ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 13 تير 1403
چهارشنبه 13 تير 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 10 مرداد 1389     |     کد : 8651

بازار تاريخي تبريز جهاني شد

رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آذربايجان شرقي گفت: در سي و چهارمين جلسه سازمان يونسكو مجموعه بازار تاريخي تبريز به عنوان بزرگ‌ترين سازه سرپوشيده جهان و بخشي از شاهراه ابريشم به ثبت جهاني رسيد.

رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آذربايجان شرقي گفت: در سي و چهارمين جلسه سازمان يونسكو مجموعه بازار تاريخي تبريز به عنوان بزرگ‌ترين سازه سرپوشيده جهان و بخشي از شاهراه ابريشم به ثبت جهاني رسيد.
تراب محمدي در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در تبريز اين اتفاق خجسته را به تمام مردم فرهنگ دوست كشور به ويژه مسئولان و مردم و بازاريان شهر تبريز تبريك گفت.
وي ضمن اشاره به ويژگي‌هاي بازار تاريخي تبريز گفت: اين نخستين باري است كه يك «بازار» در يونسكو به ثبت مي‌رسد و خوشحاليم كه اين افتخار به اولين‌هاي شهر تبريز اضافه شد تا ويژگي منحصر به فردي در سطح جهان داشته باشد.
دبير ستاد ثبت جهاني بازار تاريخي تبريز افزود: ماه‌هاست كه تكميل پرونده و رفع نواقص موجود در بازار تبريز به دغدغه اصلي مسئولان و مردم تبديل شده بود و با همكاري جمعي اين افراد، امروز شاهد جهاني شدن بازار تبريز هستيم.
به گفته رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آذربايجان شرقي اگر كسبه و بازاريان در امر مرمت و بهسازي بخش‌هاي مختلف بازار همكاري نمي‌كردند، امروز شاهد كسب اين افتخار براي شهر و استانمان نبوديم و بايد از اين زحمتكشان بي‌ادعا تقدير نماييم.
محمدي همچنين از خبرنگاران و اصحاب رسانه شهر به ويژه رسانه ملي كه تلاش زيادي در راستاي معرفي بازار و جلب توجه مردم و گردشگران به اين سازه تاريخي و تجاري داشتند صميمانه تشكر كرد و ابراز اميدواري نمود با ثبت بازار در فهرست آثار جهاني خستگي اين تلاش‌ها از بين رفته باشد.
وي در خاتمه بر استمرار روند حفاظت و مرمت از بازار تاكيد نمود و گفت: بازار تبريز به دليل تنوع بخش‌ها و بزرگي مجموعه نيازمند توجه دائمي مي باشد و از امروز اين اقدام سرعت بيشتري نيز خواهد يافت.
محمدي با اشاره به وسعت بازار تاريخي تبريز عنوان داشت: بازار تبريز با حدود يك ميليون مترمربع مساحت به شكلي كه 70 هكتار آن را حريم و 30 هكتار را عرصه تشكيل مي‌دهد، شايسته عنوان بزرگ‌ترين سازه سرپوشيده جهان است.
وي ادامه داد: در اين مجموعه بيش از 160 عنصر مختلف و متنوع وجود دارد و بازار را به مكان كامل و جامعي براي هر نوع فعاليتي تبديل كرده است.
رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آذربايجان شرقي تصريح كرد: وجود 23 كاروانسرا، 22 دالان، 20 تيمچه، 28 مسجد، هشت مدرسه، هفت بازارچه، پنج حمام، دو يخچال و يك زورخانه در اين مجموعه نشان از اهميت بازار تاريخي تبريز براي ساكنان شهر و فعالان در اين مجموعه دارد.
محمدي با اشاره به تعبيه شدن تعداد زيادي آب انبار در بخش‌هاي مختلف بازار گفت: بازار تبريز با اينكه مجموعه كامل و به هم پيوسته‌اي بوده اما در عين حال استقلال هر بخش را نيز مراعات كرده و هر قسمت تا حد امكان تمام نيازهاي ضروري خود را داشته است كه از آن ميان مي‌توان به ساخت آب انبارهاي بسياري كه تقريبا در تمام بخش‌هاي بازار ديده مي‌شوند، اشاره كرد.
وي با بيان اين مطلب كه اهميت بازار در زندگي مردم قديم تا حدي بوده كه چهار دروازه از دروازه‌هاي شهر تبريز در محدوده بازار بودند، اظهار داشت: درب نوبر، درب خيابان، درب سرخاب و درب باغميشه كه از دروازه‌هاي مهم شهر بودند به دليل اتصال اين مجموعه با شاهراه ارتباطي ابريشم، در بازار قرار داشتند.
پرونده بازار تاريخي تبريز به عنوان بزرگ‌ترين سازه به هم پيوسته جهان در سي و چهارمين جلسه سازمان يونسكو در شهر برازيليا پايتخت كشور برزيل بررسي و با اكثريت آرا به ثبت رسيد.
گزارش فارس حاكي است، ميراث جهاني يونسكو (به انگليسي: World Heritage Sites) نام عهدنامه‌اي بين‌المللي است كه در تاريخ ۱۶ نوامبر ۱۹۷۲ ميلادي به تصويب كنفرانس عمومي يونسكو رسيد. موضوع آن حفظ آثار تاريخي، طبيعي و فرهنگي بشر است كه اهميت جهاني دارند و معتلق به تمام انسان‌هاي زمين، فارغ از نژاد، مذهب و مليت خاص، محسوب مي‌شوند.
برپايه اين كنوانسيون كشورهاي عضو يونسكو، مي‌توانند آثار تاريخي، طبيعي و فرهنگي كشور خود را نامزد ثبت به‌عنوان ميراث جهاني كنند. حفاظت از اين آثار پس از ثبت در عين باقي ماندن در حيطه حاكميت كشور مربوطه، به عهده تمام كشورهاي عضو خواهد بود.
اين كنوانسيون از يك ديباچه و ۳۸ ماده در هشت فصل تشكيل شده است.
مكان‌هاي ميراث جهاني ثبت‌شده در سازمان يونسكو، مكان‌هايي مانند جنگل، كوه، آبگير، صحرا، بقعه، ساختمان، مجموعه و يا شهر هستند كه در فهرستي كه توسط برنامه ميراث جهاني بين‌المللي، اداره مي‌شود، برقرار شده است، وجود دارند. 


نوشته شده در   يکشنبه 10 مرداد 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode