ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 5 مرداد 1403
جمعه 5 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 23 آذر 1389     |     کد : 12804

اين شبح رولز رويس است

پاييز سال 2006 و در حاشيه برگزاري نمايشگاه خودروي پاريس شركت خودروسازي رولز رويس با محصول خيره‌كننده‌اي به نام فانتوم توجهات زيادي را به خود جلب كرد اما اين تمام برنامه‌هاي ماجراجويانه رولز رويس نبود.

پاييز سال 2006 و در حاشيه برگزاري نمايشگاه خودروي پاريس شركت خودروسازي رولز رويس با محصول خيره‌كننده‌اي به نام فانتوم توجهات زيادي را به خود جلب كرد اما اين تمام برنامه‌هاي ماجراجويانه رولز رويس نبود.

مديران ارشد اين برند خودروساز در همان روزها اعلام كردند كه كار طراحي يك محصول چشمگير ديگر را نيز آغاز كرده‌اند كه تا يك دهه آينده سهم قابل توجهي از خودروهاي فوق مدرن لوكس را به خود اختصاص خواهد داد.اين وعده خيلي زودتر از آنچه كه تصور مي‌شد به واقعيت تبديل شد.Rolls-Royce Ghost اكنون ساخته شده است.اين خودرو مجموعه‌اي بي‌نظير از امكانات نرم‌افزاري و سخت‌افزاري است كه در ميان تمامي آنها افزايش ضريب ايمني خودرو و امنيت راننده و سرنشينان آن بيشتر به چشم مي‌آيد.

شبح رولز رويس قدرتمندترين خودرويي است كه تاكنون از سوي مهندسان شركت خودروسازي رولز رويس موتور ارائه شده است. البته پيش از هر پيشداوري بايد به اين نكته توجه داشت كه محصول جديد رولز رويس نزديك به 2400 كيلوگرم وزن دارد! كه تقريبا مي‌توان آن را نزديك به دو برابر وزن بسياري از خودروهاي اسپرت سبك وزن سال‌هاي اخير خودروسازي جهان در نظر گرفت. به همين دليل بايد انتظار آن را نيز داشت كه مهندسان اين برند خودروساز از موتوري با توان چشمگير براي به حركت درآوردن و رساندن آن به حداكثر سرعت 250كيلومتر بر ساعت استفاده كنند. بله، تصور كنيد خودرويي با 2400 كيلوگرم وزن با سرعت 240 كيلومتر بر ساعت در جاده به حركت ادامه دهد. در چنين حالتي ترمز كردن نخستين تصور هيجان‌انگيزي است كه ممكن است به ذهن هر كسي خطور كند، اما جاي هيچ‌گونه نگراني در اين زمينه نيست چون اين غول 4‌/‌2 تني را مي‌توان با فناوري كنترل ترمز ديناميكي براحتي متوقف كرد.

يكي از مهم‌ترين تفاوت‌هايي كه در طراحي شبح رولز رويس با ساير محصولات اين برند ديده مي‌شود اين كه در اين خودرو بيش از تمامي محصولات رولز رويس تمركز‌ روي راننده ديده مي‌شود. راننده در جايگاهي در پشت فرمان مي‌نشيند كه كمي از حد معمول بالاتر است.اين خود آغاز يك روند القايي است كه در آن به راننده احساس حكمراني و مالكيت بر محيط اطراف بخصوص جاده را منتقل مي‌كند.گذشته از آن راننده ديد به مراتب بهتري نسبت به جاده خواهد داشت.

در اكثر خودروهايي در كلاس شبح رولز رويس راننده در كنسول مقابل خود با انبوهي از شاسي‌ها روبه‌روست كه شايد در نگاه اول گيج‌كننده هم به نظر برسند اما در اين خودروي جديد كه قرار است بزودي به مرحله توليد انبوه برسد امپراتوري چندان گسترده‌اي در اين خصوص ديده نمي‌شود.

نمايشگر مركزي سيستم‌هاي كنترلي خودرو در زير صفحه‌اي قرار دارد و تا زماني كه با فرمان صوتي راننده به كار فراخوانده نشود رخ‌نمايي نمي‌كند. تمامي امكانات و تجهيزات نظير مسيرياب ماهواره‌اي، تلفن و سيستم‌هاي ارتباطاتي و سرگرم كننده خودرو در اين بخش قرار دارند و تماما توسط يك كنترل‌كننده چرخشي مركزي هدايت مي‌شوند كه البته در اطراف آن از چند شاسي كوچك براي دسترسي سريع به برخي امكانات استفاده شده است.

از همان لحظه‌اي كه راننده به خودرو نزديك مي‌شود مجموعه‌اي از فناوري‌هاي نوين كار خود را آغاز مي‌كنند. كافي است راننده و سوئيچ خودرو به 5‌/‌1 متري آن نزديك شوند تا قفل خودرو باز شود. پس از قرار گرفتن در خودرو، راننده مي‌تواند با يك سري فرامين صوتي رانندگي را آغاز كند. در قسمت‌هاي مختلف بدنه خودرو يك سري دوربين كار گذاشته شده است.اين دوربين‌ها تصاويري از مقابل، پشت و طرفين خودرو در قالب يك تصوير كلي در اختيار راننده قرار مي‌دهد كه دقيقا شبيه تصويري است كه ماهي‌ها از محيط اطراف دارند. به اين ترتيب راننده از توان مانوردهي بالايي در رانندگي و بخصوص در حين پارك خودرو در فضاهاي باريك برخوردار است.در زير جلو پنجره شبح رولز رويس دوربين ديد در شب كار گذاشته شده است زماني كه فعال مي‌شود عبور هر عابر پياده‌اي تا فاصله00 3 متري را به راننده اطلاع مي‌دهد. اين اطلاع‌رساني به صورت نمايش تصوير اين افراد در صفحه نمايشگر مقابل راننده صورت مي‌گيرد.

سبقت گرفتن از شبح رولز رويس نيز كار چندان سختي نيست! وضعيتي را تصوير كنيد كه در آن خودرويي در پشت شبح با سرعت زيادي در حال حركت است و قصد سبقت گرفتن از آن را دارد. در چنين حالتي دوربيني كه در قسمت عقب خودرو كار گذاشته شده است سيگنال مخصوصي به سيستم لرزشي نصب شده در فرمان خودرو ارسال كرده و با ايجاد ارتعاش بسيار مختصري راننده را در جريان قرار مي‌دهد تا راه را براي خودروي عقبي باز كند.

در طراحي اين خودرو تلاش شده تا كارهاي متفاوتي صورت گيرد.نحوه باز شدن درها مثال خوبي در اين زمينه است. درها همچون كتاب باز مي‌شوند و نكته جالب اين است كه پس از قرار گرفتن سرنشينان در جاي خود تنها با فشردن يك دكمه كوچك درها بسته مي‌شوند، آن هم با سرعت و شدتي مناسب، به طوري كه حوصله راننده و ساير سرنشينان سر نرود! در شبح رولز رويس استفاده از نور طبيعي براي تأمين روشنايي درون خودرو در روز مورد توجه قرار داشته، به طوري‌كه از پنجره سقفي براي اين منظور استفاده شده است.البته اين آپشن به طور اختياري روي خودرو نصب مي‌شود. همچون برخي از خودروهاي فوق مدرن و لوكس طراحي شده در چند ماه اخير، هر 4سرنشين خودرو مي‌توانند تنظيمات خاص خود را براي سيستم تهويه هواي مطبوع به كار گيرند. زاويه جريان خروجي هوا از اين سيستم‌ها آنچنان هنرمندانه در نظر گرفته شده است كه تداخل جريان هوا در 4گوشه فضاي داخلي خودرو صورت نمي‌گيرد.

بدون شك اوج هنرنمايي صورت گرفته در سيستم‌هاي تفريحي و سرگرم كننده اين خودرو را مي‌توان در سيستم پخش آن جستجو كرد. در اينجا از مجموعه‌اي از بلندگوها استفاده شده است كه شمار آنها به عدد 16 مي‌رسد. اين بلندگوها در قسمت‌هاي مختلف داخل خودرو نصب شده‌اند و تا 600 وات صدا را به گوش سرنشينان شبح رولز رويس مي‌رسانند. حتي دو ساب ووفر قدرتمند نيز در كف خودرو جاسازي شده است. گذشته از آن بايد به هارد درايو 5‌/‌12 گيگابابتي اين خودرو نيز اشاره كرد كه شايد اگر راننده قصد دور زدن به دور دنيا را داشته باشد از بابت حافظه براي ذخيره‌سازي فايل‌هاي موسيقي نگراني نخواهد داشت!

شبح رولز رويس در رديف خودروهاي سنگين وزن جهان قرار دارد كه با استفاده از يك موتور قدرتمند 12 سيلندري مي‌تواند به حداكثر سرعت 250 كيلومتر بر ساعت نيز دست پيدا كند. جعبه دنده اين خودرو از نوع 8 دنده‌اي اتوماتيك است كه با مشخصات كلي خودرو در تناسب خوبي قرار دارد. شبح رولز رويس صفر تا 100 كيلومتر بر ساعت را تنها در 9‌/‌4 ثانيه طي مي‌كند كه براي چنين خودروي سنگين وزني يك ركورد چشمگير به شمار مي‌آيد.

گرچه اين خودرو را مي‌توان در زمره خودروهاي موفق صنعت خودروسازي جهان در سال‌هاي اخير به‌شمار آورد اما برخي اشكالات نيز بر آن وارد است كه از آن جمله مي‌توان به ضريب آلايندگي آن اشاره كرد كه 317 گرم به ازاي هر يك كيلومتر حركت است. اين خودرو وزن بسيار زيادي دارد كه مي‌تواند نقش بسزايي در مصرف سوخت نسبتا قابل توجه آن داشته باشد. بدون شك 51‌/‌20 ليتر به ازاي طي هر يكصد كيلومتر مسافت در درون شهر رقم چندان اميدواركننده‌اي نيست!

Rolls-Royce Ghost در چند زاويه

اين بلندگوها در قسمت‌هاي مختلف داخل خودرو نصب شده‌اند و تا 600 وات صدا را به گوش سرنشينان شبح رولز رويس مي‌رسانند.
















جايگاه راننده كمي از حد معمول بالاتر است.اين خود آغاز يك روند القايي است كه در آن به راننده احساس حكمراني و مالكيت بر محيط اطراف بخصوص جاده را منتقل مي‌كند.















شبح رولز رويس با استفاده از يك موتور قدرتمند 12 سيلندري مي‌تواند به حداكثر سرعت 250 كيلومتر بر ساعت نيز دست پيدا كند.













مهدي پيرگزي / جام جم


نوشته شده در   سه شنبه 23 آذر 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode