ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 13 اسفند 1402
يکشنبه 13 اسفند 1402
 
 
  جستجو در سایت
 
  پرسش و پاسخ
موضوع :
 نوع پرسش :
عبارت جستجو :
کد سوال : 577
موضوع : پاسخ به سوالات دینی
تاریخ سوال : دوشنبه,16,بهمن,1402 تاریخ پاسخ : دوشنبه,16,بهمن,1402
پرسش کننده: نامشخص پاسخ دهنده: کاربر 1

سوال : در کفاره حنث قسم، جهت پوشاندن فقیر، یک پیراهن کافی است یا لباس کامل (از جمله شلوار)، منظور است؟

پاسخ :
در حال بررسی می باشد


کد سوال : 576
موضوع : پاسخ به سوالات دینی
تاریخ سوال : دوشنبه,16,بهمن,1402 تاریخ پاسخ : دوشنبه,16,بهمن,1402
پرسش کننده: نامشخص پاسخ دهنده: کاربر 1

سوال : سلام اگر کسی عمداً و بدون عذر، اعتکاف مستحبی خود را در روز سوم می شکند، آیا بر او قضاء و کفاره لازم می آید یا فقط معصیت کرده است؟

پاسخ :
در فرض سؤال باید قضای آن اعتکاف را بجا آورد؛ البته در صورت باطل شدن اعتکاف با نزدیکی، کفاره هم واجب می شود.


کد سوال : 575
موضوع : پاسخ به سوالات دینی
تاریخ سوال : دوشنبه,6,آذر,1402 تاریخ پاسخ : دوشنبه,6,آذر,1402
پرسش کننده: نامشخص پاسخ دهنده: کاربر 1

سوال : سلام درصورتی که شخص خانه به دوش و صحرا نشین باشد نمازش چگونه است؟

پاسخ :
  • امام خمینی، آیت الله صافی و آیت الله گلپایگانی: اگر این افراد برای تهیه مایحتاج، مثل غذا و دارو و غیره به اندازه هشت فرسخ از محل اقامت دور شوند، بنابر احتیاط واجب باید هم نماز خود را به صورت شکسته بخوانند و هم به صورت کامل.
  • آیت الله زنجانی: چنانچه با اثاثیه و کوله و چادر نباشند، بنابر احتیاط واجب هم نماز خود را شکسته بخوانند و هم کامل.
  • آیات عظام سیستانی، خویی، نوری، تبریزی و وحید: چنانچه با اثاثیه و چادر نباشند نمازشان شکسته است.
  • آیت الله فاضل: چنانچه قبل از این سفر هشت فرسخی، ده روز در یک مکان اتراق نکرده باشند، باید نماز کامل بخوانند.



کد سوال : 574
موضوع : پاسخ به سوالات دینی
تاریخ سوال : دوشنبه,27,شهريور,1402 تاریخ پاسخ : دوشنبه,27,شهريور,1402
پرسش کننده: نامشخص پاسخ دهنده: کاربر 1

سوال : سلام آیا در قرارداد مضاربه، سرمایه گذار می تواند شرط کند که عامل باید تمام ضررهای احتمالی بر سرمایه را از مال خود جبران کند؟ در صورت عدم حصول سود از مضاربه، آیا سرمایه گذار می تواند از عامل، سود را مطالبه کند؟

پاسخ :
 شرط یاد شده، اشکال ندارد ولی اگر سودی حاصل نشود، سرمایه گذار نمی تواند از عامل، سود را مطالبه کند.
 


کد سوال : 573
موضوع : پاسخ به سوالات دینی
تاریخ سوال : دوشنبه,27,شهريور,1402 تاریخ پاسخ : دوشنبه,27,شهريور,1402
پرسش کننده: اسد زارع پاسخ دهنده: کاربر 1

سوال : با سلام کسی که قصد دارد در محلی، ده روز اقامت کند ولی از قصد خود بر می گردد یا دچار تردید می شود؛ نسبت به نماز و روزه چه وظیفه ای دارد؟

پاسخ :
اگر پیش از خواندن نماز چهار رکعتی ادائی، از قصدش منصرف شده یا مردد شود، باید نماز را شکسته بخواند و اگر روزه بوده است، در صورتی که بعد از اذان ظهر باشد روزۀ آن روز صحیح است، وگرنه صحیح نیست، اگر بعد از خواندن نماز چهار رکعتی منصرف شود، باید تا زمانی که در محل حضور دارد، نماز را کامل بخواند و روزه بگیرد.


کد سوال : 572
موضوع : پاسخ به سوالات دینی
تاریخ سوال : شنبه,6,خرداد,1402 تاریخ پاسخ : شنبه,6,خرداد,1402
پرسش کننده: نامشخص پاسخ دهنده: کاربر 1

سوال : مفاد و منبع قاعده «علی الید ما اخذت» چیست؟

پاسخ :
 مفاد قاعده علی الید

یکی از قواعد مهمی که در مباحث فقهی و حقوقی مورد استفاده می‌گیرد، قاعده «علی الید» است. مفاد این قاعده آن است که هر کسی بر مال دیگری تسلّط پیدا کند، ضامن آن بوده و نگهداری آن مال بر عهده او است و تا زمانی که آن‌را به صاحبش باز نگرداند، این ضمان از عهده‌اش ساقط نمی‌‌شود.

فرق بین قاعده علی الید و قاعده ید[1]

علاوه بر «قاعده علی الید»، قاعده دیگری به نام «قاعده یَد» نیز داریم که میان این دو قاعده، سه فرق اساسی وجود دارد:

    فرق موضوعی: در «قاعده علی الید»، مقصود این است که غیر مالک بر مالی تسلط پیدا کند؛ یعنی مطمئنیم که این شخصی که مال در اختیار او است، مالک آن نیست؛ اما «قاعده ید»، در جایی است که کسی مالی در اختیار او است و رفتار مالکانه با آن دارد؛ اما فرد دیگری ادعایی را در مورد آن مال مطرح می‌‌کند که اگر داور و قاضی شک داشته باشد آیا فردی که مال در دست او است، مالک آن هست یا نه، با استناد به «قاعده ید» او را مالک مال اعلام می‌نماید.
    فرق حکمی: به وسیله «قاعده علی الید» حکمی ضرری علیه کسی که مال در دستان او است، صادر شده و می‌گوییم تو که ید غیر مالکانه داری، ضامن آن هستی؛ اما در «قاعده ید»، حکمی به سود فردی که مال را در اختیار دارد، صادر شده و می‌‌گوییم که ید و در اختیار داشتن، نشانه و اماره ملکیت است.
    فرق به حسب مورد: «قاعده علی الید» فقط در اموال(در اعیان مالی) جریان دارد؛ اما «قاعده ید» هم در اموال و هم در باب نفوس و انساب جریان دارد. در «قاعده علی الید» می‌‌گوییم، اگر کسی بر مال دیگری تسلط پیدا کرد، ضامن آن خواهد بود؛ اما در «قاعده ید» می‌گوییم اگر کسی بر مالی تسلط داشته و یا با زن و کودکانی زندگی می‌کند، در صورتی که شخص دیگری نیز ادعا کند که آن زن و آن کودکان، همسر و فرزندان او هستند؛ اما هیچ دلیل محکمه‌پسندی بر مدعایش نداشته باشد، در این‌جا «قاعده ید» به نفع شخصی که آن زن و کودکان با او زندگی ‌می‌کنند صادر خواهد شد و آن زن، همسر و آن کودکان فرزندان او به شمار خواهند آمد.

 منبع و سند قاعده علی الید

مهم‌‌ترین منبع «قاعده علی الید»، سخن منسوب به پیامبر(ص) است: «علی الید ما أخذت حتی تؤدّیه». هر دستی ضامن چیزهایی است که در اختیار او قرار گرفته، تا هنگامی که آنها را به صاحبش برگرداند.

اگرچه تعدادی از منابع متأخر شیعی این روایت را نقل کرده‌اند؛[2] امّا در منابع اولیه و معتبر شیعه مشاهده نمی‌شود. البته این روایت را می‌توان در منابع کهن و مورد استناد اهل‌‌سنت یافت.[3]

گفتنی است؛ از نظر حدیث‌شناسان اهل‌‌سنت و علمای رجال، راویان این حدیث ضعیف و غیر قابل اعتمادند،[4] و به همین دلیل، این روایت را نمی‌توان نه در میان شیعه و نه در میان اهل‌سنت، دارای اعتبار بالایی دانست؛ اما از آن‌جا که فقهای فریقین، متن این حدیث را پذیرفته و به محتوای آن عمل نموده و آن‌را در کتب فقهی‌ خود به عنوان امری مسلّم فرض کرده‌‌اند؛ از این‌رو ضعفی که در سند حدیث وجود دارد جبران شده و برای ما اطمینان‌آور خواهد بود.[5]

[1]. ر. ک: «تعریف و دلایل حجیت قواعد «ید»، «سوق» و «ارض» مسلمانان».

[2]. نوری طبرسی، حاج میرزا حسین؛ مستدرک الوسائل، ج 14، کتاب الودیعه، باب یک، حدیث 12، قم، موسسه آل البیت(ع)، چاپ اول، 1408ق؛ احسائی، ابن ابی جمهور، عوالی اللئالی، ج 1، ص 224 و 106 و 251، قم، سید الشهداء، چاپ اوّل، 1403ق.

[3]. ر. ک: ترمذی، ابن عیسی محمد، سنن ترمذی، ج 6، ص 21، بیروت، دارالفکر للطباعة و النشر، چاپ دوم، 1403ه.ق؛ سجسانی، ابن‌الاشعث، سنن ابن داود، ج 3، ص 296، بیروت، دارالفکر للطباعة، چاپ اول، 1410ق.

[4]. این روایت را قتاده از حسن بصری و او از سمرة بن جندب، و سمره از پیامبر(ص) نقل می‌کند. این سه نفر به ویژه سمرة بن جندب از نظر علمای رجال اهل‌سنت ضعیف و غیر قابل اعتماد هستند.

[5]. ر. ک: https://fazellankarani.com



 



کد سوال : 571
موضوع : پاسخ به سوالات دینی
تاریخ سوال : شنبه,26,فروردين,1402 تاریخ پاسخ : شنبه,26,فروردين,1402
پرسش کننده: نهال رحیمی پاسخ دهنده: کاربر 1

سوال : چه روزه‌هایی که هم قضا و هم کفاره عمد دارد ؟

پاسخ :

این‌ عبارات بخشی از مقدمه«رساله نماز و روزه؛ مطابق با فتاوای مرجع عالی‌قدر آیت‌الله العظمی خامنه‌ای» در بخش «روزه» است.

هر گاه در ماه مبارک رمضان، فرد روزه‌دار کارهایی که روزه را باطل می‌کند، از روی عمد و اختیار و بدون عذر شرعی انجام دهد، علاوه بر اینکه روزه او باطل می‌شود و قضا دارد،کفّاره عمد نیز بر او واجب می‌شود، چه بداند کفّاره دارد و چه نداند.

در مسئله ۸۸۱ «رساله نماز  و روزه» در این باره می‌خوانیم:

«اگر فرد روزه‌دار کاری را که می‌داند حرام است، ولی نمی‌داند روزه را باطل می‌کند، انجام دهد، علاوه بر قضا، بنا بر احتیاط واجب باید کفّاره بدهد.»

در ادامه و در مسئله ۸۸۲ هم اشاره شده است:

«اگر چیزی از اندرون روزه‌دار به دهان برگردد، نباید آن را فرو ببرد و اگر عمداً فرو ببرد، قضا و کفاره واجب می‌شود.»

همچنین در مسئله ۸۸۴ می‌خوانیم:

«اگر فرد روزه‌دار در ماه رمضان به گفته کسی که می‌گوید مغرب شده و اعتمادی به گفته او نیست، افطار کند، سپس متوجه شود مغرب نبوده، قضا و کفاره بر او واجب می‌شود.»

«اگر فرد روزه‌دار به دلیل بی‌اطلاعی از حکم شرعی، کاری را انجام دهد که روزه را باطل می‌کند؛ مانند اینکه نداند خوردن دارو نیز مانند سایر خوردنی‌ها روزه را باطل می‌کند و در روز ماه رمضان دارو بخورد، روزه‌اش باطل می‌شود و باید آن را قضا کند ولی کفّاره واجب نیست.»

موارددیگری هم هست که در صورت باطل شدن روزه، قضا و کفاره عمد برای آن واجب است که در «رساله نماز و روزه» به اختصار و ساده بیان شده است و برای اطلاع آن می‌توان به متن اصلی کتاب مراجعه کرد.

«رساله نماز و روزه»، مطابق با آخرین فتاوای مرجع عالی‌قدر، آیت‌الله العظمی خامنه‌ای(مد ظله‌العالی) در مسائل مربوط به ابواب فقهی نماز، روزه و اعتکاف در قالب ۱۰۰۹ مسئله شرعی تنظیم شده است.




کد سوال : 570
موضوع : پاسخ به سوالات دینی
تاریخ سوال : پنجشنبه,10,فروردين,1402 تاریخ پاسخ : پنجشنبه,10,فروردين,1402
پرسش کننده: نامشخص پاسخ دهنده: کاربر 1

سوال : سجده‌ برچه چیزهای صحیح است.

پاسخ :

هنگام سجده در نماز، پیشانی نمازگزار باید روی چیزی قرار گیرد که سجده بر آن صحیح است.

در اذهان عموم، سجده تنها بر مهر نماز، سنگ و خاک صحیح است اما دامنه اشیائی که می‌توان بر آن‌ها سجده کرد، بسیار گسترده‌تر از این ارقام است.

«در سجده نماز باید پیشانی بر زمین یا گیاهان غیر خوراکی و پوشیدنی که از زمین می‌روید، گذاشته شود؛ مانند سنگ، خاک، چوب، برگ درختان و ماند آن و سجده بر چیزهای خوراکی و پوشیدنی، هرچند از زمین بروید، مانند گندم و پنبه و چیزهای معدنی که از جنس زمین محسوب نمی‌شود، مانند فلزات و شیشه و مانند آن صحیح نیست.»

« سجده بر چیزهایی که از زمین می‌روید و فقط خوراک حیوان است، مانند علف و کاه، صحیح است.»

«سجده کردن بر برگ سبز چای بنابر احتیاط واجب، صحیح نیست، ولی بر برگ درخت قهوه که خود برگ استفاده خوراکی ندارد، صحیح است.»

«سجده بر گل‌هایی که خوراکی نیستند و نیز داروهای گیاهی که از زمین می‌روید و فقط برای معالجه بیماری‌ها به کار می‌آید، مانند گل ختمی و گل بنفشه، صحیح است؛ ولی سجده بر گیاهانی که در موارد غیرمعالجه نیز برای خواص طبی‌شان به مصرف خوراکی می‌رسد، مثل خاکشیر و مانند آن، صحیح نیست.»

شرایط سجده بر سنگ مرمر، سنگ‌های قیمتی مانند مرمر و عقیق و..، سجده بر کاغذ، گچ، آهک، آجر، سیمان و ... دیگر مسائلی است که در «رساله نماز و روزه» به اختصار و ساده بیان شده است و برای اطلاع از آن می‌توان به متن اصلی کتاب مراجعه کرد.

«رساله نماز و روزه»، مطابق با آخرین فتاوای مرجع عالی‌قدر، آیت‌الله العظمی خامنه‌ای(مدظله‌العالی)
ایکنا



کد سوال : 569
موضوع : پاسخ به سوالات دینی
تاریخ سوال : چهارشنبه,9,فروردين,1402 تاریخ پاسخ : چهارشنبه,9,فروردين,1402
پرسش کننده: نامشخص پاسخ دهنده: کاربر 1

سوال : سلام وقتی نمی‌دانیم «قبله» کجاست چطور نماز بخوانیم/

پاسخ :

از اصول اولیه‌ای که فرد نمازگزار باید رعایت کند این است که هر کجا که باشد، باید به سمت «قبله» نماز بخواند. امروزه به مدد قبله‌نماها و گوشی‌های تلفن همراه یافتن جهت قبله آسان شده است؛ با این وجود بعضاً شرایطی پیش می‌آید که یافتن جهت قبله به آسانی میسر نیست.

«مکلّف باید نماز را به سمت «کعبه» بخواند که به این اعتبار به کعبه «قبله» می‌گویند. البته برای کسانی که از آن دورند و مُحاذات-روبه‌روبودن- حقیقی برایشان میسر نیست، همین اندازه که گفته شود به سمت قبله نماز می‌خوانند، کافی است.»

«نمازگزار باید به جهت قبله یقین یا اطمینان پیدا کند، چه از راه قبله‌نمای صحیح و معتبر یا از راه تابش خورشید و ستارگان- در صورتی که آشنا به استفاده از آن‌ها باشد- یا از راه‌های دیگر، و اگر نمی‌تواند اطمینان پیدا کند، باید به هر طرف که گمان بیشتر دارد، نماز بخواند؛ مانند گمانی که از محراب مسجد به دست می‌آید.»

«کسی که برای یافتن جهت قبله هیچ راهی ندارد و گمانش هم به هیچ طرف نمی‌رود، بنابر احتیاط واجب باید به چهار طرف نماز بخواند و اگر برای چهار نماز وقت ندارد، به هر اندازه‌ای که وقت دارد، نماز را تکرار کند.»

میزان انحراف از قبله، عدم یقین در جهت قبله برای ذبح حیوانات و کارهای دیگری که باید رو به قبله انجام شود و ...
 
رساله نماز و روزه؛ مطابق با فتاوای مرجع عالی‌قدر آیت‌الله العظمی خامنه‌ای
 
ایکنا
 



کد سوال : 568
موضوع : پاسخ به سوالات دینی
تاریخ سوال : جمعه,4,فروردين,1402 تاریخ پاسخ : جمعه,4,فروردين,1402
پرسش کننده: نامشخص پاسخ دهنده: کاربر 1

سوال : سلام ايه هاي قران که به معصومين عليه سلام هديه شود جقدر ثواب دارد باتشکر

پاسخ :
بسم الله الرّحمن الرّحيم سلام عليکم هديه کردن ثواب ختم قرآن به امام زمان عليه السلام (و نيز ساير ائمه عليهم السلام) موجب محشور شدن انسان با ايشان در قيامت مي شود . ولي مقدارثواب آن راکسي نمي داند مگر خودشان بيان فرموده باشند. قرآن خواندن يک عمل مستحب است و هر عمل مستحبي براي خودش ثواب دارد و هديه کردن هم براي خودش عمل مستحبي است ثواب جداگانه دارد؛ و وقتي که به پيامبر وايمه ( ع ) هديه مي شود خداوند به احترام و عظمت آنان که در پيشگاه خداوند دارند خداوند ثواب ويژه اي به شخص عنايت مي کند، همان طوري که اگر کسي در راه خدا قرضي بدهد چند برابر را از خدا مي گيرد .از طرفي ائمه ( ع ) ، معصوم وحامل کتب آسماني و قرآنند و مجراي فيض الهي مي باشند و ريزش رحمت وفزوني ثواب به سبب برکات وجودي آنان مي باشد .اميرالمومنين علي ( ع ) مي فرمايند : در دعا ابتدا بر اهل بيت صلوات بفرستيد تا در اثر ريزش رحمت الهي به شما هم برسد، ( نهج البلاغه ، حکمت 30، نقل از کتاب تفسير موضوعي آيت الله جوادي آملي ، ج 8 ) . در نتيجه هديه صلوات و ختم قرآن به ارواح پاک آنان موجب فزوني رحمت و افزايش فيض الهي خواهد داشت . علامه مجلسي دربحارالانوار آورده است : شخصي به نام علي بن مغيره خدمت امام موسي بن جعفر عرض مي کند در ماه رمضان چند بار قرآن را ختم مي کنم ، روز عيد فطر که فرا مي رسد يکي از آنها را به پيامبر، يکي را به علي ، يکي را به فاطمه و بقيه رابه ساير امامان تا برسد به شما، اهدا مي کنم . در برابر اين عمل چه پاداشي براي من است ؟ امام هفتم ( ع ) فرمود : پاداش تو آن است که در روز قيامت با آن بزرگواران خواهي بود .عرض کردم : الله اکبر آيا چنين پاداشي براي من است ؟ حضرت سه مرتبه فرمود : آري ، ( بحارالانوار، ج 98، ص 5،المکتبه الاسلاميه ) قرائت قرآن و هديه ثواب آن به امام زمان (عليه السلام) على بن مغيره مى‏گويد: به امام موسى بن جعفر (عليه السلام) گفتم پدرم از جد شما درباره اينکه در هر شب يک ختم قرآن بخواند پرسيده بود و ايشان گفته بودند: در هر شب يک ختم قرآن؟ پدرم گفته بود: منظورم شبهاى ماه رمضان است. باز ايشان گفته بودند: در شبهاى رمضان؟ پدرم گفته بود: آرى و ايشان فرموده بودند: هر چه بتوانى بخوان و معمولا پدرم در ماه رمضان چهل بار قرآن را ختم مى‏کرد. من هم پس از مرگ پدرم به همين اندازه‏ها قرآن مى‏خوانم، گاه کمتر و گاه بيشتر، بستگى به فراغت و آمادگى يا خستگى من دارد و چون روز عيد فطر مى‏رسد ثواب يک ختم را به پيامبر و يکى را به على و يکى را به فاطمه (عليهم السلام) هديه مى‏کنم و براى هر يک از ائمه ديگر تا شما، چنين مى‏کنم. يعنى براى هر يک، ثواب يک ختم قرآن و تاکنون هم اين کار را ادامه مى‏دهم. در مقابل اين چه پاداشى براى من خواهد بود؟ فرمود: پاداش تو اين است که روز قيامت با آنان خواهى بود. من گفتم: الله اکبر ! و با تعجب پرسيدم: چنين پاداشى براى من است؟ سه بار فرمود: آرى! روايت دوم : على بن أبى حمزه گويد: ابو بصير از امام صادق عليه السّلام پرسيد- و من نيز در خدمتش بودم- و عرضکرد: قربانت شوم! من قرآن را در يک شب بخوانم؟ فرمود: نه، عرضکرد: در دو شب؟ فرمود: نه، تا رسيد به شش‏ شب با دست اشاره کرده فرمود: ها (يعنى آرى بخوان) سپس حضرت صادق عليه السلام فرمود: اى ابا محمد آنان که پيش از شماها بودند از اصحاب حضرت محمد (صلي الله عليه و آله و سلم) قرآن را در يک ماه و کمتر مي خواندند، قرآن را به شتاب و سرعت نبايد خواند بلکه بايد هموار و شمرده خوانده شود، و هر گاه به آيه‏اى برخورد کردى که در آن ذکر دوزخ است در آن هنگام بايستى و از دوزخ بخدا پناه برى، پس أبو بصير عرض کرد: در ماه رمضان، قرآن را در يک شب بخوانم؟ فرمود: نه، عرضکرد: در دو شب بخوانم؟ فرمود: نه، عرضکرد: در سه شب بخوانم؟ فرمود: آرى بخوان- و با دست خود اشاره کرد- آرى ماه رمضان (ما هى) است که هيچ کداميک از ماهها به او نمانند ؛ براى آن ماه حق و حرمتى است، (و در آن ماه) نماز هر چه توانى بخوان. (منبع: اصول کافى- ج?، ص: ???) از مجموع اين دو روايت مي فهميم : اولا - هديه کردن ثواب ختم قرآن به امام زمان عليه السلام (و نيز ساير ائمه عليهم السلام) موجب محشور شدن انسان با ايشان در قيامت مي شود . ثانيا - اينکه چه مقدار در ماه قرآن بخوانيم ؟ حداقل و حداکثر آن در ماه رمضان و غير آن را هم به ما فرموده اند : حداقل ماهي يک ختم (يعني روزي يک جزء هديه کنيم، البته مي توان يک جزء را هم در روز تقسيم کرد و در چند نوبت خواند) حداکثر هر شش روز يک ختم(در ماههاي عادي) و در ماه رمضان هر سه روز يک ختم .
 
مرکز پاسخگوی به سوالات



 
12345678910...