ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 5 مرداد 1403
جمعه 5 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 27 اسفند 1394     |     کد : 101018

اومدیم خودتون رو ببینیم!

در ايام عيد نوروز با اينترنت و موبايل چه مي‌كنيد؟

در ايام عيد نوروز با اينترنت و موبايل چه مي‌كنيد؟
اومدیم خودتون رو ببینیم!
مینا فرقانی :نوروز برای ما ایرانی‌ها مترادف است با دید و بازدید و مهمانی؛ البته اگر اعتیاد به فضای مجازی اجازه بدهد کسی را ببینیم و چیزی از مهمانی بفهمیم!

دنياي سايبر با تمام محتوياتش هميشه در دسترس است، اما خوب است فرصت چند روزه عيد را غنيمت بشماريم و از مصاحبت عزيزانمان بهره‌مند شويم. هميشه اين توفيق حاصل نمي‌شود كه در هواي زيباي بهاري، بدون دغدغه‌هاي معمول روزهاي كاري، در كنار دوستان و بستگان وقت بگذرانيم و از احوال هم خبر بگيريم. پس قدر لحظه‌هاي نوروزي را بدانيم و از حضور عزيزانمان بيشترين حظ را ببريم.

    براي ديدن ميزبان مي‌رويد!

اساسا انگيزه شما از رفتن به منزل دوستان و بستگان چيزي جز ملاقات ايشان است؟ اگر فقط براي تازه‌شدن ديدارها به جايي مي‌رويد، هدف‌تان را محقق كنيد! مطمئن باشيد اگر فضاي مجازي را دقايقي فراموش كنيد، چيز خاصي را از دست نمي‌دهيد اما در عوض مي‌توانيد عزيزانتان را خوب ببينيد و آثار گذر زمان را در چهره‌شان حس كنيد. پيام‌ها و ايميل‌ها را بعدا هم مي‌توانيد بخوانيد و جواب بدهيد. در دنياي شلوغ امروز كه بعضي افراد عيد به عيد همديگر را مي‌بينند، فرصت ملاقات نيم‌ساعته خويشان هم غنيمت است. گوشي يا تبلت شما، با تمام محتويات و مخاطبان سايبري آن، هميشه در دسترس شماست. فرار كه نمي‌كنند! اگر هم فرار كردند، فداي سرتان!

    ادب مهمان، به ز عيدي اوست!

توجه به ميزبان و احوالپرسي از او، از وظايف مهمان است، پس وقتي مشغله كاري داريد و بايد كلي هماهنگي كاري انجام بدهيد، به منزل كسي نرويد. تلفن‌ها، پيام‌ها و ايميل‌هاي كاري و غيركاري را در زمان ديگري (قبل يا بعد از رفتن به مهماني) جواب بدهيد. منزل دوستان و خويشان، دفتر كار شما نيست، آنها مجبور نيستند تمام مكالمات شما را بشنوند يا منتظر بمانند تا شما ايميل‌ها و پيام‌هايتان را جواب بدهيد. اگر هم ناچار شديد تماس يا پيامي را پاسخ بدهيد، قبلش از جمع عذرخواهي كنيد و خيلي سريع سروته‌اش را هم بياوريد، خلاصه‌اش كنيد و به مهماني‌تان برسيد. تازه اين توصيه مربوط به كارهاي فوري و فوتي بود! كارهاي غيرضروري و غيرمهم، مثل چك كردن شبكه‌هاي اجتماعي، لايك زدن عكس آجيل و سفره هفت‌سين ديگران، مطالعه لطيفه و سر دادن خنده‌هاي ريز و درشت در جمع كه كلا دور از ادب و فرهنگ مهماني‌هاي ايرانيان است!

    گوشي و تبلت خود را قايم كنيد!

تصور كنيد همه افرادي كه در مهماني حاضرند، گوشي يا تبلت خود را روي ميز بگذارند. در اين صورت بايد اميدوار باشيم موقع تمام شدن مهماني، گوشي كسي را اشتباهي برنداريد يا كسي اشتباها گوشي شما را با خود نبرد! خب، حادثه كه هيچ‌گاه خبر نمي‌كند! اتفاق است به هر حال. تازه اصل مسئله اينجا نيست. نكته جدي و مهم اين است كه وقتي گوشي خود را به حالت آماده باش روي ميز مي‌گذاريد ناخودآگاه به طرف مقابل مي‌گوييد: «من فقط تا وقتي حواسم به شماست كه كسي از بيرون اين جمع با من كار نداشته باشد!» و اين اصلا حس جالبي براي ديگران نيست. با اشتياق و توجه كامل در جمع خويشان حاضر باشيد و از ديد و بازديد نوروزي كمال استفاده را ببريد.

گوشي خود را هم هنگام غذا خوردن يا صحبت كردن در جايي مثل كيف يا جيب پنهان كنيد!

    سايلنت كنيد!

قبلا كه اين همه شبكه اجتماعي، پيام‌رسان، گروه، كانال و... وجود نداشت و دامنه ارتباطات مجازي و حجم پيام‌هاي دريافتي افراد محدودتر بود، به صدا درآمدن موبايل، رويداد حائز اهميتي بود كه درنظر اطرافيان، حكايت از مشغله و مهم‌بودن فرد داشت! اما اين روزها كه در دست هر كودك و نوجواني يك تبلت يا موبايل حاوي كلي اپليكيشن شبكه‌هاي اجتماعي و غيراجتماعي مشاهده مي‌شود، ديگر اينكه گوشي شما مدام صداهاي مختلف از خودش دربياورد خيلي معني مهم‌بودن و مشغوليت شما را منتقل نمي‌كند!

ممكن است برعكس، دور از جان(!)، آدمي بيكار و غرقه در شبكه‌هاي اجتماعي به‌نظر برسيد! بنابراين خودتان و ديگران را راحت كنيد؛ سايلنت كنيد و خلاص! لااقل در مهماني و جمع‌هاي خانوادگي، براي احترام به سايرين، گوشي خود را در حالت بي‌صدا بگذاريد و حواس‌تان را به «حال حاضر» و جمعي كه در آن هستيد معطوف كنيد. مهماني جاي سايبرگردي و نُت‌خواني نيست؛ براي اين كارها هميشه وقت هست.

    قبل از انتشار لحظه‌ها، اجازه بگيريد!

اگر در خلال مهماني، با دوستان و بستگان، براي ثبت خاطره‌ها عكس يادگاري مي‌گيريد، خيلي عالي است! ولي دقت داشته باشيد كه شايد همه دلشان نخواهد قضيه رسانه‌اي شود و عكس‌شان در دسترس كاربران شبكه‌هاي اجتماعي قرار بگيرد. قبل از انتشار عكس‌هاي دسته‌جمعي، ملاحظات امنيتي، خانوادگي و شرعي ديگران را درنظر بگيريد؛ از آنها اجازه بگيريد و اگر به هر دليلي مايل به انتشار عكس‌شان نبودند، عكس را ببُريد (كات كنيد) يا عكس ديگري بگيريد. خدا را شكر هزينه فيلم و نگاتيو و زمان انتظار براي ظهور عكس حذف شده و در عرض چندثانيه، عكس ديگري خواهيد داشت. از اطلاعات كم افراد مسن فاميل كه شايد درست ندانند شبكه اجتماعي چيست و فضاي مجازي كجاست، سوءاستفاده نكنيد! همين كه به ايشان بگوييد «مي‌خوام اين عكس رو بذارم توي اينترنت» كافي نيست! در ادامه اضافه كنيد كه «همه مي‌توانند اين عكس را ببينند»، آن‌وقت نظرشان را جويا شويد و به خواسته‌شان احترام بگذاريد. و به خاطر اينكه نمي‌خواهند حريم خصوصي‌شان عمومي شود ناراحت نشويد.

    تور مجازي براي فالوئرهايتان ترتيب دهيد!

اگر به اماكن تفريحي، طبيعي و ديدني رفتيد، مي‌توانيد در فرصت مناسب و پس از فراغ بال از طبيعت، عكس و توضيح مختصري در مورد آنها را با دوستان‌تان به اشتراك بگذاريد. اگر افراد بايد ملاحظات خاصي را براي رفتن به آن محل درنظر داشته باشند يا وسايل خاصي را به‌همراه ببرند، اين اطلاعات را در قالب تجربه‌خودتان از آن بازديد، در اختيار مخاطبان‌تان قرار دهيد. تعطيلات نوروز فرصت خوبي است كه با ديدني‌هاي شهر و كشورمان بيشتر آشنا شويم.


نوشته شده در   پنجشنبه 27 اسفند 1394  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode