ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 7 مرداد 1403
يکشنبه 7 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 5 آبان 1389     |     کد : 10791

80 درصد مسموميت‌هاي گياهي در كودكان زير پنج سال رخ مي‌دهد

80 درصد مسموميت با گياهان در كودكان زير پنج سال به خاطر حس كنجكاوي و جذابيت گياه رخ مي‌دهد .

80 درصد مسموميت با گياهان در كودكان زير پنج سال به خاطر حس كنجكاوي و جذابيت گياه رخ مي‌دهد .
سلامت نیوز: يك متخصص سم‌شناسي گفت: 80 درصد مسموميت‌هاي گياهي در كودكان زير پنج سال رخ مي‌دهد و بايد گياهان را دور از دسترس كودكان قرار دهيم.
كامبيز سلطاني‌نژاد در گفت‌وگو با فارس در خصوص مسموميت با گياهان اظهار داشت: منظور از گياهان سمي گياهاني هستند كه جنبه‌هاي سمي بودن آنها در انسان و حيوان به اثبات رسيده است؛ پاره‌اي از اين گياهان اثرات دارويي دارند و اگر به طور ناآگاهانه و بيش از مصرف مجاز استفاده شوند، مسموميت به وجود مي‌آورند.
وي افزود: متأسفانه در كشور ما آمار مسموميت انسان با گياهان ثبت نشده اما در آمريكا سالانه 40 تا 60 هزار مورد مسموميت با گياهان ثبت دقيق شده است.
اين متخصص سم‌شناسي تصريح كرد: خصوصيات جغرافيايي و ژنتيكي در سميت گياه تأثير دارد اما در كشور ما به خاطر شرايط خاص جغرافيايي و آب و هوايي، گياهاني رشد مي‌كنند كه در آپارتمان و پارك‌ها از آنها به عنوان گياهان زينتي استفاده مي‌شود.
وي به گياه "خرزهره " اشاره كرد و اظهار داشت: تمام بخش‌هاي اين گياه سمي است و از آنجايي كه شيره شيريني دارد، افراد تمايل به خوردن آن پيدا مي‌كنند؛ اين كار علاوه بر مسموميت فرد بر روي سيستم قلبي و عروقي تأثير مي‌گذارد؛ اگر در آتش‌سوزي اين گياه هم بسوزد گازي از خود توليد مي‌‌كند كه استنشاق آن موجب مسموميت مي‌شود.
اين متخصص سم شناسي در ادامه اين مطلب با بيان اينكه 80 درصد مسموميت با گياهان در كودكان زير پنج سال به خاطر حس كنجكاوي و جذابيت گياه رخ مي‌دهد، افزود: اگر كودكان با گياه خرزهره تماس پيدا كنند يا مقداري از آن را بخورند دچار مسموميت شديد خواهند شد؛ استفراغ، دل‌درد، سرگيجه و كاهش سطح هوشياري از عوارض مسمويت با اين گياه به شمار مي‌رود.
سلطاني‌نژاد، گياه "كوزد " را از ديگر گياهان سمي معرفي كرد و افزود: اين گياه در البرز مركزي رويش پيدا مي‌كند و داراي سم‌ است، اغلب كوهنوردان با اين گياه مسموم مي‌شوند؛ اگر كوهنورد آلرژي داشته باشد و از كنار گياه كوزد عبور كند يا با مواد شيميايي اين گياه تماس پيدا كند دچار سوختگي شيميايي خواهد شد ؛ قرمزي، تاول و خارش پوست از نشانه‌هاي مسموميت با اين گياه است.
وي گفت: گياه "ديفن‌باخيا " كه به گياه آپارتماني معروف است از ديگر گياهان سمي به شمار مي‌رود؛ اين گياه داراي برگ‌هاي پهن و رنگ‌بندي جذابي است، ماده شيميايي در اين گياه وجود دارد و در صورتي كه اين ماده شيميايي وارد دهان شود، ناحيه دهان را متورم كرده و سوزش و خارش را به همراه خواهد داشت همچنين اگر شدت آن بيشتر شود موجب انسداد راه تنفسي و خفگي مي‌شود.
اين متخصص سم‌شناسي گياه "آزاليا " و "داودي " را از ديگر گياهان سمي بيان كرد و افزود: اين گيا‌هان تزييني هستند و در صورت مسموميت عوارض گوارشي و اختلال تنفسي را براي فرد به وجود مي‌آورند.
وي ادامه داد: خوشبختانه در كشور مسموميت با گياهان كم و خفيف و ملايم است؛ اغلب اين مسموميت‌ها به خودي خود درمان مي‌شود اما ميزان مسموميت گياهي نسبت به نوع و جنس گياه متفاوت است.
عضو هيئت علمي پزشكي قانوني كشور، پيشگيري را مهمترين اقدام براي جلوگيري از مسموميت گياهي دانست و اظهار كرد: افرادي كه تمايل دارند در منزل خود گياه نگهداري كنند، بايد گياه را دور از دسترس كودك قرار دهند همچنين اسم گياه را به خاطر بسپارند چرا كه نام گياه مي‌تواند در تشخيص نوع مسموميت و درمان بهتر كمك كند.
سلطاني‌نژاد افزود: استفاده از دستكش در افرادي كه با گياهان سر و كار دارند در پيشگيري از بروز مسموميت و حساسيت پوستي مؤثر است چرا كه پوست يكي از راه‌‌هاي بروز مسموميت است.


نوشته شده در   چهارشنبه 5 آبان 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode