*8 دی در گذر تاریخ
* امضاء نخستین قانون اساسی ایران توسط «مظفرالدین شاه»با نام نظامنامه سیاسی (1285ش)
اشاره:
نخستین قانون اساسی مشروطه با نام نظامنامه سیاسی که توسط اولین مجلس شورای ملی ایران در 51 ماده تهیه و تدوین شده بود، در هشتم دی ماه 1285 ش
به امضای پادشاه وقت ایران، مظفرالدین شاه قاجار،
رسید و مظفرالدین شاه، خود پس از ده روز درگذشت. قانون اساسی امضاء شده توسط شاه،
در برگیرنده خواست واقعی مردم و علماء نبود و اصولاً بدون وقت کافی و با عجله
به طور عمده در جهت مسائل مجلس شورای ملی
تدوین شده بود. این قانون همچنین
از بسیاری مسائل مهم و اساسی دیگرِ حقوقی که
میباید در آن مطرح میشد، بیبهره بود.
پس از مرگ مظفرالدین شاه، در همان آغاز سلطنت محمدعلی شاه، کمیسیونی در مجلس شورای ملی
به منظور تهیه متمم قانون اساسی تشکیل شد. متمم قانون اساسی سرانجام در 107 ماده تصویب
و در 15 مهر 1286 به امضاء محمدعلی شاه قاجار
رسید. قانون اساسی مشروطه در طول
سالهای متمادی، به ویژه در دوره رژیم دیکتاتوری پهلوی، دستخوشِ تغییر و تحول بسیار
شد، به طوری که در زمان محمدرضا پهلوی،
چندین بار، اصول آن تغییر یافت و یا مواردی
به آن اضافه شد.
* شهادت شهید سیدعلیرضا حسینی (1360ش)
اشاره:
شهید سیدعلیرضا حسینی در سال ۱۳۳۷ش در خانوادهای مستضعف و مذهبی در شهر تهران
چشم به جهان هستی گشود و از کودکی با اسلام ناب محمدی (ص) انس گرفت. فعالیتهای انقلابی و صادقانه شهید حسینی،
کینه و عداوت منافقین، این مزدوران خودفروخته آمریکا را برانگیخت؛ بهطوریکه آنان بارها وی را تهدید به مرگ کرده بودند. خودش میگفت: «میدانم درصدد هستند که
مرا از بین ببرند، ولی من از اینها باکی ندارم.» عاقبت سحرگاه هشتم دیماه سال ۱۳۶۰
دو تن از تروریستهای منافق که در کمین او
نشسته بودند، وی را هنگامی که به قصد سر کار رفتن از منزل خارج شده بود،
به گلوله بستند. شهید حسینی، این سلاله پاک
رسولالله (ص) در آغوش خواهر خود،
جان به جانآفرین تسلیم کرد.
* تغییر نام خبرگزاری پارس به خبرگزاری جمهوری اسلامی (1360ش)
* 17 ربیع الاول درگذر تاریخ
* میلاد خجسته ی آخرین
رسول الهی، پیامبر اکرم حضرت محمد بن عبدالله (ص) (52 سال قبل از هجرت برابر با سال عامالفیل)
اشاره:
ولادت حضرت محمد(ص) به اتّفاق نظر شیعیان در 17 ربیع الاول در سال عام الفیل میباشد، ولی برخی از مسلمانان، این واقعه را در روز دوازدهم این ماه دانستهاند. کنیهی آن حضرت، ابوالقاسم و القاب ایشان، رسول الله، نبی الله، خاتم الانبیا، سَیِّدُالبَشَر و... میباشد. پدر ایشان عبدالله بن عبدالمطلب و نیز مادر آن حضرت آمنه بنت وَهَب است. رقیه، ام کلثوم، زینب، قاسم، عبدالله، ابراهیم و حضرت فاطمهی زهرا(س) فرزندان پیامبر اسلام میباشند که به جز فاطمه(س) همگی در دوران حیات پیامبر، از دنیا رفتند. دوران زندگی
پیامبر اکرم(ص) در دو شهر مکه و مدینه سپری شد. ایشان پس از آن که در چهل سالگی برای پیامبری برگزیده شدند، در ابتدا دین الهی را به طور مخفیانه تبلیغ میکردند و پس از سه سال، به دعوت آشکار دست زدند. رنجها و سختیهای فراوانی که پس از درگذشت ابوطالب، عمو و حضرت خدیجه(س) همسر آن حضرت بر ایشان گذشت و همچنین اعلام آمادگی مردم یثرب برای پذیرفتن آن پیامبر عظیمالشأن، زمینه ساز هجرت بزرگ ایشان به مدینه گردید.
ده سال آخر عمر و رسالت حضرت محمد(ص) در مدینه، همراه با جنگها، فتوحات و انتشار
آئین آسمانی اسلام همراه بود.
* ولادت امام صادق(ع)
ششمین امام شیعیان
و رئیس مذهب جعفری(83 ق)
اشاره:
حضرت امام جعفر صادق(ع) فرزند
امام محمد باقر(ع) و از مادری به نام اُمّفَروَه دختر قاسم بن محمد بن ابیبکر است. ابوعبدالله، ابواسماعیل، ابوموسی از کنیههای آن حضرت و صادق، فاضل، طاهر، صابر و... از القاب آن جناب میباشند. حضرتش در سال هشتاد و سوم هجری در مدینه به دنیا آمده است. فرزندان آن حضرت را ده تن ذکر کردهاند. در میان امامان، عصر امام صادق(ع) منحصر به فرد بوده و شرایط اجتماعی و فرهنگی عصر آن بزرگوار، در زمان هیچ یک از امامان وجود نداشته است. زیرا آن دوره از نظر سیاسی، دورهی ضعف و تزلزلِ حکومت بنیامیه و فزونی قدرت بنیعباس بود و این دو گروه، مدتی در حال کشمکش و مبارزه با یکدیگر برای کسب حکومت بودند. از این رو این دوران، دوران آرامش و آزادی نسبیِ امام صادق(ع) و شیعیان و فرصت بسیار خوبی برای فعالیت علمی و فرهنگی آنان به شمار میرفت. از نظر فکری و فرهنگی نیز عصر امام صادق(ع) عصر جنبش فکری و فرهنگی بود. در آن زمان، شور و شوق علمی بیسابقهای در جامعهی اسلامی حاصل شده و علوم مختلفی اعم از علوم اسلامی یا علوم بشری پدید آمده بود. امام صادق(ع) با توجه به فرصت مناسب سیاسی به دست آمده و با ملاحظهی نیاز شدید جامعه و آمادگی زمینهی اجتماعی، دنبالهی نهضت علمی و فرهنگی پدر بزرگوار خود، امام محمدباقر(ع) را گرفت، حوزهی وسیع علمی و دانشگاه بزرگی به وجود آورد و در رشتههای مختلف علوم عقلی و نقلیِ آن روز، هزاران شاگردِ فاضل را پرورش داد.
*تصرف عکا توسط مسلمین و پایان جنگهای صلیبی(690 ق)
اشاره:
ملک اشرف خلیل در چهارم ربیع الاول سال 690 ق با سپاهی عظیم به عکا رسید و آن شهر را محاصره کرد. سپاهیان قبرس به کمک صلیبیها آمدند، اما شکست خود را قطعی دیده و از طریق دریا گریختند. مسلمانان به عکا حمله برده و جنگ شدیدی در روز هفدهم ربیع الاول سال 690 ق روی داد. در این نبرد، مسلمین پیروز شده و صلیبیها شکست خوردند.
عکا از سال 496 ق تا سال 690 ق در دست صلیبیها بود. ملک اشرف خلیل پس از بازپس گرفتن عکا، شهرهای صور و صیدا را نیز از دست صلیبیها بیرون کرد.
* درگذشت میرزا محمد مهدی قمشه ای (1330 ق)
اشاره:
حاج میرزا محمد مهدی محی الدین
الهی قمشه ای در سال 1279 - ۱۳۱۸ هجری - در شهر قمشه از توابع اصفهان متولد شد. از آنجا که در شعر به الهی تخلّص می کرد ملقب به الهی قمشه ای شد.وی تا هفت سالگی مقدمات را فرا گرفت. سپس نزد پدر و اساتید و ادبای شهر به تحصیل علم و ادب پرداخت. در چهارده سالگی پدر و مادر را از دست داد و از آن پس تصمیم به هجرت گرفت و مدتی در اصفهان از استادان آن بهره کافی برد. سپس عزم خراسان نمود تا در کنار مرقد مطهر امام علی بن موسی الرضا (ع) به تکمیل علوم فلسفه و حکمت همت گمارد. در مشهد به سختی روزگار میگذراند. پس از سالها تحصیل در کنار بارگاه آستان قدس رضوی در آرزوی دیدار محضر اساتید قم و عراق و نجف قصد مهاجرت کرد لذا ابتدا به طهران وارد شد. در طهران به مدرسه سپهسالار (مدرسه عالی شهید مطهری فعلی) وارد شد و در آنجا به تعلیم و تعلم پرداخت. . حکیم الهی قمشه ای،
ضمن تدریس در منطق حکمت وادبیات در آن مکان، به عنوان یکی از برجسته ترین استادان دانشگاه تهران شناخته شده وبا نوشتن کتاب توحید هوشمندان به اخذ درجه دکترا از دانشکده مزبور نائل گردید. ایشان ضمن تدریس، با جملاتی شیوا، شیرین و پر جاذبه، مفاهیم دشوار فلسفی را بیان کرد و در تأیید اظهارات علمی خود از اشعار شاعران بزرگ شاهد می آورد.
در محفل علمی این حکیم الهی،دانشوران فاضلی پرورش یافتند که حضرات آیات سید ابوالحسن رفیعی قزوینی، عبدالله جوادی آملی، حسن حسن زاده آملی، کاظم مدیر شانه چی وسید محمد باقر حجتی و...ازآن جمله اند. از وی آثار ارزنده ای بجای مانده از قبیل: کتاب حکمت الهی (2 جلد) در شرح فصوص الحکم فارابی و توحید هوشمندان تصحیح و تحشیه تفسیر ابوالفتوح رازی می باشد.
وی قلمی شیوا داشت و با همین شیوایی بود که قرآن مجید را به فارسی ترجمه کرد و ترجمه او از نخستین ترجمه های امروزی قرآن در زبان وادبیات فارسی بود که در زمان خود مورد توجه روشنفکران، دانشجویان ونسل جدید قرارگرفت.
همچنین ترجمه آزاد مفاتیح الجنان،
صحیفه سجادیه وکلیات دیوان الهی از دیگر آثار اوست. که همگی حاکی از سعی بلیغ ایشان در احیای معارف الهی می باشد. مرحوم آیت الله الهی قمشه ای در تفسیر و ترجمه قرآن کریم در عصر ما، شخصیتی شاخص و ممتاز است. ایشان اولین کسی است که قرآن را برخلاف عادت قدما که ترجمه تحت اللفظی می کردند، روش جدیدی در ترجمه و تفسیر قرآن بکار بردند و برای اولین بار قرآن را به زبان فارسی روان و سلیس ترجمه کردند، بدون آنکه دخل و تصرفی در اصل معنا شود تفسیر خویش را با بیان ساده و قابل فهمی ارائه دادند.
مرحوم استاد آیت الله الهی قمشه ای در حالی که یکی از افراد شاخص در علم و فرهنگی و ادب بودند، ولی زندگی ساده و بی آلایشی داشتند.
* 29 دسامبر در گذر تاریخ
* آزمایش اولین ماشین بخار توسط «ژوزف کونیو»
مبتکر فرانسوی (1770م)
* امضای قرارداد
استقلال «ایرلند»
بین رهبران ایرلند و انگلستان (1937م)
*تأسیس صندوق بین المللی توسعه کشاورزی وابسته
به سازمان ملل متحد (1977م)