ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 6 مرداد 1403
شنبه 6 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 30 آبان 1389     |     کد : 11669

معرفی برخی مراكزفعال اقتصاد اسلامی در آمریكا

در بحبوحه بحران اقتصاد جهانی به اعتقاد بسیاری از كارشناسان اقتصادی، اقتصاد اسلامی راه نجات اقتصاد رو به زوال لیبرالی خواهد بود.

 در بحبوحه بحران اقتصاد جهانی به اعتقاد بسیاری از كارشناسان اقتصادی، اقتصاد اسلامی راه نجات اقتصاد رو به زوال لیبرالی خواهد بود. لذا در سالهای اخیر اقتصاد اسلامی مورد توجه بسیاری از كارشناسان و اقتصاددانان آمریكایی قرار گرفته است.
با اینكه بحمدالله مراكز اسلامی در آمریكا روز به روز در حال افزایش است و این خود نشان از گسترش تعالیم نورانی اسلام در میان جامعه بحران زده آمریكایی است. لیكن در این بین جای برخی مراكز تخصصی در رشته های مهم اسلامی خالی است و یا كمبودهای كمی و كیفی زیادی در این باره مشاهده می گردد كه امید است در آینده ای نزدیك شاهد شكوفایی هر چه بیشتر این مراكز اسلامی و شكل گیری مراكز تخصصی و برطرف شدن این خلا باشیم. در ذیل مروری مجمل داریم بر برخی مراكز و انجمن های فعال اقتصاد اسلامی در ایالات متحده. لازم به ذكر است در بحبوحه بحران اقتصاد جهانی به اعتقاد بسیاری از كارشناسان اقتصادی، اقتصاد اسلامی راه نجات اقتصاد رو به زوال لیبرالی خواهد بود. لذا در سالهای اخیر اقتصاد اسلامی مورد توجه بسیاری از كارشناسان و اقتصاددانان آمریكایی قرار گرفته است.
1)شركت بین المللی فیلاكه ( Failaka International, Inc )
شركت فیلاكه كه در سال 1996 میلادی تاسیس شده با داشتن ماهیتی پژوهشی نخستین شركت خصوصی است كه بر اطلاعات عملكردی صندوق ها و درایی های خالص اسلامی نطارت داشته و آنها را منتشر كرده است. از طرح های اصلی این شركت برنامه اطلاعات مالی اسلامی (HIFIP) است. شركت فیلاكه با تأسیس مركز اطلاعات و تحقیقات، در جهت تأمین بودجه تحقیق در مورد محصولات و خدمات مالی اسلامی و توسعه آنها و نیز ارائه تحلیل های صنعتی و مطالعات بازاریابی فعالیت می كند. این مركز با یك گروه اجرایی زیر نظر مسئول اداره می شود. از مقالاتی كه توسط این شركت به چاپ رسیده است می توان به انتشار مقالات تحقیقاتی در مورد اقتصاد و سرمایه گذاری با رویكرد اسلامی اشاره كرد .
همچنین از مهمترین كنفرانسهایی كه این انجمن آنها را برگزار كرده نخستین كنفرانس بانكداری اسلامی، سمینار بین المللی بانكداری و امور مالی اسلامی، كنفرانس بانكداری اسلامی – جهانی را می توان نام برد.
سایت: www.failaka.com
2)جماعت شیعة اثنی عشری نیویورك ((Shia Ithna-Asheri Jamaat of NY (SIJNY)
این مركز خصوصی كه ماهیتی آموزشی و فرهنگی دارد یك مدرسه اسلامی به نام مدرسة الحسین است كه به آموزش مبانی تشیع به علاقه مندان می پردازد. همچنین محافل قرائت و تفسیر قرآن، جلسات بحث در مورد مسائل اسلامی و سمینارهایی با موضوعات مختلف اسلامی برگزار می كند كه در این بین بحث در زمینه های اقتصاد اسلامی جایگاهی خاص دارد. این مركز، زیر نظر ریاست و با كمیته مدیریتی اداره می شود و مسئول فعلی آن عبدالرسول خلفان است.این مركز همچنین دارای یك بخش زنان نیز هست و نشریه مجلة النساء را به چاپ می رساند.
از جمله مقالاتی كه این مركز به انتشار آن همت گمارده است 'اقتصاد اسلامی مبانی ایدئولوژیك و حقوقی آن' می باشد.
این مركز همچنین به تولید نرم افزارهای اسلامی همچون نرم افزارهای چندرسانه ای دعا، نوحه، مجالس، زیارت و مناجات اقدام كرده است
سایت: www.sijny.org
3)بنیاد مؤسسه بازار آزاد اسلامی(Islamic Free Market Institute Foundation)
مؤسسه بازار آزاد موسسه ای خصوصی است كه ماهیت فرهنگی دارد و در سال 1998 میلادی تاسیس شده است و خود را الهام بخش نهضت های سیاسی اسلامی می داند.
موسسه بازار آزاد اسلامی فعالیت های ذیل را در دستور كار دارد:
ارائه تحقیقات درباره جمعیت شناسی در جامعه اسلامی، تأسیس كتابخانه ای مشتمل بر كتابهایی با موضوعات اجتماعی و اقتصادی، بررسی و پژوهش در موضوعات سیاسی مرتبط با مسلمانان، ایجاد گروه های فكری و حمایت گر و سازمان های سیاسی در راستای گسترش فعالیت های مسلمانان، برگزاری كنفرانس هایی با موضوع بازار آزاد و پدیده خصوصی سازی در داخل و خارج از كشور كه با هدف تبادل اطلاعات میان رهبران بازرگان مسلمان انجام می شود.
اهداف مورد نظر مؤسسه عبارتند از:
1- ایجاد تفاهم میان جامعه مسلمانان آمریكا و رهبران سیاسی این كشور
2- اعمال دیدگاه اسلام در مسائل مالی و اجتماعی و وارد كردن مسلمانان در فرایندهای تصمیم گیری
3- تربیت مسلمانان فعال و بسیج كردن جامعه اسلامی در سطوح ایالتی و فدرال برای تأثیر گذاری بر مسائل جامعة مسلمانان
4- تلاش و مبارزه برای افزایش مشاركت مسلمانان در انتخابات
5- ارائه تعالیم اسلامی و سنتی به سیاست مداران آمریكا
لازم به ذكر است كه این مؤسسه زیر نظر ریاست و با هیئت مدیره اداره می شود و مسئول فعلی آن خالد صفوری است . مقالاتی همچون جایگاه زن در اسلام، نگاهی به اسلام، حقوق بشر در اسلام، اسلام و بازار آزاد از جمله مقالاتی است كه این موسسه چاپ كرده است.
این موسسه از معدود موسسات در ایالت متحده است كه به چاپ نشریه تخصصی درباره اقتصاد اسلامی به شكل خبرنامه ماهانه می پردازد.
سایت: www.islamicinstitute.org
4)انجمن تجاری جعفری(JAFARI Business Association)
اهداف این انجمن خصوصی كه ماهیتی فرهنگی دارد عبارتند از:
1- ارتقای سطح تجاری و رشد اقتصادی جوامع اسلامی؛
2- ایجاد شبكه تجاری در جهان اسلام در جهت بهبود وضعیت اقتصادی جوامع مسلمان؛
3- ایجاد شبكه ای تجاری در جامعه؛
4- ایجاد طیف وسیعی از فرصت های شغلی و سرمایه گذاری برای اعضای جامعه؛
5- ترویج روحیة همكاری، هماهنگی و مشاوره میان بخش های تجاری جامعه؛
این مركز با هیئت مدیره و زیر نظر مسئول فعالیت می كند و مسئول فعلی آن وقار نقوی
نام دارد. این انجمن همچنین دارای نشریه خبرنامه ماهانه است كه حاوی اطلاعات و خبرهایی در مورد تجارت اسلامی می باشد.
این انجمن همچنین موفق به برگزاری نخستین كنفرانس تجاری شیعه گردیده است.
سایر فعالیت ها این موسسه عبارتند از: ارائه خدمات تجاری مشاوره ای به كارهای تجاری جدید، كمك به گروه های تجاری جهت برخورداری از كمك های مالی، ارائة اطلاعات به سرمایه گذاران بالقوه، انجام پروژه هایی كه موجب رشد جامعه می شود، حمایت مالی از سمینارها و كارگاه های توسعة تجارت، آموزش اعضای جامعه در مورد فرصت های تجاری جدید.

سايت: www.jafari.org منبع: پايگاه ديپنا


نوشته شده در   يکشنبه 30 آبان 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode