ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 3 مرداد 1403
چهارشنبه 3 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 16 دي 1394     |     کد : 98386

اتحاد اقوام و وحدت مسئولان راه علاج مشكلات افغانستان است

رهبر معظم انقلاب در ديدار رئيس اجرايي دولت افغانستان:

رهبر معظم انقلاب در ديدار رئيس اجرايي دولت افغانستان:
اتحاد اقوام و وحدت مسئولان راه علاج مشكلات افغانستان است



حضرت آيت‌الله خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب اسلامي صبح ديروزدر ديدار «عبدالله عبدالله» رئيس اجرايي دولت افغانستان، مساله «اتحاد اقوام» درافغانستان را مهمترين راه علاج مشکلات اين کشور خواندند و با اشاره به سوابق و ظرفيت‌هاي فراوان همکاري ايران و افغانستان خاطرنشان کردند: ايران «امنيت، آرامش و پيشرفت افغانستان» را «امنيت و پيشرفت» خود مي‌داند.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با تحسين ابتکار تشکيل دولت وحدت ملي و اظهاراميدواري در حل مشکلات افغانستان افزودند: انشاءالله دولت وحدت ملي شکل حقيقي و واقعي پيدا کند، زيرا راه علاج مشکلات افغانستان، ايجاد وحدت واقعي در ميان اقوام و مسئولان است.

رهبرانقلاب با اشاره به سابقه همزيستي مسالمت‌آميز شيعه و سني و اقوام مختلف افغانستان گفتند: ما از قديم مردم افغانستان را به عنوان مردمي صبور، قانع، سختکوش و ديندار و برخوردار از ذوق ادبي مي‌شناسيم اما اختلافات اقوام و زمينه‌هاي دوگانگي، هر ملتي را ضعيف مي‌کند.

ايشان با يادآوري حمايت‌هاي ايران از ملت افغانستان از جمله مخالفت منحصر به‌فرد جمهوري اسلامي با اشغالگري شوروي و حمايت از مجاهدان افغانستاني، افزودند: جمهوري اسلامي اکنون نيز در کنار افغانستان و ميزبان حدود سه ميليون نفر از اتباع آن است.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي حضور 16 هزار دانشجو و فارغ التحصيل افغانستاني در ايران را فرصتي ارزشمند براي افغانستان برشمردند و خاطرنشان کردند: دولت افغانستان بايد با تعيين مشوق‌هايي، اين دانش آموختگان را براي بازگشت و خدمت به کشورشان ترغيب کند.

رهبرانقلاب، با اشاره به ظرفيت‌ها و امکانات فراوان ايران در بخش‌هاي علمي، فني و اقتصادي و همچنين وجود منابع طبيعي و انساني غني در افغانستان افزودند: افزايش سطح همکاري‌ها به نفع هر دو طرف است و بايد با صميميت و همکاري، برخي اختلافات نظير مساله آب‌هاي مرزي حل شود.

ايشان با انتقاد از سياست منزوي کردن مجاهدين افغانستان در سال‌هاي گذشته تأکيد کردند: منزوي کردن مجاهدين با عناويني نظير «جنگ‌سالاران» سياست غلطي است و در کشوري که در معرض تهاجم نظامي و فتنه‌اي فراگير قرار دارد، خود مردم بايد با روحيه مجاهدت آماده دفاع از کشورشان باشند. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، قدرت نداشتن در دفاع از خود را زمينه‌ساز ورود و دخالت بيگانگان خواندند و افزودند: ديديم که آمريکايي‌ها در افغانستان چقدر انسان‌ها را کشتند و ضررهاي زيادي وارد کردند و هنوز نيز دست بر نمي‌دارند.

رهبرانقلاب با تحسين روحيه مقاومت مردم افغانستان در مقابل اشغالگري و تجاوزهاي انگليس، شوروي و در سال‌هاي اخير آمريکا‌، گفتند: روحيه مقاومت و دينداري در مردم افغانستان بسيار عميق و در تاريخ معروف است که هيچ اشغالگري نتوانسته در افغانستان دوام بياورد.

در اين ديدار که آقاي جهانگيري معاون اول رئيس جمهوري هم حضور داشت، رئيس اجرايي دولت افغانستان با تشکر از حمايت‌هاي ايران از دولت و ملت افغانستان، گفت: تشکيل دولت وحدت ملي در افغانستان نسخه خوبي بود و از مشکلات زيادي جلوگيري کرد.

وي مشکل اصلي اين کشور را ناامني و وجود گروه‌هاي تروريستي خواند و گفت: تلاش مي‌کنيم با توکل به خداوند، وحدت و حمايت‌هاي مردم و همچنين با همکاري و حمايت برادران و دوستان ايراني که از دوران جهاد و مقاومت تاکنون همچنان ادامه داشته است، مشکلات را رفع و عدالت را در همه بخش‌ها تأمين کنيم.

عبدالله با قدرداني از حمايت‌هاي رهبر معظم انقلاب از ملت افغانستان و همچنين دستور اخير ايشان براي تحصيل دانش آموزان افغانستاني، افزود: اين حمايت‌هاي ارزشمند جايگاه خاص و برجسته‌اي از ايران در ميان ملت و دولت افغانستان ايجاد کرده است.

وي افزود: زمينه‌هاي خوبي براي همکاري ايران و افغانستان وجود دارد که در مذاکرات با مقامات ايراني تلاش مي‌کنيم راه‌هاي افزايش همکاري‌ها را بررسي و دنبال کنيم.


نوشته شده در   چهارشنبه 16 دي 1394  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode