ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 6 مهر 1403
جمعه 6 مهر 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 27 شهريور 1403     |     کد : 204497

مشکلاتی که بی‌تفاوتی عاطفی به دنبال دارد

بی‌تفاوتی عاطفی یکی از ویژگی‌های مهمی است که برای بررسی عزت نفس از آن استفاده و وجود آن باعث ایجاد مشکلات جدی در روابطمان و پیشرفت شخصی ما می‌شود.

 بی‌تفاوتی عاطفی یکی از ویژگی‌های مهمی است که برای بررسی عزت نفس از آن استفاده و وجود آن باعث ایجاد مشکلات جدی در روابطمان و پیشرفت شخصی ما می‌شود.

تاب‌آوری یکی از مهم‌ترین مهارت‌هایی است که کودکان و نوجوانان باید آن را آموزش ببیند تا در زندگی روز‌مره از این مهارت استفاده کنند. «عزت نفس» نیز یکی از سرفصل‌های مهم و تأثیرگذار در تاب‌آوری است که ابتدا باید آن را بشناسیم و سپس با عواملی که سبب کاهش و افزایش عزت نفس می‌شود آشنا شویم تا بتوانیم مهارت تاب‌آوری را در خود تقویت کنیم.

خبرگزاری ایکنا بنابر رسالت رسانه‌ای خویش، در ادامه انتشار درس‌گفتارهای «مهارت تاب‌آوری» به موضوع «عزت نفس در نوجوانی» با تدریس لیلا افضلی، روانشناس حوزه کودک و نوجوان، پرداخته است. در چهارمین بخش از این سلسله درس‌گفتارها موضوع «بی‌تفاوتی عاطفی» را می‌خوانیم و مشاهده می‌کنیم.

بی‌تفاوتی عاطفی یکی از ویژگی‌های مهمی است که برای بررسی عزت نفس از آن استفاده می‌شود. بعضی وقت‌ها شما نوجوان‌ها در خودتان یکسری تغییراتی را می‌بینید؛ مثلاً قبل از اینکه وارد سن نوجوانی شوید در دوران کودکی فردی بودید که نسبت به دیگران حساس بودید یعنی اگر کسی نگران می‌شد، ناراحتی او برای شما مهم بود و حتماً بررسی می‌کردید که چقدر در آن ناراحتی سهم دارید یا اگر کسی را دلخور و آزرده می‌کردید سهم خود را می‌دیدید و سعی می‌کردید که عذرخواهی کنید.

بعضی وقت‌ها در دوره نوجوانی با یک تغییر مهم مواجه می‌شویم که نسبت به اتفاقاتی که در اطرافمان رخ می‌دهد یا احساس‌هایی که در اطرافمان می‌بینیم بی‌تفاوت می‌شویم و خیلی متعجب می‌شویم که چرا برای من مهم نیست! البته از نظر درونی به هم می‌ریزیم اما در بیرون هیچ نمودی نداریم.

یعنی من به عنوان یک نوجوان درون خود این وسواس فکری را دارم که مامانم خیلی ناراحت است اما نسبت به اینکه چرا ناراحت است و چه چیزی او را ناراحت کرده است؛ آیا من می‌توانم در این ناراحتی به او کمک کنم و سهمی داشتم؟ بی‌توجهیم و هیچ کاری انجام نمی‌دهیم، تفاوتی برای ما ندارد و بعضی وقت‌ها ممکن است که حتی به لحاظ درونی هم خیلی مهم نباشد و هیچ گامی برای آن برنداریم.
کد ویدیو
دانلود

خیلی وقت‌ها این بی‌تفاوتی می‌تواند نسبت به دیگران باشد اما در مواردی هم دیده می‌شود که وقتی عزت نفس نوجوان‌ها پایین است، این بی‌تفاوتی را نسبت به خود دارند مثلاً من از دوستم ناراحت شدم و این موضوع اصلاً برایم مهم نیست یا در مدرسه نمره پایین می‌آورم ولی نسبت به نمره‌ام بی‌تفاوت هستم و از خود تعجب می‌کنم که چرا وقتی من بچه بودم خیلی مهم بود که چه نمره‌ای در کارنامه‌ من درج می‌شود ولی وقتی الآن نمره من پایین شده است اصلاً برایم مهم نیست. این بی‌تفاوتی‌ها می‌تواند ریشه در آسیب عزت نفس ما داشته باشد.

متأسفانه این موضوعی است که نوجوانان نسبت به آن آگاهی ندارند و نمی‌دانند که این موضوع ناشی از عزت نفس پائین آنها است و این مسیر را با همین اشتباه جلو می‌روند. همانطور که در درس گفتار قبلی هم به آن اشاره شد بی‌تفاوتی عاطفی باعث ایجاد مشکلات جدی در روابطمان و پیشرفت شخصی ما می‌شود؛ بنابراین ممکن است با تغییر مقطع تحصیلی دچار افت تحصیلی شویم که کاملاً طبیعی است ولی نباید روند افت تحصیلی ادامه پیدا کند.

اگر چنین نشانه‌هایی را درون خود می‌بینیم که افت تحصیلی برایمان مهم نیست، به یاد داشته باشیم که یکی از چیزی‌هایی که برای ما خیلی مهم است و باید بر آن کار کنیم عزت نفس پایین است و خیلی باید بر این موضوع دقت شود که بتوانیم عزت نفس خود را تقویت کنیم.

در درس گفتار بعدی درباره یکی از ویژگی‌های مهم دیگر که در بسیاری از نوجوانان ما دیده می‌شود به نام «اجتناب از مقابله با موقعیت‌های جدید» صحبت خواهیم کرد.


نوشته شده در   سه شنبه 27 شهريور 1403  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode