ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه ۲۲ مرداد ۱۴۰۴
چهارشنبه ۲۲ مرداد ۱۴۰۴
 
  جستجو در سایت
 
 
اوقات شرعی تبریز
۰:۳۱ مانده تا طلوع خورشید   
۰۴:۰۰:۱۴اذان صبح
۰۵:۳۸:۱۱طلوع خورشید
۱۲:۳۰:۲۰اذان ظهر
۱۹:۲۰:۱۹غروب خورشید
۱۹:۴۰:۴۶اذان مغرب
اوقات به افق :
اوقات با اختلاف ۲± دقیقه
   
 
تاریخ : جمعه ۱ بهمن ۱۳۸۹     |     کد : ۱۴۳۷۶

صلح را باید از کودکی آموخت

کتاب "صلح را باید از کودکی آموخت" مشتمل بر گفتگوهای پریچهر نسرین‌پی با توران میرهادی و ناصر یوسفی است که با شمارگان ۲۰۰۰ نسخه به همت مؤسسه پژوهشی کودکان دنیا تهیه و منتشر شده است.

کتاب "صلح را باید از کودکی آموخت" مشتمل بر گفتگوهای پریچهر نسرین‌پی با توران میرهادی و ناصر یوسفی است که با شمارگان ۲۰۰۰ نسخه به همت مؤسسه پژوهشی کودکان دنیا تهیه و منتشر شده است.
خبرگزاری مهر- گروه دین و اندیشه: پریچهر نسرین‌پی مسئول بخش علوم اجتماعی مؤسسه پژوهشی کودکان دنیا در کتاب "صلح را باید از کودکی آموخت" به بهانه دهه نخست هزاره سوم که از سوی سازمان ملل متحد به عنوان دهه جهانی فرهنگ صلح نامگذاری شده است، با دو تن از کارشناسان حوزه تعلیم و تربیت کودکان در ایران یعنی توران میرهادی و ناصر یوسفی درباره فرهنگ صلح به گفتگو نشسته است.

توران میرهادی که پس از تحصیل در رشته تعلیم و تربیت در فرانسه فعالیتهای آموزشی و تحقیقی خود را در حوزه کودکان در ایران آغاز کرد در سال ۱۳۳۵ کودکستان فرهاد را تأسیس و سپس مجتمع آموزشی فرهاد را پایه‌ریزی نمود. وی نظامی را در دوره خویش اجرا کرد که در نوع خود بسیار خلاق، مدرن و مترقی بود.

میرهادی سپس در سال ۱۳۴۱ به همراه گروهی از مدیران، معلمان، نویسندگان و هنرمندان، شورای کتاب کودک را به عنوان سازمانی مستقل با هدف ترویج و توسعه ادبیات کودکان در ایران تأسیس کرد که "فرهنگنامه کودکان و نوجوانان" یکی از دستاوردهای این شورا محسوب می‌شود. وی از مخالفان سرسخت آموزش و پرورش نخبه‌گرا، مبتنی بر رقابت و رفتارگراست و در عین حال از آموزش و پرورش آزاد، مبتنی بر زندگی طبیعی، انسانی و معنوی دفاع می‌کند.



ناصر یوسفی نیز که در دانشگاه تهران روانشناسی خوانده است از دیگر فعالان در حوزه آموزش و پرورش کودکان است که در سال ۱۳۷۳ همراه با گروهی از کارشناسان آموزش پیش از دبستان، مؤسسه پژوهشی کودکان دنیا را تأسیس کرد.

یوسفی همچینن یکی از منتقدان جدی نظام آموزش و پرورش رفتارگراست و می‌کوشد الگوی آموزش و پرورش انسان‌گرا را در ایران تدریس و ترویج کند. وی همچون استادش توران میرهادی آموزش فرهنگ صلح را در بستر آموزش طبیعی و روزانه کودکان مورد تأکید قرار می‌دهد.

میرهادی معتقد است که باید کودکان را در برابر بمباران تبلیغاتی، رسانه‌ها و نظامهای مبتنی بر مصرف مجهز و توانمند کرد و این توانمندی غیر از غنی کردن کودکان از درون امکانپذیر نیست. از سوی دیگر یوسفی عمیقاً صلح را در قالب یک فضای متنوع، متکثر و گوناگون می‌بیند و اشاره می‌کند که پذیرش این تنوع، بنیان صلح را می‌سازد.

مؤسسه پژوهشی کودکان دنیا که کتاب "صلح را باید از کودکی آموخت" به همت آن تهیه و منتشر شده است یکی از سازمانهایی است که در کنار "شورای گسترش فرهنگ صلح" از سال ۱۳۷۸ تا کنون به موضوع فرهنگ صلح می‌پرازد. توجه به اصول، مبانی، اهداف و نگرشهای موجود نسبت به فرهنگ صلح یکی از مسایلی است که در برنامه‌های کاری این مؤسسه قرار داشته است.


نوشته شده در   جمعه ۱ بهمن ۱۳۸۹  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode
 
بارگذاری ...