همه چيزهايي است كه مي‌توانست وجود داشته باشد؛ صحنه‌پردازي، بازيگران نقش اول و دوم، فيلمنامه‌نويسي و البته كارگرداني.در حقيقت تبديل كردن يك رمان پر و پيمان قطور با يك عالم شخصيت اصلي و فرعي، كه در 2 سطح تاريخي و رمانتيك حركت مي‌كرد، كاري نبود كه هر كسي از عهده آن برآيد و اين ويكتور فلمينگ بود كه اين كار را به بهترين وجه، آن هم با امكاناتي كه 70 سال پيش وجود داشت، عملي كرد. اين فيلم 3 ساعت و نيمه با بودجه 4 ميليون دلاري ساخته شد و در آن 50 شخصيت و بيش از 2400 بازيگر فرعي، حضور يافتند. فلمينگ 23 فوريه (4 اسفند) 1889 به دنيا آمد و در سال 1949 درگذشت. با اين حساب او تنها 60سال زندگي كرد و در اين مدت توانست با فيلم‌هايش بارها و بارها نامزد دريافت اسكار شود. هنوز هم نظرسنجي‌هاي ريز و درشتي كه هر بار به بهانه‌اي انجام مي‌شود، فيلم بربادرفته را محبوب‌ترين فيلم تاريخ سينما معرفي مي‌كنند، اما نكته جالب اين است كه فلمينگ توانسته قصه‌گويي ظريف و حماسي نويسنده اين رمان يعني مارگارت ميچل را به بهترين شكل روايت سينمايي بازگويد و بدون آسيب رساندن به داستاني كه بسيار پيچيده است، فيلمي وفادار و تاثيرگذار بسازد.

فلمينگ اين قدرت را داشت كه از ميان بيش از 1400بازيگر زن ويوين لي را براي نقش اسكارلت انتخاب كند. او در حالي هدايت بربادرفته را بر عهده گرفت كه جورج كيوكر در نيمه راه كار را رها كرده بود. با اين حال يك فيلم ديگر هم در فهرست 10 فيلم برتر تاريخ سينما به چشم مي‌خورد كه نام فلمينگ برتارك آن است و آن «جادوگر شهر از» است. ويكتور فلمينگ را خيلي‌ها استاد به پايان رساندن فيلم‌هاي پردردسر و معلق مي‌دانند اما او توانايي خاصي در داستانگويي داشت و در فيلم‌هايش از «خاك سرخ» گرفته تا فيلم‌هاي بعدي مثل «ژاندارك» روند داستاني را با تعادل و قوت پي مي‌گيرد.

مازيار متانت / جام‌جم


نوشته شده در   شنبه 7 اسفند 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode