ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 13 تير 1403
چهارشنبه 13 تير 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : جمعه 16 بهمن 1394     |     کد : 99414

مهدی موعود(عج) از دیدگاه اهل سنت

استاد شیخ عبدالمحسن العباد در کتاب «عقیده اهل السنة والاثر فی المهدی المنتظر» به شرح دیدگاه اهل سنت در خصوص امام زمان(عج) می‌پردازد.

استاد شیخ عبدالمحسن العباد در کتاب «عقیده اهل السنة والاثر فی المهدی المنتظر» به شرح دیدگاه اهل سنت در خصوص امام زمان(عج) می‌پردازد.
کتاب «عقیده اهل السنة والاثر فی المهدی المنتظر» توسط استاد شیخ عبدالمحسن العباد از علمای اهل تسنن و صاحب کرسی در دانشگاه های کشورهای عربی پیرامون حضرت مهدی(عج) می‌باشد. در این کتاب نگارنده  مطالبی از جوامع روایی اهل سنت و اسامی صحابی پیامبرگرامی اسلام (ص) که روایات و احادیثی درباره حضرت مهدی از آن بزرگوار نقل کرده اند و همچنین نام علمایی که قائل به تواتر اخبار در مورد امام مهدی هستند را آورده است.
این کتاب به فارسی هم ترجمه شده و تحت عنوان مهدی منتظر از دیدگاه اهل سنت منتشر شده است. نویسنده محقق و فاضل، در این جزوه، مباحث تحقیقی ارزشمندی را در ضمن 10 عنوان مطرح کرده که پیرامون حضرت مهدی علیه السلام و جایگاه اسلامی این عقیده اسلامی است.
امام زمان(عج) از دیدگاه اهل سنت
از جمله امور و حوادثی که در آینده به وقوع پیوسته و در آخرالزمان به هنگام نزول حضرت عیسی علیه السلام از آسمان به سوی زمین تحقق پیدا می کند خروج مردی از اهل بیت نبوت از اولاد علی بن ابی طالب(ع) است که اسم ایشان مطابق اسم جد بزرگوارش حضرت رسول اکرم (ص ) است، اجمال عناوین به این ترتیب است: الف ـ ذکر اسامی آن عده از اصحاب پیامبر گرامی اسلام (ص ) که مستقیما از شخص آن حضرت احادیث مهدی را نقل نموده‌اند، ب ـ ذکر اسامی علما و پیشوایانی که احادیث و آثار وارده در شان حضرت مهدی را استخراج و در کتب خود وارد کرده‌اند، ج ـ ذکر اسامی علمایی که در مورد حضرت مهدی کتاب مستقلی نوشته‌اند. د ـنام آن دسته از علمایی که حکایت و ادعا نموده اند که احادیث وارده درخصوص حضرت مهدی در حد تواتر است و نقل کلامشان در این رابطه ذکر شده است، هـ ـ بیان احادیثی که در صحیحین وارد شده و مربوط به حضرت مهدی می شود،‌و ـ بیان بخشی از احادیثی که در شان حضرت مهدی در غیر صحیحین از کتب علما وارد شده با بررسی اساتید بعضی از آنها،‌ ز ـ ذکر نام بعضی علمایی که احتجاج به احادیث مهدی کرده اند با اعتقاد به موجب آن و بیان کلامشان در این خصوص،‌ ح ـ ذکر نام بعضی از افرادی که از آنها حکایت می شود انکار احادیث مهدی یا تردید در آن احادیث و رد کلام آنها به اختصار،‌ ط ـ ذکر بعضی مواردی که ممکن است کسی تصور کند آنها با احادیث وارده در مورد مهدی تعارض دارد و بیان جواب آنها،‌ی ـ اختتام کلام.
راویان حدیث سنی امام زمان(عج) از پیامبر(ص)
مولف اسامی آن عده از صحابی که احادیث مهدی(عج) را از رسول اکرم روایت کرده‌اند بیست و شش نفر ذکر می کند.این افراد عبارتند از: 1 ـ عثمان بن عفان، 2 ـ علی بن ابی طالب، 3 ـ طلحه بن عبیدالله، 4 ـ عبدالرحمن بن عوف، 5 ـ حسین بن علی،‌6ـام سلمه،‌7 ـ ام حبیبه، 8 ـ عبدالله بن عباس،‌9 ـ عبدالله بن مسعود،‌10 ـ عبدالله بن عمر،‌11 ـ عبدالله بن عمرو،‌12 ـ ابوسعید خدری،‌13 ـ جابربن عبدالله،‌14 ـ ابوهریره،‌15 ـ انس بن مالک،‌16 ـ عماربن یاسر،‌17 ـ عوف بن مالک،‌18 ـ ثوبان مولی رسول الله،‌19 ـ قره بن ایاس،‌20 ـ علی الهلالی،‌21 ـ حذیفه بن یمان،‌22 ـ عبدالله بن حارث بن حمزه،‌23 ـ عوف بن مالک،‌24 ـ عمران بن حصین،‌25 ـ ابوالطفیل و‌26 ـ جابرالصدفی.
معتقدان به تواتر احادیث مهدویت
بعضی علما احادیث مهدی(عج) را متواتر دانسته‌اند.  از جمله کسانی که بیان داشته احادیث وارده در مورد مهدی در حد تواتر است حافظ «ابوالحسن محمد بن الحسین الابری السجزی» (متوفای 363 هـ ق ) صاحب کتاب «مناقب الشافعی» است. از دیگر شخصیت هایی که احادیث وارده را در مورد مهدی در حد تواتر می‌داند «شیخ محمد برزنجی» (متوفای 1103 هـ ق) است که در کتاب خود «الاشاعه لا شراط الساعه» می‌گوید: «باب سوم در بیان علامات و نشانه های بزرگی است که بعد از وقوع آنها قیامت به پا می‌شود و این نشانه‌ها زیاد است که از جمله آنها ظهور مهدی است که اولین نشانه های بزرگ است.»
عالم و دانشمند دیگری که بیان داشته احادیث مهدی در حد تواتر است، «شیخ محمد سفارینی» (متوفای 1188 هـ ق) است که در کتاب «لوامع الانوار البهیه» می‌گوید : «روایاتی که دلالت بر خروج مهدی(ع) دارد زیاد است حتی به حد تواتر معنوی رسیده و آنقدر شایع و مشهور بین علمای اهل سنت است که جز معتقدات آنها محسوب می‌گردد» و به دنبال آن بعضی از آثار و احادیث مربوط به خروج مهدی را ذکر می کند و نام بعضی از صحابه را که احادیث مهدی را نقل نموده اند بیان می دارد. سپس می‌گوید: «روایات مهدی(ع) که از اصحاب رسول اکرم نقل شده و من نام بعضی را بردم و بعض دیگر را نبردم و همچنین از تابعین به صورت متعدد نقل گردیده که مجموع آنها مفید علم قطعی و یقینی است».


نوشته شده در   جمعه 16 بهمن 1394  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode