ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 13 تير 1403
چهارشنبه 13 تير 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 12 مرداد 1389     |     کد : 8698

هنر فرش ايران با عرفان آميختگي دارد

نايب رئيس اتحاديه مركزي فرش دستباف روستايي كشور گفت: هنر فرش ايران با عرفان آميختگي دارد...

 نايب رئيس اتحاديه مركزي فرش دستباف روستايي كشور گفت: هنر فرش ايران با عرفان آميختگي دارد.
بشير جعفري  در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبريز با بيان اينكه هنر فرش ايران با عرفان عجين است، اظهار داشت: فرش ايران هم عرفاني است و هم الهامي ضمن انكه طراحان فرش و هنرمندان عرصه فرش در طول تاريخ هنرنمايي‌هايي كرده‌اند.
وي گفت: طراحان بزرگي چون استاد فرشچيان، استاد عرب‌زاده و سايرين در طراحي‌هاي خود از الهام بهره‌ها جسته‌اند و با اين حساب نمي‌توان فرش را كالايي معمولي به حساب آورد.
نايب رئيس اتحاديه مركزي فرش دستباف روستايي كشور ادامه داد: فرش مثل كالاهاي معمولي نيست چرا كه آغشته به علم، عرفان، فكر و انديشه است و برداشت محيطي و اتفاقاتي كه در دنيا رخ داده در هنرنمايي هنرمندان عرصه فرش تاثير گذاشته است.
وي با بيان اينكه فرشي كه در آن الهام نباشد هنري نيست، گفت: وقتي طراحان نقشه قالي در يك اتاق بسته «بسم الله» را طراحي مي‌كنند در واقع مساعدت خداوند نصيب آنها شده است و خداوند به آنها قدرت طراحي داده است.
نايب رئيس اتحاديه مركزي فرش دستباف روستايي كشور افزود: با توجه به اين مسائل است كه مي‌توانيم پي ببريم كه توليد فرش نمي‌تواند به غير از فرد مسلمان در دست ديگران باشد.
وي ادامه داد: هنر فرش و قاليبافي به اين خاطر متعلق به ايران است كه از اعتقادات ايرانيان و مسلمانان نشات گرفته است.
جعفري خاطرنشان كرد: اگر در مذاهب ديگر نيز هستند افرادي كه به كار توليد فرش مشغول هستند و اين هنر را سر لوحه زندگي خود قرار داده‌اند، بايد گفت كه آنها هم به خدا اعتقاد دارند كه توانسته‌اند به صنعت و هنر قالي روي بياورند.
وي افزود: به خاطر اين عرفاني بودن هنر قالي ايران است كه چين نخواهد توانست با ما به رقابت پردازد چرا كه قالي ايران نشأت گرفته از اعتقادات مسلمانان است اما فرش چين از چنين ريشه‌اي برخوردار نيست و به اين خاطر نمي‌تواند با هنر فرش ايران رقابت كند.
جعفري افزود: نقوش فرش دستباف گاهي پيام‌دار نوع فرهنگ جاري تاريخ معماري اقليم و زمان بافت آن است.
وي ادامه داد: طرح و نقشه در فرش نشانگر نوع نگاه هنرمندان به محيط، اقليم و طبيعت پيرامون است و هنرمندان اين عرصه علاوه بر به كارگيري عناصر طبيعي و يا خيالي عوامل و پديده‌هاي موثر در زندگي بشري را اعم از وقايع تاريخي، حوادث طبيعي، معماري و... را به زبان نقش و نگار به مهارت و چيره‌دستي خاص به تصوير مي‌كشند.
نايب رئيس اتحاديه مركزي فرش دستباف روستايي كشور خاطرنشان كرد: نقوش و طرح‌هاي فرش هر كدام نماد و پيام‌دار معنويت و عرفان هستند و از انواع طرح‌هاي موجود در فرش دستباف مي‌توان طرح اسليمي، افشان بته، درختي، شكارگاه و... را نام برد كه هر كدام پيامي را مي‌رسانند.


نوشته شده در   سه شنبه 12 مرداد 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode