ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 2 مرداد 1403
سه شنبه 2 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 14 آبان 1387     |     کد : 1425

اختلاف‏نظروشيوه‏هاي خردمندانه گفت‏وگو


اشاره
در اين مقاله، ابتدا عوامل اختلاف‏نظر فقيهان و موضعگيري عملي دولت اسلامي در برابر آن مطرح و سپس فراخواني اسلام به گفت‏وگو يادآوري شده است. روشن كردن محل نزاع و شفاف كردن نقاط واقعي مورد اختلاف، آغاز كردن از اصول و مباني مورد اتفاق، احتراز از ايجاد هراس و وحشت، توجه به اثر عملي مباحثه و گفت‏وگو، موضوعاتي‏اند كه در اين مقاله بر روي آنها تكيه و تأكيد مي‏شود. همچنين طرح يك عرصه تخصصي و نمونه عيني ـ يعني قلمرو اجتهاد و برداشتهاي فقهي كه در سنت عالمان اسلامي ريشه دارد ـ براي راهگشايي در گفت‏وگوي تمدنها مدنظر است.

پيش از آنكه از انگيزه‏ها و عوامل اختلافات فقهي بحث كنيم، شايسته است حقيقت مهمي را يادآور شويم؛ آن حقيقت اين است كه: «اسلام، دين فطرت است.» بدين معني كه ديني واقع‏بين است كه نه با خيال، بلكه با مسائل، صرفاً واقع‏بينانه برخورد مي‏كند؛ چه در زمينه كل نظام هستي، چه در قلمرو تاريخ انساني و چه در زمينه فطرت انساني، همين فطرت، يگانه راز تشخيص انسان از ديگر آفريده‏هاست. از شگفتيهاي فطرت، هماهنگي طبيعي و تكويني ميان يافته‏هاي انديشه، گرايشهاي عاطفي و شيوه عملي در انسان است. از جمله شگفتيهاي فطرت، تنوعي است كه در پژوهش پديده‏ها و شناخت آنها و تطبيق بديهيات عقلي آنها به چشم مي‏خورد و چه بسا اختلاف‏نظرها و وجود ديدگاههاي گوناگون و داوريهاي مختلف در تحليل يك قضيه توسط افراد مختلف، نيز از عجايب فطرت آدمي باشد.
ما بيش از آنكه در صدد تحليل روان‏شناسانه اين امر باشيم، بر آنيم كه بگوييم اسلام به مقتضاي حقيقت و جوهر خود معتقد است كه عقيده آدمي بايد براساس برهان منطقي شكل بگيرد: «قل هاتوا برهانكم» ممكن نيست كسي را بتوان بر داشتن عقيده‏اي اجبار كرد، فقط از راه استدلال و برهان است كه مي‏توان به «عقيده» رسيد. همچنين اسلام به مقتضاي ساختار و جوهر خود، انسان را مجاز دانسته است كه در فهم نصوص قرآني و نبوي و استنباط آنها كوشش كند و در صدد تطبيق مفاهيم آنها با مصاديق واقعي برآيد و به استنباط ديدگاهها و مواضع كلي و جزئي اسلام نسبت به روشهاي رفتار انساني بپردازد و حتي موضع اسلام را در برابر هستي و حيات و انسان كشف كند و موضعگيريهاي گوناگون اجتماعي را كه تا كنون طرح شده يا در روند تمدن بشري مطرح خواهد گرديد، استنباط كند.
اما اختلافاتي كه قرآن كريم از آنها نهي فرموده و بشدت مورد نكوهش قرار داده است، چنانكه واضح است، اختلافات در موضعگيري كلي نسبت به مسائل سرنوشت‏ساز امت واحده اسلامي است، زيرا «حبل‏اللّه» كه فرمان يافته‏ايم به آن چنگ بزنيم، خط كلي متيقن اسلام است و آنچه مصونيت و عصمت اين امت را رقم مي‏زند و ويژگي بزرگ آن است، «قرآن كريم و سنت شريف نبوي» است.
پس همه اختلافات و برداشتهاي گوناگون در چارچوب تمسك به قرآن و سنت باقي مي‏ماند و در اين هنگام، در موضعگيري كلي به رغم اختلافات، گرايشها در چارچوب واحدي سامان مي‏يابد و به موضع لي واحدي، تبديل مي‏شود.
درك و دريافت اين حقيقت، ضروري است و واكنشي است بر ضد آنان كه براي تحقق وحدت اسلامي، به هضم شدن مكاتب فقهي در يكديگر فرا مي‏خوانند و تصور مي‏كنند شرط رسيدن به وحدت اسلامي، دست شستن از اختلاف‏نظرهاي فقهي است.
اسباب و انگيزه‏هاي اختلافات فقهي
شناخت انگيزه‏هاي اختلافات فقهي، براي تحقق تقريب ميان مذاهب اسلامي، امري بسيار سودمند، و براي اين بحث ما ضروري است. پس بايد ببينيم اين اسباب و انگيزه‏ها چيست.
پيشنويس دستور كار كميسيون سازمان كنفرانس «تقريب ميان مذاهب اسلامي» كه در كشور مغرب تشكيل شده بود، علل و انگيزه‏هاي اختلاف را در چهار مورد خلاصه كرده است كه عبارتند از:
الف. اختلاف در دلالت ثابت نص.
ب. اختلاف در درستي و صحت نصي كه در مورد حكم به ما رسيده است.
ج. اختلاف اجتهاد در ترجيح بعضي از ادله بر بعض ديگر به‏هنگام تعارض و اصطكاك.
د. اختلاف اجتهاد در مورد مسئله‏اي كه نص صريحي براي آن وجود ندارد.(1)
ابن‏رشد در مقدمه كتاب خود ـ بداية المجتهد و نهاية‏المقتصد ـ علل اختلاف‏نظر مجتهدان را در شش امر منحصر دانسته است:
«اول: اختلاف از ناحيه الفاظ

محمدعلي تسخيري  


نوشته شده در   سه شنبه 14 آبان 1387  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode