ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 4 مرداد 1403
پنجشنبه 4 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 8 مهر 1389     |     کد : 9896

ربات‌ها از ‌تجاربشان‌ مي‌آموزند

بعضي اشيا قابليت‌ جابه‌جايي داشته و بعضي ندارند. توپ را مي‌توان روي جعبه‌اي قرار داد...

 بعضي اشيا قابليت‌ جابه‌جايي داشته و بعضي ندارند. توپ را مي‌توان روي جعبه‌اي قرار داد، اما نمي‌توان جعبه را به شكل پايدار روي توپ گذاشت. يك كودك يك ساله بسرعت مي‌تواند چنين اطلاعاتي را در مورد محيط پيرامونش ياد بگيرد، اما همين موضوع براي ماشيني مانند ربات يك چالش بزرگ محسوب مي‌شود.
مفاهيمي مانند تحرك‌پذيري، پايداري و ثبات را چگونه مي‌توان به يك ربات آموخت؟
محققان دانشگاه Bonn-Rhein-Sieg پروژه‌اي با نام Xpero تعريف كرده‌اند. هدف از اين پروژه، توسعه يك نظام شناختي است كه ربات را قادر به كشف دنياي اطراف خود و يادگيري از طريق آزمايش فيزيكي مي‌سازد.
به اين منظور اولين قدم، نوشتن الگوريتمي است كه ربات را قادر مي‌سازد با توجه به اطلاعات دريافتي از حسگرهايش محيط اطرافش را بهتر درك كند.
محققان پروژه Xpero بعضي از اساسي‌ترين دانش‌هاي از پيش تعريف شده را در حافظه اين ربات جاي دادند. اين دانش‌ها براساس منطق بوده و نتايج درست يا غلط است. در اينجا «شايدها» وجود ندارند.
ربات براساس اطلاعات دريافتي از حسگرهايش، ‌هنگام حركت دانش‌هاي موجود در حافظه‌اش را مورد آزمايش قرار مي‌دهد. زماني كه ربات مي‌فهمد يكي از پيش‌بيني‌هايش غلط از آب درآمده، شروع به آزمايشاتي مي‌كند تا دريابد چرا اين پيش‌بيني غلط بوده و آن را تصحيح مي‌كند.
جداسازي نكات مهم از بين حجم عظيم و متناوب جريان داده‌هاي دريافتي از حسگرها، اولين چالش پيش روي محققان بود. دومين چالش، يافتن راهي براي سر و كار داشتن يك سيستم اساسا منطقي با مفهوم زمان بود.
در ابتدا ربات ديد مناسبي در مورد مشكلات آتي نداشت، اما با هر مشاهده ربات، فرضيات بهتري در مورد پيش‌بيني اثر هر عملش ياد مي‌گرفت. چنانچه آزمايش، نشان از غلط بودن يك فرضيه داشت، آنگاه بي‌نهايت امكان در مورد اين كه كدام راه‌حل مي‌تواند درست باشد، به وجود مي‌آيد.
محققان براي جلوگيري از اتلاف وقت بسيار زياد جهت آزمودن هريك از اين راه‌حل‌ها بايد راهي براي كوتاه كردن اين فرآيند مي‌يافتند.
بخشي از راه‌حل متخصصان صرف‌نظر كردن از بعضي داده‌هاي دريافتي توسط حسگرها و در عوض مقايسه فوري وضعيت موجود پس از چند ثانيه است. پس از غلط بودن يك فرضيه به جاي يافتن راه‌حل از ميان بي‌نهايت راه، ربات سريعا به دنبال فرضيه‌اي جديد مي‌گشت تا با منطق موجود در حافظه‌اش تطابق داشته باشد.
به اين ترتيب راه‌حل‌هاي ممكن به شكل تعجب‌آوري تقليل مي‌يابد. نكته قابل اتكاي اين ربات اين است كه قادر به ايجاد پايگاه دانش خود است و هيچ فرقي بين اطلاعات قديمي و اطلاعات آموخته شده نيست.
يكي از پيشرفت‌هاي جالب اين ربات اين است كه مي‌تواند از اشيا به عنوان ابزار استفاده‌ و اشياي ديگر را جابه‌جا يا دستكاري ‌كند.
پروژه‌ Xpero اولين سنگ‌بناي تكنولوژي كليدي و مهم توليد نسل بعدي ربات‌هاي خدمتگزار است كه خانه‌هاي ما را تميز كرده و باغچه‌هاي ما را علف‌چيني مي‌كند.

physorg
مترجم: آتنا حسن‌آبادي


نوشته شده در   پنجشنبه 8 مهر 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode