ايجاد خط مستقيم بين واشنگتن - بغداد و كمك هاي اطلاعاتي سازمان سيا به عراق (1365ش)
پس از گسترش جنگ تحميلي عراق عليه ايران و به موازات افزايش پيشروي نيروهاي اسلام در مواضع دشمن بعث، اقدامات آمريكا عليه ايران با هدف جلوگيري از پيروزي جمهوري اسلامي و شكست عراق تشديد شده و وسيعتر ميگشت، زيرا پيروزي ايران بر عراق براي آمريكا غيرقابل قبول بود. از اين رو، علاوه بر ارسال تسليحات پيشرفته نظامي به عراق، كمكهاي اطلاعاتي آمريكا به عراق از سال 1359 ش آغاز شد و در سالهاي پاياني جنگ نيز بيش از هر چيز ديگر مورد نياز و درخواست حزب بعث بود. در اين زمان، عراق از سازمان سيا اطلاعات فوقالعاده محرمانهاي از مراكز استراتژيك ايران دريافت نمود. همچنين سازمان جاسوسي آمريكا، سيا، بارها عراق را در حمله به تاسيسات اقتصادي و حياتي ايران تشويق كرد و در حمله هواپيماهاي عراقي به تاسيسات و مناطق مهم كشور، با آنان هماهنگي نمود.
رحلت فقيه فرزانه آيت اللَّه "سيد محمدحسن ميرجهاني" (1371ش)
آيتاللَّه حاج سيدمحمدحسن بن ميرسيدعلي ميرجهاني طباطبايي اصفهاني، در سال 1280 ش برابر با 1319 ق در يكي از روستاهاي اطراف اصفهان ديده به جهان گشود. وي پس از فراگيري علوم پايه، به نجف اشرف عزيمت نمود و از محضر آيات عظام: آقا ضياءالدين عراقي، سيدابوالحسن اصفهاني، شيخ عبداللَّه مامقاني و ميرزاي ناييني بهره جست و به مدارج عالي علمي رسيد. آيتاللَّه ميرجهاني پس از آن به خواست پدر به اصفهان بازگشت و به انجام امور ديني پرداخت. اين عالم بزرگوار پس از درگذشت پدر و مدتي اقامت در مشهد مقدس، در تهران ساكن گرديد و به تبليغ، هدايت، ارشاد مردم و تأليف و تصنيف پرداخت. آيتاللَّه ميرجهاني در علوم غريبه اطلاعاتي عميق داشت. همچنين طبع روانش او را قادر ساخته بود تا در مدح معصومين(ع) به عربي و فارسي به نيكويي شعر بسرايد. آثار چندي از اين عالم رباني به جاي مانده است كه مِصباحالبلاغه، كُنوزُالحِكَم و فُنونالكَلِم و ديوان اشعار از آن جملهاند. اين محدث و خطيب بزرگوار سرانجام در بيست و پنجم آذر 1371 ش برابر با بيستويكم جماديالثاني 1402ق در نودويك سالگي در اصفهان رخت از جهان فرو بست و در جوار مقبره علامه مجلسي در كنار مسجد جامع اين شهر به خاك سپرده شد.
روز پژوهش
25 آذر در تقویم جمهوری اسلامی به عنوان روز پژوهش نامگذاری شده است. هفته پژوهش از 25 آذر ماه با شعار «بدون پژوهش و مطالعه تصمیم گیری نکنیم» آغاز میشود و تا 29 آذر ادامه دارد. موفقیت روزافزون علم در شناخت جهان هدفدار و قانونمند که با تکیه بر ابتکارات خلاقیتهای به ودیعه نهاده شده از سوی خدای متعال در وجود بشر و بهره برداری از قدرت شگرف اندیشه آدمی صورت گرفته، فضای زندگی جدیدی را برای انسانها به ارمغان آورده است. این فضای جدید و این تمدن نوظهور که خود برخاسته از تعاملات عمیق میان تمدنی و میان فرهنگی است، موجد خواستها، نیازها، اندیشهها مسائل و مشکلاتی است که به نوبه خود توسعه علم و اندیشه را میطلبند. در این مسیر اندیشههای ژرف در قالب پژوهشهای بنیادین صورت بحث پذیر به خود میگیرند و دستمایه انجام پژوهشهای کاربردی میشوند تا خواستها و نیازها را پاسخ گویند و راهحلهای بهتر و بیشتری برای مسائل و مشکلات جوامع بشری پیشنهاد کنند و همین جاست که نقش موثر و سهم بسزای بخش تحقیقات در روند تحولات جوامع آشکار میشود. تحولات زندگی بشر در قرن بیستم نشان از گسترش روز افزون اهمیت علم و تحقیق داشت، به ویژه در نیمه دوم این قرن کشورهای صنعتی و در حال توسعه با آگاهی از نقش پژوهش در خلق فنآوری و شتابدهی برای توسعه، عمده توجه خود را مصروف تقویت و ارتقای بخش تحقیق نموده اند. از این روست که میتوان گفت بین پیشرفت بخش تحقیق و شتاب توسعه فراگیر و پایدار در هر کشور ارتباط مستقیم برقرار است. نقش پژوهش در توسعه همهجانبه پایدار چنان برجسته و انکارناپذیر است که میتوان آن را بدون تردید نیروی محرک توسعه در همه حوزهها اعم از فرهنگ، اقتصاد، سیاست و جامعه دانست. اما علی رغم اعتراف و اذعان نسبت به اهمیت مقوله پژوهش، این حوزه با دشواریهای ساختاری و عملکردی فراوانی مواجه است.
بناي مسجد "قُبا" نخستين پايگاه عبادي در اسلام توسط پيامبر در نزديكي مدينه (1 ق)
مسجد قُبا نخستین مسجد جهان اسلام است که در بیرون شهر مدینه قرار دارد. نخستین سنگ های بنای این مسجد توسط پیامبر اسلام پس از مهاجرت ایشان از مکه به مدینه گذاشته شد. قبا نام قریهای در نزدیکی مدینه بودهاست. مسجد در سال اول هجری، توسط پیامبر اسلام به پیشنهاد عمار یاسر و یا به تقاضای ساکنان محل در قبا بنا شد. آوردهاند که پیامبر شخصاً کار میکرد و خشتها را حمل و تعبیه میکرد. پیامبر همچنین یک مرتبه در هفته در آنجا نماز میخواند. این مسجد بارها بازسازی شده است. نخستین مرتبه در زمان عثمان و آخرین بار در سال ۱۴۰۵ هجری قمری. در آخرین بازسازی، رواق ها گسترش یافتند، چهار گلدسته به ارتفاع ۴۷ ساخته شد، شش گنبد بزرگ به قطر ۱۲ ساخته شد و در نهایت، مساحت شبستان به ۵۰۳۵ افزایش یافت.
تولد "شارلْ سِنْتْ بوو" اديب و منتقد معروف فرانسوي (1804م) (ر.ك: 24 اوت)
شارل آگوستين سنت بوو منتقد، شاعر و رماننويس فرانسوي در 23 دسامبر 1804 م در يكي از خانوادههاي قديمي شمال فرانسه بهدنيا آمد و در نوجواني به پاريس رفت. وي تحصيلات پزشكي خود را رها كرد و به راه ادبيات كشيده شد و با آنكه بعدها عقيده ضد مذهبي يافت، زندگي فكري و معنوياش به طور عميقي تحت تأثير محيط مذهبي خانواده و مدرسه قرار گرفته بود. سنت بوو در سن ۱۶ سالگي به خواندن آثار نويسندگان رمانتيك علاقه يافت و چيزي نگذشت كه بهسبب هوش و استعداد زودرس و بهواسطه تحصيلات جدي و عميقي كه در زبان و ادبيات فرانسه انجام داده بود، به شناختن تاريخنويسان و متفكران قرن گذشته شوق فراواني نشان داد و درنتيجه به سوي اصول منطقي تحليل و تحقيق روحي و فكري سوق داده شد. وي در ۲۰ سالگي اولين مقالههاي انتقادي خود را انتشار داد. سنت بوو در اين دوره، جنبههاي اساسي شخصيت خويش را آشكار كرد، يعني ادراك امور مربوط به تحليل رواني و معنوي و اعتماد به روشهاي علمي و ايمان به تأثير عالم مادي بر زندگي فكري كه بعدها همه آنها را در نقد ادبي بهكار برد، چنانكه در اولين ديوانهايش نظير زندگي و تسليها، انعكاس يافت. با وجود اين، سنت بوو تا آن حد شاعر نبود كه بتواند همه احساسهاي خود را بهصورت شعر واقعي عرضه كند. او در سالهاي بعد اثري بديع و ممتاز درباره تاريخ انتقادي شعر و تئاتر فرانسه در قرن شانزدهم ميلادي انتشار داد. بدينطريق مبحث تازهاي در ادبيات كشور فرانسه گشوده شد و سنت بوو با اثر بديعش يكي از عصرهاي بسيار مهم شعر فرانسه را به جامعه شناساند. او همچنين با انتشار كتاب "گفتارهاي دوشنبه" در يازده جلد، خوانندگان را در جريان آخرين كتابهاي منتشر شده و مشهورترين آثار ادبي عصر قرار داد. بهوسيله اين اثر بزرگ، تصوير شاعران و نويسندگان قديم و جديد پيش چشم ظاهر ميشود، همچنين اين كتاب، گواهي است بر انديشهها و هنر تحليلي سنت بوو، كه علاوه بر مدارك مربوط به نويسندگان و شاعران، منعكسكننده اوضاع و احوال اجتماعي هر دوره نيز ميباشد. سنت بوو استاد غيرقابل انكار نقد است. وي بيش از آثار، به خود نويسندگان و مردان ادب توجه داشته، زندگي افراد را بيشتر مورد تحليل و بررسي قرار داده و ميان اثر و زندگي خصوصي نويسندگان و شاعران و محيط اجتماعي آنان، رابطه نزديك برقرار كرده است. از اينرو، تحليل رواني در نقد ادبي سنت بوو مقام اصلي را داشته است، اما نميتوان گفت كه وي در نقد هرگز دچار لغزش نشده و نظر شخصي را دخالت نداده است. بارها ديده شده كه گروهي را ناديده گرفته و درباره نبوغ و قريحه گروه ديگر، راه مبالغه پيموده است. در هر حال، سنت بوو فرمانرواي مطلق حكومت ادب زمان خود بود و با خطوط كوتاه و خلاصه، بيانيه خود را درباره آثار ديگران صادر ميكرد. ديگر آثار او عبارتند از: مكاتبات در شش جلد، نقد ادبي و تصوير بزرگان ادب در شش جلد و تصويرهاي زنان مشهور. شارل آگوستين سنت بوو سرانجام در 13 اکتبر سال 1869 ميلادي در سن ۶۵ سالگي درگذشت.
آغاز خروج نيروهاي استعمارگر اسپانيا از صحراي غربي در افريقا (1975م)
كشور صحرا در شمال غربي افريقا، از اوائل قرن هجدهم، شاهد حضور استعمارگران اسپانيايى، در اين منطقه بود. اسپانيا در سال 1884م، صحراي غربي را به عنوان صحراي اسپانيا خواند. امّا با شكلگيري مبارزات ضد استعماري و در نهايتْ تأسيس جبهه پوليسارْيو، از اتحاد گروههاي مبارز، اين مبارزات شكلي سازمان يافته و گسترده يافت. بعد از جنگ جهاني دوم، تحت فشار افكار عمومي و سازمان ملل براي انجام همهپرسي جهت واگذاري خودمختاري به اين منطقه، كشورهاي مراكش و موريتاني، همسايگان صحرا، ادعاي مالكيت اين منطقه را مطرح نمودند. بر اين اساس توافقي ميان اين دو كشور با اسپانيا به عمل آمد كه بر اساس آن، دو سوم صحرا به مراكش و يك سوم به موريتاني داده ميشد. اما اين مسئله مورد اعتراض مردم صحرا و نيز جبهه پوليساريو قرار گرفت. در اين ميان از نيمه دسامبر 1975، اسپانيا خروج نيروهاي خود را آغاز نمود و ظرف مدت 2 ماه، كشور صحرا را تخليه كرد. به دنبال خروج نيروهاي اشغالگر اسپانيا جبهه پوليساريو، استقلال اين سرزمين را با عنوان جمهوري دموكراتيك عربي صحرا اعلام كرد. اما دولت مراكش از زمان خروج نيروهاي اسپانيايي از صحراي غربي، مدعي حاكميت بر اين سرزمين است و اين اختلاف همچنان ادامه دارد. (ر.ك: 27 فوريه)