ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 2 مرداد 1403
سه شنبه 2 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 11 مهر 1389     |     کد : 9960

پارکينگ‌ها و اثر آن بر محيط زيست

گسترش پارکينگ‌هاي اتومبيل تأثيراتي بسيار زيان‌بار براي محيط زيست به دنبال دارد. بنا به مطالعات تازه اين تأثيرات در مواردي از پيامدهاي استفاده از اتومبيلها وخيم‌تر است. طرفداران محيط زيست استفاده از دوچرخه را توصيه مي‌کنند.

گسترش پارکينگ‌هاي اتومبيل تأثيراتي بسيار زيان‌بار براي محيط زيست به دنبال دارد. بنا به مطالعات تازه اين تأثيرات در مواردي از پيامدهاي استفاده از اتومبيلها وخيم‌تر است. طرفداران محيط زيست استفاده از دوچرخه را توصيه مي‌کنند.
براي ميليون‌ها جاي پارک که براي اتومبيلهاي شبکه‌ وسيع خياباني ساخته شده‌اند چه بهايي بايد پرداخت؟
به نقل از گزارش منتشر شده در پايگاه اينترنتي "ويرتشافت اکتوئل" آلمان، براي ساخت يک پارکينگ عمومي يا مکان‌هاي مخصوص پارک در کنار خيابان‌ها نخست بايد مساحتي بزرگ از يک منطقه را در نظر گرفت. اختصاص اين جايگاه موجب از بين رفتن فضاي سبز و تسريع نابودي گونه‌هاي گياهي و حيواني آن خواهد شد.
اما اين تنها بخشي از بهايي است که بايد براي گسترش حمل و نقل با اتومبيلهاي شخصي پرداخته شود.
نتايج تحقيقات دانشمندان آمريکايي، که در مجله علمي "اينوايرونمنتال ريسرچ لترز" (Environmental Research Letters)، منتشر شده نشان‌ مي‌دهد که بهاي واقعي بسي گزاف‌تر است.
مايکل چستر و همکارانش از دانشگاه برکلي کاليفرنيا پس از مطالعات خود در ايالت‌هاي مختلف آمريکا به اين نتيجه رسيده‌اند که براي تحليلي درست از پيامدهاي منفي ناشي از گسترش فرهنگ استفاده از اتومبيلهاي شخصي بايد نگاهي همه‌جانبه به اين موضوع انداخت.
در اين نگاه جامع نه تنها بايد تأثيرات ناشي از افزايش توليد سوخت و مصرف انرژي و مواد آلاينده را به خاطر داشت بلکه بايد پيامدهاي ناشي از نوسازي خيابان‌ها و تغيير ساخت پارکينگ‌هاي عمومي و محل پارک اتومبيلها را نيز در نظر گرفت.
آنها به اين باور رسيده‌اند که پيامدهاي منفي ناشي از گسترش محل پارک اتومبيل‌ها تأثيرات زيان‌بار ناشي از استفاده از اتومبيلها را دو چندان مي‌سازد.
از آنجا که اين گروه تحقيقاتي آمار دقيقي از پارکينگ‌هاي ايالت‌هاي مختلف آمريکا در دست نداشتند، پنج حالت در نظر گرفتند. آمار پارکينگ‌ها در اين حالت‌هاي گوناگون از رقم نسبتا غيرمعقول 105 ميليون تا 2 ميليارد را شامل مي‌شود. در اين وضعيت‌ها شمار اتومبيل‌ها 250 ميليون در نظر گرفته شده است.
حالت چهارم منطقي‌ترين وجه قضيه به نظر مي‌رسد. در اين حالت براي هر اتومبيل در سراسر آمريکا 3 يا 4 جاي پارك در نظر گرفته شده است.

دوچرخه به جاي اتومبيل
اين مطالعات نشان مي‌دهد که تأثيرات منفي حدود 840 ميليون پارکينگ که در سراسر آمريکا وجود دارد به واسطه‌ نوسازي و اصلاح خيابان‌ها و ساخت پارکينگ‌ها حدود دو برابر تأثيرات منفي ناشي از انتشار گازهاي آلاينده‌ ناشي از اتومبيل‌ها است.
انتشار گاز دي اکسيد گوگرد (S02) ناشي از ساخت پارکينگ‌ها به مراتب بيشتر از انتشار اين گاز بر اثر حرکت اتومبيل است. علت آن است که پس از تعبيه‌ کاتاليزورها بر سر راه گازهاي خروجي از انتشار گاز دي اکسيد گوگرد از اتومبيل‌بسيار کاسته شده است.
کارشناسان اروپايي بر اين نظرند که با وجود تفاوت نه چندان بزرگ در شمار اتومبيل‌ها و حجم پارکينگ‌ها در اروپا و آمريکا، انجام تحقيقاتي در اروپا نتايجي مشابه به همراه خواهد آورد.
آنها مي‌گويند، توسعه‌ پايدار بايد حمل و نقل شهري و بين شهري را نيز شامل شود، حمل و نقلي که از يک سو کمترين پيامدها و از سوي ديگر بيشترين کارايي را در بر داشته باشد.
آنها بر لزوم گسترش وسايل نقليه‌ عمومي تأکيد مي‌کنند و بر اين باورند که بايد در زمينه‌ استفاده از دوچرخه معمولي و دوچرخه برقي فرهنگ‌سازي بيشتري صورت گيرد.

دويچه وله


نوشته شده در   يکشنبه 11 مهر 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode