ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 3 مرداد 1403
چهارشنبه 3 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 4 بهمن 1394     |     کد : 98897

رهبر معظم انقلاب در ديدار رئيس جمهوري چين: همكاري‌هاي چين در دوران تحريم را هيچگاه فراموش نخواهيم كرد

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب اسلامي‌عصر شنبه در ديدار شي جين پينگ رئيس جمهوري خلق چين و هيأت همراه، با اشاره به سابقه کهنِ ارتباطات تجاري و فرهنگي دو ملت ايران و چين، تأکيد کردند: دولت و ملت ايران همواره به دنبال گسترش روابط با کشورهاي مستقل و قابل اطمينان همچون چين بوده و هستند و بر همين اساس، توافق رؤساي جمهوري ايران و چين براي يک روابط استراتژيک 25 ساله، کاملاً درست و حکمت آميز است.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب اسلامي‌عصر شنبه در ديدار شي جين پينگ رئيس جمهوري خلق چين و هيأت همراه، با اشاره به سابقه کهنِ ارتباطات تجاري و فرهنگي دو ملت ايران و چين، تأکيد کردند: دولت و ملت ايران همواره به دنبال گسترش روابط با کشورهاي مستقل و قابل اطمينان همچون چين بوده و هستند و بر همين اساس، توافق رؤساي جمهوري ايران و چين براي يک روابط استراتژيک 25 ساله، کاملاً درست و حکمت آميز است.

رهبر انقلاب اسلامي، سخنان رئيس جمهوري چين مبني بر لزوم احياي «جاده ابريشم» و گسترش همکاري کشورهاي واقع در اين مسير را ايده‌اي کاملاً منطقي و قابل قبول خواندند و گفتند: جمهوري اسلامي‌ايران هيچگاه همکاري‌هاي چين در دوران تحريم را فراموش نخواهد کرد.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، «انرژي» را يکي از مسائل مهم دنيا خواندند و خاطرنشان کردند: ايران تنها کشور مستقل در منطقه است که در زمينه انرژي مي‌تواند مورد اطمينان قرار گيرد، زيرا برخلاف برخي کشورهاي منطقه، سياست انرژي ايران تحت تأثير هيچ عامل غيرايراني قرار نمي‌گيرد.

ايشان با اشاره به سياست‌هاي سلطه‌گرانه برخي کشورها به ويژه امريکا و همکاري غيرصادقانه آنها با کشورهاي ديگر افزودند: اين وضعيت موجب شده است که کشورهاي مستقل، به دنبال همکاري‌هاي بيشتر با يکديگر باشند و توافق ايران و چين براي روابط استراتژيک 25 ساله در همين چارچوب است که بايد با پيگيري جدي دو طرف، توافق‌ها حتماً به مرحله عملياتي برسند.

رهبر انقلاب اسلامي‌ با اشاره به تمايل و نگاه به شرق در فرهنگ ايراني گفتند: غربي‌ها هيچگاه نتوانسته اند اعتماد ملت ايران را جلب کنند.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، سياست امريکا نسبت به ايران را در ميان کشورهاي غربي، بدتر و خصمانه تر دانستند و افزودند: همين سياست‌هاي خصمانه موجب شده است که ملت ايران و مسئولان کشور، گسترش روابط با کشورهاي مستقل را پيگيري کنند.

ايشان با تأکيد بر اين که موضوع «چين واحد» از سياست‌هاي اصولي و قطعي جمهوري اسلامي‌ايران است، به سخنان رئيس‌جمهوري چين درباره گسترش همکاري‌هاي امنيتي ميان دو کشور اشاره کردند و افزودند: متأسفانه منطقه ما به دليل سياست‌هاي غلط غربي‌ها و همچنين برداشتي انحرافي و غلط از اسلام دچار ناامني شده است که خطر گسترش يابندگي دارد که بايد با همکاري‌هاي خردمندانه جلوي آن را گرفت.

رهبر انقلاب برخي کشورهاي منطقه را منشأ اصلي اين تفکر انحرافي دانستند و خاطرنشان کردند: غربي‌ها نيز به جاي تقابل با منشأ اصلي اين تفکر و گروه‌هاي تروريستي، مسلمانان را در اروپا و امريکا مورد تهاجم و فشار قرار داده اند در حالي که اين جريان‌هاي تروريستي با تفکر صحيح اسلامي‌کاملاً متفاوت هستند.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با اشاره به اصرار امريکايي‌ها و غربي‌ها در استفاده از عنوان «دولت اسلامي» براي برخي گروه‌هاي تروريستي گفتند: اين رويکرد، اهانت به مسلمانان است و به جاي علاج مشکل، به طور غيرمستقيم زمينه تقويت اين گروه‌ها را به وجود مي‌آورد.

ايشان، ادعاي امريکايي‌هارا مبني بر تشکيل «ائتلاف مبارزه با تروريسم» را يک فريبکاري خواندند و تأکيد کردند: رويکرد امريکايي‌ها در همه مسائل اين گونه است و آنها هيچگاه رفتار صادقانه ندارند.

رهبر انقلاب اسلامي‌در پايان اظهار اميدواري کردند نتايج گفتگوها و توافق‌هاي تهران به معني واقعي کلمه براي هر دو طرف سودمند باشد.

در اين ديدار که آقاي روحاني رئيس‌جمهوري هم حضور داشت، رئيس‌جمهوري خلق چين با ابراز خرسندي از سفر به ايران و تشکر از احساسات صميمانه و صادقانه دولت و ملت ايران، اين صميميت را ناشي از همکاري‌ها و مبادلات دوستانه و درازمدت دو کشور دانست و گفت: همکاري‌هاي دوجانبه ايران و چين بر پايه «منافع متقابل» بايد به صورت روزافزون افزايش يابد.

رئيس جمهوري چين با اشاره به سابقه اتصال ايران و چين از طريق راه قديمي‌جاده ابريشم، اين جاده را نماد «صلح، پيشرفت و تبادلات دوستانه» خواند و افزود: کشورهايي که در مسير اين جاده قرار دارند با توسعه همکاري‌هاي خود مي‌توانند در مقابل الگوي امريکايي‌ها براي برهم زدن توازن اقتصاد منطقه از منافع خود دفاع کنند و به اهدافشان دست يابند.

شي جين پينگ گفت: برخي ابرقدرت‌ها به‌دنبال حاکم کردن انحصار و سياست جنگليِ «يا با ما يا دشمنِ ما» هستند، اما پيشرفت اقتصادهاي نوظهور، انحصار قدرت را از دست آنها خارج و فضاي مناسبي براي ايده‌ها و سياست‌هاي دولت‌هاي مستقل فراهم کرده است. رئيس‌جمهوري چين حمايت کشورش از «موضوع هسته‌اي ايران» و همچنين حمايت ايران از «چين يکپارچه و واحد» را نمونه‌اي از اعتماد متقابل و سياست‌هاي مستقل دو کشور برشمرد و افزود: ما مسير توسعه مستقل را دنبال مي‌کنيم و آمادگي داريم همانگونه که در زمان تحريم‌ها در کنار ايران بوديم، پس از برداشته شدن تحريم‌ها نيز همکاري‌هاي خود را در همه زمينه‌ها گسترش دهيم.

شي جين پينگ با اشاره به مزيت‌هاي فراوان «جغرافيايي، انساني و انرژي ايران»، گفت: اقتصاد چين و ايران مکمل يکديگر هستند و در اين سفر در باره برنامه‌ريزي براي همکاري استراتژيک 25 ساله به توافق رسيده‌ايم و آماده گسترش و تعميق همکاري‌ها در بخش‌هاي فرهنگي، آموزشي، فناوري، نظامي‌و امنيتي در سطح شرکاي راهبردي هستيم.

رئيس‌جمهوري چين، ايجاد ساز و کاري براي افزايش همکاري‌هاي امنيتي دو کشور در مواجهه با تروريسم و مسائل پيچيده منطقه را ضروري دانست.

وي سخنان رهبر انقلاب را هم حکيمانه و دورانديشانه خواند و افزود: دولت و ملت چين نسبت به جنابعالي نگاه دوستانه و صميمانه‌اي دارند و اميدواريم چون گذشته به پيشرفت روابط دو کشور کمک کنيد.


نوشته شده در   يکشنبه 4 بهمن 1394  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode