طرح حكومت اسلامی با تفسیر دینی از حاكمیت، مسئله ای بود كه از جانب امام خمینی(ره) مطرح شد و مورد استقبال مردم قرار گرفت.
شبكه اجتهاد؛ كاری كه امام راحل انجام داد، در واقع احیای دین در عرصه زندگی اجتماعی بود كه این امر ابتدا در ایران و محدوده جامعه اسلامی مطرح شد و به نوعی در ادامه نیز به احیای دین در سطح جهانی انجامید. تا پیش از دهه 70 میلادی، روند عرصه زندگی اجتماعی انسان به گونه ای رقم می خورد كه تصور می شد دین از حوزه زندگی بشر خارج شده و به قلمروی زندگی خصوصی انسا ن ها محدود خواهد شد كه از این فرایند به عنوان سكولاریزاسیون و دنیوی نمودن عرصه عمومی زندگی یاد می شد.
تئوری پردازان پیش بینی می كردند دیر یا زود دین از عرصه زندگی بشر خارج خواهد شد اما بعدها شاهد حضور جدی دین در كشورهای اسلامی، جهان سوم و حتی حضور مجدد معنویت دینی برای بازپس گیری سهم خویش در عرصه زندگی عمومی، خود را به صورت یك جریان وسیع اجتماعی نشان داد.
تئوری پردازان علوم اجتماعی از حضور مجدد معنویت دینی در عرصه زندگی عمومی با عنوان افول سكولاریسم یا پست سكولاریسم یاد می كنند؛ لذا در شرایطی كه دین در حال بازگشت به عرصه زندگی عمومی و اجتماعی بود جهان سكولار سعی می كرد بازگشت مجدد دین را در صحنه زندگی اجتماعی با یك تفسیر سكولار، نگاه و رویكردی كنترل شده بازخوانی و قرائت كند.
این پدیده ای بود كه امام(ره) نسبت به آن هشدار می دادند و به نوعی چهره تحریف شده دین را بعد از آنكه مقبولیت اجتماعی پیدا كرده و سكه دیانت اعتبار خویش را در حوزه زندگی بشر بازیافته بود و احتمال آنكه نوعی تقلب از دیانت با محتوای سكولار و دینی رواج پیدا كند را امام(ره) به صورت یك احتمال جدی بیان فرمودند و از آن با عنوان اسلام امریكایی یاد می كردند.
پس از رحلت حضرت امام(ره) بازگشت مجدد دین با یك تفسیر سكولار با عنوان اسلام اروپایی مطرح شد. آنها در ابتدا با نوعی دعوت به سوی تكثر فرهنگی تظاهر به تحمل اسلام می كردند اما زمانی كه اسلام را در قلمروی زندگی اروپائیان به نحو جدی ملاحظه كردند خواستار قرائتی جدید از دین شدند كه غلبه فرهنگ و سیاست موجود را بر خود بپذیرد. رمز ماندگاری گفتمان امام خمینی(ره) این است كه حضرت امام(ره) در برابر حضور مهاجمانه فرهنگ و سیاست غرب نظریه ای را مطرح كردند كه از دل اندیشه اسلامی برخاسته بود.
طرح حكومت اسلامی با تفسیر دینی از حاكمیت، مسئله ای بود كه مورد استقبال مردم قرار گرفت و آنها دریافتند كه رویكردهای غربی نمی تواند پاسخگوی نیازهای فرهنگی و تاریخی جهان اسلام باشد، بنابراین به پیام امام(ره) لبیك گفتند كه این یكی از رموز اقبال عمومی مردم و پایداری انقلاب اسلامی ایران به شمار می رود.
٭ رئیس كمیسیون حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی و عضو هیات علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع)