يك خودروي بسيار سبك گازسوز كه قادر
به طي 102 مايل (164 كيلومتر) با هر بار سوختگيـري است در ميان برندگان
جايزه 10 ميليون دلاري مسابقات خودروي X ديده ميشود. اين خودرو Edison2
نام دارد. مسابقه جايزه X در حوزه خودروي رقابتي به منظور توليد و گسترش
خودروهاي بسيار باكيفيت، موثر و آماده توليد است.
احتمال عرضه اين خودرو با شكل و شمايل فعلي به بازار بسيار
ضعيف است اما خودروي Edison2 به دليل استفاده مبتكرانه از
مواد سبك آيروديناميك ممتاز و هزينههاي بسيار پايين توليدش به اين رتبه
دست يافته و شايسته تقدير است. اليور كوتنر، بنيانگذار اين طرح ميگويد كه
قيمت هدف در نظر گرفته شده براي اين ماشين 20 هزار دلار است.
اين خودرو داراي 4 صندلي
بوده كه از قطعات فلزي و غالبا آلومينيوم ساخته شده است. به دليل وزن بسيار
پايين آلومينيوم اين ماشين وزني حدود 830 پوند (معادل 376 كيلوگرم) دارد
كه حدود يكچهارم وزن خودروهاي متوسط موجود در بازار است.
اين ماشين شبيه ماشينهاي
مسابقهاي عصر فضا و شكل آن تداعيكننده قطره اشك است. 4 چرخ فاصلهدار از
بدنه نيز به تعادل بيشتر آن در تصادفات و برخوردها كمك ميكند. كوتنر كه
خود راننده ماشينهاي مسابقهاي است ميگويد تيمي متشكل از 100 فرد
كارآزموده در توليد و توسعه اين خودرو دست داشتهاند.
اين تيم به جاي استفاده از
باتريهاي الكتريكي از موتور يك سيلندر گازسوز استفاده كردهاند؛ چرا كه
باتريهاي الكتريكي باعث افزايش وزن ماشين شده و از طرفي دسترسي به گاز به
آساني و سهولت امكانپذير است. البته نوآوري مربوط به استفاده از مواد سبك
در اين خودرو ميتواند درطراحي هر نوع خودروي ديگري مورد استفاده قرار
گيرد.
كوتنر
معتقد است كه در مسابقات اتومبيلراني سوخت يك فاكتور مهم و منبع ارزشمند
محسوب ميشود. يك بار توقف كمتر جهت سوختگيري يعني تفاوت بين بردن و باختن.
Edison2 بخش
قابل توجهي از جايزه مسابقات و چيزي حدود 5 ميليون دلار را از آن خود ساخت،
اين در حالي است كه سازندگان خودرو ميگويند اين خودرو بيش از اين مبالغ
هزينه ساخت در برداشته است.
بخشي از اين جايزه براي ارتقاي
نسلهاي بعدي اين گونه خودروها به آنها تعلق ميگيرد. هماكنون متخصصان
بيشتر تمركزشان را روي تغيير شكل خودرو و عامهپسندتر كردن آن گذاشتهاند
بدون اين كه وزن آن افزايش يافته و ضربهاي به اقتصاد سوخت آن وارد شود.
بودجه مسابقات جايزه X توسط بيمه پيشرو تامين
شده است. اين موسسه 30 ماه به 111 تيم شركتكننده جهت ارائه محصولاتشان وقت
داد و پس از آن خودروها تحت تستهاي ايمني، كارايي و رانندگي قرار گرفتند.
تمامي برندگان اين مسابقه تحت نظر بخش انرژي ايالات متحده قرار دارند تا
با كمك اين بخش بتوانند خودروهاي خود را به بازار معرفي كنند.