شايد بحثانگيزترين خودروي هيبريدي كه تاكنون وجود داشته است يعني خودروي مفهومي پورشه 918 اسپايدر روزي به يك واقعيت جادهاي تبديل شود.زماني كه خودروي مفهومي پورشه 918 اسپايدر يك روز قبل از برگزاري نمايشگاه اتومبيل ژنو در ماه مارس 2010 به مطبوعات رونمايي شد، نشان از يك توافق ضمني براي توليد آتي اين محصول داشت.
اما پس از آن، شركت پورشه هرگز اين خودروي مفهومي را به نمايش نگذاشت و مشتاقان را به اين باور رساند كه اين خودرو هرگز در جادهها ديده نخواهد شد.
از صحبتهاي كارمندان عاليرتبه شركت پورشه با مطبوعات به روشني ميتوان درك كرد كه اين تصميم تحت نظر مالك جديد يعني شركت فولكس واگن هم تغيير نخواهد كرد. اما خبر رسمي كه بتازگي منتشر شده، نشان از تصميم شركت پورشه براي توليد پورشه 918 اسپايدر در تعداد محدود دارد.
روند رايج در صنايع خودرو سازي اين است كه پس از بررسي ايده هاي جديد طرح هاي مفهومي از خودروهايي كه ممكن است چه از نظر اقتصادي و چه از نظر فناوري براي بازار مناسب باشند تهيه شود. بسياري از اين طرح ها فاصله طولاني را مابين طراحي مفهومي اوليه تا زماني كه قدم برروي جاده ها بگذارند سپري مي كنند و لاستيك هاي برخي از آنها هرگز آسفالت جاده ها را لمس نمي كند. اين كه يك طرح با وجود همه مزيت ها و نكات هيجان انگيزي كه دارد بتواند وارد مرحله توليد شود وابسته به تصميم مديراني است كه بايد همه موارد و جزييات بازار پيش روي خود را ترسيم كنند.
گاه پيش مي آيد كه يك نمونه اگرچه از نظر تجهيزات و ظاهر و توان موتور و بقيه پارامترهاي فني گزينه مناسبي به شمار مي رود اما به دليل آنكه توليد آلودگي بالايي دارد و با سياست هاي كاهش آلودگي سازگار نيست براي هميشه در فايل هاي آرشيو كمپاني ها باقي مي ماند و گاه به دليل آنكه مشتريان هنوز مزاياي فناوري هاي جدي به كار رفته را درك نكرده اند ممكن است به آن روي خوش نشان ندهند.
تغييراتي كه اين روزها در بازار به وجود آمده است و بحث هاي جديدي و قوانين محدود كننده اي كه در باره كنترل آلودگي هاي محيط زيست مطرح شده است،خودروسازان را به سمت بازنگري طرح هاي مفهومي خود با رويكرد دوستدار محيط زيست سوق داده است.
پورشه 918 اسپايدر يك خودروي هيبريدي كارآمد با 4 حالت رانندگي متمايز و خواص تقويتشده نظير آنچه در بعضي خودروهاي حاضر در فرمول يك 2009 ديده شد، ميباشد. اين اتومبيل با تركيبات مختلفي نظير موتور hp + 500 ـ 4/3 ليتر8 V كه برگرفته از ماشين RS spyder lmpz بوده و 3 موتور الكتريكي ليتيوم ـ يون كه 2 تاي آنها در اكس جلو و ديگري در سيستم انتقال نيرو تعبيه شده كه كلا 218 اسب بخار قدرت دارند برانگيخته شده است.
اين خودرو ميتواند بصورت موازي يا سري حركت كند. يعني خودرو توسط 2 موتور الكتريكي اكسل جلو حركت كند يا به صورت موازي و تركيب اين 2 با موتور ماشين به حركت درآيد در مقرون به صرفهترين حالت اقتصادي اين ماشين 78 مايل در هر گالن مصرف سوخت دارد. در حالت مسابقهاي انتظار سرعتي حدود 200 مايل بر ساعت (320 كيلومتر بر ساعت) از اين خودرو ميرود.
جزئيات اين خودرو دقيقا معلوم نيست و تصوير كلي از آن ارائه شده است. البته جلوي اين ماشين بسيار پايين (نزديك به سطح زمين) و انتهاي آن بلند است.
هدف اين ماشين ارائه عملكرد هيبريدي قوي براي سوپر ماشينهايي است با نيروي محركه تمام چرخها نظير آنچه قبلا پورشه 959 ارائه كرده بود.
car and driver
مترجم: آتنا حسنآبادي