ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 7 مهر 1403
شنبه 7 مهر 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 20 ارديبهشت 1391     |     کد : 129094

ارسال 25 مقاله علمي به کنگره آخوند ملاحسين مراغه اي

دبير اجرايي کنگره بزرگداشت آخوند ملاحسين مراغه اي شاعر و نوحه‌سراي اهل بيت عصمت و طهارت گفت: تاکنون 25 مقاله به دبيرخانه اين کنگره ارسال شده است.
به گزارش روابط عمومي اداره كل تبليغات اسلامي آذربايجان شرقي ، حجت الاسلام علي اميري، دبير اجرايي کنگره بزرگداشت آخوند ملاحسين مراغه اي اظهار داشت: کنگره بزرگداشت آخوند ملاحسين مراغه‌اي متخلص به دخيل از شعراي رثايي قرن سيزدهم هجري قمري 28 ماه جاري در شهر مراغه زادگاه آن مرحوم برگزار خواهد شد.


وي با بيان اين‌که اعضاي کارگروه علمي و ادبي همايش متشکل از فرهيختگان ديني، ادبي و شعرهاي آييني منطقه آذربايجان هستند، گفت: يک روز قبل از همايش شب شعري با حضور شاعران آييني در تالار سرباز پادگان امام رضا(ع) برگزار خواهد شد.


حجت الاسلام اميري از ارسال 25 مقاله به دبيرخانه کنگره بزرگداشت آخوند ملاحسين مراغه اي شاعر و نوحه‌سراي اهل بيت عصمت و طهارت خبر داد و گفت: اين مقالات علمي در محورهاي اصلي بررسي احوال، افکار و اشعار اين شاعر و نوحه سراي مراغه اي به اين کنگره ارسال شده است.


وي با بيان اين که مقالات برگزيده در قالب کتابي جامع چاپ و در اختيار عموم علاقه‌نمدان قرار خواهد گرفت، از توليد نرم افزار‌«‌دخيل مراغه‌اي که بود‌» خبر داد و اظهار دشات: اين نرم‌افزار چند رسانه‌اي شامل موضوعاتي همچون نظم و نثر دخيل، گزيده اشعار، مداحي و ... در راستاي معرفي زندگي‌نامه، شخصيت و آثار مرحوم آخوند دخيل مراغه‌اي توليد و تکثير شده است.


حجت الاسلام اميري در ادامه با بيان اين‌که آخوند ملاحسين مراغه اي متخلص به دخيل از شعراي قرن سيزدهم هجري قمري بوده و ادبيات نوحه ترکي را به حالتي مدون و نظام مند درآورده است، افزود: آن مرحوم به شاعر مقتل ‌نويس معروف بوده و يک مقتل شش جلدي بصورت نظم و نثر نوشته و اين مجموعه مشتمل بر وقايع کربلا و به زبان ترکي چاپ شده است.


رييس اداره تبليغات اسلامي مراغه با بيان اينکه اين کنگره به منظور شناساندن اشعار و سبک اين شاعر و نوحه سرا برگزار مي شود، گفت: مقالات در 10 موضوع از جمله تاثير آيات و احاديث در شعر، توجه به صحنه آرايي و تجسم حوادث عاشورا و صور خيال و ويژگي هاي زبان ادبي دخيل به اين گنگره ارسال شده است.


وي، بررسي روايت ها و اشعار روايي دخيل از ديدگاه روانشناسي، اوزان شعر دخيل و تناسب آن با موضوع اشعار، شيوه مقتل نويسي و مرثيه سرايي اين شاعر، بينش عرفاني دخيل در شعر رثايي، نقش دخيل در شعر رثايي آذربايجان (تاثير پذيري و تاثيرگذاري) و معرفي نسخه هاي خطي و چاپي موجود در کتابخانه ها و مراکز علمي را از ديگر موضوعات اين کنگره برشمرد.


گفتني است، آخوند ملاحسين مراغه اي ( دخيل ) شاعر و نوحه‌سراي اهل بيت عصمت و طهارت، يک مقتل شش جلدي به صورت نظم و نثر دارد که اين مجموعه مشتمل بر وقايع کربلا و به زبان ترکي چاپ شده است


نوشته شده در   چهارشنبه 20 ارديبهشت 1391  توسط   مراغه مراغه   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode