ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 14 تير 1403
پنجشنبه 14 تير 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 3 مرداد 1390     |     کد : 22912

يك عصر تابستاني در ائل‌گلي تاريخي

پارك تاريخي تفريحي ائل‌گلي تبريز در بيشتر ايام سال، به خصوص فصول گرم، ميزبان جمع كثيري از شهروندان و گردشگران شهر زيباي تبريز است.

 پارك تاريخي تفريحي ائل‌گلي تبريز در بيشتر ايام سال، به خصوص فصول گرم، ميزبان جمع كثيري از شهروندان و گردشگران شهر زيباي تبريز است.

به گزارش خبرگزاري فارس از تبريز به نقل از روابط عمومي سازمان فرهنگي هنري شهرداري تبريز، محوطه‌اي زيبا و پر درخت كه تابستان امسال، روزهاي گرم و شلوغي را تجربه كرده است و علت اين رفت و آمد فراوان كه علاوه بر افراد بسياري، تمام تنديس‌ها، آب‌نماها و درختان استوار مجموعه را هم درگير كرده، برگزاري مهم‌ترين بخش چهارمين جشنواره تابستاني تبريز در فرهنگسراي تابستاني تبريز است.
ماه شعبان و اعياد اين ماه بهانه‌اي بودند براي برگزاري هر چه باشكوه‌تر جشنواره‌اي كه براي غني‌سازي تابستان ترتيب داده شده بود و به گفته مسئولان سازمان فرهنگي هنري شهرداري تبريز، هدف از برگزاري اين جشنواره علاوه بر ايجاد فضاي نشاط و تعالي، يادآوري و نهادينه‌كردن آموزش‌هاي شهروندي همچنين توزيع عادلانه امكانات تفريحي در مناطق مختلف شهر است.
روزهاست هر بعد از ظهر شهروندان تبريزي ساعات خود را در هواي مطبوع مجموعه تاريخي تفريحي ائل‌گلي و در ميان غرفه‌هاي متنوع فرهنگسراي تابستاني تبريز مي‌گذرانند و با حضور و استقبال خود مسئولان سازمان فرهنگي هنري شهرداري تبريز و ديگر دست‌اندركاران برگزاري نمايشگاه را در استمرار و توسعه اينگونه اقدامات فرهنگي جدي‌تر مي‌كنند.
اين روزها، بزرگ‌ترين بوستان منطقه، شاهد حضور گسترده مردمي است كه از كار و تلاش روزانه و گرماي هوا و ترافيك، خود را رها كرده و به اين گوشه خلوت و خنك شهر آمده اند و در اين ميان فرصتي براي كودكان آنها پيش آمده تا آموزش‌هاي مختلفي در رابطه با هنر نقاشي و كاريكاتور بديده و دقايقي همسفر با كتابخانه سيار به مطالعه بپردازند و بزرگ‌ترها هم با هنرهاي مختلف مانند سفالگري، منبت كاري و مهره‌سازي شيشه‌اي آشنا شوند و در نهايت در كنار هم فيلمي آموزنده و جذاب تماشا كنند و با دلي شاد و چهره‌اي خندان به خانه بازگردند.
اينجا جايي است كه مي‌شود به تبريز در ده‌ها سال قبل سفر كرد، عكس‌ها را ديد و نوشته‌ها را خواند و از اين شكوه و انديشه‌ورزي در دوراني دور شاد شد.
اينجا جايي است كه مي‌توان چشم‌انداز فردا و فرداهاي شهر تبريز را ديد و برنامه‌ريزي‌ها و طرح‌هاي مختلف آينده‌اش را ستود.
روزهاي زيادي از 9 تيرماه گذشته است، روزي كه شهروندان تبريزي در مجموعه ائل‌گلي جمع شدند و آغاز به كار چهارمين جشنواره تابستاني تبريز را جشن گرفتند و پس از آن هر روز در همان مكان شاهد اجراي برنامه‌هاي متنوعي براي گروه‌هاي سني مختلف بودند.
حسين نجفي مدير عامل سازمان فرهنگي هنري شهرداري تبريز پيشتر در رابطه با تقسيم‌بندي موضوعي جشنواره گفته بود كه سعي شده با بررسي برآيندهاي سه جشنواره قبلي، برنامه‌ها براي گروه‌هاي مختلف طراحي و اجرا شود ولي بيشتر تمركز در مورد برنامه‌هايي با محوريت مخاطبان كودك و نوجوان صورت گرفته است.
حضور هر روزه كودكان و نوجوانان در نمايشگاه و خلق صدها نقاشي و كاريكاتور و نوشته كوتاه، گوشه‌اي از نتايجي است كه در رسيدن به آن تلاشي شبانه‌روزي صورت گرفته است.

*عرضه هنر اصيل فرش در جشنواره
مريم احمدي يكي از شهروندان تبريزي كه به همراه مهمانانش در محوطه پارك ائل‌گلي حضور دارد، مي‌گويد: سال‌هاي قبل هم در جريان برگزاري جشنواره بودم اما امسال كه از شهرهاي ديگر مهمان دارم تقريبا هر شب در ائل‌گلي هستيم و مهمانان ما ضمن بازديد از غرفه‌هاي مختلف فرهنگسرا، به تماشاي فيلم‌هاي پخش شده يا برخي مراسم و برنامه‌هاي ديگر جشنواره مي‌پردازند.
وي معتقد است اگر اين امكان فراهم مي‌شد تا هنرهايي مانند قاليبافي هم در نمايشگاه حضور داشته باشد و مردم با اين هنر تبريز كه آوازه‌اي جهاني دارد بيشتر آشنا شوند، بهره بيشتري از كاركرد فرهنگي نمايشگاه متصور بود زيرا همه نام قالي تبريز را شنيده‌اند و ديدن دار قالي يا امكان بافتن آن براي همه به خصوص گردشگران يا كودكان جذابيت ويژه‌اي دارد.

*تصوير تبريز به روايت كودكان
غرفه نقاشي كودكان از غرفه‌هاي پر استقبال فرهنگسراي تابستاني تبريز است، جايي كه كودكان و نوجوانان با راهنمايي مربيان كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان، به خلق آثار زيبايي از برآيندهاي ذهني خود مي‌پردازند و گاه، شهرشان را آنگونه كه دلخواهشان است به تصوير مي‌كشند.
نازنين يكي از اين كودكاني است كه با پدر و مادرش به فرهنگسرا آمده است. وي كه شش سال دارد و امسال جزو كلاس اولي‌هاي كشور است، مي‌گويد نقاشي كردن و رنگ‌آميزي را خيلي دوست دارد و براي نخستين بار است ميان همسالانش نشسته و فعاليت مشتركي را انجام داده است و خندان و شاد هديه‌اي را كه خانم مربي به او داده نشان مي‌دهد كه: ببين! جايزه هم گرفتم!

*جشنوراه تابستاني و استقبال توريست‌ها
علاوه بر همشهريان، اين جشنواره با استقبال گردشگران تابستاني تبريز نيز مواجه شده است و لحظات خنك تابستاني فرهنگسراي تابستاني تبريز، ميزبان گردشگران داخلي و خارجي نيز بوده است.
اورهان بينگول، گردشگر اهل شهر ازمير تركيه را در حال تماشاي مهره‌هاي شيشه‌اي دست‌ساز يكي از هنرمندان حاضر در نمايشگاه ديديم، با شوق زيادي نگاه مي‌كرد و به سختي از ميان ده‌ها مهره رنگين دو مهره را براي دخترانش انتخاب كرد.
با فارسي دست و پا شكسته‌اي توضيح داد كه مهره گرد را براي دختر كوچكش مي‌خواهد و مهره بيضي شكل را براي دختر بزرگش مي‌برد.
وي كه به همراه دوستان دوران جواني اش براي گشت و گذار تابستاني و خريد به تبريز آمده، مي‌گويد: خيلي خوب است كه در فصل تابستاني با اين هواي خنك، جايي براي جمع شدن و سرگرم شدن مردم در نظر گرفته شده است، كارهاي دستي به شكل زنده ساخته مي‌شوند و مي‌توان از كارهاي دستي هنرمندان تبريز به عنوان سوغات سفر نمونه‌هايي تهيه كرد.
هنرمند سازنده مهره رنگي شيشه‌اي نيز به تشريح موقعيت نمايشگاه مي‌پردازد و مي‌گويد: همين ارتباط چهره به چهره با مردم و گردشگران فرصت خوبي براي آشنا كردن آنها با هنرهاي بومي و ريشه‌دار منطقه است.
وي، آشنا شدن مردم با نمونه‌هاي مدرن يك هنر كهن را از دلايل حضور خود در فرهنگسراي تابستاني تبريز دانست و تصريح كرد: تاكنون اين نتيجه حاصل شده، هر روز به سئوالات بسياري كه از سوي علاقه‌مندان مطرح مي‌شود پاسخ مي‌گوييم و نمونه‌هايي از آثار را در اختيار آنها مي‌گذاريم تا همشهريان و گردشگران با يكي از هنرهاي ارزشمند و در حال فراموشي آشنا شوند.

*نقش تورست‌هاي داخلي در جذابيت جشنواره تابستاني
هموطنان ساكن ساير شهرهاي كشور هم نقش مهمي در پرشورتر شدن بخش فرهنگسراي تابستاني چهارمين جشنواره تابستاني تبريز ايفا كرده‌اند و تاكنون كه حدود 20 روز از آغاز به كار اين بخش مي‌گذرد، حضوري چشمگير در بخش‌هاي مختلف نمايشگاه داشته‌اند.
مهري پارسا در نخستين سفر خود به تبريز به ديدن جايي آمده كه بارها تعريفش را از دوستان و آشنايانش شنيده است، وي از ديدن محوطه راضي است، به همسر و فرزندانش كه در غرفه نقاشي ديجيتال كودكان با شور و هيجان پشت صفحه رايانه قرار دارند، اشاره مي‌كند و مي‌گويد: در مدت حضورمان در شهر تبريز روزهاي خوبي را پشت سر گذاشتيم و چون در اين مدت در چادرهاي اقامتي ائل‌گلي ساكن شده‌ايم، هر شب از برنامه‌هاي جشنواره تابستاني تبريز استفاده كرده‌ايم.
اين بانوي 38 ساله مهريزي، برنامه‌هاي اجرا شده را مفيد ارزيابي مي‌كند، اما مي‌افزايد: اگر براي صبح‌ها هم برنامه‌اي پيش‌بيني و اجرا مي‌شد، مي‌توانستيم بهره بيشتري از اوقات حضور در شهر تبريز ببريم.
وي، نورافشاني و جشن شب ميلاد حضرت قائم (عج) را از بهترين خاطرات مدت حضور خانوادگي‌اش در تبريز دانست و با اشاره به دوربين فيلمبرداري‌اش اظهار كرد: تصاوير زيبايي را كه از مراسم نورافشاني شب نيمه شعبان و جشن باشكوه اين شب گرفتم به عنوان يادگاري با خودم مي‌برم و اميدوارم بازهم فرصتي دست بدهد تا شهر خوش آب و هواي تبريز و مردم مهمان‌نوازش را ببينيم.

*غرفه سلامت و تندرستي و آموزش‌هاي ضروري
به جز غرفه‌هاي خدماتي و سرگرمي، فرهنگسراي تابستاني تبريز دربرگيرنده غرفه‌هايي با مضمون اطلاع‌رساني و آموزشي نيز هست.
غرفه سلامت و تندرستي يكي از اين غرفه‌هاست و مسئول اين غرفه، تجربه حضور خود و همكارانش از شاخه تبريز انجمن پرستاري ايران در فرهنگسراي تابستاني تبريز را تجربه‌اي موفق و موثر در زمينه برقراري ارتباط با عموم مردم، شهروندان و گردشگران همچنين ارائه اطلاعات دقيق و مفيد براي حفظ سلامتي در جريان اتفاقات روزمره دانست.
به گفته علي رضايي، تفاوت ماهوي ميان كمك اوليه و فوريت پزشكي وجود دارد و آنچه ما در اينجا به مردم آموزش مي‌دهيم، فوريت‌هاي پزشكي است، يعني اقداماتي كه براي سالم نگاه داشتن فرد آسيب ديده تا لحظه رسيدن پزشك انجام مي‌گيرد و به دليل مشكلات خاص زندگي امروز، لازم است افراد براي تامين سلامت خود و خانواده، با اينگونه اقدامات آشنايي لازم را داشته باشند.
وي، استقبال مسافران و شهروندان از اين غرفه را بسيار چشمگير معرفي كرد و گفت: تعدادي از شهروندان علاقه‌مند براي پيگيري اين آموزش‌ها و دريافت اطلاعات جامع‌تر در كلاس‌هاي اين انجمن كه به دليل شركت در نمايشگاه با شرايط ويژه برگزار مي‌شود ثبت‌نام كرده‌اند.

*سخن آخر
فرهنگسراي تابستاني تبريز در حاشيه مجموعه تاريخي تفريحي ائل‌گلي همه روزه از ساعت شش عصر پذيراي همشهريان و گردشگران تابستاني است و علاوه بر غرفه‌هاي نمايشگاهي، با پخش شبانه فيلم و اجراي جنگ‌هاي ويژه در روزهاي پنج‌شنبه، سعي در غني‌سازي لحظات حضور بازديدكنندگان در مجموعه دارد.


نوشته شده در   دوشنبه 3 مرداد 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode