ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 2 مرداد 1403
سه شنبه 2 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 27 دي 1389     |     کد : 14190

حركت صعودي ماشين‌سازي دبيري تبريز

با بررسي عملكرد ماشين‌سازي در ليگ دسته اول ايران جام آزادگان مشخص مي‌شود كه ماشين‌سازي دبيري تبريز، روند رو به رشدي را طي مي‌كند.

 با بررسي عملكرد ماشين‌سازي در ليگ دسته اول ايران جام آزادگان مشخص مي‌شود كه ماشين‌سازي دبيري تبريز، روند رو به رشدي را طي مي‌كند.

به گزارش خبرگزاري فارس از تبريز، تيم ماشين‌سازي قديمي‌ترين تيم فوتبال تبريز است و اين تيم يك سال قبل از تراكتورسازي در سال 1348 تاسيس شده است.
ماشين‌سازي در سومين دوره ليگ تخت جمشيد به سال 1354 حضور داشته اما در نهايت با قرار گرفتن در مقام آخر جدول به دسته دو كشور سقوط كرد.
ماشين‌سازي در دور چهارم جام تخت جمشيد غايب بود اما با صعود مجدد در دوره پنجم نتايج خوبي كسب كرد و در نهايت به مقام هفتم دست يافت.
دوره ششم جام تخت جمشيد به دليل وقوع انقلاب شكوهمند اسلامي نيمه‌كاره باقي ماند اين در حالي بود كه ماشين‌سازي در بين تيم‌هاي شهرستاني در بالاترين مكان قرار داشت.
تا اواخر دهه 60مسابقات باشگاهي كشور به صورت رقابت‌هاي شهري برگزار مي‌شد و تيم ماشين‌سازي به همراه ديگر تيم‌هاي مطرح فوتبال تبريز مانند كمپيدرو، تراكتورسازي و ايدم تنور فوتبال تبريز را گرم نگهداشته بودند.
ماشين‌سازي به همراه تراكتورسازي در سال 68 نمايندگان فوتبال تبريز در ليگ قدس بودند كه در نهايت سبزپوشان تبريزي در گروه خود در جايگاه ششم قرار گرفتند.
مسابقات منطقه‌اي براي شناسايي تيم‌هاي رده‌هاي مختلف كشور در سال 1369 حكم به حضور تيم ماشين‌سازي در ليگ دسته دو ايران را داد.
اين تيم بالاخره در سال 1372 با قهرماني در ليگ دسته دو به ليگ دسته اول ايران (ليگ برتر فعلي ) راه يافت.
كسب عنوان بهترين تيم شهرستاني در سال 1373 با مربيگري زنده ياد حسين فكري بالاترين افتخار تيم ماشين‌سازي است.
اين تيم در سال 75 به ليگ دسته دو سقوط كرد اما در سال‌هاي 79 و 80 ماشين‌سازي در آستانه صعود به بالاترين رقابت‌هاي فوتبال كشور قرار داشت كه هر دو بار تيم هماي تهران مانع صعود ماشين‌سازان شد.
در سال 1387 شركت ماشين‌سازي رسماً از تيمداري انصراف داده و مسئوليت اين تيم را تربيت‌بدني استان واگذار كرد اما ماشين‌سازي به ليگ دسته دو كشور سقوط كرد.
در پي انصراف تربيت‌بدني،اين تيم در آستانه انحلال قرار داشت اما در نهايت شهرام دبيري حاضر شد اين تيم را بدون تغيير نام حمايت كند تا مانع از حذف بخش بزرگي از شناسنامه فوتبال تبريز شود.
ماشين‌سازي سال گذشته در ليگ دسته دو كشور حضور داشت اما با انصراف پتروشيمي تبريز، اين تيم در ليگ دسته اول ايران به جاي پتروشيمي حضور يافت.
نكته جالب اينكه نوجوانان ماشين‌سازي در دهه‌هاي 50 و 60 به عنوان نماينده استان در مسابقات كشوري حضور داشته است به همين دليل بسيار از بازيكنان نامي تبريز در مكتب اين تيم پرورش يافته و به ساير تيم‌هاي كشور و رقيب خود در تبريز يعني تراكتورسازي پيوسته‌اند.

* مشخصات تيم ماشين‌سازي دبيري تبريز
سال تأسيس: 1348
سال ورود به مسابقات بالاترين ليگ كشور: 1354
بهترين مقام كسب كرده: بهترين تيم شهرستاني1373
قهرماني در جام چي‌چست 1380
رنگ پيراهن اول تيم: پيراهن و شورت سبز با حاشيه سفيد
رنگ پيراهن دوم تيم: پيراهن و شورت سفيد با حاشيه سبز
نامي‌ترين مربي ماشين‌سازي:
حسين فكري ـ ناصر حجازي ـ گارنيك محرابيان ـ زوران اسميليسكي
نامي‌ترين بازيكنان پيوسته به اين تيم:
امير حاج صفي، كاظم سيد عليخاني و يونس باهنر
نامي‌ترين بازيكنان پروش يافته در ماشين سازي:
عليرضا اكبرپور، اسماعيل حلالي، علي‌اكبر استاد اسدي، عليرضا پژمان، محمد سالك جباري، سيد محمد علوي، امير داداش ضيايي، سيروس بايرامي، حسن صادقيان، فيروز شيخ شايان، غلامرضا باغ آبادي، محمد امامي، جاويد شكري، محمد علي ابراهيميان، ايوب اصغرخاني

* ماشين‌سازي در فصل 90-1389
ماشين‌سازي در ليگ دسته دو كشور حضور داشت اما برادران دبيري امتياز تيم منحل شده پتروشيمي تبريز را به تيم ماشين‌سازي انتقال دادند، اين تيم تنها دو هفته مانده براي حضور در جام آزادگان فرصت داشت كه زمان بسيار اندكي براي تدارك اين مسابقات بود.
مسئولان باشگاه ماشين‌سازي ابتدا با احد شيخ‌لاري مربي فصل گذشته خود به توافق رسيده بود اما در نهايت قبل از آغاز مسابقات ايوب ذوالفقاري جانشين وي شد.
ايوب ذوالفقاري 11 بازي رسمي سرمربي تيم ماشين‌سازي بود كه به دليل عدم كسب نتايج مطلوب از هدايت اين تيم كنار كشيد.
وي در جام حذفي با دو پيروزي مقابل داروسازي سبحان رشت و نساجي قائم‌شهر و شكست در مقابل سپاهان كارنامه قابل قبولي در اين مسابقات داشت اما در ليگ دسته اول نتوانست تيم ماشين‌سازي را به رتبه‌هاي بالايي برساند و با كارنامه هشت بازي، يك پيروزي، سه تساوي و چهار شكست و مجموع شش امتياز از اين تيم جدا شد.
جاويد شكري، مربي موقت تيم ماشين‌سازي تنها هدايت اين تيم در رشت مقابل داماش را بر عهده داشت كه اين بازي با تساوي يك بر يك به اتمام رسيد.
از هفته نهم زوران اسميليسكي به عنوان سرمربي تيم ماشين‌سازي انتخاب شد، زوران در پتروشيمي كارنامه قابل قبولي از خود داشته و حتي تيم پتروشيمي را در آستانه صعود به مرحله پلي‌آف اين رقابت‌ها رسانده بود كه در نهايت با اختلاف يك امتياز كمتر نسبت به شهرداري تبريز از بازي مقابل شاهين بوشهر براي صعود به ليگ برتر بازماند.
زوران با توجه به شناختي كه از ليگ دسته اول ايران و برخي بازيكنان ماشين‌سازي كه قبلاً عضو پتروشيمي بودند خيلي زودتر از تصور در اين تيم تحولات مثبت پديد آورد و حتي مي‌توانست در همان بازي اول خود مقابل مقاومت شيراز به پيروزي دست يابد اما پنالتي گرفته شده براي تيم شيراز در دقيقه 95، ماشين‌سازي را از كسب سه امتياز حساس اين بازي محروم ساخت.
ماشين‌سازي با زوران در نطنز با فولاد و با تربيت در يزد مساوي كرد و در تبريز تيم شهرداري ياسوج شگفتي‌سازي جام حذفي را شكست داد.
ماشين‌سازي در آخرين بازي خود در نيم فصل اول در يزد مقابل تربيت اين شهر در دقيقه 96 گل تساوي را دريافت كردند.

* تحليل بازي‌هاي ماشين‌سازي
تيم ماشين‌سازي در بين چهار تيم تبريزي حاضر در مسابقات كشوري بومي‌ترين و جوان‌ترين تيم است.
براي همين آينده درخشاني براي اين تيم پيش‌بيني مي‌شود اما جايگاه اين تيم مي‌توانست به مراتب بالاتر از مقام سيزدهمي فعلي باشد.
در بررسي نتايج تيم ماشين‌سازي دو نكته را مي‌توان از عوامل نتايج اين تيم ذكر كرد.

* دريافت گل‌هاي دقايقي پاياني و عدم استفاده از امتيازات خانگي
تيم ماشين‌سازي در هفت بازي خانگي خود تنها به دو پيروزي دست يافته است و از 21 امتياز خود در تبريز تنها هست امتياز را به دست آورده‌اند.
75 درصد از شكست‌هاي ماشين‌سازي در تبريز رقم خورده كه آمار وحشتناكي براي بازي‌هاي خانگي محسوب مي‌شود.
دليل اصلي اين امر مي‌تواند به عدم برگزاري بازي‌هاي ماشين‌سازي در يك ورزشگاه ثابت اشاره كرد، انجام هفت بازي در سه ورزشگاه بدون شك در كسب اين نتايج تأثيرگذار بوده است.
آشنايي بازيكنان از وضعيت ورزشگاه و زمين مسابقه و حضور حداكثري تماشاگران از امتيازات بازي‌هاي خانگي براي هر تيم محسوب مي‌شود كه تيم ماشين‌سازي در نيم فصل اول از هر دو امتياز فوق محروم بود.
اين در حالي است كه پيش‌تر مسئولان شهر و اعضاي شوراي تأمين امنيت از برگزاري بازي‌هاي ماشين‌سازي در ورزشگاه تختي تبريز(باغمشال) خبر داده بودند.

* ماشين‌سازي در ورزشگاه‌هاي ذكر شده به مصاف حريفان خود رفته است.
ورزشگاه 70 هزار نفري يادگار امام: مس رفسنجان، گل گهر سيرجان، مقاومت شيراز
ورزشگاه لشگر 31 عاشورا: كاوه تهران، پيام مشهد
ورزشگاه بنيان ديزل: شهرداري بندرعباس، شهرداري ياسوج

* دريافت گل‌هاي دقايق پاياني ماشين‌سازي
فرصت كم ماشين‌سازي براي حضور در مسابقات دسته يك و عدم بدنسازي مناسب در كنار بازيكنان جوان اين تيم كه هنوز تجربه كامل براي حفظ نتيجه را ندارند، مي‌تواند از عوامل دريافت گل‌هاي دقايقي پاياني تيم ماشين‌سازي باشد.
ماشين‌سازي در گرگان مقابل اتكا در حالي كه با يك گل پيش بود در دقيقه 86 گل تساوي را دريافت مي‌‌كند، در تبريز ماشين‌سازي در بازي مقابل كاوه تهران در حالي كه تا دقيقه 90 بازي برابر بود در لحظات تلف شده از مهمان خود گل دريافت مي‌كند.
ماشين‌سازي در مسجد سليمان نيز تا دقيقه 73 با تيم نفت اين شهر در تساوي يك بر يك بود اما در دقايق 73 و 81 دو گل دريافت كرده و با شكست به تبريز بازمي‌گردد.
اين تيم در تبريز مقابل گل‌گهر سيرجان در حالي كه تا دقيقه 90 پيش بود گل تساوي را دريافت مي‌كند.
در رشت مقابل داماش اين شهر نيز ماشين‌سازي با يك گل پيش بود كه دقيقه 85 گل تساوي وارد دروازه اين تيم مي‌شود.
همين سناريو مقابل مقاومت شيراز تكرار شده و تيم ماشين‌سازي اين بار دقيقه 95 پيروزي را از دست مي‌دهد و بالاخره تيم ماشين‌سازي در هفته گذشته در آخرين بازي نيم فصل خود در دقيقه 96 گل تساوي را در يزد از تيم تربيت اين شهر دريافت مي‌كند تا باز هم در حسرت پيروزي خارج از خانه بماند.
مجموع امتيازات از دست رفته براي ماشين‌سازي به واسطه گل‌هاي دقايق پاياني 12 امتياز است كه با 13 امتياز فعلي اين تيم مي‌توانست ماشين‌سازي را با اختلاف چند امتياز قهرمان نيم فصل ليگ دسته اول ايران در گروه يك مسابقات كند.
از نكات مثبت بررسي نتايج ماشين‌سازي مي‌توان به كسب نتايج خارج از خانه اشاره كرد، اين تيم در 6 بازي خارج از خانه خود تنها يك بازي را واگذار كرده و در پنج بازي با تيم‌هاي ميزبان به تساوي رسيده كه بهترين تساوي مقابل داماش گيلان صدرنشين فعلي در رشت روي داده است.

*نتيجه‌گيري
تغيير روند بازي ماشين‌سازي با آمدن زوران اسميليسكي محسوس است، اين تيم در مقابل شهرداري ياسوج بايد بيش از 6 گل به ثمر مي‌رساند اما در نهايت به يك گل اكتفا كرد.
اگر مربي مقدونيه‌اي اين تيم بتواند اعتماد به نفس بازيكنان تيم ماشين‌سازي را در حفظ نتايج همچنين استفاده از موقعيت‌هاي گلزني ارتقا دهد مسلماً در دور برگشت شاهد تيم دگرگون شده ماشين‌سازي خواهيم بود و صعود به ليگ برتر آرزوي دست يافتني براي اين تيم خواهد بود.

* نتايج ماشين‌سازي در دور رفت
هفته اول: ماشين‌سازي تبريز يك، مس رفسنجان دو
(گل ماشين‌سازي:سجاد عرفاني)
هفته دوم: اتكاي گلستان يك، ماشين‌سازي تبريز يك
(گل ماشين‌سازي:سجاد عرفاني)
هفته سوم: ماشين‌سازي تبريز يك، كاوه تهران دو
(گل ماشين‌سازي:احمد پاسي)
هفته چهارم: همياري اراك يك، ماشين‌سازي تبريز يك
(گل ماشين‌سازي:امير وزيري)
هفته پنجم: ماشين‌سازي تبريز يك، پيام مشهد صفر
(گل ماشين‌سازي: محمد مولا)
هفته ششم: ماشين‌سازي تبريز يك، شهرداري بندرعباس دو
(گل ماشين‌سازي:احمد پاسي)
هفته هفتم: نفت مسجد سليمان سه، ماشين‌سازي تبريز يك
(گل ماشين‌سازي:رضا فرامرزي)
هفته هشتم: ماشين‌سازي يك، گل‌گهر سيرجان يك
(گل ماشين‌سازي: بهمن كامل)
هفته نهم: داماش گيلان يك، ماشين‌سازي تبريز يك
(گل ماشين‌سازي:رضا فرامرزي)
هفته دهم: ماشين‌سازي تبريز يك، مقاومت سپاسي شيراز يك
(گل ماشين‌سازي:ميثم نقي‌زاده )
هفته يازدهم: فولاد نطنز يك، ماشين‌سازي تبريز يك
(گل ماشين‌سازي: سجاد عرفاني)
هفته دوازدهم: ماشين‌سازي تبريز يك، شهرداري ياسوج صفر
(گل ماشين‌سازي: احمد پاسي)
هفته سيزدهم: تربيت يزد دو، ماشين‌سازي تبريز دو
(گل ماشين‌سازي: اميرحسين ايپكچي-احمد پاسي)
تيم ماشين‌سازي در تمام بازي‌هاي خود موفق به ثمر رساندن گل شده است.
بهترين گلزن تيم ماشين‌سازي احمد پاسي با چهار گل و سجاد عرفاني با سه گل زده هستند.

* نحوه كسب امتيازات مربيان ماشين‌سازي
ايوب ذوالفقاري هشت بازي 6 امتياز
جاويد شكري يك بازي يك امتياز
زوران اسميليسكي چهار بازي 6 امتياز
ماشين‌سازي هشتم بهمن مهمان تيم مس رفسنجان است.
در حال حاضر ماشين‌سازي تبريز با دو پيروزي، هفت تساوي، چهار شكست و با 13 امتياز در رده سيزدهم جدول است.
گزارش از فرهاد فرهادپور


نوشته شده در   دوشنبه 27 دي 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode