يك خودروي اسپرت دونفره و مناسب براي سفر به مناطق كوهستاني و صخرهاي در 4 فصل سال. اين مشخصات خودرويي است كه اتفاقا در بسياري از شركتهاي خودروسازي جهان كلاس خاصي براي آن تعريف شده و حتي آنهايي كه هيچ گاه در طول فعاليتهاي خود چنين خودروهايي ارائه نميكردند، اكنون و با توجه به علاقه مشتريان، طراحي و ساخت اين دسته از خودروها را در برنامه كاري خود قرار دادهاند.
با اين حال جيپ از آن دسته برندهاي خودروسازي است كه همواره در كلاس اين نوع خودروها حضور داشته و به همين دليل هميشه حرفهاي تازهاي براي گفتن داشته است.
جيپ Renegade يكي از بارزترين نمونههاي اين تلاش است و جالب اينكه به واسطه طراحي چشمگيري كه در آن ديده ميشود، بسياري از كارشناسان امور خودرو آن را مناسب حركت در خيابانهاي مريخ نيز ميدانند!
تفريح پاك
توني شامنكوف يكي از طراحان جيپ رنگيد ميگويد: اين جيپ جديد به دليل برخورداري از 2 موتور پرقدرت الكتريكي در هر يك از محورهايش، خيال راننده و سرنشينان آن را براي حركت در سطوح سخت صخرهاي و صعبالعبور كوهستاني راحت كرده است. از آن گذشته، در ساخت اين خودرو و بخصوص در قسمت بدنه خارجي از مواد دوستدار محيط زيست نيز استفاده شده است تا مفهوم طراحي خودروي پاك و منطبق با استانداردهاي زيست محيطي به معناي واقعي در رنگيد ديده شود. رنگ اصلي اين خودرو سبز عنوان شده است تا نشاني روشن بر توجه به محيط زيست تلقي شود.
در جيپ رنگيد براي افزايش قدرت خودرو و همچنين با توجه به اينكه عمدتا از آن در مناطق كوهستاني و دورافتاده استفاده ميشود، توجه ويژهاي به منبع تامين نيروي حركتي آن شده است. بسته باتري ليتيومي به طرز ماهرانهاي در خودرو جاسازي شده كه نيروي لازم براي 64 كيلومتر حركت را تامين ميكند. در كنار اين سيستم الكتريكي، موتور ديزلي نيز به كار گرفته شده است كه گرچه حجم چندان زيادي ندارد اما خيال سرنشينان خودرو را از ادامه سفر تا چند صد كيلومتر راحت ميكند! بدنه خودرو از آلومينيوم ساخته شده است كه همين ابتكار عمل تاثير زيادي در كاهش وزن خودرو نسبت به بسياري از رقباي همترازش دارد.
قسمت پشت دو سرنشين خودرو فضاي بسياري مناسبي براي قرار دادن وسايل است. با اين حال پيشنهاد مهندسان جيپ بر اين است كه در اين قسمت وسايل تفريحي همچون دوچرخه، كاياك يا حتي اسكوترهاي آبي قرار داده شود و ساير وسايل و تجهيزات سفري در قسمت زيرين آن گذاشته شود!
صندليهايي از جنس سويا
فناوريهاي نوين و توجه به محيط زيست 2 فاكتور مهمي است كه در ساخت اين خودرو بدان پرداخته شده است. با اين حال به نظر ميرسد در برخي موارد فاكتور دوم چربش بيشتري داشته باشد. به عنوان مثال صندليهاي رنگيد از فومي ساخته شده كه سويا ماده اصلي توليد آن بوده است. همين ابتكار عمل در ساخت درهاي خودرو نيز ديده ميشود. از سوي ديگر در ساخت رنگ بدنه از حلالهاي شيميايي كه امروزه در صنايع خودروسازي استفادههاي زيادي ميشود و البته براي محيط زيست پيامدهايي نيز به همراه دارد، استفاده نشده است. چنين تلاشهايي موجب شده تا كارشناسان امور خودرو، جيپ رنگيد را محصولي نسبتا موفق در فلسفه هماهنگي با طبيعت عنوان كنند.
در طراحي بخشهاي مختلف داخلي اين خودرو سادهسازي به عنوان يك اصل در نظر گرفته شده است. اسكات اندرسون، طراح اصلي بخشهاي داخلي اين جيپ ميگويد: بخشهاي داخلي رنگيد كه عملا ميتوان آن را كل خودرو عنوان كرد با هدف به حداقل رساندن پيچيدگيهاي موجود و حذف دستورالعملهاي غيرضروري صورت گرفته است. شايد فلسفه اصلي چنين نگرشي بر اين نكته باشد كه راننده و ديگر سرنشين آن بيشتر از آنكه مجذوب آپشنهاي داخلي خودرو شوند، از طبيعت و كوهستاني كه در آن حركت ميكنند لذت ببرند.
اندرسون ادامه ميدهد: ما جيپ رنگيد را با نيم نگاهي به سادهسازي سيستمهاي مختلف داخلي آن ارائه كردهايم.
اينجا خبري از جنون سرعت نيست
با توجه به اينكه به فاكتورهايي نظير دوست دار بدون محيط زيست و استحكام توجه بيشتري شده است، نبايد انتظار حركت با سرعتهاي خيرهكننده را با رنگيد داشت. همين نكته در شتاب اوليه نااميدكننده خودرو ديده ميشود. جيپ رنگيد صفر تا 100 كيلومتر بر ساعت را در 5/8 ثانيه طي ميكند. پس كاملا قابل پيشبيني است كه حداكثر سرعت خودرو نيز چندان قابل توجه نباشد. 144 كيلومتر در ساعت ركوردي است كه براي حداكثر سرعت جيپ رنگيد به دست آمده است. سيستم موتور الكتريكي خودرو نيروي لازم براي 40 كيلومتر حركت آن را تامين ميكند كه با استفاده از سيستم موتور ديزلي راننده ميتواند با يك باك پر تا بيش از 650 كيلومتر طي مسافت كند.
سيستم حرارتي براي خوردن غذا با دماي دلخواه
يكي از ابتكار عملهاي معدودي كه در بخش طراحي داخلي خودرو به چشم ميخورد، استفاده از يك بخش حرارتي در مركز كنسول است به طوريكه راننده يا سرنشين مجاورش ميتوانند از آن براي گرم كردن يا سرد نمودن غذا استفاده كنند. بهكارگيري چنين فناوري جالب توجهي با توجه به اينكه اين خودرو عمدتا در نواحي كوهستاني به كار گرفته ميشود، مزاياي زيادي خواهد داشت.
حرف آخر
طراحي ساده و در عين حال چشمگير جيپ رنگيد موجب شده تا برخي ضعفهاي آن از جمله شتاب اوليه كند و حداكثر سرعت نه چندان دلچسبش زياد به چشم نيايند. گذشته از آن، تلفيق اين طراحي ساده و رنگ سبز متاليكي كه به عنوان رنگ اصلي براي آن در نظر گرفته شده است، پديدآورنده سيستم حركتي است كه گويي متعلق به زمان آينده است.
نگاه گذرا به جيپ رنگيد بيننده را به آينده و دوراني ميبرد كه قرار است انسان در مريخ شروع به شهرسازي و خيابانكشي كند و از خودروهايي مشابه جيپ رنگيد براي تردد استفاده كند، هر چند كه در آن صورت بايد نسخه مسقف رنگيد طراحي و ساخته شود!
اين جيپ يكي از موفقيتهاي بزرگ چند سال اخير صنعت خودروسازي جهان درخصوص توجه به معيارهاي زيست محيطي به شمار ميآيد. البته گفته ميشود مهندسان جيپ در نظر دارند تا در سالهاي آينده نسخههاي ديگري از آن را طراحي كنند كه انطباق بيشتري با محيط زيست داشته باشد.
جيپ رنگيد به عنوان محصولي مفهومي ساخته شده، اما بعيد نيست در سالهاي آينده شاهد حركت شمار قابل توجهي از آن در خيابانها باشيم.